Padirac skrev 2019-05-09 22:32:11 följande:
Vad bra, har du också läst de länkar jag har gett som belägg för det jag skriver?
Länkar som visar att det dödliga och inte dödliga våldet minskat överlag, men att det inom gruppen gäng och nätverk har skett en ökning av det dödliga våldet - att våldet där har blivit grövre och dödligare. Det är uppgörelser som rör narkotika och narkotikahandel mellan de som ingår i gängen och nätverken , eller uppgörelser som ett resultat av en tidigare uppgörelse.
Att jag länkat till trovärdiga källor som säger att det är en mycket liten risk att de som inte har anknytning till gängen och nätverken ska råka ut för dödligt våld från gängen och nätverken.
På vilket sätt anser du att detta är problematiskt?
Varför duger inte trovärdiga källor? Varför duger inte påståenden från dessa trovärdiga källor?
Betyder det som dessa källor säger att ingen oskyldig kan råka illa ut eller dödas? Nej, det betyder det inte. Det betyder enbart det jag har citerat och skriver: Att det är mycket liten riska att råka ut för gängens och nätverkens dödliga våld.
Om du har ett problem med dessa enkla fakta så som en del personer i tråden har så verkar det vara så att du endera inte kan ta till dig de fakta som presenterats eller att det är något annat du opponerar dig mot, något annat än de fakta som jag presenterat.
Som du ser så handlar dessa fakta om antalet dödliga våldshändelser och utomståendes risk att råka ut för dem, inte om i vilken omfattning de är ett problem och för vilka det är ett problem.
Som du också ser så handlar dessa fakta inte om vad jag har för känslor för de som utsatts som oskyldiga för gängens och nätverkens våld (dödligt eller inte) eller för vilket brott som helst. Men om du kontrollerar vad jag skrivit om detta så ser du att jag kritiserats för min medkänsla för brottsoffren.
Länkar som ger belägg för vadå? Att majoriteten av alla som bor i Sverige (åtminstone än så länge) inte behöver vara oroliga för att påverkas personligen av dödsskjutningarna? Det har jag aldrig sagt emot så det behöver jag inga länkar som ger belägg för. Om du inte har förstått det vid det här laget så är det JUST PRECIS den i mina ögon cyniska inställningen att dödsskjutningarna inte är något jätteproblem eftersom majoriteten av de som bor i Sverige inte påverkas personligen av dem som gör mig rasande och upprörd. Det är ett otäckt exempel på "Vi och dom"-tänkande och ofta ses det som mer eller mindre underförstått att varken en själv eller de man diskuterar med tillhör gruppen "dom" som faktiskt behöver vara oroliga.