• Wielkip

Junibebisar 2016

Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!

BF/infolista nedan;

6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Junibebisar 2016
  • ostpaj
    vindruvan skrev 2016-05-20 20:17:18 följande:
    Vad har du ansökt om? Föräldrapenning eller graviditetspenning? Jag har planerat snitt men har graviditetspenning till det och följande två veckor efter snittet tar jag semester från jobbet för att spara på föräldradagarna.

Usch... fråga inte sånadär svåra saker =/ föräldrapenning, antar jag. Det vanliga, när man planerar på f-kassan "mina sidor", hela dagar, hur många i veckan, för vilket barn osv. Då valde jag "graviditet" som anledning nu. Men någon gång inom en snar framtid föds väl barnet, så måste man ändra till föräldrarledig, men tänkte bara, svårt att veta hur länge graviditeten pågår exakt och om man skulle ändra dagarna som gått sen, osv. Men strunt i det. Blir som det blir. De märker väl när barnet får ett personnummer och jag tror inte att pengamässigt att det ändras ngt i mitt fall. Bara jag som krånglar till det :)
  • ostpaj
    vindruvan skrev 2016-05-20 20:17:18 följande:
    Vad har du ansökt om? Föräldrapenning eller graviditetspenning? Jag har planerat snitt men har graviditetspenning till det och följande två veckor efter snittet tar jag semester från jobbet för att spara på föräldradagarna.

Googlade graviditetspenning och det är inte det! Utan jag har slutat skolan och jobbar inte alls nu. Haft två timanställningar vid sidan av skolan :)
  • vindruvan

Ja men dåså, då kom du på det själv. Grav-penning måste man ju ansöka om i god tid osv så då hade det varit en annan sak. Men då är du ju redan föräldraledig oavsett när barnet kommer, för det ändras inte hur mycket du får osv ifall barnet är fött eller inte utan föräldrapenning har man ju rätt att ta ut ett tag innan bf och sen är det ju upp till var och en hur många dagar och hur stor omfattning man tar ut. Man kan ju även vara föräldraledig från sitt arbete utan att ta ut dagar från FK (om man nu skulle ha råd med det... )

• UK Jennie
    Familjen N skrev 2016-05-20 13:34:50 följande:
    Hur kommer det sig att Norge har BF 40+3? I Sverige har vi på 39+6 vilket jag tycker är lite märkligt det med. Lättare om alla länder hade 40+0 kan jag tycka :)
    Hm, maste val bygga pa statistik? Dvs nar kvinnor vanligtvis far sina bebisar - kanske ar det sa att varje land samlar sin egen data och 'bestammer' vad som ar lampligast? Om man i Sverige ar fullgangen vid 39+6 och far ga 14 dagar over tiden sa ar det ju mindre an vad man tillats i Norge - sa kanske bra att bo i ett land dar man ger kroppen langre tid att komma igang sjalv?

Jag bor i UK, har ar det 40+0 - tror jag men inser att jag inte ar saker! Med ett snitt bakom mig vill jag absolut inte bli igangsatt, sa jag tar garna emot tips pa att satta igang forlossningen Ska be om hinnsvepning pa onsdag nar jag gar till bm, da ar jag 38+2. Hoppas aven att det hjalper att vara aktiv, jag jobbar fortfarande och tranar 3-4 ggr/v. Men hittills inte kant nagra tecken pa att det skulle komma igang. Visst far jag forvarkar emellanat men inte sa ofta som andra verkar ha det, och kan inte saga att de okar ju mer gravid jag blir...
  • Familjen N
    UK Jennie skrev 2016-05-21 09:39:03 följande:
    Hm, maste val bygga pa statistik? Dvs nar kvinnor vanligtvis far sina bebisar - kanske ar det sa att varje land samlar sin egen data och 'bestammer' vad som ar lampligast? Om man i Sverige ar fullgangen vid 39+6 och far ga 14 dagar over tiden sa ar det ju mindre an vad man tillats i Norge - sa kanske bra att bo i ett land dar man ger kroppen langre tid att komma igang sjalv?

Jag bor i UK, har ar det 40+0 - tror jag men inser att jag inte ar saker! Med ett snitt bakom mig vill jag absolut inte bli igangsatt, sa jag tar garna emot tips pa att satta igang forlossningen Ska be om hinnsvepning pa onsdag nar jag gar till bm, da ar jag 38+2. Hoppas aven att det hjalper att vara aktiv, jag jobbar fortfarande och tranar 3-4 ggr/v. Men hittills inte kant nagra tecken pa att det skulle komma igang. Visst far jag forvarkar emellanat men inte sa ofta som andra verkar ha det, och kan inte saga att de okar ju mer gravid jag blir...
    Så kanske det är... :)
    när jag va gravid med dottern så fick jag massa förvärkar varje gång efter sex från v 37+0 och förlossningen startade också direkt(max 15 min efter) efter "färdknäpp" i v 39+6. Hade varit väldigt aktiv under dagen och när jag väl satte mig i soffan och skulle ta det lugnt så börja det mola i mage och rygg. Efter en timme med molande så va värkarbetet i full gång med 2-3 min mellan värkarna :P.

Denna gången (38+0 idag) har jag inte fått en enda förvärk efter sex! Men några gånger har det kommit lite molande spontant senaste veckan. Dock inte alls lika mycket eller kraftiga. Försöker också vara så aktiv jag orkar på dagarna för jag tror det hjälper och att det sätter igång sen när man vilar :) hoppas på det iaf!
    Gör de hinnsvepning innan man gått över? Har ingen aning om hur det ser ut i Sverige :)
  • Bibi84

Ja, tidigare så var det bf på 40+1 eller 2, men så har dom ökat det till 40+3. Men det är nog som du säger, dom har nog valgt att göra så att man minskar igångsättning. Vi sätts gärna igång 1-2 veckor efter bf. Så tror inte folk går över tiden här i 14 dagar. 

Hallonbladskapslar är bra, prova det. :)

här är det ganska så lugnt! nu sover yngsta barnet och jag ska sova lite också. Sen ska vi alla på en event för att stötta forskning på plötslig spädbarnsdöd. Ikväll ska jag på 30 års fest, men blir nog inte där så himla länge då jag kommer att ha haft en aktiv dag idag.

• valpis85

Är det fler än jag som är rädd för att spricka?

• UK Jennie

Tack for tipsen! Ja har far man fragar om hinnsvepning fran v38 aven om det inte gor rutinmassigt forran v40.

Jag ar radd for att spricka - men inte slidan utan livmodern ????

• Bibi84

Jag hatar å sy, det värsta jag vet faktiskt!!!! Har sytt två gånger av tre, hoppas att jag slipper den sista gången nu. :)

Men om jag ska vara ärlig så har jag inte känt att jag har spruckit alls, inte heller efter att dom är färdig med att sy, bara under själva syingen, och då är det både bedövelse och MAX med lustgas. :)

Svar på tråden Junibebisar 2016