• LisanCF

Stockholmsbebisar Juni 2016

Då jag missade allt vad grupper å dylikt är vid min förra och första graviditet så tänkte jag vara lite klokare denna gång:) Startar en nu och hoppas på att få med mig lite andra mammor eller blivande mammor i närområdet Stockholm!

Jag plussade i söndags och har idag 4+6 så BF borde bli 16 juni om det går vägen!

• Svar på tråden Stockholmsbebisar Juni 2016
  • Obeslutsam

Borr i Norrort och har en dotter sedan tidigare. Gissar att, om allt går vägen, syskonet kommer nära inpå hennes 6-års dag, slutet av juni.

Ang träning så är det inga problem att träna, särskilt inte såhär i början av graviditeten. Träning är bra! Men som sagt, det är viktigt att lyssna på kroppen! Själv är jag så galet trött att det är smärtsamt. Jag leder några pass/vecka och det är knappt jag klarar av dessa. Det är jobbigt. Och på gymmet får jag lägga av nästan 10 kg från innan. Jag hoppas innerligt att det ska bli bättre då träning är något som både är ett stort intresse, något som gör mig glad samt en extrainkomst.

Djupa benböj kan ju bli jobbigt när magen börjar bli stor och trycker emot, än så länge är det bara att köra på om det känns bra!

• Obeslutsam
    LisanCF skrev 2015-10-29 09:23:44 följande:

Jag har skapat en facebookgrupp för de som vill joina, dock är den hemlig då jag gissar att många som jag har för avsikt att hålla det hemligt ett tag ännu. Lite snöpligt om det publikt kommer upp att man gått med i 06-2015 Stockholmsbebisar på feeden:/ Så, ni som vill bli tillagda, säg till så fixar jag:)

Är det helt säkert att det är omöjligt för andra att se den om det är hemligt? Jag känner mig lite nojig då det är för det flesta är helt otippat att jag skulle vara gravid. (Väldigt oplanerat...)
  • AthenaA
    En del av oss skrev 2015-10-28 18:58:19 följande:

[quote=75931158][quote-nick]Ajvar skrev 2015-10-28 11:24:10 följande:[/quote-nick]

Ohh, har vi samma bf tro? Typ 27-29 juni?

direkt när jag plussat blev jag rädd för att träna.. Läste alldeles för mkt skit om "inte bära tungt" och dittendatten - men sen sket jag fullständigt i det och körde på som vanligt. Mitt psyke skulle gå bananas av att lägga ner det jag älskar. Ett missfall är något kemiskt - att vi skulle lyckas "stöta ut" fostret finns inte en chans. Så; jag tränar 6-7 gånger i veckan varav 2 lite högre tempo än de andra passen, men har skippat de allra högsta topparna på intervallpassen och legat på 80% av maxpuls då istället. Funkar för att stilla mitt träningsbegär. Jag tänker dock inte toppa några resultat det kommande året utan ser träningen mer som "underhållningsarbete" medan jag bakar bebis :). Om kroppen pallar så kör jag på så länge kan kan :)

[/

Såg du inte nyhetsmorgon igår att den nya studien visar på att styrketräning är bra både före under och efter graviditeten. Jag tänker fortsätta träna så länge jag orkar.

Styrketräning förhindrar oftast ont i kroppen, illamående och underlättar födandet.

Jo jag såg inslaget dock tyckte jag inte det gjorde mig så mycket klarare haha Det är skillnad på att styrketräning och att verkligen bygga muskler. Hon sa att man skulle kunna prata under övningarna och jag kan då inte prata när jag styrketränar ???? Men tränade i går och det kändes bra! Så nu bara kör jag med lättare vikter i vissa övningar och lite mer återhämtning.
  • Obeslutsam

Glöm inte knipövningarna förresten! Särskilt viktigt för oss som gillar träning.
    Min dotter är drygt fem år och jag tycker fortfarande det kan vara besvärligt och risk för "läckage" när jag är ute och springer så det gäller verkligen att hålla igång de där knipövningarna. Hade faktiskt börjat få in det som en regelbunden rutin sedan i somras och märkte stor skillnad. Nu känns det än viktigare...

• Mamacitaa
    LisanCF skrev 2015-10-29 09:23:44 följande:

Jag har skapat en facebookgrupp för de som vill joina, dock är den hemlig då jag gissar att många som jag har för avsikt att hålla det hemligt ett tag ännu. Lite snöpligt om det publikt kommer upp att man gått med i 06-2015 Stockholmsbebisar på feeden:/ Så, ni som vill bli tillagda, säg till så fixar jag:)

Jag joinar gärna fb gruppen :)
    7 Maj/ 8 okt/21 aug/BF 2016
  • Sara222

[quote=75932727][quote-nick]En del av oss skrev 2015-10-28 19:10:32 följande:[/quote-nick][quote=75931796][quote-nick]Sara222 skrev 2015-10-28 14:27:56 följande:[/quote-nick]

Jag brukar också styrketräna 3-4 ggr/v men de senaste två veckorna har det bara INTE gått. Är så sjukt trött och känner mig snurrig och anfådd. Jag har också tänkt komma igång så fort det lägger sig. Jag pratade med min kompis som är gyminstruktör och han sa att man ska lyssna på kroppen och inte höra tex benböj osv som bäckenet och magen är involverade i men annars kan man träna på som innan om det känns bra...

[/

Menade hon på att knäböj inte var bra? Varför inte? Jag kör knäböj med boll mot vägg och går ner i 90 grader och känner inget obehag. Däremot undviker jag övningar som kräver högt buktryck som tex benpress där jag lyfter upp rumpan från sitsen och marklyft och annat tungt. Hopp undviker jag också eftersom det inte rek under graviditet.[/quot

Han menade benböj med vikt är inte bra för bäckenet. Men utan vikt är det säkert ingen fara. Men han sa också att man gör det som känns bra för en själv. Vissa slutar träna när de plussar andra tränar till det är dax :)

• En del av oss

Jag lägger inte på någon extra vikt vid knäböj och splitböj har jag slutat med helt samt smith.

Jo min PT har sagt att det är ytterst viktigt att träna de inre mysklerna runt rygg och mage då dels kommer bära upp hela graviditeten och underlätar födander och även bra med stark rygg och core när barnet är fött då man ska bära köra vagn osv och det är tufft för kroppen om man då mestadels varit oaktiv soffpotatis i 9 månader. Måste erkänna att det känns bra märkligt att träna knipövningar på gymet med min PT för det ser utåt ut som vi inte gör något, även mycket höftlyft och axlar och rygg. Axlar är inte min favvo eftersom jag är svag och har en skada i ena och överhuvudtaget har jag mest gillat att träna ben och rumpa och nu vågar jag inte köra lika hårt och är inte lika stark längre. Lagt av med PWO och energidrycker och liknande så blir fort trött.

• emeliestina

Åh kul att hitta en grupp som passar in!! Bf i slutet på juni (förmodligen, aningen osäkert) 
    någon som varit på södermalms barnmorskor? barnsängsgatan 21
    Har skrivit in mig där och hoppas väl att man som förstföderska ska få ett bra bemötande Glad

• LisanCF
    Obeslutsam skrev 2015-10-29 10:10:55 följande:

Glöm inte knipövningarna förresten! Särskilt viktigt för oss som gillar träning.
    Min dotter är drygt fem år och jag tycker fortfarande det kan vara besvärligt och risk för "läckage" när jag är ute och springer så det gäller verkligen att hålla igång de där knipövningarna. Hade faktiskt börjat få in det som en regelbunden rutin sedan i somras och märkte stor skillnad. Nu känns det än viktigare...

Den ska vara helt hemlig, så pass att bara medlemmar kan lägga till och att det inte går att söka. Liks hemlig här, det här var INTE planerat???? om det känns bättre kan du maila ditt namn till hoppsan1506@gmail.com så behöver du inte skriva ut det här!
  • LisanCF
    Mamacitaa skrev 2015-10-29 10:32:35 följande:
    Jag joinar gärna fb gruppen :)
    7 Maj/ 8 okt/21 aug/BF 2016
    Maila ditt namn till magi mamacitaa så lägger jag till dig
    hoppsan1506@gmail.com
Svar på tråden Stockholmsbebisar Juni 2016