• Anonym (trött)

Han äter inte gris

Min man äter inte gris. Men jag och barnen gör det. Jag älskar fläskkött och serverar det ofta. I vår familj är det jag som lagar maten. Det är oftast jag som handlar också. Jag storhandlar en gång i månaden. Hursomhelst.

Jag brukar ofta få göra en annan maträtt till maken när vi andra äter en maträtt som innehåller fläskkött och nu har jag tröttnat och tänker såhär: Duger inte maten jag lagar får han fixa sin egen mat själv. Tänker jag helt galet?

Ibland när jag handlar också finns inte alltid alternativen som exempelvis kyckling korv eller kalkon korv, och för att jag och barnen inte ska behöva vara utan mat handlar jag istället griskött. Här tänker jag också att han får handla sin egen mat då min inte duger. Tänker jag helt galet?

Jag är så less på att behöva tänka ut alternativ åt honom. Jag är inte hans mamma och han är vuxen och kan handla och laga sin egen mat. Jag har kompromissat genom att byta ut all korv och köttbullar mot kyckling, kalkon och nötkött men som sagt, ibland finns det inte och då handlar jag annat.

Jag respekterar att han inte vill äta fläskkött så länge han respekterar att jag och barnen gör det.

Så det behöver inte bli nån diskussion om det.

Jag vet att det kommer bli gnäll och sura miner från olika håll men det bryr jag mig inte om.

Jag är bara nyfiken på hur ni hade gjort.

Så, vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Han äter inte gris
  • Anonym (Sara)
    Anonym (trött) skrev 2015-12-28 21:27:59 följande:
    Om vi äter köttfärssås gjord på fläskkött och han äter potatis och lax så är det väl klart att ungarna reagerar! Det är jobbigt men ingenting vi inte klarar av. Nu är dom rätt vana vid att pappa ibland äter annan mat och dom vet också anledningen till det.

Jag fryser in allt jag köper men i mindre mängder. Jag kör ju inte in en hel förpackning med nötkött på 1500g utan jag delar upp den i små påsar med omkring 200-300g i varje och då måste jag märka påsarna då jag fryser in nötkött, fläskkött, kyckling korv, griskorv osv.
    Varför gör du så?

Om det nu är så jobbigt för dig att laga mat, så varför inte göra mycket när du ändå håller på?

Då kan du bara plocka fram färdig mat ur frysen på morgonen.

Och vilken familj på 2 vuxna och 2 barn äter klarar sig på 200 gr kött/fisk/kyckling, dvs 50 gram per portion?
  • Anonym (trött)
    Grande Rock skrev 2015-12-28 21:30:33 följande:

Jag gillar själv fläsk bättre än nöt så jag förstår fullt att du inte vill ge upp fläsk helt bara för att din man gjort det. Gör klart för mannen att "imorgon blir det gris till middag" och att han då får lösa det bäst han vill.

Dock tycker jag att du har lite tråkig inställning till hans val om du inte ens kan tänka dig att kompromissa på en så enkel rätt som köttfärssås. Finns det kärlek nog i relationen för att fortsätta?

Jag kompromissar ju visst. Jag köper hem nötkött till honom och lagar mat gjord på nötkött. Men som jag skrev tidigare, jag älskar att göra köttfärssås på fläskkött. Det är det enda jag vägrar ge upp för det är mycket godare än nötkött. Men jag gör köttbullar på nötkött, jag gör hamburgare på nötkött, jag gör köttfärslimpa på nötkött, jag gör lasagne på nötkött, när vi ibland bara har fläskkött när jag ska laga köttfärssås väljer jag hellre att göra en lax pasta så alla kan äta. Men jag vill att han tar eget ansvar dom gångerna jag lagar fläskkött till mig och barnen.
  • Anonym (trött)
    Anonym (Sara) skrev 2015-12-28 21:35:28 följande:

Varför gör du så?

Om det nu är så jobbigt för dig att laga mat, så varför inte göra mycket när du ändå håller på?

Då kan du bara plocka fram färdig mat ur frysen på morgonen.

Och vilken familj på 2 vuxna och 2 barn äter klarar sig på 200 gr kött/fisk/kyckling, dvs 50 gram per portion?

Har jag skrivit nånstans hur MYCKET mat jag tinar för varje måltid? Du kan inte nånstans tänka dig att jag tinar flera påsar med kött till varje måltid? Klart som tusan vi inte blir mätta på enbart en påse.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (trött) skrev 2015-12-28 21:39:54 följande:
    Jag kompromissar ju visst. Jag köper hem nötkött till honom och lagar mat gjord på nötkött. Men som jag skrev tidigare, jag älskar att göra köttfärssås på fläskkött. Det är det enda jag vägrar ge upp för det är mycket godare än nötkött. Men jag gör köttbullar på nötkött, jag gör hamburgare på nötkött, jag gör köttfärslimpa på nötkött, jag gör lasagne på nötkött, när vi ibland bara har fläskkött när jag ska laga köttfärssås väljer jag hellre att göra en lax pasta så alla kan äta. Men jag vill att han tar eget ansvar dom gångerna jag lagar fläskkött till mig och barnen.
    Så det är bara när ni äter  köttfärssås som det är problem? Hur ofta äter ni det, eftersom det låter på dig som att detta är ett väldigt stort problem, både när det gäller handling, plats i frysen och att  barnen ifrågasätter.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (trött) skrev 2015-12-28 21:42:58 följande:
    Har jag skrivit nånstans hur MYCKET mat jag tinar för varje måltid? Du kan inte nånstans tänka dig att jag tinar flera påsar med kött till varje måltid? Klart som tusan vi inte blir mätta på enbart en påse.
    Varför då så många påsar?
  • Anonym (trött)
    Anonym (Sara) skrev 2015-12-28 21:44:43 följande:

Så det är bara när ni äter  köttfärssås som det är problem? Hur ofta äter ni det, eftersom det låter på dig som att detta är ett väldigt stort problem, både när det gäller handling, plats i frysen och att  barnen ifrågasätter.

Vi äter det varje dag, frukost, lunch och middag!

Kommer inte svara dig mer nu. Som sagt, jag undrade bara hur ni tänker när det gäller en vuxen man och hans egna ansvar. Ha det så bra Sara :)
  • Anonym (trött)
    Anonym (Sara) skrev 2015-12-28 21:45:24 följande:

Varför då så många påsar?

Därför att det är trevligast så :)
  • Grande Rock

Om det nu bara är köttfärssås på fläsk du inte vill ge upp finns det en skitenkel lösning. Gör ett storkok (eller be din man göra det) köttfärssås på nöt och frys in portionsförpackat så kan han tina och värma när ni andra äter eran fläskfärssås.
    Allt annat kan ni äta gemensamt.
    Räcker inte frysen till för tio portionen köttfärssås råder jag er att skaffa en större frys.
    Varför vill du göra det här till ett större problem än vad det är?

Born to lose, live to win!
  • Anonym (Sara)
    Anonym (trött) skrev 2015-12-28 21:47:35 följande:

Kommer inte svara dig mer nu. Som sagt, jag undrade bara hur ni tänker när det gäller en vuxen man och hans egna ansvar. Ha det så bra Sara :)
    Du är kul du. Ni äter alltså fläskkött till allt, varje dag.

Ja, lycka till Flört
  • Anonym (trött)
    Anonym (Sara) skrev 2015-12-28 21:44:43 följande:

Anonym (Sara) skrev 2015-12-28 21:50:35 följande:

Du är kul du. Ni äter alltså fläskkött till allt, varje dag.

Ja, lycka till

Tack å tack :)
Svar på tråden Han äter inte gris