• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2019-05-30 11:32:26 följande:
    Du undviker att svara på frågan Kill Bill:

Är det verkligen din åsikt Kill Bill att "Det går bra för Sverige" när sjukpensionärerna är de som drabbas av den största minskningen av bidragsutbetalningar? 

Förstår du inte vad jag skriver? Den minskning du pratar om förklaras av att människor gått från ett ersättningssystem till ett annat. På vilket sätt skulle det påverka om det gått bra för Sverige eller inte? Om du förklarar det så kanske det går att besvara din fråga.  

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2019-05-30 11:32:26 följande:
    Du undviker att svara på frågan Kill Bill:

Är det verkligen din åsikt Kill Bill att "Det går bra för Sverige" när sjukpensionärerna är de som drabbas av den största minskningen av bidragsutbetalningar? 
    Tycker du att det gick bra för Sverige under den period då Alliansen regerade då antalet sjukpensionärer minskade med mer än 200 tusen?
  • Snäll men inte tråkig
    FDFMGA skrev 2019-05-09 15:10:23 följande:
    Förmodligen har vi det.

Själv anser jag att pojkromantiken kring skjutvapen och drömmen om snabba pengar samt att få vara en framgångsrik del av ett givet sammanhang bara är en del av ett större problem.
    Inte heller här tror jag vi är helt oeniga.

Allt från det faktum att människor utanför de kriminella gängen , människor som ofta tillhör en ganska välbeställd medelklass  köper och använder narkotikan och därmed understödjer gängkriminaliteten till att arbetsmarknadsutbildningar som i princip garanterar arbete om man fixar utbildningen i fråga i princip har försvunnit från arbetsförmedlingen de senaste 20 åren spelar in i att nuvarande situation har uppkommit enligt min åsikt.

Men helt oavsett vad de bakomliggande orsakerna är det ju ett jätteproblem att människor , oavsett om de tillhör kriminella gäng eller inte- inte är trygga i vissa stadsdelar och bostadsområden, att rättssystemet inte lyckas klara upp en stor del av skjutningarna , att ett parallellt rättssystem börjar växa fram och att dödsskjutningar av unga män, pojkar, eller pojkar på gränsen till män i vissa områden i Sverige blivit så normaliserat att folk knappt reagerar när de hör om ännu ett fall .

Visst kan och bör man sätta in förebyggande åtgärder av olika slag men precis som med skogsbränderna så måste först och främst den akuta situationen här och nu lösas.
  • Snäll men inte tråkig
    Padirac skrev 2019-05-09 22:32:11 följande:
    Vad bra,   har du också läst de länkar jag har gett som belägg för det jag skriver?

Länkar som visar att det dödliga och inte dödliga våldet minskat överlag, men att det inom gruppen gäng och nätverk har skett en ökning av det dödliga våldet - att våldet där har blivit grövre och dödligare. Det är uppgörelser som rör narkotika och narkotikahandel mellan de som ingår i gängen och nätverken , eller uppgörelser som ett resultat av en tidigare uppgörelse.

Att jag länkat till trovärdiga källor som säger att det är en mycket liten risk att de som inte har anknytning till gängen och nätverken ska råka ut för dödligt våld från gängen och nätverken.

På vilket sätt anser du att detta är problematiskt?

Varför duger inte trovärdiga källor? Varför duger inte påståenden från dessa trovärdiga källor?

Betyder det som dessa källor säger att ingen oskyldig kan råka illa ut eller dödas? Nej, det betyder det inte. Det betyder enbart det jag har citerat och skriver: Att det är mycket liten riska att råka ut för gängens och nätverkens dödliga våld.

Om du har ett problem med dessa enkla fakta så som en del personer i tråden har så verkar det vara så att du endera inte kan ta till dig de fakta som presenterats eller att det är något annat du opponerar dig mot, något annat än de fakta som jag presenterat.

Som du ser så handlar dessa fakta om antalet dödliga våldshändelser och utomståendes risk att råka ut för dem, inte om i vilken omfattning de är ett problem och för vilka det är ett problem.

Som du också ser så handlar dessa fakta inte om vad jag har för känslor för de som utsatts som oskyldiga för gängens och nätverkens våld (dödligt eller inte) eller för vilket brott som helst. Men om du kontrollerar vad jag skrivit om detta så ser du att jag kritiserats för min medkänsla för brottsoffren.

Länkar som ger belägg för vadå? Att majoriteten av alla som bor i Sverige  (åtminstone än så länge) inte behöver vara oroliga för att påverkas personligen av dödsskjutningarna? Det har jag aldrig sagt emot så det behöver jag inga länkar som ger belägg för. Om du inte har förstått det vid det här laget så är det JUST PRECIS den i mina ögon cyniska inställningen att dödsskjutningarna inte är något jätteproblem eftersom majoriteten av de som bor i Sverige inte påverkas personligen av dem som gör mig rasande och upprörd. Det är ett otäckt exempel på "Vi och dom"-tänkande och ofta ses det som mer eller mindre underförstått att varken en själv eller de man diskuterar med tillhör gruppen "dom" som faktiskt behöver vara oroliga.
  • Padirac
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-05-30 13:13:26 följande:
    Länkar som ger belägg för vadå? Att majoriteten av alla som bor i Sverige  (åtminstone än så länge) inte behöver vara oroliga för att påverkas personligen av dödsskjutningarna? Det har jag aldrig sagt emot så det behöver jag inga länkar som ger belägg för. Om du inte har förstått det vid det här laget så är det JUST PRECIS den i mina ögon cyniska inställningen att dödsskjutningarna inte är något jätteproblem eftersom majoriteten av de som bor i Sverige inte påverkas personligen av dem som gör mig rasande och upprörd. Det är ett otäckt exempel på "Vi och dom"-tänkande och ofta ses det som mer eller mindre underförstått att varken en själv eller de man diskuterar med tillhör gruppen "dom" som faktiskt behöver vara oroliga.
    Ok, så du och jag är överens med sakkunniga om att utomstående inte löper någon avsevärd risk att utsättas för personliga skador pga  gängens och nätverkans inre våld - så detta håller både du och jag för sant liksom sakkunniga gör.

När jag alltså framfört detta argument - som både du och jag över överens med sakkunniga om -  som ett argument mot att att det är jättefarligt för 'vanliga' människor att vistas utomhus pga detta våld - vilket både du och jag är överens med sakkunniga om - då anklagar du rasande och upprörd  mig för att med detta argument säga att detta inte är ett jätteproblem?

Att sakligt framlagda fakta helt plötsligt blir ett 'vi och dom'-tänkande och att det från min del skulle vara underförstått att varken jag själv eller de som debatterat saken inte skulle tillhöra gruppen är inget du kan anklaga mig för - om du läser mina inlägg så berättar jag att närstående och därmed också jag finns i dessa gruppers närhet och pga detta löper en större risk att bli inblandade.

Att vända ditt raseri och din upprördhet mot mig är alltså direkt meningslöst. Bättre vore att vända de krafter dina känslor uppbådar till någonting meningsfullt och konstruktivt. 

• nattuw
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-05-30 13:13:26 följande:
    Om du inte har förstått det vid det här laget så är det JUST PRECIS den i mina ögon cyniska inställningen att dödsskjutningarna inte är något jätteproblem eftersom majoriteten av de som bor i Sverige inte påverkas personligen av dem som gör mig rasande och upprörd. Det är ett otäckt exempel på "Vi och dom"-tänkande och ofta ses det som mer eller mindre underförstått att varken en själv eller de man diskuterar med tillhör gruppen "dom" som faktiskt behöver vara oroliga.
    Det där kommer du aldrig att kunna få dem att förstå. Om det nu inte är så illa att de faktiskt förstår men att de på grund av andra orsaker (politiska, rasistiska) ändå väljer att försöka bagatellisera otrygghet och mord.
  • Flash Gordon
    KillBill skrev 2019-05-30 11:52:20 följande:

Förstår du inte vad jag skriver? Den minskning du pratar om förklaras av att människor gått från ett ersättningssystem till ett annat.  

Så vilket ersättningssytem tror du att sjukpensionärerna har gått till när utbetalningarna av sjukpension minskar?
  • Flash Gordon
    nattuw skrev 2019-05-30 16:14:35 följande:
    Det där kommer du aldrig att kunna få dem att förstå. Om det nu inte är så illa att de faktiskt förstår men att de på grund av andra orsaker (politiska, rasistiska) ändå väljer att försöka bagatellisera otrygghet och mord.
    Det handlar om att vårda "Sverigebilden".

Då blir det till att berätta om "monster under sängen" när en liten flicka skadas av glassplitter efter en bomb elelr en kvinna är rädd för sitt liv när en annan bomb sprängts i hennes trappuppgång.

En ganska vedervärdig attityd.

Och inte helt olik den att "Det går bra för Sverige" när man vet att det är de allra mest utsatta som betalar priset.
  • Flash Gordon

Idag går exakt ingen längre säker för våldet för våldet håller sig inte längre till Skärholmen och Botkyrka.

När skottlossning sker öppet på dagen i Långbro Park så är det den övre medelklassen och deras barn som hamnar i skottlinjen.

Du kan inte längre köpa dig fri från våldet genom att betala åtta miljoner för en villa.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Xw0Vqm/man-skjuten-vid-skola-i-stockholm

• KillBill
    Flash Gordon skrev 2019-05-31 09:50:41 följande:
    Så vilket ersättningssytem tror du att sjukpensionärerna har gått till när utbetalningarna av sjukpension minskar?

De har blivit ålderspensionärer.

Om du hade kollat upp varför utbetalningarna av sjuk och aktivitetsersättning minskar så hade du funnit att sedan alliansen skärpte regelverket för förtidspension kring år 2007 så har inflödet av nya förtidspensionärer varit mycket lägre än de som blivit 65 år och lämnat systemet för att de blivit ålderspensionärer. Jag antar att du anser att det gick sämre än sämst för Sverige under perioden 2007-2014 när alliansen med moderaterna i spetsen regerade och när utbetalningarna av sjuk och aktivitetsersättning minskade mer än någonsin.

Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna