• Wielkip

Junibebisar 2016

Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!

BF/infolista nedan;

6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Junibebisar 2016
  • Familjen N
    ostpaj skrev 2016-05-19 21:44:50 följande:

Menar du att du har en busunge hemma? Har en treårig dotter som är så lugn, enkel, glad. Så är inställd på att nästa blir raka motsatsen. Väl ingen som fått två enkla barn? :D
    Ja precis, jag har en dotter på 3,5år :)
  • Tiana

Precis en månad till BF! Fast det kan ju betyda vad som helst. Sista arbetsdagen också på gång nu, så ska bara försöka slappa och ta det lugnt nu, sen vet man ju inte hur livet blir :)

• Bibi84
    Tiana skrev 2016-05-20 09:42:22 följande:

Precis en månad till BF! Fast det kan ju betyda vad som helst. Sista arbetsdagen också på gång nu, så ska bara försöka slappa och ta det lugnt nu, sen vet man ju inte hur livet blir :)

va kul!!!
    du har bf mot slutet av juni eller hur?

här är det lugnt, tar ting med ro just nu. ganska så skönt! Regnar ute så är inte så mycket annat man har lust till att göra. Se lite på tv och sova tänker jag. 
    Har snart 5 veckor kvar, på söndag. I norge så har man BF på 40+3, och inte 40+0 som ni har. men jag går efter 40+0 jag, och så får jag se.
  • Familjen N
    Bibi84 skrev 2016-05-20 11:44:08 följande:
    va kul!!!

här är det lugnt, tar ting med ro just nu. ganska så skönt! Regnar ute så är inte så mycket annat man har lust till att göra. Se lite på tv och sova tänker jag. 
    Har snart 5 veckor kvar, på söndag. I norge så har man BF på 40+3, och inte 40+0 som ni har. men jag går efter 40+0 jag, och så får jag se.
    Hur kommer det sig att Norge har BF 40+3? I Sverige har vi på 39+6 vilket jag tycker är lite märkligt det med. Lättare om alla länder hade 40+0 kan jag tycka :)
  • ebe91
    valpis85 skrev 2016-05-20 07:24:53 följande:

Får man ut samma summa på gravpening som föräldrarpening?

Vad du får ut i föräldrapenning beror på hur många dagar du tar ut. Tar du ut 7dagar/veckan får du samma som gravpenning. De flesta tar ut färre dagar och har därför mindre fp än gravpenning. Gravpenning är densamma som sjukpenning.
  • Bibi84
    Familjen N skrev 2016-05-20 13:34:50 följande:
    Hur kommer det sig att Norge har BF 40+3? I Sverige har vi på 39+6 vilket jag tycker är lite märkligt det med. Lättare om alla länder hade 40+0 kan jag tycka :)
    har ingen aning faktiskt, blir lite irriterad över det faktiskt, men om sverige har 39+6 så har jag bf den 25 juni och inte den 29 juni. dvs. jag har typ 5 veckor kvar. :)

Ja, borde vara att alla gick efter 40+0...men men, bara att gilla läget som det är nu. :(
  • Tiana
    Bibi84 skrev 2016-05-20 11:44:08 följande:

va kul!!!

20 juni. Tror min bm räknar 39+6.
  • ostpaj

Äntligen ledig! 32 dagar kvar! :D

Det ni skriver om gravidpenning och föräldrapenning, jag har nu planerat fr.o.m måndag t.o.m 20e juni på nya barnets dagar, så fick man välja "anledning", varpå jag valde graviditet.

När jag planerar efter det, hur vet man hur länge man ska söka för graviditet. Omöjligt att sia om framtiden. Ska man ändra dagarna bakåt sen till föräldraledig när bebisen väl kommit? Kanske inte spelar så stor roll... =/

• Bibi84
    ostpaj skrev 2016-05-20 18:44:36 följande:

Det ni skriver om gravidpenning och föräldrapenning, jag har nu planerat fr.o.m måndag t.o.m 20e juni på nya barnets dagar, så fick man välja "anledning", varpå jag valde graviditet.

När jag planerar efter det, hur vet man hur länge man ska söka för graviditet. Omöjligt att sia om framtiden. Ska man ändra dagarna bakåt sen till föräldraledig när bebisen väl kommit? Kanske inte spelar så stor roll... =/

yeah!!! grattis grattis, vad härligt! njut!
  • vindruvan
    ostpaj skrev 2016-05-20 18:44:36 följande:

Vad har du ansökt om? Föräldrapenning eller graviditetspenning?

Jag har planerat snitt men har graviditetspenning till det och följande två veckor efter snittet tar jag semester från jobbet för att spara på föräldradagarna.
Svar på tråden Junibebisar 2016