• Anonym (trött)

Han äter inte gris

Min man äter inte gris. Men jag och barnen gör det. Jag älskar fläskkött och serverar det ofta. I vår familj är det jag som lagar maten. Det är oftast jag som handlar också. Jag storhandlar en gång i månaden. Hursomhelst.

Jag brukar ofta få göra en annan maträtt till maken när vi andra äter en maträtt som innehåller fläskkött och nu har jag tröttnat och tänker såhär: Duger inte maten jag lagar får han fixa sin egen mat själv. Tänker jag helt galet?

Ibland när jag handlar också finns inte alltid alternativen som exempelvis kyckling korv eller kalkon korv, och för att jag och barnen inte ska behöva vara utan mat handlar jag istället griskött. Här tänker jag också att han får handla sin egen mat då min inte duger. Tänker jag helt galet?

Jag är så less på att behöva tänka ut alternativ åt honom. Jag är inte hans mamma och han är vuxen och kan handla och laga sin egen mat. Jag har kompromissat genom att byta ut all korv och köttbullar mot kyckling, kalkon och nötkött men som sagt, ibland finns det inte och då handlar jag annat.

Jag respekterar att han inte vill äta fläskkött så länge han respekterar att jag och barnen gör det.

Så det behöver inte bli nån diskussion om det.

Jag vet att det kommer bli gnäll och sura miner från olika håll men det bryr jag mig inte om.

Jag är bara nyfiken på hur ni hade gjort.

Så, vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Han äter inte gris
  • Grande Rock
    Anonym (trött) skrev 2015-12-28 22:10:04 följande:
    Vadå för frys? Behöver man inte få ett godkänt från hyresvärden innan man kopplar in elektronik? Vet att man måste det när det gäller tvättmaskin.
    En fristående frys, anting box, hel- eller halvskåp.

Att koppla in en extra frys är väl inte kostigare än att koppla in damsugaren, och det ringer du inte värden för antar jag.

Att du måste ha godkänt för tvättmaskin är pga vatten och avlopp.
    Born to lose, live to win!
  • Margaux

Tycker heller inte det verkar jättejobbigt att laga två kastruller med mat samtidigt... 
    Ett alternativ kan ju vara att ha en fast dag i veckan som du alltid serverar svin, så kan din man planera för det.. 
    Jag köper mycket sällan fläskkött men just idag hade vi porchetta på glad gris och det var väldigt gott....

• Grande Rock
    Anonym (trött) skrev 2015-12-28 22:17:57 följande:
    Att han tycker att vi också borde sluta äta gris för det är smutsigt osv. Men jag vägrar när det gäller att en religion säger det. Jag har i hela mitt liv ätit fläskkött och likaså han. Men när han bara tvärvänder på det sättet så hänger jag inte med. Han har varit utan fläskkött i 4 år. Det var för 4 år sen han gjorde valet och jag respekterade det och han respekterade att jag fortsatte äta fläskkött, dock skulle barnen inte äta det på dagis. Så i 4 års tid har jag lagat annan mat åt honom. Men nu tycker jag det är dags att han får ta hand om det själv.
    Nu svarade du bestämt på en annan frpga än den jag ställde. Vad har han för argument till att inte hjälpa till?
  • Anonym (trött)
    Margaux skrev 2015-12-28 22:12:58 följande:

Du blandar nog ihop. Jag hade inte ett dugg tråkig attityd jag bara tycker du svarade drygt till andra... Tror föresten inte du svarade på om det var etiska grundlag som gjorde att han väljer bort fläskkött...?

Han valde bort fläskkött pga religion. Inget om att grisar far illa pga våra val när det gäller kött, utan enbart pga religion.
  • Margaux
    Anonym (trött) skrev 2015-12-28 22:19:51 följande:
    Han valde bort fläskkött pga religion. Inget om att grisar far illa pga våra val när det gäller kött, utan enbart pga religion.
    Men om han är muslim är det ju inte så konstigt? Just religiösa skäl är ju sällan de mest välgrundade argumenten... men svårt att komma undan liksom...
  • Grande Rock
    Anonym (trött) skrev 2015-12-28 22:19:51 följande:
    Är det att det handlar om religion som är grundproblemet?
  • Anonym (trött)
    Grande Rock skrev 2015-12-28 22:19:48 följande:

Nu svarade du bestämt på en annan frpga än den jag ställde. Vad har han för argument till att inte hjälpa till?

Han har väl egentligen inget argument mer än att när jag ändå står vid spisen så kan jag fixa annat åt honom. Men jag tycker att han klarar det själv. Men om vi ska äta potatis med köttbullar så gör jag självklart köttbullarna av nötkött.
  • Anonym (trött)
    Grande Rock skrev 2015-12-28 22:38:41 följande:

Är det att det handlar om religion som är grundproblemet?

Nej i grund och botten handlar det om att han är vuxen och klarar av att laga mat själv. Jag respekterar att han inte vill äta nötkött pga religion.
  • Anonym (trött)
    Margaux skrev 2015-12-28 22:32:38 följande:

Men om han är muslim är det ju inte så konstigt? Just religiösa skäl är ju sällan de mest välgrundade argumenten... men svårt att komma undan liksom...

Nej precis, det är ju inte så konstigt för honom men för mig blir det knepigt då jag inte tänker samma när det gäller religion. Men det här handlar enbart om att jag vill att han fixar sin egen mat dom gångerna vi äter fläskkött. Det har jag talat om för honom nu och det blir mackor för honom dom gångerna. Han är vuxen och ansvarar helt själv när det gäller att få mat i magen. Han är inte handlingsförlamad utan klarar av galant att fixa sin egen mat :)
  • Anonym (Tess)

Jag äter inte heller gris. Det har jag valt eftersom jag tycker att grisar behandlas illa och jag har sett skabbiga bilder på griskött med varbölder och annat vidrigt på. Och import kött ska vi inte ens tala om. Däremot äter jag älg och nötkött. Älg jagar vi själva i familjen och nötkött köps av en bekant. Jag är med andra ord ej vegetarian.

Min man gillar griskött men har faktiskt börjat att tänka och tycka som jag. Så de gånger han äter gris väljer jag nåt annat. Fattar inte grejen. Om du inte ids laga nåt annat får han väl göra det själv. Skulle hellre vara hungrig en stund till medan jag lagade annan och för mig bättre mat. Men om du äter korv och sånt varje dag kan jag ju fatta att han blir less. Och varför är det alltid du som lagar maten?

Svar på tråden Han äter inte gris