• Anonym (trött)

Han äter inte gris

Min man äter inte gris. Men jag och barnen gör det. Jag älskar fläskkött och serverar det ofta. I vår familj är det jag som lagar maten. Det är oftast jag som handlar också. Jag storhandlar en gång i månaden. Hursomhelst.

Jag brukar ofta få göra en annan maträtt till maken när vi andra äter en maträtt som innehåller fläskkött och nu har jag tröttnat och tänker såhär: Duger inte maten jag lagar får han fixa sin egen mat själv. Tänker jag helt galet?

Ibland när jag handlar också finns inte alltid alternativen som exempelvis kyckling korv eller kalkon korv, och för att jag och barnen inte ska behöva vara utan mat handlar jag istället griskött. Här tänker jag också att han får handla sin egen mat då min inte duger. Tänker jag helt galet?

Jag är så less på att behöva tänka ut alternativ åt honom. Jag är inte hans mamma och han är vuxen och kan handla och laga sin egen mat. Jag har kompromissat genom att byta ut all korv och köttbullar mot kyckling, kalkon och nötkött men som sagt, ibland finns det inte och då handlar jag annat.

Jag respekterar att han inte vill äta fläskkött så länge han respekterar att jag och barnen gör det.

Så det behöver inte bli nån diskussion om det.

Jag vet att det kommer bli gnäll och sura miner från olika håll men det bryr jag mig inte om.

Jag är bara nyfiken på hur ni hade gjort.

Så, vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Han äter inte gris
  • Anonym (?)

Det enklaste är väl om ni turas om med matlagningen eftersom du inte vill laga annat än fläsk själv.
    Min spontana tanke är annars att ni verkar ha ett ovanligt begränsat kosthåll idag. Fläskkött (som köttfärssås och något mer kanske?) och färdigköpta köttbullar och korv till maken? Är det det enda ni varierar med?

• Anonym (asa)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-29 09:32:16 följande:

Man kan vända på det, TS man tror "att han hamnar i helvetet" (inte helt korrekt förmodligen), TS vet att hon lider oavsett hur lindrigt och kortvarigt det är.

Jag ser inte riktigt varför en religiös (eller etisk) preferens trumfar en smakpreferens.

Pröva det argumentet i en skolbespisning ;)
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (asa) skrev 2015-12-29 10:48:53 följande:
    Pröva det argumentet i en skolbespisning ;)
    Nu var det ju inte en skolbespisning som diskuterades utan ett hushåll. Det förändrar det hela, rimligen är både "jag tycker..." och "jag tycker..." likvärdiga.

Men jag anser inte att religiösa eller etiska skäl väger tyngre än "jag tycker inte om X" i en skolbespisning heller. Personliga val är personliga val och bör vara jämbördiga när de bedöms.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (trött)
    Anonym (asa) skrev 2015-12-29 09:02:28 följande:

Men spela roll vilken färs du menar. Barn är anpassningsbara och skulle i längden inte bry sig om vilken färs ni använde. Den enda som egentligen bryr sig är du. Så du lagar fläskfärsen för DIN skull. Kan tycka att det är rätt egoistiskt att kräva att HELA hushållet ska äta fläskfärs bara för att DU vill det. Din man är inte lika egoistisk för han kräver ingenting.

Sedan är din mans matpreferenser borde väga tyngre än dina då de baserar sig på ett etiskt ställningstagande medans dina matpreferenser baserar sig på smaken allena.

Jag har alltid ätit fläskkött. Och jag kommer inte ändra på saken för nån annans skull. Det handlar om att visa respekt och hänsyn. Han får äta det han vill och jag äter det jag vill. Han kan laga sin mat och jag min mat. Enkelt.
  • Anonym (trött)
    Anonym (L) skrev 2015-12-29 08:05:16 följande:

Ts

Vad är ditt problem med att han inte äter fläskkött?

Inget problem alls! Hans val. Men han får fixa sin mat själv då JAG ÄTER FLÄSKKÖTT. Vad är ditt problem med det? Jag äter fläskkött. Han är vuxen och kan handla och laga sin egen mat. Vi kan åka båda två och handla och han får plocka i sin egen mat. Eller du tycker säkert att männen är små bebisar som man ska dalta med? Att kvinnan är en hemmafru som ska fixa allt. Men vet du vad? I vår familj kan dom vuxna laga sin egen mat. Han kan fixa sin egen mat.
  • Anonym (trött)
    Anonym (asa) skrev 2015-12-29 09:20:31 följande:

Ts man hamnar i helvetet om han äter fläskfärs. Ts lider bara lindrigt och kortvarigt under måltiden om hon äter nötfärs.

Men men men men men kära nån, bäst jag slutar bums då!
  • Anonym (trött)

Tack till er alla som svarat :) jag kommer fortsätta göra fläskkött till mig själv och han får nåt annat som han fixar till själv :p jag anser att en vuxen man kan fixa till sin mat själv. Kommer aldrig ändra mig på den punkten.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (trött) skrev 2015-12-29 12:23:57 följande:
    Jag har alltid ätit fläskkött. Och jag kommer inte ändra på saken för nån annans skull. Det handlar om att visa respekt och hänsyn. Han får äta det han vill och jag äter det jag vill. Han kan laga sin mat och jag min mat. Enkelt.
    Finns det något som hindrar att ni varierar både maten och tillagningen?
    Han tar en dag, du tar nästa och så vidare.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Tess)

Jag förstår fortfarande inte problemet. Är väl vanligt att man lagar olika mat. Om någon är allergisk osv anpassar man sig.

Prata med honom och säg att ni börjar dela på matlagningen.

• Anonym (trött)
    Anonym (Tess) skrev 2015-12-29 13:15:07 följande:

Jag förstår fortfarande inte problemet. Är väl vanligt att man lagar olika mat. Om någon är allergisk osv anpassar man sig.

Prata med honom och säg att ni börjar dela på matlagningen.

Det är det jag har gjort nu. Tror det är det bästa i nuläget. Dock vet jag inte hur man ska lägga upp det? Varannan dag? Varannan vecka? Sen är det väl kanske bäst om vi handlar tillsammans också? Inte nödvändigtvis varje gång men så ofta som det går. Vi försöker att storhandla en gång i månaden och då köper vi så det ska räcka en månad.
Svar på tråden Han äter inte gris