Snäll men inte tråkig skrev 2019-06-01 13:29:13 följande:
Jag upplevde det du skrev som allt annat än ett svar på min fråga.
Och jag kan inte för mitt liv förstå varför det för dig är ett så laddat påstående att skjutna brottsoffers liv värderas olika beroende på vilka positioner, kontakter och livsbetingelser offret har eller inte har i samhället.
Är det lika laddat för dig att påstå att samhället värderar till exempel våldtäktsoffer olika beroende på vilken social bakgrund och status i samhället de har eller inte har?
Jag kan föregå med gott exempel och svara på din fråga även om jag tycker den är löjlig och inte hör till trådämnet. Jag har inte slutat misshandla min sambo eftersom jag aldrig har börjat. Så är det med det.
'I din sista mening skriver du äntligen något jag kan svara på utan att det känns som att prata med en vägg. Självklart är välbeställda människors rekreationsknarkande ett jätteproblem eftersom det understöder de kriminella gängen. De välbeställda rekreationsknarkar liksom inte i ett samhälleligt vakuum, de har ingen egen amfetaminfabrik i garaget eller källaren i Täby eller på Lidingö.
Ja, men jag gav en replik till en av dina premisser i din fråga - kanske var din premiss så inrotad i dina föreställningar att du inte kunde tänka dig att det var en premiss som kunde ifrågasättas? Men jag vet inte hur du tänkte.
Med hur liv värderas menar du alltså någonting som har med social position att göra i relation med samhällets respons på utsatthet för brott. Ja, det är inte konstigt att de i en social position med många resurser får mer gehör för sin sak. Men betyder det att tex polisen inte vill utreda brott inom gängen och nätverk? Eller är det så att det är oerhört svårt att lösa dessa brott?
Det är tyvärr så att våldtäktsoffer har gjorts till medskyldiga pga klädsel uppträdande och tidigare vandel. Detta är dock en sak som är på väg bort iom en mindre fördomsfull syn på dessa personer och deras rättigheter.
Jag uppfattar det som att du skriver att eftersom problemet med gängens våld inte löses så är det för att dessa personers liv inte är värda..
Hur som helst drar du enligt mig för stora växlar på ett svårt problem - som man får prata om - när du som jag ser det bortser från det svåra och istället kommer med ett generellt påstående om att dessa personer liv inte värderas. Jag måste fråga av vem?