• Anonym (trött)

Han äter inte gris

Min man äter inte gris. Men jag och barnen gör det. Jag älskar fläskkött och serverar det ofta. I vår familj är det jag som lagar maten. Det är oftast jag som handlar också. Jag storhandlar en gång i månaden. Hursomhelst.

Jag brukar ofta få göra en annan maträtt till maken när vi andra äter en maträtt som innehåller fläskkött och nu har jag tröttnat och tänker såhär: Duger inte maten jag lagar får han fixa sin egen mat själv. Tänker jag helt galet?

Ibland när jag handlar också finns inte alltid alternativen som exempelvis kyckling korv eller kalkon korv, och för att jag och barnen inte ska behöva vara utan mat handlar jag istället griskött. Här tänker jag också att han får handla sin egen mat då min inte duger. Tänker jag helt galet?

Jag är så less på att behöva tänka ut alternativ åt honom. Jag är inte hans mamma och han är vuxen och kan handla och laga sin egen mat. Jag har kompromissat genom att byta ut all korv och köttbullar mot kyckling, kalkon och nötkött men som sagt, ibland finns det inte och då handlar jag annat.

Jag respekterar att han inte vill äta fläskkött så länge han respekterar att jag och barnen gör det.

Så det behöver inte bli nån diskussion om det.

Jag vet att det kommer bli gnäll och sura miner från olika håll men det bryr jag mig inte om.

Jag är bara nyfiken på hur ni hade gjort.

Så, vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Han äter inte gris
  • Anonym (trött)
    Mandy01 skrev 2015-12-30 12:08:25 följande:

Vad som är synd är att du sitter på FL och trashtalkar din man för att du en-två gånger i veckan är för lat för att laga något annat till honom.

Det handlar väl snarare om att han är lat isåfall som inte kan fixa sin egen mat några gånger i veckan när det alltid annars är jag som lagar maten.
  • Anonym (trött)
    Anonym (qasd) skrev 2015-12-30 12:22:20 följande:

Varför lagar du och handlar all mat? Kan ni inte dela på dessa sysslor? Så ni lagar varannan dag eller vecka var, eller nåt sådant?

Sen äter väl ni nåt tillbehör till fläskköttet antar jag. Det kan ju han också äta, men får väl steka sig en egen köttbit till. Storpack av tex kyckling i frysen...

Det är det vi har bestämt nu. Vi ska försöka handla tillsammans och att vi ibland lagar mat tillsammans och att han får fixa sin egen mat ibland som jag knappast tror att han dör av.
  • Anonym (Åse)
    Anonym (trött) skrev 2015-12-30 11:46:57 följande:

Nej. Du har inte heller läst tråden ser jag. Jag köper hem både fläsk och nötkött. När jag gör nånting av fläskkött vill jag att gubben fixar nånting till sig själv.

Högst rimligt. Eller så gör ni tvärtom att han tillagar nötkött till sig och barnen mikrar du upp motsvarande maträtt på griskött till dig. Eller tvärtom om du tillagar mat på griskött till dig och barnen så mikrar jan upp en portion med motsvarande rätt av nötkött till sig. Grejen är att alltid tillaga så mkt mat att det finns minst en portion kvar av nöt resp fläsk till dig alt honom de ggr ni inte äter samma mat.

Då slipper barnen undra varför han äter tex fisk när ni andra äter köttbullar på fläskkött.

Detta bör vara enkelt att lösa om ni båda vill se en enkel lösning.

Ligger problemet i att du alltid lagar all mat så är det bara att dela på matlagningen. När han gör mat på nöt, mikrar du fläsk och tvärtom. Lätt som en plätt. Barnen bör väl lära sig äta bägge delarna så krångla inte till det så att dom aldrig heller ska äta fläsk alt nöt.

Prata om det, hjälps åt med matlagning, gör storkok så det finns rester att mikra så att ni aldrig behöver stå bredvid varandra och laga olika maträtter. En lagar mat åt övriga familjen. Den andra mikrar sin portion som ser ut/liknar så gott det går det som serveras övriga familjen. Gör ingen stor sak av det.
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (trött) skrev 2015-12-30 11:12:09 följande:

Köttbullar, hamburgare, pannbiff, köttfärslimpa gör jag alltid av nötkött!

Tyckte du skrev att du hellre använder fläskfärs för att du tycker att det är godare!?
  • Anonym (trött)
    Anonym (Mjo) skrev 2015-12-30 15:10:50 följande:

Tyckte du skrev att du hellre använder fläskfärs för att du tycker att det är godare!?

Men herre jösses Amalia. När jag gör köttfärssås gör jag alltid på fläsk för det är tusen gånger mycket godare! Köttfärslimpa, köttbullar, hamburgare osv gör jag med nötkött för det känner jag inte spelar någon roll och då kan jag lika gärna ta nötkött så alla kan äta. Men sen finns det andra maträtter som jag föredrar fläskkött och då blir det fläskkött och han får fixa det han vill äta.
  • Anonym (Problem)

Ursäkta nu lite men det låter som att du är en islamofob och förväntade dig helt andra reaktioner på detta problemet? Nu menar inte jag att du är rasist eller något sådant men det verkar skrämma dig att han inte äter fläsk? Som om han är en helt annan man nu. 

Eller så är detta problem fiktivt?

Min man äter inte fläsk. Jag saknar heller inte fläsk. Den enda gången här hemma som jag propsar på fläsk är när vi ska äta korv då jag avskyr smaken av kyckling-grillkorv. Då steker vi ju båda och det tar inte så lång tid. 

Däremot tycker jag att du ska prata med din man om att han ska hjälpa till mer i hemmet. Det kan ju vara så att detta "icke problemet" blir ett stort för att du känner dig lite utnyttjad i hemmet där du gör det mesta. Då kan sådana här små saker bli stora och så ska ingen känna sig. Han bör så klart hjälpa till i matlagningen de dagar du ska laga något mer "avancerat" där du vill ha fläsk. Hans val helt enkelt. Men jag tror samtidigt att det ligger mer bakom problemet och du borde kanske ta reda på det. Du låter inte glad alls och det verkar som att du vill få andra reaktioner.

• Anonym (trött)
    Anonym (Problem) skrev 2015-12-30 20:18:10 följande:

Ursäkta nu lite men det låter som att du är en islamofob och förväntade dig helt andra reaktioner på detta problemet? Nu menar inte jag att du är rasist eller något sådant men det verkar skrämma dig att han inte äter fläsk? Som om han är en helt annan man nu. 

Eller så är detta problem fiktivt?

Min man äter inte fläsk. Jag saknar heller inte fläsk. Den enda gången här hemma som jag propsar på fläsk är när vi ska äta korv då jag avskyr smaken av kyckling-grillkorv. Då steker vi ju båda och det tar inte så lång tid. 

Däremot tycker jag att du ska prata med din man om att han ska hjälpa till mer i hemmet. Det kan ju vara så att detta "icke problemet" blir ett stort för att du känner dig lite utnyttjad i hemmet där du gör det mesta. Då kan sådana här små saker bli stora och så ska ingen känna sig. Han bör så klart hjälpa till i matlagningen de dagar du ska laga något mer "avancerat" där du vill ha fläsk. Hans val helt enkelt. Men jag tror samtidigt att det ligger mer bakom problemet och du borde kanske ta reda på det. Du låter inte glad alls och det verkar som att du vill få andra reaktioner.

Nu är det så att jag inte är nån islamfob eller vad du nu kallade det. Jag kommer ifrån ett av världens största muslimska länder så nej, känner inget som helst hat mot islam. Jag respekterar fullt ut att han inte vill äta gris, muslim eller ej. Jag har släktingar som är muslim och inte äter gris, bryr mig inte det minsta. Doms val vad dom äter. Att mina släktingar inte gris är upp till dom. Jag delar inte samma tro som dom men så länge vi respekterar varandra så är det inga problem :) Jag startade tråden för att höra ni andra gör eller hade gjort. Dom flesta tycker att jag ska laga dubbla maträtter men jag håller inte med. Dom gångerna vi äter gris hemma kan han fixa sin egen mat :)

Han bestämde sig för 4 år sen att han skulle sluta gris och bli mer troende. Han började läsa koranen och bestämde sig att sluta ätagris. Helt okej för mig så länge han inte väntade samma sak av mig. Jag ville ha kvar fläsket och det var okej för honom. Jag fixar all mat, frukost, lunch och middag. Jag köper alltid hem olika pålägg, skinka, kalkon och kyckling så det ska passa alla. Ost till mig :) och jag har fixat mat varje gång så det ska passa alla. Ett tag var det inget fläsk alls. Och nu vill jag få till en förändring som passar alla. Därför får han ibland ordna sin egen mat :)
  • Anonym (Problem)

Okej. Då ber jag om ursäkt. 

Då är det bra att ni löst det och att han hjälper till mer i köket :) 

• Anonym (asa)

Jag frågade hur ofta ni äter fläskkött. Du svarade att ni gör det ganska ofta. Då undrade jag varför ni äter fläskkött ofta hemma hos er när en i familjen inte alls äter det? Är det något du vill svara på?

• Grande Rock
    Anonym (asa) skrev 2015-12-30 23:52:40 följande:

Jag frågade hur ofta ni äter fläskkött. Du svarade att ni gör det ganska ofta. Då undrade jag varför ni äter fläskkött ofta hemma hos er när en i familjen inte alls äter det? Är det något du vill svara på?

Det har TS svarat på ett flertal gånger. TS tycker det är gott och är inte beredd att ge upp fläsket till förmån för sin makes religiösa övertgelse.
    Born to lose, live to win!
Svar på tråden Han äter inte gris