• Anonym (trött)

Han äter inte gris

Min man äter inte gris. Men jag och barnen gör det. Jag älskar fläskkött och serverar det ofta. I vår familj är det jag som lagar maten. Det är oftast jag som handlar också. Jag storhandlar en gång i månaden. Hursomhelst.

Jag brukar ofta få göra en annan maträtt till maken när vi andra äter en maträtt som innehåller fläskkött och nu har jag tröttnat och tänker såhär: Duger inte maten jag lagar får han fixa sin egen mat själv. Tänker jag helt galet?

Ibland när jag handlar också finns inte alltid alternativen som exempelvis kyckling korv eller kalkon korv, och för att jag och barnen inte ska behöva vara utan mat handlar jag istället griskött. Här tänker jag också att han får handla sin egen mat då min inte duger. Tänker jag helt galet?

Jag är så less på att behöva tänka ut alternativ åt honom. Jag är inte hans mamma och han är vuxen och kan handla och laga sin egen mat. Jag har kompromissat genom att byta ut all korv och köttbullar mot kyckling, kalkon och nötkött men som sagt, ibland finns det inte och då handlar jag annat.

Jag respekterar att han inte vill äta fläskkött så länge han respekterar att jag och barnen gör det.

Så det behöver inte bli nån diskussion om det.

Jag vet att det kommer bli gnäll och sura miner från olika håll men det bryr jag mig inte om.

Jag är bara nyfiken på hur ni hade gjort.

Så, vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Han äter inte gris
  • Anonym (trött)
    Anonym (Tess) skrev 2015-12-28 23:51:41 följande:

Jag äter inte heller gris. Det har jag valt eftersom jag tycker att grisar behandlas illa och jag har sett skabbiga bilder på griskött med varbölder och annat vidrigt på. Och import kött ska vi inte ens tala om. Däremot äter jag älg och nötkött. Älg jagar vi själva i familjen och nötkött köps av en bekant. Jag är med andra ord ej vegetarian.

Min man gillar griskött men har faktiskt börjat att tänka och tycka som jag. Så de gånger han äter gris väljer jag nåt annat. Fattar inte grejen. Om du inte ids laga nåt annat får han väl göra det själv. Skulle hellre vara hungrig en stund till medan jag lagade annan och för mig bättre mat. Men om du äter korv och sånt varje dag kan jag ju fatta att han blir less. Och varför är det alltid du som lagar maten?

Jag vet faktiskt inte, det har bara blivit så. Först när vi i början träffades visste jag inte ens hur man gjorde köttfärssås. Jag gjorde maten samtidigt som jag hade mamma i luren som guidade mig rätt. Sen började jag tycka det blev intressant med matlagning och började gilla det ännu mer. Men maken tycker inte lika vilket jag respekterar. Därför har det bara blivit så att jag alltid lagar maten.
  • Anonym (asa)

Om jag ska vara ärlig är det inte så stor skillnad på blandfärs och nörfärs i smak och kvalitet att era barn skulle bry sig. De skulle nog glatt stoppa i sig nötfärssås om det var det som serverades. Den enda som egentligen bryr sig om att det ska vara blandfärssås är du. Så jag tycker att det är onödigt av dig att dra in barnen. Egentligen lagar du blandfärssås till hela familjen bara för att DU vill ha det. Det är väl helt okej att du får mat du gillar ibland med. Men kan du inte vara schysst mot mannen samtidigt? Du kan laga nötfärssås ibland, säg vart femte gång. Och sedan sparar du småportioner av det till mannen som du fryser ner och som han kan värma sedan när ni andra äter blandfärssås. Eller så kan du laga storkok blandfärssås typ en gång per år som du sparar till dig själv i frysen och äter när de andra äter nötfärssås.

Det känns som om du gör en höna utav en fjäder. Det känns liksom som ert problem är ett icke-problem litegrann.

• Anonym (Svea)

Min pappa är jude och äter inte gris. Ja de kan bli jobbigt när jag och mamma till exempel vill äta bacon och liknande. Oftast brukar han göra sin egna mat då vi inte ens äter middag tsm på vardagar utan endast helger.
    Ett alternativ för se skulle kunna vara att göra en vecko matsedel. Så kan ni planera mat och om de nån gång e gris som han inte äter så kan han hjälpa till med maten :)
    Smidig lösning

• Anonym (trött)
    Anonym (asa) skrev 2015-12-29 00:17:16 följande:

Om jag ska vara ärlig är det inte så stor skillnad på blandfärs och nörfärs i smak och kvalitet att era barn skulle bry sig. De skulle nog glatt stoppa i sig nötfärssås om det var det som serverades. Den enda som egentligen bryr sig om att det ska vara blandfärssås är du. Så jag tycker att det är onödigt av dig att dra in barnen. Egentligen lagar du blandfärssås till hela familjen bara för att DU vill ha det. Det är väl helt okej att du får mat du gillar ibland med. Men kan du inte vara schysst mot mannen samtidigt? Du kan laga nötfärssås ibland, säg vart femte gång. Och sedan sparar du småportioner av det till mannen som du fryser ner och som han kan värma sedan när ni andra äter blandfärssås. Eller så kan du laga storkok blandfärssås typ en gång per år som du sparar till dig själv i frysen och äter när de andra äter nötfärssås.

Det känns som om du gör en höna utav en fjäder. Det känns liksom som ert problem är ett icke-problem litegrann.

Klart det är skillnad på smaken. Fläskfärsen är mycket godare och mörare. Och du har säkert helt rätt i att barnen inte känner någon skillnad men synen är det inget fel på. Om vi äter köttfärssås och spagetti och han äter lax med spagetti så är det ganska självklart att dom ser skillnad.

Blandfärs? Det har jag inte skrivit nåt om. Jag föredrar fläskkött till köttfärssåsen, maken nötkött. Blandfärs har jag aldrig provat.

På vilket sätt drar jag in barnen?
  • mammalovis
    Anonym (trött) skrev 2015-12-28 22:10:04 följande:
    Vadå för frys? Behöver man inte få ett godkänt från hyresvärden innan man kopplar in elektronik? Vet att man måste det när det gäller tvättmaskin.
    Skaffar du dig en toppmatad frys kan hyresvärden inte ha något att säga om saken, då den inte kan läcka, däremot kan en vanlig frontmatad det. För att förhindra det har man en särskild plastbalja under. Vi har en toppmatad mindre historia och det behövs till en familj på 2 vuxna och 2-3 hemmavarande barn (1 vh).
    Anonym (trött) skrev 2015-12-28 22:17:57 följande:
    Att han tycker att vi också borde sluta äta gris för det är smutsigt osv. Men jag vägrar när det gäller att en religion säger det. Jag har i hela mitt liv ätit fläskkött och likaså han. Men när han bara tvärvänder på det sättet så hänger jag inte med. Han har varit utan fläskkött i 4 år. Det var för 4 år sen han gjorde valet och jag respekterade det och han respekterade att jag fortsatte äta fläskkött, dock skulle barnen inte äta det på dagis. Så i 4 års tid har jag lagat annan mat åt honom. Men nu tycker jag det är dags att han får ta hand om det själv.
    Enklast vore väl att ni sätter er ner och skriver en matsedel och handlingslista tillsammans. Vi har en fiskdag i veckan och då blir det nästintill aldrig lax då sambon inte gillar det. I fisksoppa gör han ett undantag, så där har jag fått avstå. När jag är iväg passar han och barnen på att äta korv, köttbullar, stuvade makaroner mm. Jag hade kunnat tänk mig att äta raggmunk oftare o s v . Så varför inte ha en bestämd dag då övriga serveras fläskkött och han får lösa det bäst han vill?

Sedan är väl kanske egentligen inte problemet att han inte äter fläskkött, utan att han verkar välja bort matlagningen fullständigt. Vilken syssla i hemmet är hans motsvarande arbetstid? Det är kanske mer där problemet ligger.

Visst, jag kan många gånger tycka det är lite orättvist när han latar sig hela helgen och jag flänger en hel dag i tvättstugan plus handlar kläder till barnen på reor och klädmarknader. Han lagar i princip all mat när han är hemma. Vi veckohandlar och jag kompletteringshandlar när jag är fl. Jag sköter alla mina/våra barns tvätt och köper nytt och fixar fram efter säsong, han byter däck på bilen. Städningen faller väl oftast på min lott också, så tiden att vara ledig är mestadels hans. Han lägger sig senare och går upp efter barnen på helgerna, så han har mest tyst egentid också, utan att göra någon nytta.

• mammalovis

Vi åt väldigt mycket nötkött i nästan ett års tid då min sambos pappa valde att ta hem kött från ett djur som vi delade på 7 hushåll. Jag kan säga att tacos på rent nötkött var definitivt ingen höjdare, så åtminstone med det köttet var det en klar skillnad.

• Anonym (trött)
    mammalovis skrev 2015-12-29 00:34:44 följande:

Skaffar du dig en toppmatad frys kan hyresvärden inte ha något att säga om saken, då den inte kan läcka, däremot kan en vanlig frontmatad det. För att förhindra det har man en särskild plastbalja under. Vi har en toppmatad mindre historia och det behövs till en familj på 2 vuxna och 2-3 hemmavarande barn (1 vh).Enklast vore väl att ni sätter er ner och skriver en matsedel och handlingslista tillsammans. Vi har en fiskdag i veckan och då blir det nästintill aldrig lax då sambon inte gillar det. I fisksoppa gör han ett undantag, så där har jag fått avstå. När jag är iväg passar han och barnen på att äta korv, köttbullar, stuvade makaroner mm. Jag hade kunnat tänk mig att äta raggmunk oftare o s v . Så varför inte ha en bestämd dag då övriga serveras fläskkött och han får lösa det bäst han vill?

Sedan är väl kanske egentligen inte problemet att han inte äter fläskkött, utan att han verkar välja bort matlagningen fullständigt. Vilken syssla i hemmet är hans motsvarande arbetstid? Det är kanske mer där problemet ligger.

Visst, jag kan många gånger tycka det är lite orättvist när han latar sig hela helgen och jag flänger en hel dag i tvättstugan plus handlar kläder till barnen på reor och klädmarknader. Han lagar i princip all mat när han är hemma. Vi veckohandlar och jag kompletteringshandlar när jag är fl. Jag sköter alla mina/våra barns tvätt och köper nytt och fixar fram efter säsong, han byter däck på bilen. Städningen faller väl oftast på min lott också, så tiden att vara ledig är mestadels hans. Han lägger sig senare och går upp efter barnen på helgerna, så han har mest tyst egentid också, utan att göra någon nytta.

Det är så det måste bli. Vi får sätta oss ner och göra ett matschema och bestämma hur ofta var och en lagar maten, alternativt att han lagar sin egen mat dom gångerna vi äter fläskkött :) jag har absolut inga problem att laga mat åt honom förövrigt, tvärtom så älskar jag se honom äta min mat ;)
  • Anonym (nu?)

Lagar han aldrig mat? Hade nog stört mig mer på det än på specialkost.

• tobbe01
    Anonym (trött) skrev 2015-12-28 22:10:04 följande:
    Vadå för frys? Behöver man inte få ett godkänt från hyresvärden innan man kopplar in elektronik? Vet att man måste det när det gäller tvättmaskin.
    Men med en frys så är det väl bara att sätta en kontakt i väggen och man betalar ju själv för sin el(?) Kanske är det mer omfattande om man ska ha tvättmaskin.........fast ofta så är det ju förberett för det. F ö tycker jag du skämmer bort din man.
  • tobbe01
    Anonym (trött) skrev 2015-12-28 19:10:17 följande:

Min man äter inte gris. Men jag och barnen gör det. Jag älskar fläskkött och serverar det ofta. I vår familj är det jag som lagar maten. Det är oftast jag som handlar också. Jag storhandlar en gång i månaden. Hursomhelst.

Jag brukar ofta få göra en annan maträtt till maken när vi andra äter en maträtt som innehåller fläskkött och nu har jag tröttnat och tänker såhär: Duger inte maten jag lagar får han fixa sin egen mat själv. Tänker jag helt galet?

Ibland när jag handlar också finns inte alltid alternativen som exempelvis kyckling korv eller kalkon korv, och för att jag och barnen inte ska behöva vara utan mat handlar jag istället griskött. Här tänker jag också att han får handla sin egen mat då min inte duger. Tänker jag helt galet?

Jag är så less på att behöva tänka ut alternativ åt honom. Jag är inte hans mamma och han är vuxen och kan handla och laga sin egen mat. Jag har kompromissat genom att byta ut all korv och köttbullar mot kyckling, kalkon och nötkött men som sagt, ibland finns det inte och då handlar jag annat.

Jag respekterar att han inte vill äta fläskkött så länge han respekterar att jag och barnen gör det.

Så det behöver inte bli nån diskussion om det.

Jag vet att det kommer bli gnäll och sura miner från olika håll men det bryr jag mig inte om.

Jag är bara nyfiken på hur ni hade gjort.

Så, vad hade ni gjort?

Är det bara det här med att man inte ska äta fläskkött om man är muslim som han anammat eller har han lagt sig till med även andra delar?
Svar på tråden Han äter inte gris