• Anonym (trött)

Han äter inte gris

Min man äter inte gris. Men jag och barnen gör det. Jag älskar fläskkött och serverar det ofta. I vår familj är det jag som lagar maten. Det är oftast jag som handlar också. Jag storhandlar en gång i månaden. Hursomhelst.

Jag brukar ofta få göra en annan maträtt till maken när vi andra äter en maträtt som innehåller fläskkött och nu har jag tröttnat och tänker såhär: Duger inte maten jag lagar får han fixa sin egen mat själv. Tänker jag helt galet?

Ibland när jag handlar också finns inte alltid alternativen som exempelvis kyckling korv eller kalkon korv, och för att jag och barnen inte ska behöva vara utan mat handlar jag istället griskött. Här tänker jag också att han får handla sin egen mat då min inte duger. Tänker jag helt galet?

Jag är så less på att behöva tänka ut alternativ åt honom. Jag är inte hans mamma och han är vuxen och kan handla och laga sin egen mat. Jag har kompromissat genom att byta ut all korv och köttbullar mot kyckling, kalkon och nötkött men som sagt, ibland finns det inte och då handlar jag annat.

Jag respekterar att han inte vill äta fläskkött så länge han respekterar att jag och barnen gör det.

Så det behöver inte bli nån diskussion om det.

Jag vet att det kommer bli gnäll och sura miner från olika håll men det bryr jag mig inte om.

Jag är bara nyfiken på hur ni hade gjort.

Så, vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Han äter inte gris
  • Anonym (G)

Varför handlar och lagar han inte mat?

• Anonym (Sara)

Om det inte finns mat han äter när du handlar, varför skulle det finnas det när han handlar?

Sedan undrar jag i vilken liten affär du storhandlar i som inte har alternativ till fläskkött?

Det är väl bara att köpa på sig när du hittar mat  han äter. Ni har ju en frys.

Sedan är det inte fel att han också lagar mat.

Hade du resonerat på samma sätt om det gällt en allergi, eller ett av barnen?

• Anonym (Wildrat)

Gör matsedel för en hel vecka så kan mannen bestämma egna alternativ. Han kan sen handla allt (ert och sitt) så han kan välja annat om nåt inte finns. Sen lagar du båda grejerna.

• jenny99

Hos oss är det bestämt att ska man ha annan mat lagar man det själv,både vuxen och tonåring.

• Anonym (trött)
    Anonym (Sara) skrev 2015-12-28 19:18:44 följande:

Om det inte finns mat han äter när du handlar, varför skulle det finnas det när han handlar?

Sedan undrar jag i vilken liten affär du storhandlar i som inte har alternativ till fläskkött?

Det är väl bara att köpa på sig när du hittar mat  han äter. Ni har ju en frys.

Sedan är det inte fel att han också lagar mat.

Hade du resonerat på samma sätt om det gällt en allergi, eller ett av barnen?

Vi har en frys jag, dock otroligt liten. Får knappt plats med mat i den. Handlar alltid stora partier köttfärs som jag fryser in. Brukar blanda, köper mest fläskfärs då jag tycker det är godare. Men jag har ingen lust att laga två olika köttfärssåser. Så då blir han utan.
  • Anonym (trött)
    jenny99 skrev 2015-12-28 19:24:12 följande:

Hos oss är det bestämt att ska man ha annan mat lagar man det själv,både vuxen och tonåring.

Bra tänkt! Funkar det? Misstänker att hos oss blir det smörgåsar för maken om jag inte fixar annat.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (trött) skrev 2015-12-28 19:58:10 följande:
    Vi har en frys jag, dock otroligt liten. Får knappt plats med mat i den. Handlar alltid stora partier köttfärs som jag fryser in. Brukar blanda, köper mest fläskfärs då jag tycker det är godare. Men jag har ingen lust att laga två olika köttfärssåser. Så då blir han utan.
    Så du prioriterar er mat att ha i frysen för att du gillar den bättre?

Ja, där ser man.

Du menar alltså att han ska handla varje dag vad han vill äta, eftersom hans mat inte får plats i frysen?

Hur brukar ni lösa era problem, är ni lika fyrkantiga i vanliga fall?
  • Anonym (Sara)
    Anonym (trött) skrev 2015-12-28 20:00:57 följande:
    Bra tänkt! Funkar det? Misstänker att hos oss blir det smörgåsar för maken om jag inte fixar annat.
    Ja, annars får han handla varje gång det inte passar, eftersom hans mat inte får plats i frysen.

Hur långt i förväg talar du om för honom vad det ska bli för mat?
  • Margaux

Varför äter han inte svin? Jag äter själv inte "konventionell" gris då jag inte gillar industrin. Men jag äter gärna ekologisk/gårdsgris. Så jag kan absolut stötta att någon inte vill ha kött fullt med stresshormon och antibiotika.... Så tycker jag att det är lite töntigt att inte ta hänsyn till preferenser... Så svårt är det ju inte!

• jenny99

Hos oss är det inget konstigt.Min dotter på 8 eller 13 år ställer sig jämte mig vid spisen och lagar mat.Om de inte gillar min köttfärssås så gör dom egen.Och vi äter tillsammans.Dom gör tex sin egna lasagne och jag min,om ena inte gillar köttet steker hon korv.Min man är tacksam för all mat,och han lagar mat med ibland.Kör ni på detta.Om din man väljer mackor är det hans problem.Ungefär som när ungarna ätit borta och jag kommer hem sent.Då åker min man hungrig till natt jobbet om han inte lagat.Vi alla måste ta eget ansvar.

Svar på tråden Han äter inte gris