• Anonym (trött)

Han äter inte gris

Min man äter inte gris. Men jag och barnen gör det. Jag älskar fläskkött och serverar det ofta. I vår familj är det jag som lagar maten. Det är oftast jag som handlar också. Jag storhandlar en gång i månaden. Hursomhelst.

Jag brukar ofta få göra en annan maträtt till maken när vi andra äter en maträtt som innehåller fläskkött och nu har jag tröttnat och tänker såhär: Duger inte maten jag lagar får han fixa sin egen mat själv. Tänker jag helt galet?

Ibland när jag handlar också finns inte alltid alternativen som exempelvis kyckling korv eller kalkon korv, och för att jag och barnen inte ska behöva vara utan mat handlar jag istället griskött. Här tänker jag också att han får handla sin egen mat då min inte duger. Tänker jag helt galet?

Jag är så less på att behöva tänka ut alternativ åt honom. Jag är inte hans mamma och han är vuxen och kan handla och laga sin egen mat. Jag har kompromissat genom att byta ut all korv och köttbullar mot kyckling, kalkon och nötkött men som sagt, ibland finns det inte och då handlar jag annat.

Jag respekterar att han inte vill äta fläskkött så länge han respekterar att jag och barnen gör det.

Så det behöver inte bli nån diskussion om det.

Jag vet att det kommer bli gnäll och sura miner från olika håll men det bryr jag mig inte om.

Jag är bara nyfiken på hur ni hade gjort.

Så, vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Han äter inte gris
  • Anonym (trött)
    Anonym (Mjo) skrev 2015-12-29 19:23:41 följande:

Klart du kan ha kvar fläskköttet men vad är då problemet? Vill du inte ha några råd?

Vi äter helt olika saker i vårat hushåll. Jag lagar det jag vill äta, men ofta lagar jag sånt båda kan äta. De ggr jag lagar sådant jag vill äta så lagar sambon egen mat. Vi har det betydligt "värre" iom att det inte bara handlar om att min sambo väljer bort en grej. Han äter inget annat än kött och potatis/pasta/ris. INGET annat. Inga såser, grönsaker osv. Det är tråkigt att inte kunna äta samma mat och lite omständigt, men inget problem.

Det är väl inga problem mer än att han kommer äta smörgåsar och ägg dom gångerna vi äter fläskkött.

När vi ändå diskuterar mat tar jag gärna emot tips på mat som inte innehåller fläskkött. Jag har nämnt lite själv hur vi brukar göra.
  • Anonym (3)

Sj är jag vegetarian, lagar jag mat vilket ja oftast gör, så får de antingen äta samma som mig eller så lagar jag något till dem och något till mig. Julmaten gjorde jag och jag åt inte ens hälften av det som tillagades- men jag älskar min man o mitt barn så vad gör det.

De få gångerna mannen lagar mat så gör han likadant, antingen två olika måltider eller en som vi kan äta allihop.

Det är ju inte så att ni måste äta fläskkött jämt, man kan äta veg., man kan äta nöt, man kan äta fisk osv, fisk är dessutom väldigt mkt mer nyttigt än fläskkött. Dagens ilandsproblem för att du inte tycker att din man hjälper till hemma? Det löser man inte varken genom familjeliv eller genom att bara äta fläskött.

• Anonym (trött)
    Anonym (3) skrev 2015-12-29 20:05:14 följande:

Sj är jag vegetarian, lagar jag mat vilket ja oftast gör, så får de antingen äta samma som mig eller så lagar jag något till dem och något till mig. Julmaten gjorde jag och jag åt inte ens hälften av det som tillagades- men jag älskar min man o mitt barn så vad gör det.

De få gångerna mannen lagar mat så gör han likadant, antingen två olika måltider eller en som vi kan äta allihop.

Det är ju inte så att ni måste äta fläskkött jämt, man kan äta veg., man kan äta nöt, man kan äta fisk osv, fisk är dessutom väldigt mkt mer nyttigt än fläskkött. Dagens ilandsproblem för att du inte tycker att din man hjälper till hemma? Det löser man inte varken genom familjeliv eller genom att bara äta fläskött.

Om du läser tråden så ser du att jag inte enbart äter griskött. Vegetariskt äter jag bara inte. Men som sagt, läs tråden innan du hoppar in i diskussionen. Börjar bli drygt att upprepa allt hela tiden.
  • Anonym (E)
    Anonym (trött) skrev 2015-12-29 20:37:20 följande:

Om du läser tråden så ser du att jag inte enbart äter griskött. Vegetariskt äter jag bara inte. Men som sagt, läs tråden innan du hoppar in i diskussionen. Börjar bli drygt att upprepa allt hela tiden.

Håller med dig. Men blev ändå lite nyfiken på det du skrev nu att ni inte äter vegetariskt. Äter ni aldrig typ potatis och purjolökssoppa eller pannkakor?
  • Anonym (trött)
    Anonym (E) skrev 2015-12-29 23:19:58 följande:

Håller med dig. Men blev ändå lite nyfiken på det du skrev nu att ni inte äter vegetariskt. Äter ni aldrig typ potatis och purjolökssoppa eller pannkakor?

Potatis äter vi ofta. Aldrig purjolökssoppa och pannkaka väldigt sällan.
  • Anonym (E)
    Anonym (trött) skrev 2015-12-29 23:41:32 följande:

Potatis äter vi ofta. Aldrig purjolökssoppa och pannkaka väldigt sällan.

Okej :) blev lite förvånad men antar att matkulturen skiljer sig större än jag trodde här i Sverige. Trodde de flesta åt vegetariskt minst en gång i veckan utan att tänka på det typ.
  • aleydis

Jag skulle säga:
    Bestäm hur många gånger i veckan du/mannen lagar mat i veckan

Bestäm en dag i veckan då du lagar fläsk, kanske kan tajma det med en dag mannen kanske jobbar sent eller har en kvällsaktivitet.

Frys in portioner av mat som blir över som mannen äter som man kan plocka fram vid behov.

Jag tror du måste acceptera mannens beslut i detta fall, inte lägga en värdering i att han äter så. Pappa får annan mat för att han inte äter fläsk, helt enkelt.

• Anonym (Anna)

Men är du allvarlig? Kan du inte ens ställa upp på den lilla grejen för din man så undrar jag hur det är att leva med dig.

Min mamma är vegetarian. Min pappa är diabetiker. Min bror är mjölkallergiker. Under hela min uppväxt har vi alltid haft lite olika varianter av mat. Om vi gör kycklingwok så wokar vi allt, tar undan lite wok åt mamma, tillsätter kyckling, tar undan en del åt brorsan och tillsätter sedan såsen (som det är mjölk i). Knappast krångligt. För mig är det en självklarhet att man anpassar maten efter de preferenser som familjemedlemmarna har. 

Jag levde ihop med en man förut som inte åt griskött, det var ju inga problem. Antingen uteslöt vi griskött och åt något annat, eller så tillagade vi två alternativ. Hur svårt kan det vara att köpa hem och frysa in t.ex kycklingkorv och steka på det till honom när ni vill äta griskött?

• Anonym (Trötter)
    Anonym (E) skrev 2015-12-29 23:19:58 följande:
    Pannkakor? Är det inte lite lustigt att räkna ägg som vegetariskt?

• Anonym (Trötter)
    Anonym (Anna) skrev 2015-12-30 00:24:32 följande:

Men är du allvarlig? Kan du inte ens ställa upp på den lilla grejen för din man så undrar jag hur det är att leva med dig.

Min mamma är vegetarian. Min pappa är diabetiker. Min bror är mjölkallergiker. Under hela min uppväxt har vi alltid haft lite olika varianter av mat. Om vi gör kycklingwok så wokar vi allt, tar undan lite wok åt mamma, tillsätter kyckling, tar undan en del åt brorsan och tillsätter sedan såsen (som det är mjölk i). Knappast krångligt. För mig är det en självklarhet att man anpassar maten efter de preferenser som familjemedlemmarna har. 

Jag levde ihop med en man förut som inte åt griskött, det var ju inga problem. Antingen uteslöt vi griskött och åt något annat, eller så tillagade vi två alternativ. Hur svårt kan det vara att köpa hem och frysa in t.ex kycklingkorv och steka på det till honom när ni vill äta griskött?

Ja var nu en god hustru och ställ upp på hans påhitt ;) Frågan är vad nästa grej blir, niqab?

Diabetiker och allergiker går knappast att jämställa med religiösa påhitt.
Svar på tråden Han äter inte gris