• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Padirac
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-06-01 12:36:43 följande:
    Åter igen avstår du från att svara på en rak och enkel fråga jag ställt i ett svarsinlägg till dig och skriver istället något helt annat.

Du kanske insåg själv när du tryckt på "skicka svar"-knappen att det inte alls bara är någon paranoid dåligt underbyggd fix idé från min sida att olika brottsoffer för samma slags brott värderas olika av allmänheten och samhället beroende på saker som bostadsort, social bakgrund, etnisk bakgrund och huruvida de har eller inte har nära relationer till personer med inflytande i samhället?

Nu var det inte en rak och enkel fråga du ställde - ser du vilka premisser du matade in i din så kallade raka och enkla fråga? Här kommer en motfråga med inbyggda premisser - har du slutat misshandla din sambo?

Då jag i mitt svar bemötte en av dessa premisser du lade in i din 'raka och enkla fråga' så duger tydligen inte svaret?

Ja, det finns olika möjligheter och förmågor att hantera och bemöta brott av olika art och i olika socioekonomiska grupper - men betyder det verkligen att ingen bryr sig om det våld och dödande de utsätter varandra för?  Vad gör f.ö polisen åt de som stödjer gängens och nätverkens droghandel, dvs de från de välbeställda områdena som rekreationsknarkar  tex?

• Padirac
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-06-01 12:44:45 följande:
    Att det skulle vara  enkelt att lösa har jag aldrig någonsin påstått.

Men sedan NÄR fick man bara prata om problem som har en enkel lösning?

Får man inte prata om problemet med att människor drunknar på Medelhavet heller eftersom det inte finns någon enkel lösning på det problemet?

Får man inte prata om Israel - Palestina-konflikten heller eftersom det inte finns någon enkel lösning på det problemet?

Får man inte prata om vilka energikällor vi ska använda istället för fossila bränslen heller eftersom det inte finns någon enkel lösning på det problemet?
    Nej, det finns ingen enkel lösning på dessa problem. Men varför säger du att människor , i detta fall jag, är naiva om de påstår att det inte är så att de som lever i dessa problem har liv som värderas mindre än andra människors liv?
  • Padirac
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-06-01 12:44:45 följande:
    Att det skulle vara  enkelt att lösa har jag aldrig någonsin påstått.

Men sedan NÄR fick man bara prata om problem som har en enkel lösning?

Får man inte prata om problemet med att människor drunknar på Medelhavet heller eftersom det inte finns någon enkel lösning på det problemet?

Får man inte prata om Israel - Palestina-konflikten heller eftersom det inte finns någon enkel lösning på det problemet?

Får man inte prata om vilka energikällor vi ska använda istället för fossila bränslen heller eftersom det inte finns någon enkel lösning på det problemet?
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-06-01 11:26:06 följande:
     Om en nära släkting till en person i / från en utsatt förort  som har en viss maktposition i samhället , tillexempel Nalin Pekgul skulle skjutas skulle samhället inte längre likgiltigt  kunna rycka på axlarna på samma sätt.

Att Fadimefallet fick en sådan enorm uppmärksamhet och tvingade folk att sluta blunda för hedersproblematiken hade säkert till stor del med att göra att Fadime var god vän med just Nalin Pekgul och en del andra inflytelserika kurder.

Ingen skugga över vare sig Fadime eller Nalin Pekgul med detta enkla konstaterande, Fadime var en hjälte som kämpade in i det sista för sina självklara rättigheter och Nalin Pekgul har gjort otroligt mycket bra både för människor i utsatta förorter och för människor utsatta för hedersförtryck.

Jag gör bara ett konstaterande över vilka mekanismer som styr vilka liv samhället värderar.

Självklart går jag inte omkring och hoppas att någon närstående till en i samhället inflytelserik person ska skjutas för att samhället ska vakna, jag vill inte att en enda ung man i förorten ska skjutas. Det är redan alldeles för många unga män i förorten som dött helt i onödan.

Jag gör som sagt bara ett konstaterande över vilka liv som värderas och vilka som inte gör det.

Hur menar du att detta hänger ihop? Att samhället rycker på axlarna eller att det inte alls är en enkel fråga?
    Padirac skrev 2019-06-01 12:20:25 följande:
    Så du menar verkligen att gängens och nätverkens dödliga interna våld är så enkelt att lösa men att polis, åklagare, samhällsinstitutioner och befolkningen av ren ignorans för dessa människors liv helt enkelt skiter i det?

Finns det en enkel lösning så behöver du berätta hur det ska hanteras för att få ett slut.

• Snäll men inte tråkig
    Padirac skrev 2019-06-01 12:45:25 följande:
    Nu var det inte en rak och enkel fråga du ställde - ser du vilka premisser du matade in i din så kallade raka och enkla fråga? Här kommer en motfråga med inbyggda premisser - har du slutat misshandla din sambo?

Då jag i mitt svar bemötte en av dessa premisser du lade in i din 'raka och enkla fråga' så duger tydligen inte svaret?

Ja, det finns olika möjligheter och förmågor att hantera och bemöta brott av olika art och i olika socioekonomiska grupper - men betyder det verkligen att ingen bryr sig om det våld och dödande de utsätter varandra för?  Vad gör f.ö polisen åt de som stödjer gängens och nätverkens droghandel, dvs de från de välbeställda områdena som rekreationsknarkar  tex?

Jag  upplevde det du skrev som allt annat än ett svar på min fråga.

Och jag kan inte för mitt liv förstå varför det för dig är ett så laddat  påstående att skjutna brottsoffers liv värderas olika beroende på vilka positioner, kontakter och livsbetingelser offret har eller inte har i samhället.

Är det lika laddat för dig att påstå att samhället värderar till exempel våldtäktsoffer olika beroende på vilken social bakgrund och status i samhället de har eller inte har?

Jag  kan föregå med gott exempel och svara på din fråga även om jag tycker den är löjlig och inte hör till trådämnet. Jag har inte slutat misshandla min sambo eftersom jag aldrig har börjat. Så är det med det.

'I din sista mening skriver du äntligen något jag kan svara på utan att det känns som att prata med en vägg. Självklart är välbeställda människors rekreationsknarkande ett jätteproblem eftersom det understöder de kriminella gängen. De välbeställda  rekreationsknarkar liksom inte i ett samhälleligt vakuum, de har ingen egen amfetaminfabrik i garaget eller källaren i Täby eller på Lidingö.

• Padirac
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-06-01 13:29:13 följande:
    Jag  upplevde det du skrev som allt annat än ett svar på min fråga.

Och jag kan inte för mitt liv förstå varför det för dig är ett så laddat  påstående att skjutna brottsoffers liv värderas olika beroende på vilka positioner, kontakter och livsbetingelser offret har eller inte har i samhället.

Är det lika laddat för dig att påstå att samhället värderar till exempel våldtäktsoffer olika beroende på vilken social bakgrund och status i samhället de har eller inte har?

Jag  kan föregå med gott exempel och svara på din fråga även om jag tycker den är löjlig och inte hör till trådämnet. Jag har inte slutat misshandla min sambo eftersom jag aldrig har börjat. Så är det med det.

'I din sista mening skriver du äntligen något jag kan svara på utan att det känns som att prata med en vägg. Självklart är välbeställda människors rekreationsknarkande ett jätteproblem eftersom det understöder de kriminella gängen. De välbeställda  rekreationsknarkar liksom inte i ett samhälleligt vakuum, de har ingen egen amfetaminfabrik i garaget eller källaren i Täby eller på Lidingö.

Ja, men jag gav en replik till en av dina premisser i din fråga - kanske var din premiss så inrotad i dina föreställningar att du inte kunde tänka dig att det var en premiss som kunde ifrågasättas? Men jag vet inte hur du tänkte.

Med hur liv värderas menar du alltså någonting som har med social position att göra i relation med samhällets respons på utsatthet för brott. Ja, det är inte konstigt att de i en social position med många resurser får mer gehör för sin sak. Men betyder det att tex polisen inte vill utreda brott inom gängen och nätverk?  Eller är det så att det är oerhört svårt att lösa dessa brott? 

Det är tyvärr så att våldtäktsoffer har gjorts till medskyldiga pga klädsel uppträdande och tidigare vandel. Detta är dock en sak som är på väg bort iom en mindre fördomsfull syn på dessa personer och deras rättigheter.

Jag uppfattar det som att du skriver att eftersom problemet med gängens våld inte löses så är det för att dessa personers liv inte är värda..

Hur som helst drar du enligt mig för stora växlar på ett svårt problem - som man får prata om - när du som jag ser det bortser från det svåra och istället kommer med ett generellt påstående om att dessa personer liv inte  värderas. Jag måste fråga av vem? 
  • FDFMGA
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-06-01 01:47:56 följande:
    Det är inte konstigt och det stör eller provocerar inte mig att människor som bor långt bort från de drabbade områdena , som kanske inte heller har några närstående i de drabbade områdena inte är oroliga för dödsskjutningarna på ett personligt plan.

Men man kan ju betrakta något som ett allvarligt samhällsproblem även om man inte är rädd att drabbas av det  på ett personligt plan. Det gör ju människor hela tiden när det gäller massor av andra saker.  Jag är till exempel  ärligt talat  inte särskilt rädd alls för att Sverigedemoktraternas abortpolitik skulle påverka just mig personligen om de genomförde den begränsning av aborträtten som finns inskriven i deras partiprogram. Av olika orsaker är risken att just  jag skulle bli ofrivilligt gravid  och inte upptäcka det förrän efter vecka 12 ganska liten och för övrigt vore ett barn till ingen katastrof i just min familj. Däremot är jag väldigt  rädd för hur deras abortpolitik (och en stor del av deras övriga politik) skulle påverka andra människor och samhället i stort. För att bara ta ett exempel på hur man kan oroas över något man löper ganska liten risk att själv drabbas av.

Det jag vill när det gäller dödsskjutningarna är inte att folk som bor långt bort från de drabbade områdena ska börja känna sig livrädda för att de själva ska bli beskjutna. Det skulle ingenting bli bättre av.

Det jag vill är att folk , även de som inte är personligt drabbade ska börja engagera sig mer i frågan. Jag tycker det är så oerhört märkligt att döddsskjutningar av unga män på så kort tid blivit så normaliserat att folk i allmänhet knappt reagerar längre när ännu en tonåring eller ung man  mördats. Jag hör betydligt oftare folk reagera på människors likgiltighet över att flyktingar drunknar i medelhavet flera hundra mil härifrån än på människors likgiltighet över att tonåringar och unga män som i en del av fallen inte ens är gängkriminella brutalt avrättats av människor som tagit lagen i egna händer och för att göra det ännu värre, att många av dessa avrättningar inte ens blir uppklarade inom det officiella rättssystemet, det enda rättssystem vi ska ha i Sverige. Att jag tar upp en liknelse med just drunkningar i Medelhavet handlar om att dödsskjutningarna här hemma är det bara Sverige som kan och ska göra något åt, situationen på Medelhavet måste många länder lösa gemensamt och då helst inte genom att fjäska för en galen halvdiktator  vars familj köpt olja av IS och låtit deras soldater passera på väg mot fronten.

Och ur ett antirasistiskt perspektiv tycker jag det är väldigt, väldigt konstigt att fler antirasister inte ryter ifrån angående den allmäna likgiltigheten över att så många pojkar och män med invandrarbakgrund från arbetarklassområden dött på ett så fullständigt meningslöst sätt de senaste åren. Dödsskjutningarna hade aldig passerat med samma likgiltighet om det var unga helsvenska män från Nacka eller Danderyd som dött, helt oavsett hur mycket narkotika som var inblandad i gängkonflikter som föregått morden. Det är en sak som är säker.
    Ja, jag tillhör nog den gruppen - alltså de som reagerar mer över att människor som tvingats fly från vidriga förhållanden drunknar i Medelhavet än att män eller nästan vuxna pojkar som blivit en del av en vapenfixerad gängkultur blir offer för sin egen kultur.

Men det innebär iofs inte att jag är likgiltig, att jag tycker att de gott kan skjuta ihjäl varandra. Däremot har jag få eller inga svar alls på hur man vänder på en oacceptabel utveckling som inte enbart omfattar gängkultur utan också kultur som delvis verkar vara oförenlig med de värderingar som många av oss förknippar med Sverige - och hur man i så fall ska agera utan att man islamistsmetar, hederskultursmetar, gängkultursmetar invandrare och invandring överlag.

Har du?
  • Snäll men inte tråkig
    Padirac skrev 2019-06-01 13:42:24 följande:
    Ja, men jag gav en replik till en av dina premisser i din fråga - kanske var din premiss så inrotad i dina föreställningar att du inte kunde tänka dig att det var en premiss som kunde ifrågasättas? Men jag vet inte hur du tänkte.

Med hur liv värderas menar du alltså någonting som har med social position att göra i relation med samhällets respons på utsatthet för brott. Ja, det är inte konstigt att de i en social position med många resurser får mer gehör för sin sak. Men betyder det att tex polisen inte vill utreda brott inom gängen och nätverk?  Eller är det så att det är oerhört svårt att lösa dessa brott? 

Det är tyvärr så att våldtäktsoffer har gjorts till medskyldiga pga klädsel uppträdande och tidigare vandel. Detta är dock en sak som är på väg bort iom en mindre fördomsfull syn på dessa personer och deras rättigheter.

Jag uppfattar det som att du skriver att eftersom problemet med gängens våld inte löses så är det för att dessa personers liv inte är värda..

Hur som helst drar du enligt mig för stora växlar på ett svårt problem - som man får prata om - när du som jag ser det bortser från det svåra och istället kommer med ett generellt påstående om att dessa personer liv inte  värderas. Jag måste fråga av vem? 
    Men det jag syftar på just nu handlar inte om att våldtäktsoffer skuldbeläggs på grund av sin klädsel, sitt uppträdande och sin tidigare vandel. Det förekommer förstås  det med och det är för djävligt.

Det jag syftar på just nu är att offrens samhällsposition , klass, sociala status. också spelar roll dels för hur de bemöts av rättssamhället och allmänheten . Jag  är helt övertygad om att ifall offret i den uppmärksammade Fittjavåldtäkten varit en Djursholmstjej som åkt till Fittja för att köpa kokain hade polisen till att börja med aldrig klantat sig något så fuktansvärt när det gällde utredningen.och utfallet i rättssalen hade blivit helt annorlunda.

Att våldtäktsoffers klass och samhällsposition spelar in för hur de bemöts av rättsväsende och allmänhet om de blir våldtagna är absolut ingenting jag är ensam om att vara övertygad om . Författaren Katariana Wennstam som skrivit flera uppmärksammade böcker om våldtäkt och följt tusentals våldtäktsfall är lika övertygad som jag om att det är på det sättet.

Och observera: Att jag påstår att våldtäktsoffrets klass och samhällsposition spelar in betyder inte att jag påstår att det är den ENDA faktorn som spelar in för hur offren bedöms av polis, rättsväsende och allmänhet.
  • Padirac
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-06-01 14:28:03 följande:
    Men det jag syftar på just nu handlar inte om att våldtäktsoffer skuldbeläggs på grund av sin klädsel, sitt uppträdande och sin tidigare vandel. Det förekommer förstås  det med och det är för djävligt.

Det jag syftar på just nu är att offrens samhällsposition , klass, sociala status. också spelar roll dels för hur de bemöts av rättssamhället och allmänheten . Jag  är helt övertygad om att ifall offret i den uppmärksammade Fittjavåldtäkten varit en Djursholmstjej som åkt till Fittja för att köpa kokain hade polisen till att börja med aldrig klantat sig något så fuktansvärt när det gällde utredningen.och utfallet i rättssalen hade blivit helt annorlunda.

Att våldtäktsoffers klass och samhällsposition spelar in för hur de bemöts av rättsväsende och allmänhet om de blir våldtagna är absolut ingenting jag är ensam om att vara övertygad om . Författaren Katariana Wennstam som skrivit flera uppmärksammade böcker om våldtäkt och följt tusentals våldtäktsfall är lika övertygad som jag om att det är på det sättet.

Och observera: Att jag påstår att våldtäktsoffrets klass och samhällsposition spelar in betyder inte att jag påstår att det är den ENDA faktorn som spelar in för hur offren bedöms av polis, rättsväsende och allmänhet.
    Menar du då att det är gängens och nätverkens medlemmars sociala status och samhällsposition som avgör insatserna mot deras interna våld eller menar du att deras interna våld är ett svårt problem utan enkla lösningar som avgör insatserna mot detta?

Eller menar du något annat?
  • Snäll men inte tråkig
    FDFMGA skrev 2019-06-01 13:56:31 följande:
    Ja, jag tillhör nog den gruppen - alltså de som reagerar mer över att människor som tvingats fly från vidriga förhållanden drunknar i Medelhavet än att män eller nästan vuxna pojkar som blivit en del av en vapenfixerad gängkultur blir offer för sin egen kultur.

Men det innebär iofs inte att jag är likgiltig, att jag tycker att de gott kan skjuta ihjäl varandra. Däremot har jag få eller inga svar alls på hur man vänder på en oacceptabel utveckling som inte enbart omfattar gängkultur utan också kultur som delvis verkar vara oförenlig med de värderingar som många av oss förknippar med Sverige - och hur man i så fall ska agera utan att man islamistsmetar, hederskultursmetar, gängkultursmetar invandrare och invandring överlag.

Har du?
    Men vi vet ju ofta  väldigt lite om enskilda vuxna eller nästan vuxna människor som drunknar i Medelhavet.
    Först ett viktigt påpekande: Jag personligen  är helt övertygad om att de som flyr från tex Syrien flyr  för  sina liv eller för att slippa bli misshandlade eller torterade. Jag har många gånger både här och i andra sammanhang bråkat med personer som har någon slags fantasibild av Syrien som ett stenålderssamhälle befolkat av analfabetiska getaherdar som lämnar sitt land enbart av ekonomiska skäl.

Men med det sagt så finns det ju absolut ingen motsättning mellan att behöva fly för sitt liv och att tillhöra eller nyligen ha tillhört en vapenfixerad gängkultur. Människor som flyr för sina liv och drunknar när de gör det kan mycket väl ha tillhört en vapenfixerad gängkultur i Syrien. Syrien är proppfullt av olika beväpnade grupperingar och har varit det i många år nu. Jag säger inte att alla som flyr från Syrien ingått i sådana sammanhang, jag vill bara påpeka att det finns ingen motsättning mellan att fly från vidriga förhållanden och att vara eller ha varit en del av en vapenfixerad gängkultur.

Hur känner du inför gängmedlemmar i Sverige som skjuts för att de lämnat eller försökt lämna ett kriminellt gäng? Har du mer medkänsla med offren i de fallen? De kanske skulle kunna jämföras  med personer som ingått i en vapenfixerad gängkultur i Syrien och drunknar på Medelhavet  när de försöker lämna den gängkulturen?
  • Snäll men inte tråkig
    Padirac skrev 2019-06-01 14:31:46 följande:
    Menar du då att det är gängens och nätverkens medlemmars sociala status och samhällsposition som avgör insatserna mot deras interna våld eller menar du att deras interna våld är ett svårt problem utan enkla lösningar som avgör insatserna mot detta?

Eller menar du något annat?
    Varför måste jag VÄLJA mellan de två alternativen du räknar upp?

Jag har inga som helst problem med att BÅDE se att de dödsskjutnas sociala status och samhällsposition (unga män med invandrarbakgrund från arbetarklassen eller från socialgrupper lägre än klassisk arbetarklass boende i utsatta förorter eller stadsdelar) spelar roll för de bristande reaktionerna och insatserna mot deras interna våld (som jag tidigare upprepat också  flera gånger drabbat unga män som inte ens är aktiva i ett kriminellt gäng) OCH att inse att det inte finns någon enkel lösning som omedelbart skulle lösa problemet.

Stärkt vittnesskydd, att underlätta för avhoppare från de kriminella gängen, att de människor som köper droger av de kriminella gängen i betydligt högre utsträckning än idag lagförs för det, att sätta in mer polisiära resurser, att överhuvudtaget locka fler till polisyrket eftersom det behövs fler poliser överlag är några exempel på saker som skulle kunna förbättra sutuationen.

Att förhindra och förebygga rekrytering till de kriminella gängen är förstås också en viktig bit.

Men nej, någon enkel Quick Fix har jag inte och att jag inte har det kommer inte att få mig att sluta prata om dödsskjutningarna .

Den "regeln" gäller nämligen inget annat samhällsproblem som det inte heller fick någon enkel Quick Fix för.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna