• Anonym (trött)

Han äter inte gris

Min man äter inte gris. Men jag och barnen gör det. Jag älskar fläskkött och serverar det ofta. I vår familj är det jag som lagar maten. Det är oftast jag som handlar också. Jag storhandlar en gång i månaden. Hursomhelst.

Jag brukar ofta få göra en annan maträtt till maken när vi andra äter en maträtt som innehåller fläskkött och nu har jag tröttnat och tänker såhär: Duger inte maten jag lagar får han fixa sin egen mat själv. Tänker jag helt galet?

Ibland när jag handlar också finns inte alltid alternativen som exempelvis kyckling korv eller kalkon korv, och för att jag och barnen inte ska behöva vara utan mat handlar jag istället griskött. Här tänker jag också att han får handla sin egen mat då min inte duger. Tänker jag helt galet?

Jag är så less på att behöva tänka ut alternativ åt honom. Jag är inte hans mamma och han är vuxen och kan handla och laga sin egen mat. Jag har kompromissat genom att byta ut all korv och köttbullar mot kyckling, kalkon och nötkött men som sagt, ibland finns det inte och då handlar jag annat.

Jag respekterar att han inte vill äta fläskkött så länge han respekterar att jag och barnen gör det.

Så det behöver inte bli nån diskussion om det.

Jag vet att det kommer bli gnäll och sura miner från olika håll men det bryr jag mig inte om.

Jag är bara nyfiken på hur ni hade gjort.

Så, vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Han äter inte gris
  • cosinus

Förstår inte riktigt problemet. Antar att ni inte äter gris varje dag.

De dagar det är mat han äter se till att göra så mycket att det blir någon portion att värma på till någon dag senare då ni äter fläskkött.

Självklart har han också ett ansvar för mat och handling men är det så uppdelat i familjen att han har andra ansvarsområden och du sköter mat/handling då bör du ju också handla det han behöver. Om han däremot ligger på soffan medan du handlar/lagar mat då blir läget lite ett annat kan jag tycka. Då får han själv bidra lite till det merjobbet det innebär.

Jag och min man lagar mat ungefär lika ofta och har rätt skild uppfattning om vad som är gott och givetvis lagar vi oftare sånt vi själv gillar men dealen är lite att man klagar inte på färdiglagad mat när man kommer hem. Passar det inte kan man ta en smörgås just den dagen (jag äter t ex inte isterband och vissa soppor och han ratar palt och mackaronipudding). Det jämnar ut sig :)

• Anonym (trött)
    Anonym (asa) skrev 2015-12-28 20:42:05 följande:

Jag undrar varför du inte bryr dig tillräckligt om din man för att laga mat som han också gillar och kan äta?

För 10 år sen när vi blev tillsammans åt han gris. Våra första år tillsammans åt han gris. Sen huxflux bestämde han sig för att läsa koranen och efter det bestämde han sig för att sluta äta gris. För mig kom det som en chock men jag valde att respektera det så länge han respekterade mig. Jag köper hem både fläskkött och nötkött. Men varför i hela friden ska jag anpassa mig efter honom när han är en vuxen man som gjort ett val här i livet och han får leva efter det och då tycker jag att han får ta ansvaret själv att se till att det finns fläsk fritt kött i frysen och att han får laga maten själv! Jag är inte hans mamma eller nån jäkla hushållerska. Vi snackar om en vuxen man här. Jag lagar både fläskkött och nötkött, men dom gångerna jag lagar fläskkött tycker jag han kan fixa sin egen mat. Eller du kanske tycker att jag också borde göra som han och sluta äta fläskkött?
  • Anonym (trött)
    Anonym (Sara) skrev 2015-12-28 20:54:03 följande:

Får han också använda frysen till sin mat?

Och hur ofta lagar du mat han inte gillar? Lagar du även mat som barnen inte gillar?

Han får använda den exakt lika mycket som mig. Grejen är bara den att ALLT måste märkas. Fläskkött, nötkött, fläskkött, nötkött osv.

Barnen älskar min mat, dock ifrågasätter dom varför pappa får annan mat. Och då är karusellen igång med att man måste förklara varför pappa tycker att griskött är dåligt och då tycker dom såklart att min mat också är dålig och så blir det bara jobbigt.
  • Anonym (trött)
    Anonym (Sara) skrev 2015-12-28 20:54:03 följande:

Får han också använda frysen till sin mat?

Och hur ofta lagar du mat han inte gillar? Lagar du även mat som barnen inte gillar?

Han får använda den exakt lika mycket som mig. Grejen är bara den att ALLT måste märkas. Fläskkött, nötkött, fläskkött, nötkött osv.

Barnen älskar min mat, dock ifrågasätter dom varför pappa får annan mat. Och då är karusellen igång med att man måste förklara varför pappa tycker att griskött är dåligt och då tycker dom såklart att min mat också är dålig och så blir det bara jobbigt.
  • Anonym (asa)
    Anonym (trött) skrev 2015-12-28 21:04:30 följande:

För 10 år sen när vi blev tillsammans åt han gris. Våra första år tillsammans åt han gris. Sen huxflux bestämde han sig för att läsa koranen och efter det bestämde han sig för att sluta äta gris. För mig kom det som en chock men jag valde att respektera det så länge han respekterade mig. Jag köper hem både fläskkött och nötkött. Men varför i hela friden ska jag anpassa mig efter honom när han är en vuxen man som gjort ett val här i livet och han får leva efter det och då tycker jag att han får ta ansvaret själv att se till att det finns fläsk fritt kött i frysen och att han får laga maten själv! Jag är inte hans mamma eller nån jäkla hushållerska. Vi snackar om en vuxen man här. Jag lagar både fläskkött och nötkött, men dom gångerna jag lagar fläskkött tycker jag han kan fixa sin egen mat. Eller du kanske tycker att jag också borde göra som han och sluta äta fläskkött?

Jag tycker ingenting om vad du borde göra.

Men i vår familj visar vi hänsyn och lagar mat som alla kan och vill äta.
  • Anonym (trött)
    Margaux skrev 2015-12-28 20:56:39 följande:

Försöker du ta pris som årets otrevligaste TS eller?

Härligt att vara gift med dig.... Har du provat att säga det till honom?

Nix, jag behandlar andra som jag själv vill bli behandlad. Du kom in i tråden med skit tråkig attityd när det enda jag frågade var hur ni andra tänker kring det här. Ber om ursäkt om jag varit otrevlig. Det var verkligen inte meningen.
  • Anonym (trött)
    Anonym (asa) skrev 2015-12-28 21:09:47 följande:

Jag tycker ingenting om vad du borde göra.

Men i vår familj visar vi hänsyn och lagar mat som alla kan och vill äta.

Så bra för er! I vår familj vill jag att han lagar sin egen mat när vi andra ska äta griskött. Han är inte en liten bebis. Att laga mat till sig själv borde han klara av. Jag vill inte laga två olika maträtter.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (trött) skrev 2015-12-28 21:09:07 följande:

Men herregud, barnen måste väl vara vid att han inte äter fläskkött nu, varför ältar ni fortfarande det?

I förra inlägget älskade barnen din mat, nu gillar dom den inte. Hur ska du ha det?
    Anonym (trött) skrev 2015-12-28 21:09:07 följande:

Står det inte paketen vad de innehåller, alltså på etiketten som affären sätter på?
  • Anonym (trött)
    Anonym (Sara) skrev 2015-12-28 21:14:43 följande:

Men herregud, barnen måste väl vara vid att han inte äter fläskkött nu, varför ältar ni fortfarande det?

I förra inlägget älskade barnen din mat, nu gillar dom den inte. Hur ska du ha det?Står det inte paketen vad de innehåller, alltså på etiketten som affären sätter på?

Om vi äter köttfärssås gjord på fläskkött och han äter potatis och lax så är det väl klart att ungarna reagerar! Det är jobbigt men ingenting vi inte klarar av. Nu är dom rätt vana vid att pappa ibland äter annan mat och dom vet också anledningen till det.

Jag fryser in allt jag köper men i mindre mängder. Jag kör ju inte in en hel förpackning med nötkött på 1500g utan jag delar upp den i små påsar med omkring 200-300g i varje och då måste jag märka påsarna då jag fryser in nötkött, fläskkött, kyckling korv, griskorv osv.
  • Grande Rock

Jag gillar själv fläsk bättre än nöt så jag förstår fullt att du inte vill ge upp fläsk helt bara för att din man gjort det. Gör klart för mannen att "imorgon blir det gris till middag" och att han då får lösa det bäst han vill.

Dock tycker jag att du har lite tråkig inställning till hans val om du inte ens kan tänka dig att kompromissa på en så enkel rätt som köttfärssås. Finns det kärlek nog i relationen för att fortsätta?

Born to lose, live to win!
Svar på tråden Han äter inte gris