Inlägg från: Hazel Grace |Visa alla inlägg
  • Hazel Grace

BF Augusti 2016

Nmg, din man kanske har pratat med dom en gång för alla och så har dom blivit stötta. Det går säkert över när dom fattat att dom måste gilla läget isf. Du kan ju pika lite försiktigt inför din man och se om han säger något.

Jag kan inte sova för jag är så nervös för lillen. Han var superledsen och helt otröstlig ikväll och det brukar han inte vara. Ville inte äta, bära och gå runt hjälpte inte, vägrade nappen och pappa funkade inte heller. När han till slut blev lugn från ingenstans så pruttade han riktigt ordentligt så jag tänkte att det måste varit magen som värkte innan för sen var han jätteglad. och medan vi bytte blöja så kom första försöken till riktigt skratt! Så roligt! Han somnade vid bröstet sen men sen dess har han legat och snörvlat i sömnen. Han hostar och vrider på sig och låter jättetäppt. Låter som att han kvävs ibland så nu har jag bullat upp och lagt honom på sidan och sitter typ och vakar. Jag vågar inte somna :(

• Hazel Grace

Han låter bättre när han ligger på sidan men han lyckas hela tiden glida över till ryggläge och så rosslar det som tusan igen. Provade att lägga böcker under huvudändan av sängen och vips så andas han mycket bättre! Så skönt, nu ska jag våga somna hoppas jag.

• Hazel Grace
    Nmg skrev 2016-11-28 10:17:41 följande:

Hur många veckor är han? Är han förkyld? Precis så var min fle nån dag sen innan förkylningen bröt ut.

15 veckor på onsdag.

Han har sovit hela natten förutom mat vid 06 och sov till för en timme sen. Han är glad och utvilad men låter hemskt. Jag har legat på spänn hela natten och sovit väldigt ytligt. Men han verkar ju må bra ändå så jag får väl chilla lite.
  • Hazel Grace

Har också varit hos bvc idag, han blir fyra månader på lördag. 5570 gram och 61 cm. Han har inte gått upp som han borde ha gjort och han har fått platt bakhuvud. Fick remiss till sjukgymnast för att göra något åt det. Känner mig så sämst! Han har krånglat mycket vid amningen på senaste så jag förstår att han inte gått upp ordentligt. Sköterskan föreslog att testa om han hellre äter från flaska och prova om han gillar gröt för att öka vikten lite. Och han hatar att ligga på mage och sida så det har blivit att han sitter i babysittern mycket för den gillar han. Alldeles för mycket tydligen. Kände mig så usel. Borde ju ha fattat det tidigare...

• Hazel Grace

Tack va snälla är. Ska testa det där med att lägga amningskudden under så kanske det blir roligare. Satt och pumpade igår för att testa flaskan och insåg att jag har jättelite mjölk också. Tidigare när jag har pumpat har jag fyllt flaskan ganska snabbt men nu satt jag länge och fick knappt ihop halva. Känns jättetråkigt om det ska ta slut redan.

Fått tid nästa vecka hos sjukgymnast för hans platta bakhuvud iaf. Hoppas det går att göra något åt det.

• Hazel Grace

Mulan, Tack för pepp! Jag pumpar så ofta jag kan för att hålla igång amningen men det blir liksom halvdant då lillen plötsligt kräver att bäras runt eller massa andra vardagsmåsten. Blir ju inte bättre att av stressa runt som du säger. Ska jobba på det!

Igår kväll hade vi iaf första egentiden jag och sambon. Vi gick på bio och lillen var hos svärisarna under tiden. Min annars så glada lilla kille skrek när vi gick och skrek när vi kom och hämtade honom. Stackars min lilla putte! Han hade knappt sovit innan vi kom dit så jag tänkte att han skulle somna strax efter att vi gått men icke, han hade varit ledsen i stort sett hela tiden. Så fort jag fick honom i famnen lugnade han ner sig och när vi kom hem var han sitt vanliga jag. Babblade och var glad långt in på natten. Somnade vid halv ett eller nått och nu tar han igen all sömn han missade igår. Vaknade och åt vid halv åtta och sen somnade om och sover fortfarande. Så nu har jag pumpat massor, städat och diskat. Nu saknar jag min bebis så nu vill jag att han vaknar snart :)

• Hazel Grace

Jag brukar gå med min putte i sele ibland när jag ska ut på snabba ärenden. Jag har bara min vanliga jacka fast uppknäppt. Han värmer mig ju framifrån såsäga så jag fryser inte. Här i Göteborg har det iofs inte blivit så kallt än heller. Har börjat fundera på en sjal faktiskt, verkar som att det är bekvämare och att man kan använda den länge eller?

Förut idag så låg han på mage här och sen helt plötsligt så vände han på sig. Blev helt paff! Han har avskytt att ligga på mage tidigare och det är nu senaste veckorna som han gjort det lite mer. Så nu så fort jag lägger honom på mage så vänder han över till rygg. Skruttunge, han behöver ligga mer på mage då hans huvud är platt i bak. Men kul iallafall :)

• Hazel Grace

När vi var på kontroll före jul (fyra månader) så hade min putte hamnat en bit under kurvan. Vart inte så förvånad då han krånglade mycket vid amningen osv och nog inte fick i sig tillräckligt. Tydligen har min mjölk redan börjat sina :( så jag började komplettera med ersättning. Sen var vi på extra viktkontroll efter två veckor nu i mellandagarna. Hade ökat 350 gram på den tiden! Helt chockad. Men han la sig helt rätt på kurvan. Nästa gång har han väl lagt sig på plus haha :)

• Hazel Grace
    moen skrev 2017-01-05 08:54:22 följande:

Va skönt att det går så bra! :) hade problem innan jul med ett sprängfullt högerbröst och nästan tomt vänster men nu har det blivit bra igen och jag känner att jag har mjölk i båda. Krångligt dedär med amning :S med bvc sa att hon inte gått upp så mycket för att hon är så aktiv. Hoppas det stämmer!

Vad tyckte han om flaska? Va det krångligt till en början?

Försökte ge juice i en pipmugg för någon dag sen men de funkade inte alls :'D så hon fick dricka juice med sked

Mitt vänstra är alltid mer i än högra men ändå inte tillräckligt. Om han vaknar på natten funkar det och på morgonen, men dagtid kör jag varannan amning och flaska ungefär. Var inga problem att ta flaska heller, han fick det sina första dagar på bb då jag inte fick amma så kanske att han på nått sätt kom ihåg det.
    Zarizen skrev 2017-01-05 13:55:02 följande:

Jaha finns den att köpa på barnmatshyllan? Inte sett!

Tror det är semper som har dom, brukar stå vid klämmisar. Har sett men inte testat.
  • Hazel Grace

Min pojke älskar gröt. Fem månader i nästa vecka. När det lilla han får är slut sitter han och tittar och liksom väntar på mer. Tittar på mig som om jag vore dum "hallå tror du jag är mätt eller?" har gjort iskuber med palsternacka och morot som blev över häromdagen. Får se om det går hem också. Blir säkert ett matvrak som halvbrorsan och far sin ;)

Mulan91 var beställer du ekologisk välling? Är den mycket dyr?

• Hazel Grace
    Mulan91 skrev 2017-01-09 16:47:46 följande:

Hittade lite olika sidor, tänkte prova med denna först

webbutik.barnmatsbutiken.se/

Det är ganska stor skillnad på pris mellan det vanliga och det ekologiska... men så är det ju så mycket bättre för barnet också. Men jag vet, man måste ju ha råd också! Vill gärna ha allt ekologiskt här hemma men det tillåter inte vår budget så jag får liksom prioritera :)

ja jag försöker också ha så mycket ekologiskt min budget tillåter. En kompis gjorde egen välling som tydligen gick hem ordentligt hos sin knodd. Med ekologiska ingredienser så kan man nog komma lagom billigt undan.
    Nmg skrev 2017-01-09 22:25:32 följande:

Lillkillen som blir 4 mån idag har fått sin första tand! Inye undra på att han är så gnällig....

Wow! Redan!? Otroligt hur fort det kan gå :)
  • Hazel Grace

Jag tappar också jättemycket hår! Hade ingen aning om att det hade samband med amningen. Skönt att få en förklaring :)

Min lille sover också korta stunder, ca 20-30 min, och vaknar superpigg och glad. Fattar inte hur han kan samla så mycket kraft på den korta stunden. Han sover vid 12, 15, 17 ungefär. Sen nattas han vid 20 men vaknar alltid minst två gånger innan han somnar helt för natten.

• Hazel Grace

Måste avreagera. Jag går här hemma med bebis och älskar att göra det, förstår att sambon måste jobba och även om jag vill så invänder jag inte när han hellre spenderar tid på gymmet och på andra fritidsgrejer än vara hemma med oss. Lillen och jag har en någorlunda rutin iaf och allt jag kräver och ber om är att sambon inte rubbar den. Men så har jag precis lagt honom och han sover, och så kommer sambon hem med bonus och dom går in i sovrummet och bebis vaknar på en gång. Inte sådär att han blir ledsen utan han vaknar bara och hade lätt kunnat somna om med lite försiktighet och vyssande men nejdå, då tände dom upp lampor och ska leka!? "ja men han vaknade ju när vi gick in" för i helvete!? Dum i hela jävla huvudet eller!? Inte fan kommer han söva lillen om en stund när han börjar gny och blir trött, då kommer han lassas över till mig och jag får gå och vagga här i timmar med övertrött och förvirrad bebis medan sambon lägger sig. Blir så jävla irriterad! Vill du träffa ditt barn så kom hem på DAGTID om så bara för en kort stund. Prioritera! Åh jag vill bara explodera. Jävla fan!

• Hazel Grace

Så märker han att jag är arg. Så istället för att lämna över lillen till mig när han blir tråkig så kommer han sitta med honom gnällandes i knät tills jag tar honom själv. Den här jävla kampen alltså...

Imorgon kväll ska han få på fan. Ett lugnt och sansat snack när jag inte är så fly förbannad och säger vad som helst.

• Hazel Grace

Han har aldrig lagt honom och han har aldrig brytt sig om att lära sig våra rutiner. När han är hemma ska han umgås för dom ses ju så lite. Kosta vad det kosta vill. Så hur slutade kvällen? Han satte lillen i babysittern, borstade tänderna och gick direkt och la sig. Utan ett ord till mig. Gick in för att hämta filt och napp efter ett tag och tro fan att han ligger och tittar på film på plattan i goda ro. Vad fan hände med min sambo och när? Det här är inte min snälla kille. Känner mig så jävla less.

• Hazel Grace
    Nmg skrev 2017-02-02 19:25:36 följande:

Ja jag förstår att du blir arg! Du kan inte ge honom killen en hel dag så han får

Prova på hur det känns att lägga honom osv? Kanske inte lika roligt nästa gång?

Jag sa att jag gärna byter så han är hemma med honom medan jag jobbar men det hade inte funkat i praktiken. Men vi pratade lite iaf. Det är mycket på gång och i luften här som blir övermäktigt så just nu känns allt piss och irriterat så vi gör varandra ledsna. Men ah, det går väl över. Jag kanske är lite för bestämmande i vissa delar insåg jag. Blir lättare att prata ostört och mer ingående efter imorgon när bonus åker till sin mamma.
  • Hazel Grace
    moen skrev 2017-02-02 21:39:33 följande:

Har inte hunnit svara Hazel. Men fy va irriterande! Och att han "inte bryr sig" :/? Väcker för att sen gå och titta på en film utan att ens umgås med sitt barn?! Har du hunnit prata med honom? Kanske han inte insett hur dåligt han beter sig? Hade blivit helt vansinnig.. min sambo hade åkt på en käftsmäll!

Åh missade ditt inlägg innan jag postade. Men det svarade väl på det mesta. Två tjurskallar som vägrar vara den som öppnar munnen först och istället bara stör sig i tystnad och gör inget för att underlätta för den andra. Det blir nog lättare att sitta ner och reda ut när bonus åker till sin mamma.

Upptäckte att jag fått tillbaka min mens också. Lägligt nog.
  • Hazel Grace

Nej det var taskigt. Och han har erkänt det och bett om ursäkt. Redde ut mycket idag som låg och grodde, det var skönt. Vi har en tendens att motarbeta varandra istället för att prata när något händer och kör silence-treatment och det är så fel. Måste bryta mönstret och börja kunna diskutera saker utan att bli osams.

Men nu är vi på samma sida iaf. Genompratat ordentligt och förlåtet, så nu är det bra och kommer inte upprepas.

• Hazel Grace

Jag har trott det är tänder på gång här hur länge som helst men det kommer inga. Extremt mycket dreggel på den här lilla! Tuggar på a l l t och vi byter dreggellapp minst tre gånger per dag. Kan inte säga att jag tycker det är hårt eller ser ut som att det på väg heller. Men men det kommer väl så småningom :)

Träffa släkt gör vi inte så ofta. Svärföräldrarna som bor tio minuter bort är aldrig här men vi är där någon gång var tredje vecka kanske. Lillens farbror har vi träffat två tre gånger sen han föddes typ, han har nyss fått bebis själv också. Mina föräldrar bor ett par timmar bort och vi ses varannan månad ungefär. Min mormor dog förra helgen och henne hann vi bara träffa en gång över jul. Så glad att hon fick träffa honom iaf! Mina syskon träffar vi inte så ofta heller. Vid högtider och födelsedagar mest. Hade gärna sett oftare men dom har tre och två barn och bor långt bort så det blir bara så. Hade jag haft bättre ekonomi hade jag rest dit då och då. Min ena bror har aldrig träffat min son, men han bor i Australien så han är förlåten :) Skypear nån gång sådär iaf

Har ni fått mensen tillbaka? Jag har haft små blödningar i en månad nu och börjar bli redigt trött på det.

• Hazel Grace

Här rullas det hejvilt också. Naturligtvis mest när man har ögonen på annat håll. Vek tvätt igår med lillen på golvet och har lagt honom på en filt. Vek ett lakan och så låg han plötsligt under bordet och hade lämnat en liten kräkspöl vid fåtöljen på vägen :) Fattar inte hur fort han måste ha rullat. Eller så viker jag lakan väldigt långsamt.

Dricker era små välling? Jag har försökt introducera det men han gillar det inte alls verkar det som. Gick jättebra med vällingklämmis som vi testade men från flaska på kvällen vill han inte ha.

Svar på tråden BF Augusti 2016