• Anonym (trött)

Han äter inte gris

Min man äter inte gris. Men jag och barnen gör det. Jag älskar fläskkött och serverar det ofta. I vår familj är det jag som lagar maten. Det är oftast jag som handlar också. Jag storhandlar en gång i månaden. Hursomhelst.

Jag brukar ofta få göra en annan maträtt till maken när vi andra äter en maträtt som innehåller fläskkött och nu har jag tröttnat och tänker såhär: Duger inte maten jag lagar får han fixa sin egen mat själv. Tänker jag helt galet?

Ibland när jag handlar också finns inte alltid alternativen som exempelvis kyckling korv eller kalkon korv, och för att jag och barnen inte ska behöva vara utan mat handlar jag istället griskött. Här tänker jag också att han får handla sin egen mat då min inte duger. Tänker jag helt galet?

Jag är så less på att behöva tänka ut alternativ åt honom. Jag är inte hans mamma och han är vuxen och kan handla och laga sin egen mat. Jag har kompromissat genom att byta ut all korv och köttbullar mot kyckling, kalkon och nötkött men som sagt, ibland finns det inte och då handlar jag annat.

Jag respekterar att han inte vill äta fläskkött så länge han respekterar att jag och barnen gör det.

Så det behöver inte bli nån diskussion om det.

Jag vet att det kommer bli gnäll och sura miner från olika håll men det bryr jag mig inte om.

Jag är bara nyfiken på hur ni hade gjort.

Så, vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Han äter inte gris
  • Anonym (eller?)
    Anonym (trött) skrev 2015-12-28 19:59:46 följande:

Har du alltid otur när du tänker? Hade det handlat om allergi hade det varit en helt annan sak. Men nu handlar det om en vuxen man som valt att inte äta fläskkött och då anser jag att han kan laga sin egen mat!

Har du otur när du tänker. När man är i en relation så respekterar man varandras val. Varför skulle det vara en självklarighet att äta griskött?? Varför är det hennes regler som gäller? Man får helt enkelt kompromissa. Han förbjuder ju inte henne att äta det hon vill. Varför ska hon då begränsa honom. Jag undrar hur folk tänker när dom lever med varandra. FÖrhållande handlar om respekt för varandra och kompromiss.
  • Anonym (asa)

Om matlagningen skulle vara mitt ansvarsområde skulle jag givetvis laga mat som alla i familjen kunde äta. Skulle aldrig i livet regelbundet laga mat som jag visste att någon i familjen inte skulle äta.

Ni får givetvis göra precis som ni vill. Hoppas bara att alla i din familj är nöjda med upplägget.

• Anonym (asa)

Jag undrar varför du inte bryr dig tillräckligt om din man för att laga mat som han också gillar och kan äta?

• Anonym (Merry and Joy)

Jag tänker att om min man inte åt något speciellt som resten av familjen gillar skulle jag ändå servera det.......ibland, men kanske inte så ofta.
    Det verkar dumt att prompt driva igenom sin vilja på det viset.
    För mig handlar det om kärlek och omtänksamhet.
    Visst kan man säga, då får du fixa din egen mat om inte min duger, men för mig låter inte det som kärlek, när det bara handlar om en råvara, man måste ju inte äta den extra mycket bara för att en inte gillar det.
    Det låter lite som att du lagar fläsk av ren princip extra mycket .

Jag hade inte avstått fläsk, men jag hade kanske inte lagat det så ofta, om jag varit du.
    Dessutom är det vare sig snällt mot miljön eller grisarna att stödja den industrin, förutsatt att man inte köper kravmärkt griskött. 
    Så hellre sällan men kravmärkt fläsk, det finns så mycket annat gott man också kan äta. 

• Anonym (trött)
    Anonym (Sara) skrev 2015-12-28 20:01:23 följande:

Så du prioriterar er mat att ha i frysen för att du gillar den bättre?

Ja, där ser man.

Du menar alltså att han ska handla varje dag vad han vill äta, eftersom hans mat inte får plats i frysen?

Hur brukar ni lösa era problem, är ni lika fyrkantiga i vanliga fall?

Eh ursäkta? Hänger inte med nu hur du tänker. Jag fryser in allt jag handlar och tinar den mat jag ska laga mat till. Fattar du? Jag menar att det är bättre att han handlar och lagar sin egen mat då han vägrar äta gris och han själv vet hur han vill ha det. Är det verkligen så svårt för dig att förstå? Han är vuxen och kan handla själv! Han är vuxen och kan laga sin mat själv!
  • Anonym (eller?)
    Anonym (trött) skrev 2015-12-28 20:49:36 följande:

Eh ursäkta? Hänger inte med nu hur du tänker. Jag fryser in allt jag handlar och tinar den mat jag ska laga mat till. Fattar du? Jag menar att det är bättre att han handlar och lagar sin egen mat då han vägrar äta gris och han själv vet hur han vill ha det. Är det verkligen så svårt för dig att förstå? Han är vuxen och kan handla själv! Han är vuxen och kan laga sin mat själv!

Varför talar du då inte om detta för honom?
  • Anonym (Sara)
    Får han också använda frysen till sin mat?

Och hur ofta lagar du mat han inte gillar? Lagar du även mat som barnen inte gillar?
  • Anonym (trött)
    Anonym (Sara) skrev 2015-12-28 20:02:54 följande:

Ja, annars får han handla varje gång det inte passar, eftersom hans mat inte får plats i frysen.

Hur långt i förväg talar du om för honom vad det ska bli för mat?

Jag brukar alltid fråga vad han tycker att vi ska äta. Så då bestämmer vi tillsammans. Ibland funkar det då jag försöker handla enbart nötkött eller kyckling eller kalkon. Men jag föredrar fläskkött hellre än nöt. Därför tycker jag att han kan fixa det själv vid såna tillfällen. Fisk äter vi väldigt mycket av och då är det inga problem.
  • Anonym (trött)
    Anonym (Sara) skrev 2015-12-28 20:02:54 följande:

Ja, annars får han handla varje gång det inte passar, eftersom hans mat inte får plats i frysen.

Hur långt i förväg talar du om för honom vad det ska bli för mat?

Jag brukar alltid fråga vad han tycker att vi ska äta. Så då bestämmer vi tillsammans. Ibland funkar det då jag försöker handla enbart nötkött eller kyckling eller kalkon. Men jag föredrar fläskkött hellre än nöt. Därför tycker jag att han kan fixa det själv vid såna tillfällen. Fisk äter vi väldigt mycket av och då är det inga problem.
  • Margaux
    Försöker du ta pris som årets otrevligaste TS eller?
    Härligt att vara gift med dig.... Har du provat att säga det till honom?
Svar på tråden Han äter inte gris