• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Kela1981

Idag har jag också börjat känna av sammandragningar. Inte onda men dom håller i sig en liten stund. Tycker nästan att det är en skön känsla ha ha ha...lite samma som när man åker karusell och får det där suget i magen liksom :)
    Vet att alla tycker att det känns olika. Förra gången visste jag inte vad det var. Det var först typ i vecka 35 som jag fattade vad det var. Trodde att det skulle kännas obehagligt så det var väl därför jag inte greppade sist. Men nu vet man ju vad man letar efter ;)

• skattenmust

Måste fråga er en sak ang lyft och bärande,

Varför ska man inte lyfta? är det för att inte framkalla missfall, eller är det mer för mammans egen kropp, med risk för framfall, foglossning?

Jag lyfte lite sopor förut och dom vägde lite då jag rensat här hemma, och jag fick ont i ryggen direkt....
    Vet att jag frågat förut men behöver fråga igen,
    Hur mycket lyfter, bär ni utan att det ska vara några problem?

Serah, men sa hon någon speciell anledning? Hur gammal är din lille som du bär på? Min syster bar på sin bebis som vägde då 11 kg när hon väntade sitt tredje, hon tom var med och hjälpte till vid deras flytt....

Min viktigaste fråga är alså- Varför ska man inte lyfta? är det för att inte framkalla missfall, eller är det mer för mammans egen kropp, med risk för framfall, foglossning?

• skattenmust
    Serah skrev 2016-03-23 19:34:35 följande:
    Ligamenten har jag känt. Det gör också ont. Men det kändes inte på det här viset. Det var som om någon stack flera nålar runt hela området där livmodern är. Riktigt otäckt.

Fick inget direkt svar av bm :( inget att kolla upp tyckte hon heller. Och nära till rul var det också enligt henne (bullshit! Haha, evigheter ju! Speciellt när man knappt känner nåt och man är orolig). Hob trodde det var pga att jag "chockade" magen av att först ta det lugnt och sen bära lillen. Så hon tyckte jag skulle vara försiktig med bärandet. Jo tjena... Han vägrar leka på golvet när jag lagar mat, stolen är rena pinan då också. Så enda jag kan göra är att lyfta upp honom och ha honom på höften när jag rör om i grytorna. :/

Haha kam tänka mig att bönor hjälper! Vågar man ens prova det efter det du skrev? Haha låter riskabelt
    hahahha aså håller man sig hemma så funkar det perfekt, Kommer du sluta att bära den lilla?
  • Serah
    skattenmust skrev 2016-03-23 21:03:53 följande:

Måste fråga er en sak ang lyft och bärande,

Varför ska man inte lyfta? är det för att inte framkalla missfall, eller är det mer för mammans egen kropp, med risk för framfall, foglossning?

Jag lyfte lite sopor förut och dom vägde lite då jag rensat här hemma, och jag fick ont i ryggen direkt....

Vet att jag frågat förut men behöver fråga igen,

Hur mycket lyfter, bär ni utan att det ska vara några problem?

Serah, men sa hon någon speciell anledning? Hur gammal är din lille som du bär på? Min syster bar på sin bebis som vägde då 11 kg när hon väntade sitt tredje, hon tom var med och hjälpte till vid deras flytt....

Min viktigaste fråga är alså- Varför ska man inte lyfta? är det för att inte framkalla missfall, eller är det mer för mammans egen kropp, med risk för framfall, foglossning?

Ang bärandet så tror jag det berodde på framfallsrisk, ont i ryggen och att det kan bli sammandragningar för att man anstränger sig. Men helt säker är jag inte.

Känner du av i rygg vid tunga lyft ska du nog vara lite försiktig med vad du bär :)

Jag lyfter ju min lille, han blir 11mån nästa vecka och väger kanske 10kg nu.

Och nä ingen speciell anledning. Lät som om hon aldrig hört talas om det heller :/ och arr det kommit från att jag burit den yngsta tror jag inte på. För då borde jag känt det oftare...

När jag burit på lillen mycket brukar jag kunna bara känna i ryggen men det är mest mot kvällen. Lite sammandragningar har jag också gått men det är väldigt sällan och känns inte så mycket just nu.

Haha ang bönor. Ja då får man planera för en heldag hemma då! :D men ska absolut ha bönor i åtanke när jag blir förstoppad haha.

Nä kan ju inte sluta bära på lillen, jag måste ju bära på honom, tex när han ska sova då våra sovrum är på ovanvåningen eller byta blöja då skötbordet är där också. Plus med maten som jag skrev. Får väl se om det där nålarna kommer tillbaka om jag fortsätter bära. :/ isf kanske jag ska lyssna och se om maken kan avlasta mig lite mer.

Det känns som jag berövar lillen trygghet om jag inte plockar upp honom när han är ledsen vid tex matlagningen.
  • Serah
    Kela1981 skrev 2016-03-23 20:06:06 följande:

Jag åt till vecka 12 och sen slutade jag. Det var dom direktiven jag fick av min bm. Med dottern var jag jätteslarvig och tog kanske hälften av vad jag borde men det gick bra ändå :)

Det kan väl inte skada att fortsätta tänker jag.

Jag måste erkänna att jag inte tar varje dag. Glömmer så lätt hehe. Och nä. Inte borde det väl skada. Har svårt att tro det.

Brukar också känna sammandragningar nu. Men inte så väldigt ofta. Verkar gå i vågor. Men bu har jag visserligen haft det lugnt några dagar då äldsta varit magsjuk så det kanske mest beror på det.

Haha härligt att du tycker så om sammandragningar och inte tvärtom :)

Kan tycka att sammandragningar kan kännas obehagliga när de kommer när man är ute och går tex.
  • Zarizen

Jag åt Folsyra i 12 veckor. Sen sade min bm att det inte behövdes längre. Nu äter jag 2st Gravid-tabletter om dan från ACO och kommer börja med järntabletter Niferex från och med vecka 20.

• skattenmust
    Serah skrev 2016-03-23 19:38:44 följande:

Just ja! En sak jag tänkt fråga men glömmer hela tiden.

Tar ni folsyra?

Jag glömde totalt bort det i början. Eftersom detta är en liten hoppsan så hade jag ingen tanke på att äta det från början. Bm påminde mig om det när jag ringde i v 9. Haha. Så bättre sent än aldrig? Står så olika på alla ställen. Vissa säger att man ska sluta vid v 12, andra vid v 17-18 och andra att det är bra att äta graviditeten ut då man får i sig så lite folsyra ändå i vår mat... Såå jaa jag fortsätter väl

Jag har inte i någon av mina graviditeter ätit folsyra, av den enkla anledning att för så var det inget prat om det alls, utan jag har försökt att få i mig mat som har kunnat tillgodose behovet, Jag tror inte på något som är framställt av människan själv när det kommer till graviditet då kvinnor i hundratals år fött barn utan att ta tillskott.
    Däremot så äter jag Niferex varje dag, för att jag verkligen måste.
    Serah skrev 2016-03-23 19:34:35 följande:
    Ligamenten har jag känt. Det gör också ont. Men det kändes inte på det här viset. Det var som om någon stack flera nålar runt hela området där livmodern är. Riktigt otäckt.

Fick inget direkt svar av bm :( inget att kolla upp tyckte hon heller. Och nära till rul var det också enligt henne (bullshit! Haha, evigheter ju! Speciellt när man knappt känner nåt och man är orolig). Hob trodde det var pga att jag "chockade" magen av att först ta det lugnt och sen bära lillen. Så hon tyckte jag skulle vara försiktig med bärandet. Jo tjena... Han vägrar leka på golvet när jag lagar mat, stolen är rena pinan då också. Så enda jag kan göra är att lyfta upp honom och ha honom på höften när jag rör om i grytorna. :/

Haha kam tänka mig att bönor hjälper! Vågar man ens prova det efter det du skrev? Haha låter riskabelt
    Vaknade nu, sträckte på mig och hela nedre magen skrek, ligament på G, fasen va ont det gör aså. Det du beskriver låter väldigt otäckt men jag har svårt att se att det skulle ha med lyft att göra, hade en gammal väninna som i vår gravidmånad var ute och puttade på en bil som fastnat i snön, en riktig idiot tycker jag men jajja, hon fick blödning men inget annat hände tack å lov.
    Jag tycker med rul känns som en tid och evighet, har tid först den 7 :(
    hahaha bönor is da shit när man är förstoppad, men håll dig hemma om du ska testa, hahahahaa
    Kela1981 skrev 2016-03-23 20:10:00 följande:

Idag har jag också börjat känna av sammandragningar. Inte onda men dom håller i sig en liten stund. Tycker nästan att det är en skön känsla ha ha ha...lite samma som när man åker karusell och får det där suget i magen liksom :)
    Vet att alla tycker att det känns olika. Förra gången visste jag inte vad det var. Det var först typ i vecka 35 som jag fattade vad det var. Trodde att det skulle kännas obehagligt så det var väl därför jag inte greppade sist. Men nu vet man ju vad man letar efter ;)

Jag får sammandragningar när jag blir rasande för något eller stressar upp mig, och jag tycker inte alls det är behagligt, hahaha 
    Serah skrev 2016-03-23 21:53:50 följande:
    Ang bärandet så tror jag det berodde på framfallsrisk, ont i ryggen och att det kan bli sammandragningar för att man anstränger sig. Men helt säker är jag inte.

Känner du av i rygg vid tunga lyft ska du nog vara lite försiktig med vad du bär :)

Jag lyfter ju min lille, han blir 11mån nästa vecka och väger kanske 10kg nu.

Och nä ingen speciell anledning. Lät som om hon aldrig hört talas om det heller :/ och arr det kommit från att jag burit den yngsta tror jag inte på. För då borde jag känt det oftare...

När jag burit på lillen mycket brukar jag kunna bara känna i ryggen men det är mest mot kvällen. Lite sammandragningar har jag också gått men det är väldigt sällan och känns inte så mycket just nu.

Haha ang bönor. Ja då får man planera för en heldag hemma då! :D men ska absolut ha bönor i åtanke när jag blir förstoppad haha.

Nä kan ju inte sluta bära på lillen, jag måste ju bära på honom, tex när han ska sova då våra sovrum är på ovanvåningen eller byta blöja då skötbordet är där också. Plus med maten som jag skrev. Får väl se om det där nålarna kommer tillbaka om jag fortsätter bära. :/ isf kanske jag ska lyssna och se om maken kan avlasta mig lite mer.

Det känns som jag berövar lillen trygghet om jag inte plockar upp honom när han är ledsen vid tex matlagningen.
    aa,jag misstänkte att det kanske handlade mer om mammans kropp än om att det skulle skada bebis, jag lyfte 2 kassar igår med sopor för att jag rensat ut, och dom var lite tunga, det small i korsryggen ganska så omgående så det var bara att släppa ner dom å skicka ut mannen med det istället som blev minst sagt upprörd över att jag lyfte alls. ja klart att är din lille bara 11 månader så är han ju jätteberoende av din närhet och bärande, så det förstår jag...fast jag skulle själv vara livrädd.

• Zarizen
    skattenmust skrev 2016-03-24 09:04:04 följande:

Någon annan som fått sin hormonrand? Äntligen syns min :)

Nä ingen rand här!
  • skattenmust
    Zarizen skrev 2016-03-24 14:12:15 följande:
    Nä ingen rand här!
    Oki, min har börjar synas lite mer nu, haha tom så mannen frågade- Är det hår?? hahahahah

Jag älskar mina barn och jag älskar att vara gravid, det är himla mysigt, Men jag tror inte att jag är en sådan person som mår så bra av att vara det av någon anledning, har gråtit hela dan nu och känner mig värdelös, jag vill bara kunna slappna av och njuta, men såå händer det saker i vardagen, bussen bromsar in snabbt å hårt, mina barn kivas, man halkar osv- jag får nippran!!!
    Allt jag vill är att få njuta av min gravidtet, men jag blir en drake och är mest orolig över saker som händer i vardagen....Gråter

Pratade med mvc idag ang lyft och det är bara för mammans skull, fogar, bäcken osv som man ska undvika det.
Svar på tråden BF Augusti 2016