• Wielkip

Junibebisar 2016

Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!

BF/infolista nedan;

6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Junibebisar 2016
  • ostpaj

Jag tycker den här graviditeten har gått så sjukt fort jämfört med första. Har ni förklarat för eventuella syskon om bebisen? Jag har försökt förklara för min treåriga dotter, men det går sisådär. Om hon inte skrattar åt mig och tror att jag drar rövarhistorier så tror hon att hon har en bebis i magen. Inte lätt alla ggr :)

• ebe91
    Tiana skrev 2016-04-06 15:04:32 följande:

Glukosbelastningen avklarad, tur man inte behöver göra om det... Fy för att behöva vara fastande när man är gravid! 

Åh, bara hört hemskt om den! Jag tycker det varit skönt att slippa prova på det :)

Var hos barnmorskan igår, då v 28+6. SF-måttet var 26cm, 1cm mindre än med sonen i precis samma vecka.
  • Millemupp
    Tiana skrev 2016-04-06 15:04:32 följande:

Glukosbelastningen avklarad, tur man inte behöver göra om det... Fy för att behöva vara fastande när man är gravid! 

Har också precis klarat av glukosbelastningen. Nr 3 (!!) i ordningen för
    denna graviditet... 2 första pga förhöjd risk (ärftlighet) och 3:e eftersom jag hamnade precis på gränsen vid andra mätningen. Nu hade jag skärpt till mig och lyckats sänka värdet från 9,7 till 7,9 på 2 veckor. Tänk vad lite godis kan göra för dumt med kroppen. Känns bra att slippa extra kontroller m.m.
  • Kristalii
    ostpaj skrev 2016-04-06 20:14:48 följande:

Jag tycker den här graviditeten har gått så sjukt fort jämfört med första. Har ni förklarat för eventuella syskon om bebisen? Jag har försökt förklara för min treåriga dotter, men det går sisådär. Om hon inte skrattar åt mig och tror att jag drar rövarhistorier så tror hon att hon har en bebis i magen. Inte lätt alla ggr :)

Här är minsta syskonet nästan fyra så lite äldre. Och hen har ett par ganska små dagiskompisar som tydligen ibland kallas bebisarna så hen har lite koll. Jag lånade en bok "Snart har vi en baby". Den tyckte jag var bra och lagom beskrivande av både mage, förlossning och den första tiden efteråt. Mycket bilder och kartongsidor så den är menad till små barn.
  • Familjen N

Vi berättade ganska tidigt för dottern (v12) att hon skulle bli storasyster. Vi berätta tidigt för vår närmsta familj och vänner då vi innan dottern kom hade uppreppade missfall. Då visste ingen att jag va gravid så vi gick igenom de själva och det vill jag aldrig göra igen! :/ var rädda att någon av dem skulle försäga sig och att hon inte skulle få höra det från oss först! men efter två UL och passarat v 12 så berätta vi för dottern som då va 3 år och 3 mån. Hon har varit klar från start med att det är en bebis i mammas magen och att hon ska bli storasyster. Många på hennes förskola som fått småsyskon senaste året så kanske därför hon greppa direkt vad det handla om. Har också läst många " bebis i magen" böcker för henne.

8 veckor kvar nu! Lääängtar!!

• UK Jennie

Var dotter ar ocksa tre och vi har ocksa kort pa arlighetsprincipen. Hon var med pa var 12-w scan och fick se att det var ett foster darinne. Efter det har vi pratat jattemycket om vad som hander i magen, och tittat pa bilder pa google sa att hon ska forsta anatomin. Hon har fragat valdigt sota fragor som: 'om du hoppar, kan bebisen hoppa upp till halsen och komma ut genom munnen?' vilket tyder pa att hon anda fattat att bebisen ar i min kropp och paverkas av mina rorelser. Precis som din dotter har hon fragat om sig sjalv, och vi har sagt att hon ocksa kan ha en bebis i sin mage nar hon blir stor, men att man inte kan det nar man ar liten, vilket hon gick med pa. Jag tror pa att beratta sa mycket som mojligt for ditt barn, och aven lata henne titta mycket pa din vaxande mage och kanna med handen nar det sparkar. Jag brukar aven be min prata med magen, hon vet att lillasyster kan hora henne darinne.

• Tiana
    Millemupp skrev 2016-04-06 21:12:03 följande:
    Har också precis klarat av glukosbelastningen. Nr 3 (!!) i ordningen för
    denna graviditet... 2 första pga förhöjd risk (ärftlighet) och 3:e eftersom jag hamnade precis på gränsen vid andra mätningen. Nu hade jag skärpt till mig och lyckats sänka värdet från 9,7 till 7,9 på 2 veckor. Tänk vad lite godis kan göra för dumt med kroppen. Känns bra att slippa extra kontroller m.m.
    Usch, är inte avis på dig! Tur det ordnade sig i alla fall. 

Det verkar som att fastan triggade igång en förkylning hos mig. Den femte nu i vinter... Det är väl bara att bita ihop och jobba sina 4 timmar, är ju redan sjukskriven på halvtid så vill inte missa mer lön.
  • Tiana

Jaha, nu har försäkringskassan tappat bort mitt arbetsgivarintyg också, så vi får börja från början med den biten igen. Det har aldrig scannats in på inläsningen. Kul kul kul! Jag är redan sjukskriven så det här lär dra ut på tiden.

Hatar myndigheter!!!

• Gweny
    Tiana skrev 2016-04-08 10:49:16 följande:

Jaha, nu har försäkringskassan tappat bort mitt arbetsgivarintyg också, så vi får börja från början med den biten igen. Det har aldrig scannats in på inläsningen. Kul kul kul! Jag är redan sjukskriven så det här lär dra ut på tiden.

Hatar myndigheter!!!

Åh suck! Är väl typiskt sånt.
  • Tiana
    Gweny skrev 2016-04-08 14:33:20 följande:

Åh suck! Är väl typiskt sånt.

Mmm. Lämnade ett nytt intyg i lådan hos det lokala kontoret på vägen hem så de kan i alla fall inte skylla på posten denna gången.
Svar på tråden Junibebisar 2016