• Anonym (trött)

Han äter inte gris

Min man äter inte gris. Men jag och barnen gör det. Jag älskar fläskkött och serverar det ofta. I vår familj är det jag som lagar maten. Det är oftast jag som handlar också. Jag storhandlar en gång i månaden. Hursomhelst.

Jag brukar ofta få göra en annan maträtt till maken när vi andra äter en maträtt som innehåller fläskkött och nu har jag tröttnat och tänker såhär: Duger inte maten jag lagar får han fixa sin egen mat själv. Tänker jag helt galet?

Ibland när jag handlar också finns inte alltid alternativen som exempelvis kyckling korv eller kalkon korv, och för att jag och barnen inte ska behöva vara utan mat handlar jag istället griskött. Här tänker jag också att han får handla sin egen mat då min inte duger. Tänker jag helt galet?

Jag är så less på att behöva tänka ut alternativ åt honom. Jag är inte hans mamma och han är vuxen och kan handla och laga sin egen mat. Jag har kompromissat genom att byta ut all korv och köttbullar mot kyckling, kalkon och nötkött men som sagt, ibland finns det inte och då handlar jag annat.

Jag respekterar att han inte vill äta fläskkött så länge han respekterar att jag och barnen gör det.

Så det behöver inte bli nån diskussion om det.

Jag vet att det kommer bli gnäll och sura miner från olika håll men det bryr jag mig inte om.

Jag är bara nyfiken på hur ni hade gjort.

Så, vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Han äter inte gris
  • Anonym (trött)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-29 12:38:07 följande:

Finns det något som hindrar att ni varierar både maten och tillagningen?

Han tar en dag, du tar nästa och så vidare.

Det är lite så jag tänker också. Men hans svar på det hela är att jag istället kan köpa hem mackor eller flera förpackningar med ägg och han ska äta det istället :) men som sagt, han är vuxen.
  • Vinterliljan

Jag är vegetarian och lever med en köttätare. De senaste 10 åren har vi lagat två maträtter varje dag. Inga problem. Bra om man lägger samma grund, t ex pasta, potatis eller ris och sedan gör två rätter till det.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (trött) skrev 2015-12-29 13:31:52 följande:
    Det är lite så jag tänker också. Men hans svar på det hela är att jag istället kan köpa hem mackor eller flera förpackningar med ägg och han ska äta det istället :) men som sagt, han är vuxen.
    Det märks inte.

Att val av protein kan orsaka sådana problem tyder på att en eller flera parter beter sig ganska omoget.

Det är inte svårare än att man varierar matlagningen, det är bara sju dagar i en vecka. Hur ofta äter ni fläsk som det är nu?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (trött)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-29 14:25:29 följande:

Det märks inte.

Att val av protein kan orsaka sådana problem tyder på att en eller flera parter beter sig ganska omoget.

Det är inte svårare än att man varierar matlagningen, det är bara sju dagar i en vecka. Hur ofta äter ni fläsk som det är nu?

Det spelar ingen som helst roll hur ofta vi äter fläskkött. Han kan laga sin egen mat dom dagarna vi inte äter nötkött. Han är vuxen.
  • Anonym (E)
    Anonym (trött) skrev 2015-12-29 14:30:26 följande:

Det spelar ingen som helst roll hur ofta vi äter fläskkött. Han kan laga sin egen mat dom dagarna vi inte äter nötkött. Han är vuxen.

Men herregud vad du mantrar "han är vuxen". Ja han är vuxen och det är du också. Ni båda skulle nog må bättre av att bete er som det också.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (trött) skrev 2015-12-29 14:30:26 följande:
    Det spelar en viss roll om ni äter fläskkött en eller sex dagar i veckan, att begära att han ska laga egen mat sex dagar i veckan är förstås inte hållbart och dessutom egoistiskt.

Att begära att han lagar mat till alla några dagar i veckan är fullt rimligt, att begära att han ska laga mat själv majoriteten av tiden för att du bestämt vill ha en viss sorts kött är det inte.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (trött) skrev 2015-12-29 13:27:14 följande:

Det är det jag har gjort nu. Tror det är det bästa i nuläget. Dock vet jag inte hur man ska lägga upp det? Varannan dag? Varannan vecka? Sen är det väl kanske bäst om vi handlar tillsammans också? Inte nödvändigtvis varje gång men så ofta som det går. Vi försöker att storhandla en gång i månaden och då köper vi så det ska räcka en månad.

Ja han får väl planera in vad han vill äta de gånger ni äter gris. Och handla efter det. Här lagar den som vill och har bäst tid maten. Och jag äter oftast sånt min sambo inte gillar när jag är själv. Och han vise versa. Men om din man också lagar mat så blir du ju inte lika less på att göra två maträtter ibland. En sak kan ju vara att frysa in matlådor han kan äta de dagar ni äter gris. Går att lösa på många sätt. Och jag tror att du retar dig mest på att han inte hjälper till. Det kan man ju förstå.
  • Rappakalja

Mitt förslag är att ni gör en matlista, vecka för vecka, eller månadsvis eller hur n vill ha det.
    Då har han en rättvis chans att veta när det är fläskkött på menyn och kan för såna tillfällen ha annat kött eller vegetariskt alternativ till sig själv som han kan laga till lite snabbt.

• Anonym (trött)
    Anonym (E) skrev 2015-12-29 14:33:50 följande:

Men herregud vad du mantrar "han är vuxen". Ja han är vuxen och det är du också. Ni båda skulle nog må bättre av att bete er som det också.

Okej tack för tipset. Det ska bli mitt nyårslöfte.
  • Anonym (trött)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-29 14:34:53 följande:

Det spelar en viss roll om ni äter fläskkött en eller sex dagar i veckan, att begära att han ska laga egen mat sex dagar i veckan är förstås inte hållbart och dessutom egoistiskt.

Att begära att han lagar mat till alla några dagar i veckan är fullt rimligt, att begära att han ska laga mat själv majoriteten av tiden för att du bestämt vill ha en viss sorts kött är det inte.

Vi äter inte fläskkött hela tiden. Jag har bytt ut mycket mot nöt, kalkon och kyckling. Jag begär bara att han nån gång får fixa sin mat själv då vi äter fläskkött.
Svar på tråden Han äter inte gris