• Anonym (trött)

Han äter inte gris

Min man äter inte gris. Men jag och barnen gör det. Jag älskar fläskkött och serverar det ofta. I vår familj är det jag som lagar maten. Det är oftast jag som handlar också. Jag storhandlar en gång i månaden. Hursomhelst.

Jag brukar ofta få göra en annan maträtt till maken när vi andra äter en maträtt som innehåller fläskkött och nu har jag tröttnat och tänker såhär: Duger inte maten jag lagar får han fixa sin egen mat själv. Tänker jag helt galet?

Ibland när jag handlar också finns inte alltid alternativen som exempelvis kyckling korv eller kalkon korv, och för att jag och barnen inte ska behöva vara utan mat handlar jag istället griskött. Här tänker jag också att han får handla sin egen mat då min inte duger. Tänker jag helt galet?

Jag är så less på att behöva tänka ut alternativ åt honom. Jag är inte hans mamma och han är vuxen och kan handla och laga sin egen mat. Jag har kompromissat genom att byta ut all korv och köttbullar mot kyckling, kalkon och nötkött men som sagt, ibland finns det inte och då handlar jag annat.

Jag respekterar att han inte vill äta fläskkött så länge han respekterar att jag och barnen gör det.

Så det behöver inte bli nån diskussion om det.

Jag vet att det kommer bli gnäll och sura miner från olika håll men det bryr jag mig inte om.

Jag är bara nyfiken på hur ni hade gjort.

Så, vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Han äter inte gris
  • Anonym (trött)
    Anonym (asa) skrev 2015-12-30 23:52:40 följande:

Jag frågade hur ofta ni äter fläskkött. Du svarade att ni gör det ganska ofta. Då undrade jag varför ni äter fläskkött ofta hemma hos er när en i familjen inte alls äter det? Är det något du vill svara på?

Men eftersom det är han som kommit på idén att inte äta fläskkött så ligger ju ansvaret på honom att se till att han får annan mat i magen. Varför ska det vara mitt ansvar när det handlar om honom? Varför ska jag behöva tänka ut andra alternativ till honom när det handlar om HANS mat? Min mat ska inte behövas påverkas pga hans val av mat. När han slutade med gris så fortsatte jag som vi alltid gjort genom att handla och tillaga fläskkött. Och det gör jag nu också :)

Jag menar typ såhär: Vi ska äta spagetti med köttfärs gjord på fläskkött. Jag kokar spagetti till oss alla och jag tar ut en påse med nötfärs som gubben sen får rulla till köttbullar. Inte knepigare än så. Jag tänker inte göra dom åt honom. Det är han som valt att bli mer troende och sluta äta gris. Då får han se till att han får den mat han behöver. Jag är inte hans mamma :p
  • Anonym (asa)
    Anonym (trött) skrev 2015-12-31 00:32:40 följande:

Men eftersom det är han som kommit på idén att inte äta fläskkött så ligger ju ansvaret på honom att se till att han får annan mat i magen. Varför ska det vara mitt ansvar när det handlar om honom? Varför ska jag behöva tänka ut andra alternativ till honom när det handlar om HANS mat? Min mat ska inte behövas påverkas pga hans val av mat. När han slutade med gris så fortsatte jag som vi alltid gjort genom att handla och tillaga fläskkött. Och det gör jag nu också :)

Jag menar typ såhär: Vi ska äta spagetti med köttfärs gjord på fläskkött. Jag kokar spagetti till oss alla och jag tar ut en påse med nötfärs som gubben sen får rulla till köttbullar. Inte knepigare än så. Jag tänker inte göra dom åt honom. Det är han som valt att bli mer troende och sluta äta gris. Då får han se till att han får den mat han behöver. Jag är inte hans mamma :p

Hur ser ansvarsfördelningen ut i er familj? Är det du som är ansvarig för maten? Är ni överens om det?
  • aleydis
    Anonym (trött) skrev 2015-12-30 20:48:21 följande:
    Nu är det så att jag inte är nån islamfob eller vad du nu kallade det. Jag kommer ifrån ett av världens största muslimska länder så nej, känner inget som helst hat mot islam. Jag respekterar fullt ut att han inte vill äta gris, muslim eller ej. Jag har släktingar som är muslim och inte äter gris, bryr mig inte det minsta. Doms val vad dom äter. Att mina släktingar inte gris är upp till dom. Jag delar inte samma tro som dom men så länge vi respekterar varandra så är det inga problem :) Jag startade tråden för att höra ni andra gör eller hade gjort. Dom flesta tycker att jag ska laga dubbla maträtter men jag håller inte med. Dom gångerna vi äter gris hemma kan han fixa sin egen mat :)

Han bestämde sig för 4 år sen att han skulle sluta gris och bli mer troende. Han började läsa koranen och bestämde sig att sluta ätagris. Helt okej för mig så länge han inte väntade samma sak av mig. Jag ville ha kvar fläsket och det var okej för honom. Jag fixar all mat, frukost, lunch och middag. Jag köper alltid hem olika pålägg, skinka, kalkon och kyckling så det ska passa alla. Ost till mig :) och jag har fixat mat varje gång så det ska passa alla. Ett tag var det inget fläsk alls. Och nu vill jag få till en förändring som passar alla. Därför får han ibland ordna sin egen mat :)
    Du skriver: "de flesta tycker att jag ska göra dubbla maträtter". Det tycker jag inte är vad folk skriver. Tycker att folk skriver att du verkar förstora upp problemet, att ni ska komma överens om hur ni ska dela upp matlagningen och ha portioner av vissa rätter, tex köttfärssås infruset och annars saker man kan steka på lätt istället för fläsk.

Tar du till dig av dessa råd? Tycker du fortfarande att ni har ett problem eller är har ni löst problemet?

Att plocka fram färdig mat från frysen är inte så mycket extrajobb, men visst att mannen får hjälpa till att laga denna mat.
  • Anonym (trött)
    aleydis skrev 2015-12-31 01:04:23 följande:

Du skriver: "de flesta tycker att jag ska göra dubbla maträtter". Det tycker jag inte är vad folk skriver. Tycker att folk skriver att du verkar förstora upp problemet, att ni ska komma överens om hur ni ska dela upp matlagningen och ha portioner av vissa rätter, tex köttfärssås infruset och annars saker man kan steka på lätt istället för fläsk.

Tar du till dig av dessa råd? Tycker du fortfarande att ni har ett problem eller är har ni löst problemet?

Att plocka fram färdig mat från frysen är inte så mycket extrajobb, men visst att mannen får hjälpa till att laga denna mat.

Vi har redan löst problemet genom att han får laga sin egen mat ibland, ett par dagar i veckan :)
  • Anonym (trött)
    Anonym (asa) skrev 2015-12-31 00:54:59 följande:

Hur ser ansvarsfördelningen ut i er familj? Är det du som är ansvarig för maten? Är ni överens om

[quote=76173031][quote-nick]Anonym (asa) skrev 2015-12-31 00:54:59 följande:[/quote-nick]Hur ser ansvarsfördelningen ut i er familj? Är det du som är ansvarig för maten? Är ni överens om det?

Nej det är bådas ansvar. Det har bara blivit så att det landat på mig. Fast jag vet inte nu när jag tänker efter, kanske vore det bästa om man satte upp regler, vem som ska göra vad i hemmet osv.

Gör ni så hemma hos er? Och följs det till punkt och pricka?
  • MadHatter

Om vi av någon anledning delat upp det så att jag ansvarade för handling, matlagning och matförvaring skulle jag gicetvis handla mat åt alla, laga mat åt alla och anse att alls mat hade rätt till utrymme i frys och skafferi. Jag anser inte att mannen ska handla varje dag för att hans kött inte får plats i frysen medan ditt får det.

Men varför har ni denna uppdelning överhuudtaget - varför inte laga mat varannan vecka?

• Jps1989

Jag tycker att du är väldigt väldigt snäll som lagar 2 olika maträtter vareviga dag! Det ska du verkligen ha beröm för :)
    Jag är vegetarian och min fästman är köttätare. Vi äter bara vegetariskt hemma. Vi lagar maten tillsammans och han är väldigt nöjd med den mat vi äter. En gång ifrågasatte min pappa (!!) varför jag inte lagade kött till min fästman och jag fick mig bara ett stort skratt.

Hade jag lagat kött till min fästman hoppas jag att han hade uppskattat det och berömt mig för det, och det tycker jag att din make ska göra. Annars tycker jag faktiskt att han får laga sin egna mat :)
    Precis som att passar inte min vegetariska mat åt min fästman får han laga sitt kött själv!
    Stå på dig och glöm inte bort hur himla snäll du är som fram tills nu lagat 2 rätter utan att ifrågasätta det!
    Kram och gott nytt år

• Anonym (trött)
    MadHatter skrev 2015-12-31 11:18:47 följande:

Om vi av någon anledning delat upp det så att jag ansvarade för handling, matlagning och matförvaring skulle jag gicetvis handla mat åt alla, laga mat åt alla och anse att alls mat hade rätt till utrymme i frys och skafferi. Jag anser inte att mannen ska handla varje dag för att hans kött inte får plats i frysen medan ditt får det.

Men varför har ni denna uppdelning överhuudtaget - varför inte laga mat varannan vecka?

Som jag skrev tidigare så handlar jag/vi en gång i månaden. Storhandlar allt som behövs. Fläskkött, nötkött, fisk, kyckling, kalkon, lamm osv. Jag handlar mat åt OSS, åt HELA familjen så det ska passa allas smak. Jag proppar frysen full så gott det går. Det finns mat till hela familjen. Jag har inte nånstans krävt av honom att han ska springa i affären och handla varje dag. Förstår inte var du får det ifrån. Det jag kräver är att han några gånger i månaden fixar sin egen mat. Det jag kräver eftersom han inte äter min mat, är att han ska hjälpa till att handla maten då han inte äter fläsk. Han måste själv komma på vad för alternativ han kan äta då fläskkött inte passar honom. Jag har anpassat mig mycket.

Min frys, hans frys. Mitt kylskåp, hans kylskåp. Vårat hem, BÅDAS ansvar.
  • Anonym (trött)
    Jps1989 skrev 2015-12-31 11:30:55 följande:

Jag tycker att du är väldigt väldigt snäll som lagar 2 olika maträtter vareviga dag! Det ska du verkligen ha beröm för :)

Jag är vegetarian och min fästman är köttätare. Vi äter bara vegetariskt hemma. Vi lagar maten tillsammans och han är väldigt nöjd med den mat vi äter. En gång ifrågasatte min pappa (!!) varför jag inte lagade kött till min fästman och jag fick mig bara ett stort skratt.

Hade jag lagat kött till min fästman hoppas jag att han hade uppskattat det och berömt mig för det, och det tycker jag att din make ska göra. Annars tycker jag faktiskt att han får laga sin egna mat :)

Precis som att passar inte min vegetariska mat åt min fästman får han laga sitt kött själv!

Stå på dig och glöm inte bort hur himla snäll du är som fram tills nu lagat 2 rätter utan att ifrågasätta det!

Kram och gott nytt år

Tack och gott nytt år till dig också :)

Det har inte varit några problem. Jag har världens underbaraste man som alltid är tacksam över det jag gör och han uppskattar min mat alltid även när han åt fläskkött :) jag vill bara att han ska ta lite ansvar över sitt eget liv ibland :)
  • Anonym (asa)
    Anonym (trött) skrev 2015-12-31 11:01:54 följande:

Nej det är bådas ansvar. Det har bara blivit så att det landat på mig. Fast jag vet inte nu när jag tänker efter, kanske vore det bästa om man satte upp regler, vem som ska göra vad i hemmet osv.

Gör ni så hemma hos er? Och följs det till punkt och pricka?

Ja, vi har olika ansvarsområden hemma hos oss.

Tycker att den som är bäst lämpad ska utföra jobbet. Prata ihop dig med din man om hur ni ska dela upp alla sysslor hemma. Låt den som är bäst på att laga bra mat till ALLA i familjen sköta matlagningen.
  • Anonym (trött)
    Anonym (asa) skrev 2015-12-31 13:39:24 följande:

Ja, vi har olika ansvarsområden hemma hos oss.

Tycker att den som är bäst lämpad ska utföra jobbet. Prata ihop dig med din man om hur ni ska dela upp alla sysslor hemma. Låt den som är bäst på att laga bra mat till ALLA i familjen sköta matlagningen.

Men då landar det på mig likt förbannat ändå. Och det vill jag inte. Det handlar inte om någon allergi, utan han har medvetet valt bort fläskkött pga att han anser det smutsigt och eftersom han medvetet valt bort fläskkött så anser jag det är hans fulla ansvar att hitta nåt annat som passar honom. Jag kommer fortsätta att laga mat till familjen som jag alltid har gjort men dom gångerna vi äter fläskkött får han fixa sin egen mat.
  • Anonym (asa)
    Anonym (trött) skrev 2015-12-31 13:49:42 följande:

Men då landar det på mig likt förbannat ändå. Och det vill jag inte. Det handlar inte om någon allergi, utan han har medvetet valt bort fläskkött pga att han anser det smutsigt och eftersom han medvetet valt bort fläskkött så anser jag det är hans fulla ansvar att hitta nåt annat som passar honom. Jag kommer fortsätta att laga mat till familjen som jag alltid har gjort men dom gångerna vi äter fläskkött får han fixa sin egen mat.

Men herregud anledningen kvittar väl så länge han inte gör det för att jävlas med dig.

Det är ju inte utav tvång man lagar mat som alla kan äta utan man gör väl förhoppningsvis det utav kärlek.
  • Anonym (trött)
    Anonym (asa) skrev 2015-12-31 19:34:55 följande:

Men herregud anledningen kvittar väl så länge han inte gör det för att jävlas med dig.

Det är ju inte utav tvång man lagar mat som alla kan äta utan man gör väl förhoppningsvis det utav kärlek.

Jag lagar mat så alla kan äta. Men ibland väljer jag gris, inget konstigt med det. Den gången då jag väljer gris kan han äta nåt annat som han själv kan laga till. Är du gift med en liten pojke som inte ens klarar att bre sina mackor själv? Eller är du gift med någon som kräver att du ska servera allt där han sitter, typ framför datorn eller tvn?

Min man kan och måste fixa sin egen mat själv nån gång. Han är väl för tusan ingen liten bebis. Jösses vad frustrerande det här är.

Du tänker annorlunda kring det här och det respekterar jag. Men jag är inte som du. Kärlek eller ej. Jag lagar all mat alla dagar i veckan, frukost lunch middag, allt. När jag äter fläskkött får han fixa sin egen mat. Hur himla svårt är det? Tror du att han dör av det eller? Tycker det är så förbaskat sorgligt att du verkar vara en slav åt din egen man.
Svar på tråden Han äter inte gris