• Wielkip

Junibebisar 2016

Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!

BF/infolista nedan;

6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Junibebisar 2016
  • frucgsvensson

Ja, jag vet ju inte hur det blir den första tiden eftersom det är vårt första barn. Men vår barnmorska trycker rätt hårt på att man inte ska samsova, trots behovet av närhet för bebisen (och oss) och hur lättväckt/stilla man än är. Jag har av någon anledning blivit extremt rädd för det här med plötslig spädbarnsdöd med just samsovning, filtar/täcken som hamnar över ansiktet osv. Men vi får se när verkligheten är här helt enkelt.

• annieh897

Vecka 31 imorgon. Nu börjar det bli tungt! Har haft foglossning mer eller mindre hela graviditeten men nu verkar det vara på gång att eskalera. Gör ont i rygg/höfter konstant och det är jobbigt att röra sig. Hela kroppshållningen har ändrats, känner mig som en banan, liksom lutar bakåt och svankar och har svårt att gå normalt. Det är svårt att hitta en skön ställning att sitta/ligga i också. Antingen gör ryggen ont eller så känns det som att att alla organ trycks upp mot revbenen så att jag inte får luft. Hej och hå, bara gnäll ;)

• Millemupp

vad gäller samsovning eller inte är det så klart varje familj som själv vet vad som är bäst för just dem! Hade själv tänkt ha första barnet i nest i spjälsäng, men hon var väldigt tydligt de första månaderna med att hon bara sov på eller precis bredvid mig (hur jag än försökte lägga ifrån mig henne var det som om hon hade nån inbyggd radar som reagerade när jag flyttade bort henne från mig). Och när man ammar är man plötsligt väldigt lättväckt, och är vaken kanske varannan timme ändå, så jag för min del kände mig säker med att ha henne i nestet bredvid mig. Sen har man vant sig och dottern sover fortfarande allra bäst i vår säng och när hon märker vår närvaro (det är väldigt mysigt också, mitt i all trängsel!)

Ska fundera vidare på sängproblemet, vi har vår hittills oanvända spjälsäng i rummet, får kanske se om den kan komma till användning trots allt!

• frucgsvensson
    Millemupp skrev 2016-03-29 21:49:39 följande:

vad gäller samsovning eller inte är det så klart varje familj som själv vet vad som är bäst för just dem! Hade själv tänkt ha första barnet i nest i spjälsäng, men hon var väldigt tydligt de första månaderna med att hon bara sov på eller precis bredvid mig (hur jag än försökte lägga ifrån mig henne var det som om hon hade nån inbyggd radar som reagerade när jag flyttade bort henne från mig). Och när man ammar är man plötsligt väldigt lättväckt, och är vaken kanske varannan timme ändå, så jag för min del kände mig säker med att ha henne i nestet bredvid mig. Sen har man vant sig och dottern sover fortfarande allra bäst i vår säng och när hon märker vår närvaro (det är väldigt mysigt också, mitt i all trängsel!)

Ska fundera vidare på sängproblemet, vi har vår hittills oanvända spjälsäng i rummet, får kanske se om den kan komma till användning trots allt!

Ja, men det är det jag menar. Jag är fullständigt livrädd just NU för att ha bebisen i sängen, men när verkligheten kommer ikapp och man kanske bara får sova då bebisen vill ha närheten, och det trots allt fungerar bra, då kan det vara annat. Jag är ändå öppen med hur det blir, men jag vill helst INTE pga riskerna.
  • Vandal

Jag har än så länge endast köpt ett babynest. Vill helst inte ha henne i sängen så kommer nog köpa en liten säng att ha bredvid, min syster har dock 3 olika bebis sängar men ingen används för bebis tycker inte alls om att ligga själv.. Kanske därför jag dragit mig från att köpa säng, vet inte riktigt hur jag ska göra... V31 idag, ungefär samma besvär som dig annieh897.

• evaaki

Vi har en 180 säng och ska sätta spjälsäng mot den med sidan mot sängen borttagen och madrassen i höjd med vår så bebisen kan sova nära men ändå själv.har fungerat ok tidigare men inte varje natt, då har barnen sovit mellan oss utan babynest (visste inte vad det var för fem år sen)

Vi kommer ha ett babynest denna gång.

Har även två barn som kommer in till oss typ tre ggr i veckan.....kommer bli trångt

Förut hade vi en 90/säng som vi satte fast med vår säng, där la sig pappan på nätterna när det blev trångt. Men det var ju som en jättesäng. Men det får inte plats längre

• UK Jennie

Har i England anvander typ alla moses basket - finns det i Sverige? Som en korg pa ben, som man staller brevid sin sang. Anvande det med dottern, det funkade jattebra sa det kor vi pa igen. Men det beror ju pa bebisen saklart; dottern ammade flera ggr per natt men valdigt kort.

• HeIena

Vi kommer ha vagga med babynestet i bredvid sängen.

Pappan är jätteorolig för att rulla på bebisen under natten om vi skulle ha henne i sängen.

• bryrmiginte
    UK Jennie skrev 2016-03-31 00:16:14 följande:

Har i England anvander typ alla moses basket - finns det i Sverige? Som en korg pa ben, som man staller brevid sin sang. Anvande det med dottern, det funkade jattebra sa det kor vi pa igen. Men det beror ju pa bebisen saklart; dottern ammade flera ggr per natt men valdigt kort.

Jag har köpt en moseskorg med gungstativ som jag kommer ha brevid min säng
  • bryrmiginte
    UK Jennie skrev 2016-03-31 00:16:14 följande:

Jag har köpt en moseskorg med gungstativ som jag kommer ha brevid min säng
Svar på tråden Junibebisar 2016