Flash Gordon skrev 2019-06-01 08:45:14 följande:
Det som har förändrats, och som alal inte verkar ha förstått, är att "drabbade områden" har utvidgats.
För 15 år sedan var du och din familj safe om du bara gav fan i att bo i Skärholmen och Vårby.
Idag blir barn rånade på väg till fotbollsträningen i hipterstadsdelen Aspudden
Och när histernas egna barn blir rånade - då händer det saker i deras medvetande. Då händer det saker i samhället. När det är Expressenjournalistens egna barn som riskerar att drabbas.
Ja, det är fortfarande en högre sannolikhet att du drabbas av en skjutning i Vårby men det är inte längre ofarligt i vare sig Aspudden eller Långbro.
Om en nära släkting till en person i / från en utsatt förort som har en viss maktposition i samhället , tillexempel Nalin Pekgul skulle skjutas skulle samhället inte längre likgiltigt kunna rycka på axlarna på samma sätt.
Att Fadimefallet fick en sådan enorm uppmärksamhet och tvingade folk att sluta blunda för hedersproblematiken hade säkert till stor del med att göra att Fadime var god vän med just Nalin Pekgul och en del andra inflytelserika kurder.
Ingen skugga över vare sig Fadime eller Nalin Pekgul med detta enkla konstaterande, Fadime var en hjälte som kämpade in i det sista för sina självklara rättigheter och Nalin Pekgul har gjort otroligt mycket bra både för människor i utsatta förorter och för människor utsatta för hedersförtryck.
Jag gör bara ett konstaterande över vilka mekanismer som styr vilka liv samhället värderar.
Självklart går jag inte omkring och hoppas att någon närstående till en i samhället inflytelserik person ska skjutas för att samhället ska vakna, jag vill inte att en enda ung man i förorten ska skjutas. Det är redan alldeles för många unga män i förorten som dött helt i onödan.
Jag gör som sagt bara ett konstaterande över vilka liv som värderas och vilka som inte gör det.