Inlägg från: Hazel Grace |Visa alla inlägg
  • Hazel Grace

BF Augusti 2016

När min lilla sover så ligger han ofta och gnyr och gnäller lite för att sen somna om. Han gråter inte och skriker inte, han bara låter lite grann. Jag går dit och ser till honom ifall att jag behöver ta honom men oftast räcker det att bara rätta till filten om ens det.

Så är vi hos svärisarna och han sover. Jag har förklarat hundratals gånger hur han fungerar med sömnen, så kommer svärfar och hetsar om att han gråter och jag säger lugnt att nej han gnyr bara lite, han somnar om inom några sekunder. Sagt och gjort, han kom till ro på en gång. En minut senare hör jag att han börjar låta lite högre och jag går och tittar till honom. Då står svärmor där och pillar på honom, har handen på honom och liksom skakar eller vaggar honom om ni förstår vad jag menar. Jag säger återigen att han somnar om snart om han bara får vara. Men hon fortsätter. Jag gillar inte att säga till igen men det är uppenbart att hon har väckt honom med flit. Jag går ut ur rummet och mumlar till sambon vad hon gjort och han svär lite men gör inget åt det. Går förbi igen och ser att hon plötsligt har plockat upp honom. Tänker att han kommer börja skrika efter mat snart ändå så jag låter dom va. Och såklart, nu är han vaken och jag får ta honom och amma. Kan riktigt känna hur båda svärisarna väntar på att få rapa och bära. Hoppas lillen kräks på dom...

• Hazel Grace

Eller hur, blir så irriterad över hur man tar sig friheten att veta bäst om någon annans barn. När jag hämtade min beställda mat tidigare idag så tog jag lillen snabbt i selen bara och lämnade filten i bilen. Skulle ju bara hämta maten liksom och han var varmt klädd i övrigt. Så innan vi går säger idioten där bakom kassan snorkigt "ett tips bara, det blåser kallt så bebisen skulle nog behöva en mössa." jag blev ställd och stammade fram att jag glömde filten i bilen och så gick jag. Borde fan ha sagt något till svar. Kände mig så pissig som mamma.

Och svärisarna igen, tog ju såklart lillen direkt efter jag ammat klart. Vi andra satt i vardagsrummet och tittade på tv och pratade men dom satte sig i andra rummet och tittade därifrån. Trots att det fanns gott om plats. Allt för att få vara för sig själva med bebisen. Så störande! Och när han somnat så ska dom prompt ha kvar honom där istället för att lägga honom.

• Hazel Grace

Blir så arg på mig själv! Hur kan jag inte säga något? Jag hade sagt åt vem som helst annars att säga ifrån så varför gör jag det inte själv? Så feg ibland. Vill inte tjafsa eller skapa dålig stämning. Måste lära mig!

• Hazel Grace

Misszandra, det låter inte särskilt lockande att byta ;) det där att ta barnet istället för föräldrana är så störande. Kan bebisen inte sova själv så är det klart att det hade blivit lite annorlunda i mitt fall. Men dom lyssnar verkligen inte på vad man säger och att veta bäst om någon annans barn, det är så fel!

• Hazel Grace

Hallonpajen, jag märkte att min lille också trivdes på mage nyligen. Låg jättelänge en gång och försökte få honom att somna och så tänkte jag typ trötta ut honom med nackträning men när jag la honom på mage så somnade han på en gång. Tänkte på psd också och vände honom efter typ tio minuter men då vaknade han igen så jag lät honom sova på mage i kanske en timme medan jag låg bredvid. Han har inte somnat så igen sen dock. Däremot älskar min att ligga på sidan. På dagen kan jag låta honom sova så ibland men på natten vågar jag inte. Vet inte hur stora riskerna är men om han sover bättre på mage så rådfråga på bvc nästa gång kanske? Har hört att varningarna är lite överdrivna också. Alltså att risken finns men är inte nödvändigtvis så stor.

Moen, va kul med återträffen! Vi ska ha om tre veckor här men jag tror faktiskt inte att någon kommer komma. Min grupp kändes inte så sällskapliga tråkigt nog. Men hoppas jag har fel. Jag vill också hitta aktiviteter och träffa andra föräldrar :p vad kan man hitta på?

• Hazel Grace

Min lille var också jättetäppt för ett par veckor sen och jag använde pipetter med koksalt. Funkade okej men sen fick jag tipset från bvc att droppa bröstmjölk i näsan. Funkade mycket bättre :) pumpade bara ut i en tesked typ och droppade i näsan. Han andades mycket bättre efteråt.

Jag har försökt att liggamma men han släpper hela tiden och det verkar som att han inte ligger bra. Vinkeln blir liksom skev. Har ni bebisen liggandes på sida? Hade varit så skönt att slippa sätta sig upp i sängen och ibland kan han bli kinkig när jag lägga tillbaka honom i sin säng.

• Hazel Grace

Här är är det också naturlig look som gäller. Hade en dag när vi var borta på kalas som jag lyckades sminka mig. Kände mig också jättestajlad haha :) blev helt matt när jag kom på att jag var tvungen att tvätta bort det. Struntade faktiskt i det och lät duschen ta det dagen efter.

• Hazel Grace

Jag åkte tåg med lillen i helgen. 3,5 timme och han var så duktig! Sov nästan hela vägen dit, vaknade för att äta en gång bara och så var han vaken och pratade lite en kort stund innan han somnade igen. Och hem fick vi åka bil i tre timmar först, sen tåg i en timme. Så lugn och fin liten kille hela vägen. Men sen när vi kom hem, då släppte han lös som sjutton. Aldrig hört honom skrika så. Sambon fick inte hålla honom alls utan det var bara jag som dög. Gick och runt hela kvällen och sen lugnade han ner sig till slut och då var han så utmattad att han somnade och sov i nästan sex timmar. Idag är han typ den gladaste i världen. Så sjukt hur det vänder snabbt.

Angående hår så hade min också massa hår när han föddes. Men den där kolsvarta kalufsen Nmg var ju redig :D så söööt!

• Hazel Grace

Nu är det kinkigt här. Det är bara jag som får ta i lillen, han gallskriker så fort sambon tar honom. Han trodde att det var något fel med honom typ magont eller något annat men så fort jag tar honom så blir han lugn. Tycker så synd om sambon. Men det måste ju vara en fas? Han jobbar ganska långa dagar och när han kommer hem är han ju trött så han orkar inte bära runt på lillen utan sitter mest stilla med honom. Eller sätter honom i babysittern. På dagarna är lillen jätteglad och inte alls svårt att ha att göra med men så fort sambon kommer hem så blir han kinkig och ledsen. Hoppas det går över snart... Har ni märkt av något sånt? Ska till bvc imorgon så då ska jag fråga.

• Hazel Grace

Skönt att höra att era också trivs bäst hos mamma. Det går väl över så småningom då :)

Jag kommer nog få stor del av eller alla sambons dagar. Han har kvar dagar för sin sjuåring också som han måste ta ut innan nästa år. Jag tar ut 4-5 dagar i veckan, försöker ta ut så få som möjligt för att få dom räcka längre.

Svar på tråden BF Augusti 2016