• Anonym (trött)

Han äter inte gris

Min man äter inte gris. Men jag och barnen gör det. Jag älskar fläskkött och serverar det ofta. I vår familj är det jag som lagar maten. Det är oftast jag som handlar också. Jag storhandlar en gång i månaden. Hursomhelst.

Jag brukar ofta få göra en annan maträtt till maken när vi andra äter en maträtt som innehåller fläskkött och nu har jag tröttnat och tänker såhär: Duger inte maten jag lagar får han fixa sin egen mat själv. Tänker jag helt galet?

Ibland när jag handlar också finns inte alltid alternativen som exempelvis kyckling korv eller kalkon korv, och för att jag och barnen inte ska behöva vara utan mat handlar jag istället griskött. Här tänker jag också att han får handla sin egen mat då min inte duger. Tänker jag helt galet?

Jag är så less på att behöva tänka ut alternativ åt honom. Jag är inte hans mamma och han är vuxen och kan handla och laga sin egen mat. Jag har kompromissat genom att byta ut all korv och köttbullar mot kyckling, kalkon och nötkött men som sagt, ibland finns det inte och då handlar jag annat.

Jag respekterar att han inte vill äta fläskkött så länge han respekterar att jag och barnen gör det.

Så det behöver inte bli nån diskussion om det.

Jag vet att det kommer bli gnäll och sura miner från olika håll men det bryr jag mig inte om.

Jag är bara nyfiken på hur ni hade gjort.

Så, vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Han äter inte gris
  • Anonym (Sara)
    Grande Rock skrev 2015-12-28 21:49:19 följande:

Om det nu bara är köttfärssås på fläsk du inte vill ge upp finns det en skitenkel lösning. Gör ett storkok (eller be din man göra det) köttfärssås på nöt och frys in portionsförpackat så kan han tina och värma när ni andra äter eran fläskfärssås.
    Allt annat kan ni äta gemensamt.
    Räcker inte frysen till för tio portionen köttfärssås råder jag er att skaffa en större frys.
    Varför vill du göra det här till ett större problem än vad det är?

Ja, så skulle ju någon som vill samarbeta göra.
  • Grande Rock
    Anonym (Sara) skrev 2015-12-28 21:53:49 följande:
    Ja, så skulle ju någon som vill samarbeta göra.
    Ok varför vill ni inte samarbeta?
    Born to lose, live to win!
  • Anonym (trött)
    Grande Rock skrev 2015-12-28 21:49:19 följande:

Om det nu bara är köttfärssås på fläsk du inte vill ge upp finns det en skitenkel lösning. Gör ett storkok (eller be din man göra det) köttfärssås på nöt och frys in portionsförpackat så kan han tina och värma när ni andra äter eran fläskfärssås.

Allt annat kan ni äta gemensamt.

Räcker inte frysen till för tio portionen köttfärssås råder jag er att skaffa en större frys.

Varför vill du göra det här till ett större problem än vad det är?

Jag vet att många gör så men jag vill hellre dela upp allt och frysa in och sen ta fram det som ska bli till maten. Att skaffa större frys är totalt uteslutet då vårt hyresbolag skulle säga blankt nej till det. Tro mig, jag önskar jag hade större frys men jag har inte rätten att kräva det. Hade jag haft det hade jag varit världens lyckligaste. För jag hatar frysen vi har nu.
  • cosinus

Jag hade:
    Köpt en större mängd påsklämmor i en färg. Den färgen = fläsk. Du slipper märka allt.

Likaså en större mängd likadana plastförpackningar som antingen är enbart fläsk/fläskfri mat vad som nu är mest praktiskt.

Sen kan han väl laga middag så pass ofta att han har lådor de dagar du lagar mat med fläsk i. Gör han storkok på köttfärssås en dag så överlever du säkert hans köttfärssås den gången och du kan laga som du vill de 10 nästkommande.

Barnen är det ju bara att vänja och har han väl lagar egen mat samtidigt någon gång kan de ju få välja.

Det borde inte behöva vara så svårt.

• Anonym (trött)
    Grande Rock skrev 2015-12-28 21:55:23 följande:

Ok varför vill ni inte samarbeta?

Klart jag vill samarbeta. Men jag tycker nog han borde klara av att laga sin egen mat ibland. Det är inget barn vi pratar om. Han är vuxen!
  • Grande Rock

Jag menar inte att ni ska kräva att hyresvärden ställer in en större frys. Jag menar att ni ska köpa en till och ställa in, som ni tar med er om ni flyttar.

• Grande Rock
    Anonym (trött) skrev 2015-12-28 22:00:15 följande:
    Klart jag vill samarbeta. Men jag tycker nog han borde klara av att laga sin egen mat ibland. Det är inget barn vi pratar om. Han är vuxen!
    Vad är hans argument till att inte hjälpa till?
  • Anonym (trött)
    Grande Rock skrev 2015-12-28 22:06:37 följande:

Jag menar inte att ni ska kräva att hyresvärden ställer in en större frys. Jag menar att ni ska köpa en till och ställa in, som ni tar med er om ni flyttar.

Vadå för frys? Behöver man inte få ett godkänt från hyresvärden innan man kopplar in elektronik? Vet att man måste det när det gäller tvättmaskin.
  • Margaux
    Anonym (trött) skrev 2015-12-28 21:11:23 följande:
    Nix, jag behandlar andra som jag själv vill bli behandlad. Du kom in i tråden med skit tråkig attityd när det enda jag frågade var hur ni andra tänker kring det här. Ber om ursäkt om jag varit otrevlig. Det var verkligen inte meningen.
    Du blandar nog ihop. Jag hade inte ett dugg tråkig attityd jag bara tycker du svarade drygt till andra... Tror föresten inte du svarade på om det var etiska grundlag som gjorde att han väljer bort fläskkött...?
  • Anonym (trött)
    Grande Rock skrev 2015-12-28 22:07:24 följande:

Vad är hans argument till att inte hjälpa till?

Att han tycker att vi också borde sluta äta gris för det är smutsigt osv. Men jag vägrar när det gäller att en religion säger det. Jag har i hela mitt liv ätit fläskkött och likaså han. Men när han bara tvärvänder på det sättet så hänger jag inte med. Han har varit utan fläskkött i 4 år. Det var för 4 år sen han gjorde valet och jag respekterade det och han respekterade att jag fortsatte äta fläskkött, dock skulle barnen inte äta det på dagis. Så i 4 års tid har jag lagat annan mat åt honom. Men nu tycker jag det är dags att han får ta hand om det själv.
Svar på tråden Han äter inte gris