• Wielkip

Junibebisar 2016

Välkomna till nya tråden för oss som väntar barn mer BF under juni månad 2016!

BF/infolista nedan;

6/6 WielkiP (24 år, Skövde, tredje barnet)

Dottern Charlie Mars-12. Sonen Sigge Oktober-13
  • Svar på tråden Junibebisar 2016
  • valpis85

När ska man koka flaska och nappar? Ä vecka i 38 och hur ska dom förvaras innan Andvändning

• vindruvan
    valpis85 skrev 2016-05-22 11:22:21 följande:

När ska man koka flaska och nappar? Ä vecka i 38 och hur ska dom förvaras innan Andvändning

Före användning, det gör du ju som du vill. Förvara kan du ju göra där det passar hos er, i ett skåp/låda som era glas/tallrikar osv.
  • Cherryay
    Bibi84 skrev 2016-05-21 23:41:58 följande:

Jag hatar å sy, det värsta jag vet faktiskt!!!! Har sytt två gånger av tre, hoppas att jag slipper den sista gången nu. :)

Men om jag ska vara ärlig så har jag inte känt att jag har spruckit alls, inte heller efter att dom är färdig med att sy, bara under själva syingen, och då är det både bedövelse och MAX med lustgas. :)

Hatar också att sy, värsta jag vet. Har gjort det båda tidigare förlossningarna och väntar mig inget annat denna gång... Funderar på att be om någon smärtlindring innan de syr denna gång isf, och då har jag alltså fött båda mina barn helt utan smärtlindring, men att sy är värre än allt annat tillsammans imo!
  • valpis85

Men flaskorna vill jag ta med till bb då det är till en bröst pump. Hur länge är dom sterila efter kokande? Och napparna kanske man kan lägga i en påse i bb väskan?

• Bibi84
    Cherryay skrev 2016-05-22 12:32:07 följande:
    Hatar också att sy, värsta jag vet. Har gjort det båda tidigare förlossningarna och väntar mig inget annat denna gång... Funderar på att be om någon smärtlindring innan de syr denna gång isf, och då har jag alltså fött båda mina barn helt utan smärtlindring, men att sy är värre än allt annat tillsammans imo!
    Utan lustgas också? Då är jag OTROLIGT imponerad.
    1:a fl: lustgas, eda (epidural) och bedövnings spruta när dom sydde (+ lustgas)
    2:a fl: lustgas, eda som inte fungerade helt, plus att bebis kom 5 min efter satt eda.
    3:e fl: lustgas, bedövdning spurta när dom sydde+gas. 

Dom sa till mig sista gången att jag inte behövde lustgas, då blev mannen lite irriterad och sa, Hon SKA ha lustgas när ni syr. Som sagt....det känns som att det är färre än att föda. 
    Har verkligen ingen aning om hur det kommer gå nu.
  • vindruvan
    valpis85 skrev 2016-05-22 13:04:53 följande:

Men flaskorna vill jag ta med till bb då det är till en bröst pump. Hur länge är dom sterila efter kokande? Och napparna kanske man kan lägga i en påse i bb väskan?

Jag tänkte koka någon vecka innan och sen packa ner det i en påse i bb-väskan. Anledningen till kokandet är ju att dom är nya och från fabrik, du behöver inte koka dom precis innan användning för att det ska gå bra. På Neo sa dom till och med åt oss att inte koka napparna, att det var överdrivet. Det kom då från sköterskor och barnmorskor som jobbade med för tidigt födda och sjuka bebisar. Vi kokade det som var nytt ändå.
  • Cherryay
    Bibi84 skrev 2016-05-22 13:17:25 följande:

Utan lustgas också? Då är jag OTROLIGT imponerad.

1:a fl: lustgas, eda (epidural) och bedövnings spruta när dom sydde (+ lustgas)

2:a fl: lustgas, eda som inte fungerade helt, plus att bebis kom 5 min efter satt eda.

3:e fl: lustgas, bedövdning spurta när dom sydde+gas. 

Dom sa till mig sista gången att jag inte behövde lustgas, då blev mannen lite irriterad och sa, Hon SKA ha lustgas när ni syr. Som sagt....det känns som att det är färre än att föda. 

Har verkligen ingen aning om hur det kommer gå nu.

Min första förlossning var ganska speciell så hur som helst hann jag inte med någon smärtlindring alls, inte ens lustgas, och eftersom det gick bra så tänkte jag att jag skulle prova andra helt utan också, då självvalt. Men som sagt, sy? Gör så sjukt vidrigt ont! Känns inte som lokalbedövningen hjälper något alls!
  • Bibi84

haha...nä, lokabedövningen hjälpte ju absolut inte!!!! (bedövnings spurtan som jag kallat den). :)

Har egentligen tagit det lugnt idag, men började med hallonbladskapslarna igen, 2 på förmiddagen och 2 på eftermiddagen..... känner ett tryck ned och kroppen är trött på en konstig känsla. Har gått några fler gånger på toa, och gjort nr två då jag känner att huvudet antingen tycker sig längre ned eller så bara bökar den där inne. Men är inte dålig i magen, inte direkt tömningsdag som jag hade för två veckor sen som slutade förra lördagen.

• ostpaj
    Cherryay skrev 2016-05-22 12:32:07 följande:

Födde också utan smärtlindring och behövde sy, men som jag minns det var det typ några stick. För mig hjälpte lustgasen. Var inte många stygn. Värsta minnet från min förra (första) förlossning var att när flickan var ute tänkte jag att allt var klart. Sen säger de åt mig att krysta för moderkakan skulle ut. Va?! Det är ingen som sagt ngt om! Jag har precis fött barn, säg inte åt mig att krysta igen! Fick ngn mental spärr och benen började skaka och jag var livrädd. Men det visade ju sig sen att det var ju ingenting. så jävla lycklig att jag vet det den här gången!
  • ostpaj

Jag har funderat på det där med nappar och flaskor och inte köpt ngt ännu. Måste man göra det? Minns inte riktigt. Min dotter började med napp efter nån/några veckor för att sen bara spotta ut och började suga på fingrarna. Flaska kommer jag inte ihåg hur jag gjorde. Läcker ju mjölk redan nu så antar att det kommer att komma igång på en gång efter fl den här gången med.

Svar på tråden Junibebisar 2016