• LisanCF

Stockholmsbebisar Juni 2016

Då jag missade allt vad grupper å dylikt är vid min förra och första graviditet så tänkte jag vara lite klokare denna gång:) Startar en nu och hoppas på att få med mig lite andra mammor eller blivande mammor i närområdet Stockholm!

Jag plussade i söndags och har idag 4+6 så BF borde bli 16 juni om det går vägen!

• Svar på tråden Stockholmsbebisar Juni 2016
  • En del av oss

Maräng vi pratade om KuB som är en sannolikhet på 90% och inte nipt. Jag vet inte mycket om nipt och kan inte uttala mig men tycker nipt och kub påminner om varandra. Vad är det som skiljer dom åt förutom att nipt kostar över 8000 kr.

Kolla kön och utsätta sig för ett FVP känns helt uteslutet, skulle aldrig göra FVP bara för att veta könet och det görs inte ens för det skälet. Kön kan man ta reda på med säkrare sätt som UL.

Blir lite upprörd yo lo

• Y o L o

Du missförstår mig. Menade eftersom du ändå kommer att göra fvp för att ta reda på ev avvikelser så menade jag att då har du ju även chansen att få reda på könet säkert. Självklart gör man ju inte ett sådant prov för att få veta en så obetydlig sak men när man ändå ska göra det så kan man ju få veta. Menade bara OM du var nyfiken då. Men du kanske vill veta att allt står rätt till innan du ens tänker på om du väntar en tjej eller kille.

Förstår du hur jag menar då?

En del av oss skrev 2015-10-25 17:33:04 följande:

Maräng vi pratade om KuB som är en sannolikhet på 90% och inte nipt. Jag vet inte mycket om nipt och kan inte uttala mig men tycker nipt och kub påminner om varandra. Vad är det som skiljer dom åt förutom att nipt kostar över 8000 kr.

Kolla kön och utsätta sig för ett FVP känns helt uteslutet, skulle aldrig göra FVP bara för att veta könet och det görs inte ens för det skälet. Kön kan man ta reda på med säkrare sätt som UL.

Blir lite upprörd yo lo

• Y o L o

NIPT tar fasta på att fostrets DNA förekommer i mammans blod under graviditeten. Ett vanligt blodprov analyseras med en teknik kallad Nästa Generations Sekvensering (NGS), som bestämmer mängderna av de 23 kromosomerna. Dessa ska vara lika om fostret är normalt, medan en avvikelse hos någon av de somatiska kromosomerna indikerar syndrom. NIPT har redan utförts på över 300.000 graviditeter och är både bättre och säkrare än de tidigare metoderna: över 99,9 procent av alla foster med Downs syndrom identifieras.

marräng skrev 2015-10-25 15:23:56 följande:

Ger inte nipt 99% säkert svar?

• Sara222
    LisanCF skrev 2015-10-15 14:53:32 följande:

Då jag missade allt vad grupper å dylikt är vid min förra och första graviditet så tänkte jag vara lite klokare denna gång:) Startar en nu och hoppas på att få med mig lite andra mammor eller blivande mammor i närområdet Stockholm!

Jag plussade i söndags och har idag 4+6 så BF borde bli 16 juni om det går vägen!

Hej

Hoppar in här också. Väntar tredje barnet 13 juni. Bor i söderort. Är det flera som har symtom som kommer och går? Har inte för mig att jag kände så med de andra men minns inte. Har haft jätteont i brösten och nu är det som bortblåst. Är i 6+6.
  • En del av oss
    Y o L o skrev 2015-10-25 17:38:04 följande:

Du missförstår mig. Menade eftersom du ändå kommer att göra fvp för att ta reda på ev avvikelser så menade jag att då har du ju även chansen att få reda på könet säkert. Självklart gör man ju inte ett sådant prov för att få veta en så obetydlig sak men när man ändå ska göra det så kan man ju få veta. Menade bara OM du var nyfiken då. Men du kanske vill veta att allt står rätt till innan du ens tänker på om du väntar en tjej eller kille.

Förstår du hur jag menar då?

Förstår men just nu så är kön inte första prioritet, jag hoppas på en frisk välskapt bebis och jag kommer älska mitt barn oavsett kön. Är allt bra så kan jag nog inte motstå att öppna koden och kolla kön.
  • En del av oss
    Y o L o skrev 2015-10-25 17:41:13 följande:

NIPT tar fasta på att fostrets DNA förekommer i mammans blod under graviditeten. Ett vanligt blodprov analyseras med en teknik kallad Nästa Generations Sekvensering (NGS), som bestämmer mängderna av de 23 kromosomerna. Dessa ska vara lika om fostret är normalt, medan en avvikelse hos någon av de somatiska kromosomerna indikerar syndrom. NIPT har redan utförts på över 300.000 graviditeter och är både bättre och säkrare än de tidigare metoderna: över 99,9 procent av alla foster med Downs syndrom identifieras.

Jo jag läste också det på fostertest.se men jag förstår ändå inte skillnaden varför man då inte gör KUB som kollar samma sak?
  • En del av oss
    Sara222 skrev 2015-10-25 18:24:08 följande:

Hej

Hoppar in här också. Väntar tredje barnet 13 juni. Bor i söderort. Är det flera som har symtom som kommer och går? Har inte för mig att jag kände så med de andra men minns inte. Har haft jätteont i brösten och nu är det som bortblåst. Är i 6+6.

Jag har likadant, känns som man redan är i spökveckorna fast jag bara är i v.3+5 hoppas kunna känna mer snart. Mådde lite illa idag pga hunger och brösten kan ömma något fruktansvärt nästan så man inte kan bära kläder och får gå och hålla i dom framåtlutad.
  • Y o L o

Sara222 känner likdant. Är nog bara i vecka 5, möjligtvis 6 och har för mig att det ihållande illamåendet kom vid v.6-7 förra gången. Minns att jag la mig på en söndagskväll o sa till min man att "det vore ju kul med något slags gravidtecken". Vaknade 04 och var yr och mådde illa och sen höll det i sig flera veckor. Så denna graviditet försöker jag tänka att jag är tacksam så länge jag inte känner så mycket. :) Sticker och ömmar i brösten till och från samt växtvärk i magen. Mått illa till och från innan jag plussade men just nu inget illamående.

• Sara222
    En del av oss skrev 2015-10-25 18:48:29 följande:

Jag har likadant, känns som man redan är i spökveckorna fast jag bara är i v.3+5 hoppas kunna känna mer snart. Mådde lite illa idag pga hunger och brösten kan ömma något fruktansvärt nästan så man inte kan bära kläder och får gå och hålla i dom framåtlutad.

Skönt att det är fler som känner likadant. Jag har mått lite illa till och från men bara när jag är hungrig så jag känner sällan av det haha! Har somnat som en stock så fort jag lagt mig för att natta barnen eller kolla på tv. Märkligt att man vill må lite dåligt, men det känns bättre då...
  • Stassa

Jag gick in i vecka 7 i lördags och är alltså idag på 6+2. Eftersom det är andra barnet har jag inte ringt MVC ännu. Vet ni när jag bör gör det. Jag ska definitivt höra KUB, vilket jag gjorde med första också. Dels för att veta om sannolikheten är att bebben är friskt, men sen är det ju kul att kila på den också.
    Mina ända graviditets tecken är att jag är grymt trött, men det skulle jag kunna vara pga höstmörkret och gnällig 1,5 åring på nätterna. Sen har jag ibland lite känningar att det "drar" i tjejmagen.

Svar på tråden Stockholmsbebisar Juni 2016