• Wielkip

Junibebisar 2016

Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!

BF/infolista nedan;

6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Junibebisar 2016
  • Bibi84
    Millemupp skrev 2016-05-18 20:55:00 följande:

Hur gör ni som har barn sen tidigare de sista veckorna innan BF vad gäller lämning på förskola? Är ni hemma tillsammans med barnet/barnen eller kan ni fortfarande lämna några timmar i veckan? Har tänkt ta ut semesterdagar två veckor innan BF men hade inte tänkt på att det blir skillnad i vilka möjligheter man har att lämna till förskola. Om jag får beviljat graviditetspenning kan man kanske lämna? Någon som vet?

tyvärr vet jag inte, men vi kan göra precis som vanligt när vi är sjukskriva/arbetslösa/mammaledighet/semester med dagis uppehåll. Vi betalar för full plats och får då ha barnen full tid. Sen att många hämtar barnen tidigare och har dom hemma lite oftare är ju bara mysigt och kul. Själv är jag väldigt glad att vi har det så eftersom det är en grund till varför man är sjukskriven, eller hemma med en nyfödd. Plus att barnen som går på dagis behöver det sosiala och leken dom har med sina vänner. Tycker det är dumt att kommunerna bestämmer att bara för att man är hemma med en nyfödd så ska de andra barnet få gå färre timmar på dagis.
    Men men...det är ju min åsikt! :)
  • vindruvan
    Bibi84 skrev 2016-05-18 21:10:14 följande:
    tyvärr vet jag inte, men vi kan göra precis som vanligt när vi är sjukskriva/arbetslösa/mammaledighet/semester med dagis uppehåll. Vi betalar för full plats och får då ha barnen full tid. Sen att många hämtar barnen tidigare och har dom hemma lite oftare är ju bara mysigt och kul. Själv är jag väldigt glad att vi har det så eftersom det är en grund till varför man är sjukskriven, eller hemma med en nyfödd. Plus att barnen som går på dagis behöver det sosiala och leken dom har med sina vänner. Tycker det är dumt att kommunerna bestämmer att bara för att man är hemma med en nyfödd så ska de andra barnet få gå färre timmar på dagis.
    Men men...det är ju min åsikt! :)

Måste fråga, hur kommer det sig att ni får ha vilka tider ni vill oavsett om ni arbetar, är arbetslösa/föräldralediga? Vid sjukskrivning är det ju så att man har rätt till full tid på förskolan.

• Bibi84
    vindruvan skrev 2016-05-18 21:21:53 följande:

Måste fråga, hur kommer det sig att ni får ha vilka tider ni vill oavsett om ni arbetar, är arbetslösa/föräldralediga? Vid sjukskrivning är det ju så att man har rätt till full tid på förskolan.

Bor i Norge. Där av. Men frågan är varför man i kommunala dagis menar att barn ska vara hemma mer, menar dom att barn inte har det bra på dagis i Sverige, eller att barnen är för lite med sina föräldrar? Jobbar själv på dagis så är väldigt insatt i hur vi jobbar här. För mina barn fungerar det väldigt bra att vara på dagis trots att jag är hemma osv. Har försökt hämta tidigare, men kommer inte från dagis tidigare ändå. :) Så barnen har själva valgt att vara där längre. Sen så har ju barnen inte varit på dagis varje dag eller så, vi har kunnat se an veckan osv. Vet där emot att det finns privata, föräldrakooperativ som gör som vi, betalar man för 100% plats så har man det. (100% är väl 40 timmar eller hur är det?) där säger dom inte att, ok nu när föräldrarna är hemma med en nyfödd så ska dom äldre inte få gå på dagis mer än 15 timmar i veckan. Det är en  process att ta sig till dagis för många, så ska man hämta efter 5 eller 3 timmar, beroende på antal dagar man har fått av dagis att använda. Om man har barn med f eks. kolik så är ju dagarna inte lätt alls, och heller inte nätterna.Inte så kul att vara SUPER mamman då inte varje dag. Jag försöker bara se saker från en sida som visar hur det ofta är. Oj ojoj...långt inlägg, men hoppas att du förstår vad jag menar. :)
  • vindruvan
    Bibi84 skrev 2016-05-18 21:46:36 följande:
    Bor i Norge. Där av. Men frågan är varför man i kommunala dagis menar att barn ska vara hemma mer, menar dom att barn inte har det bra på dagis i Sverige, eller att barnen är för lite med sina föräldrar? Jobbar själv på dagis så är väldigt insatt i hur vi jobbar här. För mina barn fungerar det väldigt bra att vara på dagis trots att jag är hemma osv. Har försökt hämta tidigare, men kommer inte från dagis tidigare ändå. :) Så barnen har själva valgt att vara där längre. Sen så har ju barnen inte varit på dagis varje dag eller så, vi har kunnat se an veckan osv. Vet där emot att det finns privata, föräldrakooperativ som gör som vi, betalar man för 100% plats så har man det. (100% är väl 40 timmar eller hur är det?) där säger dom inte att, ok nu när föräldrarna är hemma med en nyfödd så ska dom äldre inte få gå på dagis mer än 15 timmar i veckan. Det är en  process att ta sig till dagis för många, så ska man hämta efter 5 eller 3 timmar, beroende på antal dagar man har fått av dagis att använda. Om man har barn med f eks. kolik så är ju dagarna inte lätt alls, och heller inte nätterna.Inte så kul att vara SUPER mamman då inte varje dag. Jag försöker bara se saker från en sida som visar hur det ofta är. Oj ojoj...långt inlägg, men hoppas att du förstår vad jag menar. :)

Ok. Jag jobbar också på förskola men håller inte med om att barnen behöver gå full tid på fsk när en förälder är hemma, hos oss är det dock 35 timmar/veckan som man har rätt till då dom tyvärr precis har ökat upp det från 30 timmar/veckan. Sen beror det också på åldern på det äldre syskonet, egentligen har ju barn under 3 år inget behov av att gå på fsk men tyvärr verkar många föräldrar inte lita på att dom själva kan tillfredsställa sina barns behov och tror att barnen har det bättre på fsk vilket jag tycker är sorgligt faktiskt. Sen är grupperna så stora redan som dom är så att det (enligt mig) är onödigt att trycka in extra mycket barn på så pass många timmar/veckan som vi har här som egentligen inte behöver gå 30/35 timmar när man har en förälder som är hemma när barnen som har heltidsarbetande föräldrar med ibland långa restider osv har ett annat behov av att gå heltid. Många barn (både 1-årinar och 5-åringar) går ju längre dagar än vad vi pedagoger som arbetar heltid gör.

Men det är en lång diskussion och den kan hålla på i evigheter. Huvudsaken är att barnen mår bra.

• UK Jennie
    annanaa skrev 2016-05-18 16:58:42 följande:

Oj, blandade svar där... :)

Har googlat lite (försökt lova mig själv att inte läsa för mycket) och insett att det är blandade känslor inför vändning.

Visste inte ens att man kunde tacka nej till det.

Den rädda delen utav mig ser ju set här som en enkel utväg så att det blir ett planerat kejsarsnitt, men samtidigt är ju det såklart en risk också!

Får prata med min barnmorska på måndag som ska kolla hur hon ligger innan vändning blir bokat men om det är fler som har kunskap/åsikter vill jag gärna höra (läsa;))

Tja, det finns alltid skrackhistorier, det galler inte bara vandningsforsok utan aven vaginal forlossning, kejsarsnitt osv. Allitd finns det en historia dar en lakare har gjort ett misstag som lett till fruktansvarda konsekvenser. Men absolut vart att tanka pa for- och nackdelar innan du bestammer dig! Vanderningsforsok ar ju valdigt vanligt sa om du vill foda vaginalt sa lat iallafall inte smarta hindra dig, det ar sa olika fran fall till fall och jag tyckte da som sagt inte att det gjorde ont.

Mitt misslyckade vandningsforsok ledde till planerat ks och det var en jattebra upplevelse, men helst hade jag velat foda naturligt sa jag ar glad att jag forsokte allt (aven kinesisk medicin, en metod som heter Moxibustion - anvands det i Sverige??). 

Denna gangen ligger bebisen med huvudet nedat sa jag hoppas pa vaginal forlossning! Men blir inte ledsen om det slutar i snitt Huvudsaken ar att det slutar med en frisk bebis i famnen <3
  • Bibi84
    vindruvan skrev 2016-05-18 22:01:33 följande:

Ok. Jag jobbar också på förskola men håller inte med om att barnen behöver gå full tid på fsk när en förälder är hemma, hos oss är det dock 35 timmar/veckan som man har rätt till då dom tyvärr precis har ökat upp det från 30 timmar/veckan. Sen beror det också på åldern på det äldre syskonet, egentligen har ju barn under 3 år inget behov av att gå på fsk men tyvärr verkar många föräldrar inte lita på att dom själva kan tillfredsställa sina barns behov och tror att barnen har det bättre på fsk vilket jag tycker är sorgligt faktiskt. Sen är grupperna så stora redan som dom är så att det (enligt mig) är onödigt att trycka in extra mycket barn på så pass många timmar/veckan som vi har här som egentligen inte behöver gå 30/35 timmar när man har en förälder som är hemma när barnen som har heltidsarbetande föräldrar med ibland långa restider osv har ett annat behov av att gå heltid. Många barn (både 1-årinar och 5-åringar) går ju längre dagar än vad vi pedagoger som arbetar heltid gör.

Men det är en lång diskussion och den kan hålla på i evigheter. Huvudsaken är att barnen mår bra.

haha...det håller jag med om! tänker att om man egentligen ska diskutera sånt, så är det lättare att göra det muntligt än skriftligt! Lättare att förstå vad den andra menar osv. Jag säger absolut inte att alla barn har bäst av att gå 100% på dagis, och sen vad man menar antal timmar 100% är ju avgörande. MEN, som du säger, det viktigaste är att barnen har det bra. 

Min lilla tjej ligger och rör på sig så att jag inte kan ligga på sidan men på ryggen. Hur sover ni på natten? Jag sover bäst på sidan, men så fort hon börjar gymnastik så måste jag ligga på ryggen. 
  • rpl
    annanaa skrev 2016-05-18 16:58:42 följande:

Oj, blandade svar där... :)

Har googlat lite (försökt lova mig själv att inte läsa för mycket) och insett att det är blandade känslor inför vändning.

Visste inte ens att man kunde tacka nej till det.

Den rädda delen utav mig ser ju set här som en enkel utväg så att det blir ett planerat kejsarsnitt, men samtidigt är ju det såklart en risk också!

Får prata med min barnmorska på måndag som ska kolla hur hon ligger innan vändning blir bokat men om det är fler som har kunskap/åsikter vill jag gärna höra (läsa;))

Min son låg i säte och jag googlade som en tok och alla avrådde till vändningsförsök för de hade läst hur farligt det var så jag sa till min barnmorska att jag inte ville det. Hon hade då själv gjort det och lugnade mig med att de är väldigt försiktiga så jag gick med på ett iaf.

Farande på morgonen (ifall förlossning skulle starta) sen fick jag ligga ett tag med ctg för att de ville ha koll på bebisen. Därefter gjordes ul för att konstatera hur han låg och uppskatta vikt. När allt var gjort skulle läkaren starta vändningsförsöket och han var verkligen försiktig. Han försökte liksom putta upp honom i rumpan och kullerbytta honom fram. Var inte mer smärtsamt eller värre än när de på Mvc klämmer på magen. Min son flyttade sig inte och då gjorde han inget mer försökt. Blev planerat snitt som var en mkt positiv upplevelse. Egen barnmorskas och fullt med folk som hade koll på mig och bebis.

Trots alla skräckupplevelser jag hade läst och hört fick jag en fantastisk upplevelse av sjukvården vilket jag är övertygad om att du också får oavsett hur det går. Lita på ditt eget omdöme för det du läser är någon annans sanning. Din upplevelse kommer bli unik. Planerat snitt är betydligt bättre än överfulla förlossningar utan personal ????.

Lycka till!
  • rpl
    jag_1987 skrev 2016-05-17 08:24:02 följande:

Nej men vad är oddsen:) när ska du ha? Hur gammal är din första? Ja ska ha 1 juni och min första är en flicka på 3 och ett halvt!

Jag ska ha 16 juni och har en son på 2 ??
  • vindruvan
    Bibi84 skrev 2016-05-18 23:33:08 följande:
    haha...det håller jag med om! tänker att om man egentligen ska diskutera sånt, så är det lättare att göra det muntligt än skriftligt! Lättare att förstå vad den andra menar osv. Jag säger absolut inte att alla barn har bäst av att gå 100% på dagis, och sen vad man menar antal timmar 100% är ju avgörande. MEN, som du säger, det viktigaste är att barnen har det bra. 

Min lilla tjej ligger och rör på sig så att jag inte kan ligga på sidan men på ryggen. Hur sover ni på natten? Jag sover bäst på sidan, men så fort hon börjar gymnastik så måste jag ligga på ryggen. 

Absolut är det så, det blir alltid svårare i skrift med risk för feltolkningar och annat. Men vi är ju eniga om att det ska vara för barnens bästa och det är ju huvudsaken.

Ang sovställning, jag ligger nog bäst på sidan. Ibland funkar det på rygg men då tycker jag att det trycker upp mot lungorna mera och det blir lätt obehagligt. Men jag upplever också mer action när jag ligger på sidan.

Svar på tråden Junibebisar 2016