• Anonym (trött)

Han äter inte gris

Min man äter inte gris. Men jag och barnen gör det. Jag älskar fläskkött och serverar det ofta. I vår familj är det jag som lagar maten. Det är oftast jag som handlar också. Jag storhandlar en gång i månaden. Hursomhelst.

Jag brukar ofta få göra en annan maträtt till maken när vi andra äter en maträtt som innehåller fläskkött och nu har jag tröttnat och tänker såhär: Duger inte maten jag lagar får han fixa sin egen mat själv. Tänker jag helt galet?

Ibland när jag handlar också finns inte alltid alternativen som exempelvis kyckling korv eller kalkon korv, och för att jag och barnen inte ska behöva vara utan mat handlar jag istället griskött. Här tänker jag också att han får handla sin egen mat då min inte duger. Tänker jag helt galet?

Jag är så less på att behöva tänka ut alternativ åt honom. Jag är inte hans mamma och han är vuxen och kan handla och laga sin egen mat. Jag har kompromissat genom att byta ut all korv och köttbullar mot kyckling, kalkon och nötkött men som sagt, ibland finns det inte och då handlar jag annat.

Jag respekterar att han inte vill äta fläskkött så länge han respekterar att jag och barnen gör det.

Så det behöver inte bli nån diskussion om det.

Jag vet att det kommer bli gnäll och sura miner från olika håll men det bryr jag mig inte om.

Jag är bara nyfiken på hur ni hade gjort.

Så, vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Han äter inte gris
  • Anonym (trött)
    Minervav skrev 2015-12-30 11:38:12 följande:

Problemet är alltså inte att han inte äter en viss typ av kött utan att det är du som står för all matlagning. Varför lagar han aldrig mat? Varför lagar du all mat? Tror han att du är nöjd med hur det ser ut? Har du/ni faktiskt pratat om detta?

Jag vet inte, det har bara blivit så att jag lagar maten. Jag tror absolut att han är nöjd med att jag alltid lagar maten. Men nu har jag pratat med honom att jag vill att det blir ett delat ansvar, att båda ska fixa maten och att det ligger på bådas ansvar. Fixar jag fläskkött en dag så tror jag inte att han dör om han får fixa sin egen mat den dagen!
  • Anonym (!)
    Anonym (trött) skrev 2015-12-30 11:46:57 följande:
    Nej. Du har inte heller läst tråden ser jag. Jag köper hem både fläsk och nötkött. När jag gör nånting av fläskkött vill jag att gubben fixar nånting till sig själv.
    Tänkte på det Mandy skrev och som du inte rättade.

• Mandy01
    Anonym (trött) skrev 2015-12-30 11:46:57 följande:
    Nej. Du har inte heller läst tråden ser jag. Jag köper hem både fläsk och nötkött. När jag gör nånting av fläskkött vill jag att gubben fixar nånting till sig själv.
    Du slänger gärna ur dig "du har inte läst tråden" men kollar man bland de första sidorna så står det uttryckligen att du köper fläskkött och fyller frysen för att DU gillar fläskkött mer.
  • Mandy01
    Anonym (trött) skrev 2015-12-30 11:51:21 följande:
    Jag vet inte, det har bara blivit så att jag lagar maten. Jag tror absolut att han är nöjd med att jag alltid lagar maten. Men nu har jag pratat med honom att jag vill att det blir ett delat ansvar, att båda ska fixa maten och att det ligger på bådas ansvar. Fixar jag fläskkött en dag så tror jag inte att han dör om han får fixa sin egen mat den dagen!
    Så vad är problemet? Varför har du ens startat en tråd i så fall? Du motsäger dig själv hela tiden i tråden.
  • Mandy01
    Anonym (trött) skrev 2015-12-30 11:17:41 följande:
    Ja det är så synd om honom som har en sån dålig fru som mig som låter honom laga sin egen mat ;)

Och det är så synd om honom som är vuxen och tvingas laga sin egen mat. Jag är hemsk, jag vet :)
    Vad som är synd är att du sitter på FL och trashtalkar din man för att du en-två gånger i veckan är för lat för att laga något annat till honom.
  • Mandy01
    Anonym (!) skrev 2015-12-30 11:54:33 följande:
    Kolla inlägg #5.
  • Anonym (!)
    Mandy01 skrev 2015-12-30 12:10:56 följande:
    Kolla inlägg #5.
    Då har du rätt där!

TS kanske inte menade det så men det står ju så.
  • Anonym (qasd)

Varför lagar du och handlar all mat? Kan ni inte dela på dessa sysslor? Så ni lagar varannan dag eller vecka var, eller nåt sådant?

Sen äter väl ni nåt tillbehör till fläskköttet antar jag. Det kan ju han också äta, men får väl steka sig en egen köttbit till. Storpack av tex kyckling i frysen...

• Anonym (trött)
    Anonym (!) skrev 2015-12-30 11:54:33 följande:

Men nu har jag rättat det, jag köper hem både fläsk och nöt, lamm, fisk, kalkon och kyckling osv.
  • Anonym (trött)
    Mandy01 skrev 2015-12-30 12:05:16 följande:

Du slänger gärna ur dig "du har inte läst tråden" men kollar man bland de första sidorna så står det uttryckligen att du köper fläskkött och fyller frysen för att DU gillar fläskkött

[quote=76170663][quote-nick]Mandy01 skrev 2015-12-30 12:06:11 följande:[/quote-nick]Så vad är problemet? Varför har du ens startat en tråd i så fall? Du motsäger dig själv hela tiden i tråden.

Inga problem alls!
Svar på tråden Han äter inte gris