• Anonym (trött)

Han äter inte gris

Min man äter inte gris. Men jag och barnen gör det. Jag älskar fläskkött och serverar det ofta. I vår familj är det jag som lagar maten. Det är oftast jag som handlar också. Jag storhandlar en gång i månaden. Hursomhelst.

Jag brukar ofta få göra en annan maträtt till maken när vi andra äter en maträtt som innehåller fläskkött och nu har jag tröttnat och tänker såhär: Duger inte maten jag lagar får han fixa sin egen mat själv. Tänker jag helt galet?

Ibland när jag handlar också finns inte alltid alternativen som exempelvis kyckling korv eller kalkon korv, och för att jag och barnen inte ska behöva vara utan mat handlar jag istället griskött. Här tänker jag också att han får handla sin egen mat då min inte duger. Tänker jag helt galet?

Jag är så less på att behöva tänka ut alternativ åt honom. Jag är inte hans mamma och han är vuxen och kan handla och laga sin egen mat. Jag har kompromissat genom att byta ut all korv och köttbullar mot kyckling, kalkon och nötkött men som sagt, ibland finns det inte och då handlar jag annat.

Jag respekterar att han inte vill äta fläskkött så länge han respekterar att jag och barnen gör det.

Så det behöver inte bli nån diskussion om det.

Jag vet att det kommer bli gnäll och sura miner från olika håll men det bryr jag mig inte om.

Jag är bara nyfiken på hur ni hade gjort.

Så, vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Han äter inte gris
  • Annakatarina77

För mig känns det självklart att han skall fixa sin mat själv de dagar då det krockar med din planering. Det får min man göra. Han har inga allergier, men äter inte en del grejer som vi andra gillar tex fiskrätter och skaldjur. Som sagt, män är inte bebisar.

• Anonym (Åse)

Jag ser inte problemet utan tror ngt annat ligger bakom. Jag lagar också lite olika mat då en inte tål gluten och ägg, nästa inte mjölkprotein och en inte nötter. Ser inte svårigheten mer än att det kan bli mycket kastruller på spisen.

Varför äta griskött så ofta? Min sambo gillar tex inte svamp men han tål det. Ändå väljer jag att ta undan tex hans köttfärssås innan jag häller i svampen. Vi äter sällan pasta då en i familjen inte tål gluten och glutenfri pasta till hela stora familjen blir för dyrt alltså blir det mer ris och potatis.

Alla i familjen tål gris men vi lagar sällan mat med gris. Vet inte varför. Tucker nötfärs är godare än fläskfärs. Har givetvis ofta skinka som pålägg men det finns även ost mm att välja på.

Nu till jul gjorde vi julskinka och ibland blir det fläskkotletter men då vore det ingen match att steka en nötbiff till den som inte äter gris. Jag är inte elak utan undrar på allvar var allt fläskkött ni äter kommer in?

Kan det vara så att du oftast får laga all mat och är less på att inte få hjälp? I så fall ligger grunden till ilskan där. Då får ni ändra rutinerna.

Eller har ni fastnat i griskött-recept? Det finns så mycket annat. Här blir det ofta fisk av olika slag, gluten- och mjölkfria pannkakor med soppa, kycklingrätter finns massor.

• Anonym (Åse)

Nu läste jag lite noggrannare. Självklart ska inte han äta lax om du och barnen äter köttfärssås för då blir det konstigt. Det är därför som vi är niga med att all mat ska se lika ut hemma. Köp en större frys. När du sedan tillagar köttbullar, köttfärslimpa, köttfärssås av fläsk så är det väl inte svårare att han tillagar storportioner av nötfärs och alltså mikrar upp sina köttbullar etc som går åt till honom. Då ser det ut som om ni äter samma mat och det blir trevligare hemma. Det är fel av honom att påstå att din mat är dålig så barnen hör det. Då skulle jag också bli förbannad. Det är väl bara att konstatera att han äter andra köttbullar för att han inte äter fläsk. Mina barn tycker inte det är ett dugg konstigt att maten ser lite annorlunda ut beroende på om någon inte tål en viss sak. Men jag skulle inte drömma om att servera ett barn fisk när resten äter köttbullar. När det gäller just fläsk är det väl enkelt att servera mat som liknar det ni andra äter? Jag ser fortfarandeinte själva problemet mer än att mannen säger att maten är dålig och att han äter så olika mat så att det uppmärksammas. Gör ett matschema. Se till att han har egna köttbullar, köttfärssås etc hemma att micra upp i lagom portion till sig när ni andra äter samma mat men med fläsk i.

• Anonym (asa)
    Anonym (trött) skrev 2015-12-30 01:03:21 följande:

Oj, svår fråga. Jag vet faktiskt inte. Ganska ofta skulle tro.

Varför det?
  • Mandy01

Jag blir alldeles ledsen över hur du behandlar din man. Jag hade aldrig någonsin varit så egostisk gentemot min man på det viset du uppenbarligen är. Det jag allra mest reagerade över är att du är envis med att fylla frysen med fläskkött så pass att hans nötkött inte får plats, för att DU tycker att det är godare. Jag har även otroligt svårt att tro att all kyckling, fisk och nöt kan vara slut i en mataffär så den biten tror jag inte på en enda sekund.

Du säger att du köper det han kan äta, men du tycker att han ska laga det själv för att du inte orkar laga två rätter? Hur svårt är det att köpa lax och ett paket frusna rotsaker och slänga in i ugnen dem dagarna du vill äta fläsk?

Det måste få vara tillåtet att inte tycka om/välja bort någon typ av livsmedel utan att det blir så laddat hemma som det verkar vara hos er. Hur hade du gjort om dina barn blev intoleranta mot något? Ska de som tonåringar stå och laga egen mat efter skolan för att du inte orkar laga två?

• Anonym (trött)
    Anonym (Åse) skrev 2015-12-30 05:42:30 följande:

Nu läste jag lite noggrannare. Självklart ska inte han äta lax om du och barnen äter köttfärssås för då blir det konstigt. Det är därför som vi är niga med att all mat ska se lika ut hemma. Köp en större frys. När du sedan tillagar köttbullar, köttfärslimpa, köttfärssås av fläsk så är det väl inte svårare att han tillagar storportioner av nötfärs och alltså mikrar upp sina köttbullar etc som går åt till honom. Då ser det ut som om ni äter samma mat och det blir trevligare hemma. Det är fel av honom att påstå att din mat är dålig så barnen hör det. Då skulle jag också bli förbannad. Det är väl bara att konstatera att han äter andra köttbullar för att han inte äter fläsk. Mina barn tycker inte det är ett dugg konstigt att maten ser lite annorlunda ut beroende på om någon inte tål en viss sak. Men jag skulle inte drömma om att servera ett barn fisk när resten äter köttbullar. När det gäller just fläsk är det väl enkelt att servera mat som liknar det ni andra äter? Jag ser fortfarandeinte själva problemet mer än att mannen säger att maten är dålig och att han äter så olika mat så att det uppmärksammas. Gör ett matschema. Se till att han har egna köttbullar, köttfärssås etc hemma att micra upp i lagom portion till sig när ni andra äter samma mat men med fläsk i.

Köttbullar, hamburgare, pannbiff, köttfärslimpa gör jag alltid av nötkött!
  • Anonym (trött)
    Mandy01 skrev 2015-12-30 10:51:57 följande:

Jag blir alldeles ledsen över hur du behandlar din man. Jag hade aldrig någonsin varit så egostisk gentemot min man på det vise1t du uppenbarligen är. Det jag allra mest reagerade över är att du är envis med att fylla frysen med fläskkött så pass att hans nötkött inte får plats, för att DU tycker att det är godare. Jag har även otroligt svårt att tro att all kyckling, fisk och nöt kan vara slut i en mataffär så den biten tror jag inte på en enda sekund.

Du säger att du köper det han kan äta, men du tycker att han ska laga det själv för att du inte orkar laga två rätter? Hur svårt är det att köpa lax och ett paket frusna rotsaker och slänga in i ugnen dem dagarna du vill äta fläsk?

Det måste få vara tillåtet att inte tycka om/välja bort någon typ av livsmedel utan att det blir så laddat hemma som det verkar vara hos er. Hur hade du gjort om dina barn blev intoleranta mot något? Ska de som tonåringar stå och laga egen mat efter skolan för att du inte orkar laga två?

Ja det är så synd om honom som har en sån dålig fru som mig som låter honom laga sin egen mat ;)

Och det är så synd om honom som är vuxen och tvingas laga sin egen mat. Jag är hemsk, jag vet :)
  • Anonym (!)
    Anonym (trött) skrev 2015-12-30 11:17:41 följande:
    Ja det är så synd om honom som har en sån dålig fru som mig som låter honom laga sin egen mat ;)

Och det är så synd om honom som är vuxen och tvingas laga sin egen mat. Jag är hemsk, jag vet :)
    Menar du på allvar att du fyller frysen med fläskkött?! Det måste jag ha missat.
  • Minervav

Problemet är alltså inte att han inte äter en viss typ av kött utan att det är du som står för all matlagning. Varför lagar han aldrig mat? Varför lagar du all mat? Tror han att du är nöjd med hur det ser ut? Har du/ni faktiskt pratat om detta?

• Anonym (trött)
    Anonym (!) skrev 2015-12-30 11:27:14 följande:

Menar du på allvar att du fyller frysen med fläskkött?! Det måste jag ha missat.

Nej. Du har inte heller läst tråden ser jag. Jag köper hem både fläsk och nötkött. När jag gör nånting av fläskkött vill jag att gubben fixar nånting till sig själv.
Svar på tråden Han äter inte gris