• Wielkip

Junibebisar 2016

Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!

BF/infolista nedan;

6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Junibebisar 2016
  • annieh897

Vad händer om försäkringskassan nekar sjukskrivning? Kan jag vara hemma ändå (utan pengar förstås) eller sabbar jag min SGI då?

• Ellaria
    annieh897 skrev 2016-04-13 09:22:37 följande:

Vad händer om försäkringskassan nekar sjukskrivning? Kan jag vara hemma ändå (utan pengar förstås) eller sabbar jag min SGI då?

Du lär ju förlora ditt jobb om inte annat, om du är hemma utan att vara sjukskriven. Du kan ta ut föräldrapenning från och med 60 dagar innan BF.
    You know nothing, Jon Snow
  • Tiana
    Ellaria skrev 2016-04-13 11:34:48 följande:
    Du lär ju förlora ditt jobb om inte annat, om du är hemma utan att vara sjukskriven. Du kan ta ut föräldrapenning från och med 60 dagar innan BF.
    Fast nu gällde det väl inte att man nekad sjukskrivning utan nekad ersättning från försäkringskassan?

Undrar över detta med då jag också väntar på besked. 
  • Gweny

Vet inte hur det påverkar din SGI, men jag var sjukskriven några veckor för några år sen men FK nekade mig utbetalning, fast läkaren skickade in flera ggr. Var så arg, överklagade men hjälpte inte, fast kollegor fått för samma sak.

Min chef tyckte det var helgalet, men sa aldrig nåt om förlora jobbet.
  • vindruvan

Tror inte att det räknas som olovlig frånvaro och att man riskerar sitt arbete, det är ju ersättningen som uteblir men sjukskriven är man ändå från läkaren.

Hur det påverkar SGI har jag ingen aning om. Även min sjukskrivning övergår till FK från fredag så jag hoppas att jag inte blir nekad ersättning.
  • annieh897
    Tiana skrev 2016-04-13 11:52:17 följande:

Fast nu gällde det väl inte att man nekad sjukskrivning utan nekad ersättning från försäkringskassan?

Undrar över detta med då jag också väntar på besked. 

Exakt, läkaren har sjukskrivit mig och tycker inte att det är nån tvekan om saken, men om fk håller med vet man ju aldrig.

Jag vill inte göra av massa dagar före bebis är född (måste ta ut fp fulltid för att skydda SGI i såna fall) men får ju göra det om det inte finns nåt annat alternativ.
  • 2013januari
    You know nothing, Jon Snow
    Nejdå det är klart du inte blir av med jobbet. Att vara sjukskriven av en läkare är det som jobbet går på, att det sen efter 14 dagar när sjuklöneperioden är slut är försäkringskassan som tar över innebär bara att du kan nekas ersättning från dom. Dvs du är hemma helt rätt enl ditt intyg från läkare och du får ingen lön från jobbet och således inget från FK om dom inte godkänner din ansökan om föräldrapenning. Helt skilda saker alltså..
  • 2013januari

Svaret va såklart till dig men hamnade på ellarias svar. Sorry!
  • Kristalii
    2013januari skrev 2016-04-14 14:42:56 följande:
    Nejdå det är klart du inte blir av med jobbet. Att vara sjukskriven av en läkare är det som jobbet går på, att det sen efter 14 dagar när sjuklöneperioden är slut är försäkringskassan som tar över innebär bara att du kan nekas ersättning från dom. Dvs du är hemma helt rätt enl ditt intyg från läkare och du får ingen lön från jobbet och således inget från FK om dom inte godkänner din ansökan om föräldrapenning. Helt skilda saker alltså..
    Men om sjukskrivningen nekas av FK borde ju SGI:n påverkas?
  • Mamma Lotta
    Tiana skrev 2016-04-12 12:52:06 följande:

Nån som kan tipsa om en bra skötväska?

Jag kan tipsa om ju-ju-be som finns i olika modeller och färger! Finns på Lauras little boutique! Otroligt prisvärda! Jag är helt såld på de! Ska beställa en beställning classy!
    Att tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter.
Svar på tråden Junibebisar 2016