• Anonym (trött)

Han äter inte gris

Min man äter inte gris. Men jag och barnen gör det. Jag älskar fläskkött och serverar det ofta. I vår familj är det jag som lagar maten. Det är oftast jag som handlar också. Jag storhandlar en gång i månaden. Hursomhelst.

Jag brukar ofta få göra en annan maträtt till maken när vi andra äter en maträtt som innehåller fläskkött och nu har jag tröttnat och tänker såhär: Duger inte maten jag lagar får han fixa sin egen mat själv. Tänker jag helt galet?

Ibland när jag handlar också finns inte alltid alternativen som exempelvis kyckling korv eller kalkon korv, och för att jag och barnen inte ska behöva vara utan mat handlar jag istället griskött. Här tänker jag också att han får handla sin egen mat då min inte duger. Tänker jag helt galet?

Jag är så less på att behöva tänka ut alternativ åt honom. Jag är inte hans mamma och han är vuxen och kan handla och laga sin egen mat. Jag har kompromissat genom att byta ut all korv och köttbullar mot kyckling, kalkon och nötkött men som sagt, ibland finns det inte och då handlar jag annat.

Jag respekterar att han inte vill äta fläskkött så länge han respekterar att jag och barnen gör det.

Så det behöver inte bli nån diskussion om det.

Jag vet att det kommer bli gnäll och sura miner från olika håll men det bryr jag mig inte om.

Jag är bara nyfiken på hur ni hade gjort.

Så, vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Han äter inte gris
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Trötter) skrev 2015-12-30 00:28:37 följande:
    Pannkakor? Är det inte lite lustigt att räkna ägg som vegetariskt?
    Vegetarianer utesluter i regel bara kött ur sin diet, men äter ändå mejeriprodukter och ägg. Sedan finns det en massa olika varianter.
  • Anonym (E)
    aleydis skrev 2015-12-30 00:19:55 följande:

Jag skulle säga:

Bestäm hur många gånger i veckan du/mannen lagar mat i veckan

Bestäm en dag i veckan då du lagar fläsk, kanske kan tajma det med en dag mannen kanske jobbar sent eller har en kvällsaktivitet.

Frys in portioner av mat som blir över som mannen äter som man kan plocka fram vid behov.

Jag tror du måste acceptera mannens beslut i detta fall, inte lägga en värdering i att han äter så. Pappa får annan mat för att han inte äter fläsk, helt enkelt.

Får? Ja eller så lagar han egen mat.
  • Anonym (trött)
    aleydis skrev 2015-12-30 00:19:55 följande:

Jag skulle säga:

Bestäm hur många gånger i veckan du/mannen lagar mat i veckan

Bestäm en dag i veckan då du lagar fläsk, kanske kan tajma det med en dag mannen kanske jobbar sent eller har en kvällsaktivitet.

Frys in portioner av mat som blir över som mannen äter som man kan plocka fram vid behov.

Jag tror du måste acceptera mannens beslut i detta fall, inte lägga en värdering i att han äter så. Pappa får annan mat för att han inte äter fläsk, helt enkelt.

Självklart respekterar jag det. Jag har inte sagt nåt annat. Det enda jag kräver är att han ska respektera mig tillbaka.

Och att han fixar sin egen mat dom gångerna vi äter fläskkött.
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (Trötter) skrev 2015-12-30 00:35:31 följande:

Ja var nu en god hustru och ställ upp på hans påhitt ;) Frågan är vad nästa grej blir, niqab?

Diabetiker och allergiker går knappast att jämställa med religiösa påhitt.

Så vad tillhör jag för religion som inte äter nötkött? Det behöver inte nödvändigtvis vara en religionsfråga.
  • Anonym (asa)
    Anonym (trött) skrev 2015-12-30 00:45:03 följande:

Självklart respekterar jag det. Jag har inte sagt nåt annat. Det enda jag kräver är att han ska respektera mig tillbaka.

Lite nyfiken, hur ofta äter fläskkött i er familj?
  • Anonym (E)
    Anonym (Trötter) skrev 2015-12-30 00:28:37 följande:

Pannkakor? Är det inte lite lustigt att räkna ägg som vegetariskt?

Vem har sagt något om ägg? Det går att laga pannkakor utan animaliska produkter vet du.
  • Anonym (trött)
    Anonym (Anna) skrev 2015-12-30 00:24:32 följande:

Men är du allvarlig? Kan du inte ens ställa upp på den lilla grejen för din man så undrar jag hur det är att leva med dig.

Min mamma är vegetarian. Min pappa är diabetiker. Min bror är mjölkallergiker. Under hela min uppväxt har vi alltid haft lite olika varianter av mat. Om vi gör kycklingwok så wokar vi allt, tar undan lite wok åt mamma, tillsätter kyckling, tar undan en del åt brorsan och tillsätter sedan såsen (som det är mjölk i). Knappast krångligt. För mig är det en självklarhet att man anpassar maten efter de preferenser som familjemedlemmarna har. 

Jag levde ihop med en man förut som inte åt griskött, det var ju inga problem. Antingen uteslöt vi griskött och åt något annat, eller så tillagade vi två alternativ. Hur svårt kan det vara att köpa hem och frysa in t.ex kycklingkorv och steka på det till honom när ni vill äta griskött?

Precis, hur jäkla svårt ska det vara att köpa hem icke gris och laga till det, han är ju vuxen!?

Sen kan du ta och läsa tråden en gång till. Jag köper hem bla kyckling korv.
  • Anonym (trött)
    Anonym (Trötter) skrev 2015-12-30 00:35:31 följande:

Ja var nu en god hustru och ställ upp på hans påhitt ;) Frågan är vad nästa grej blir, niqab?

Diabetiker och allergiker går knappast att jämställa med religiösa påhitt.

Jag gjorde det faktiskt idag genom att koka ägg och göra halvor av :)

Hade det handlat om allergi hade det varit en helt annan sak.

Jag hoppas verkligen inte den frågan dyker upp. Skulle den mot all förmodan göra det så skulle jag tvärvägra att dra på mig en slöja :)
  • Anonym (trött)
    Anonym (trött) skrev 2015-12-30 00:45:03 följande:

Och han får annan mat men han får fixa det själv då han valt att inte äta gris. Hans beslut ska inte påverka mitt liv. Dessutom är han inte en liten bebis utan en vuxen man som också kan stå framför spisen :)
  • Anonym (trött)
    Anonym (asa) skrev 2015-12-30 00:49:30 följande:

Lite nyfiken, hur ofta äter fläskkött i er familj?

Oj, svår fråga. Jag vet faktiskt inte. Ganska ofta skulle tro.
Svar på tråden Han äter inte gris