• LisanCF

Stockholmsbebisar Juni 2016

Då jag missade allt vad grupper å dylikt är vid min förra och första graviditet så tänkte jag vara lite klokare denna gång:) Startar en nu och hoppas på att få med mig lite andra mammor eller blivande mammor i närområdet Stockholm!

Jag plussade i söndags och har idag 4+6 så BF borde bli 16 juni om det går vägen!

• Svar på tråden Stockholmsbebisar Juni 2016
  • Emigoo

Hej, jag bor i västerort och väntar nr 3. Bf 11 juni. Är själv 40 år

• En del av oss
    AthenaA skrev 2015-10-25 09:31:47 följande:

Jag ska göra kub, vet inte när det blir då jag har inskrivning hos barnmorskan den 23 november (är i vecka 5+4 nu). Hon sa att jag ska ha läst om det tills dess i alla fall. Jag är 34 och kommer vara 35 när bebis kommer och det är min första. Hoppas verkligen att testet visar bra annars blir det jobbigt :/ Vet du om det är barnmorskan som gör kubtestet?

KUB görs av specialutbildad BM.
  • AthenaA
    En del av oss skrev 2015-10-25 09:49:41 följande:
    KUB görs av specialutbildad BM.
    Ah ok! Tack :)
  • Y o L o

Ja precis, jag skulle citera och svara men blev fel :)

Dessutom skrev jag fel i första, bf slutet juni/början juli menade jag såklart.

När jag gjorde kub med första så tog vanliga bm blodprovet och sen gjorde jag ul på ett annat ställe. Gick hos Mvc Liljeholmen och då gör man ul hos ultraljudsbarnmorskorna (tror jag det heter) som också ligger i Liljeholmen. Fick 1:747 förra gången och blev livrädd att något skulle vara fel. Eftersom jag är ännu äldre nu är jag rädd att få ännu sämre siffror.

• En del av oss
    Y o L o skrev 2015-10-25 11:10:32 följande:

Ja precis, jag skulle citera och svara men blev fel :)

Dessutom skrev jag fel i första, bf slutet juni/början juli menade jag såklart.

När jag gjorde kub med första så tog vanliga bm blodprovet och sen gjorde jag ul på ett annat ställe. Gick hos Mvc Liljeholmen och då gör man ul hos ultraljudsbarnmorskorna (tror jag det heter) som också ligger i Liljeholmen. Fick 1:747 förra gången och blev livrädd att något skulle vara fel. Eftersom jag är ännu äldre nu är jag rädd att få ännu sämre siffror.

Ok jag ber om ursäkt att jag såg helt fel och inte såg att du citerade en annan.

1:747 är bra siffror men jag förstår dig. Jag kommer som sagt inte göra KUB eftersom det bara är en 90% sannolikhet för 3 olika trisomier trisomi 13,18 och 21 och jag känner att jag vill vara mer säker och tyvärr så får man ju oftast inte börja med KUB och göra fostervattenprov om man nu inte får en hög sannolikhet på KUB på 1:200 eller under 200.

Nackdelen med FVP är dock att det görs först i v.15+0 och sedan dröjer svaret på den fullständiga analysen i 2-3 veckor. Jag är 41 år så därför väljer jag FVP.
  • Y o L o

Har du läst om Nipt? Synd att man måste bekosta det själv, tex kvinnor över en viss ålder borde kunna få det gratis tycker jag.

Jobbigt att först vänta till v 15 och sen vänta ytterligare.

Vill du ta reda på kön då du gör fvp?

En del av oss skrev 2015-10-25 11:25:10 följande:

Ok jag ber om ursäkt att jag såg helt fel och inte såg att du citerade en annan.

1:747 är bra siffror men jag förstår dig. Jag kommer som sagt inte göra KUB eftersom det bara är en 90% sannolikhet för 3 olika trisomier trisomi 13,18 och 21 och jag känner att jag vill vara mer säker och tyvärr så får man ju oftast inte börja med KUB och göra fostervattenprov om man nu inte får en hög sannolikhet på KUB på 1:200 eller under 200.

Nackdelen med FVP är dock att det görs först i v.15+0 och sedan dröjer svaret på den fullständiga analysen i 2-3 veckor. Jag är 41 år så därför väljer jag FVP.

• En del av oss
    Y o L o skrev 2015-10-25 11:40:14 följande:

Har du läst om Nipt? Synd att man måste bekosta det själv, tex kvinnor över en viss ålder borde kunna få det gratis tycker jag.

Jobbigt att först vänta till v 15 och sen vänta ytterligare.

Vill du ta reda på kön då du gör fvp?

Har läst det lilla jag hittat om NIPT och den MVC jag valt gör det men över 8000 kr för någon sannolikhetsbedömning känns inte aktuell heller. Prover analyseras inte i sverige heller om jag förstått det rätt.

Anledningen till FVP är inte att ta reda på kön utan att få en fullständig kromsomanalys, låter hårt men både sambon och jag är överens om avbrytande av graviditeten om det skulle upptäckas något allvarligt som DS tex för vi tror inte vi kan ge ett skadat barn ett värdigt liv och vi vill inte sätta ett skadat barn till världen som kanske kommer få det svårt hela sitt liv.

Kön får vi se senare om vi tar reda på men först och främst vill veta att vår lilla är frisk.
  • Y o L o

Ja jag förstod att fvp görs av anledningarna du skriver, självklart! Bara tänkte att när det även finns möjlighet att då veta redan då :) Själv undrar jag jättemycket om det blir en tjej eller kille.

Jag resonerar på samma sätt som dig ang resultatet och vad man gör då. Hade fått för mig att Nipt gav ett helt säkert svar.

• marräng

Hej! Roligt att följa alla. Jag väntar mitt första barn och om allt går som det ska bf den 19 juni. Jag bor på gärdet.

Svar på tråden Stockholmsbebisar Juni 2016