Inlägg från: Kela1981 |Visa alla inlägg
  • Kela1981

BF Augusti 2016

Nmg skrev 2016-07-10 22:30:22 följande:

Vad har/hade ni för SF mått i v 34 (33+0)

Var hos bm i fredags och hon sa "oj vilken stor mage du fått" sf mått Låg på 33-34. Är det jätte stort?? Nu blev jag orolig för jag kollade i min journal med dottern och då hade jag i v 34 ett SF

Mått på 31 cm. När jag hade som jag har nu nästan 34 var jag i v 38!!! Hon vägde 3390g när hon föddes. Tänk om jag får en gigantiskt bebis den här Gången.. Jag blir orolig nu

Alltså SF måttet säger ju inte så mycket om vad bebisen väger egentligen. Den mäter ju mest så bm vet att man växer som man ska.
    Tror jag hade ett SF mått på 33 när jag mätte nu senast (vecka 34) och det var inget konstigt med det.
    Med dottern blev jag skickad på tul för bm var inte nöjd med SF måttet. Dom beräknade att hon skulle väga runt 2600-2700 g. Ut kom hon och vägde 3065 så det är ju ingen exakt vetenskap direkt.
    Jag tror du kan vara lugn!
    Personligen så tror jag att jag är snäppet större i omfånget denna gången pga att jag inte var lika vältränad denna gången som förra. Musklerna och skinnet är mer benägna att släppa efter denna gången ;)
  • Kela1981
    Anonym (Nael12) skrev 2016-07-10 22:33:06 följande:

Kokade nappar och flaskor oftare när bebis va liten. Sedan mer sällan, nu dricker barnet bara välling om.kvällarna så blir inte så många ggr längre.

Mams nappar kommer ju i en sån förpackning där man bara kan hälla i kokande vatten eller lägga in i micron så är de gjort snabbt och smidigt :)

Dricker hallonblads te just nu och kollar på fotbolls em :D jag känner att teet hjälpte mig mycket med amningen. De stimulerade på något sätt. Jag märkte skillnad på mängden mjölk när jag drack vs när jag skippade några dagar.

Någon som har åsikt om beemoo syskonvagn? Eller carena smögen? Så surt att de inte finns någonstans i närheten så jag kan titta på dem i verkligheten :(

Åh vad bra!
    Då ska jag fortsätta dricka när bebis är ute så hon får ordentligt med mat :)
  • Kela1981

Jag har också nån mensvärk nere i magen, ryggen och i ljumskarna. Vet inte riktigt vad det är. Ikväll har det varit starkare än tidigare och jag har haft ganska mycket sammandragningar.
    Tror nog att det är förvärkar men vet inte.
    Är ju hemma själv med dottern nu och det känns i kroppen att jag inte har någon avlastning :/
    Jag skyller på det helt enkelt. Blir det värre så får man väl ringa och kolla med fl.

• Kela1981
    mikamon skrev 2016-07-11 17:27:46 följande:

Ville bara kika in och berätta att vår lilla tjej tittade ut den 2/7. Hon var egentligen beräknad 1september. Jag hade onda sammandragningar och åkte in till spec-förlossningen för att kolla upp dessa bara dagarna innan. Blev så att jag blev kvar där då min tapp var förkortad och sammandragningarna gav sig inte trots värkstoppande dropp. Fick två kortisonsprutor för bebisens lungors skull. Själva förlossningen gick snabbt tycker jag. Vattnet togs ca 14.00 och 15.55 kom hon ut.

Hon mår bra och gör framsteg varje dag. Klarar sig utan kuvös och andningshjälp. Vår starka lilla tjej <3

Åh! Stort grattis! Vilken stark tjej ni har fått <3
    Grattis igen!
  • Kela1981
    Nmg skrev 2016-07-11 19:26:35 följande:

Blir alldeles förvirrad på det här med föräldrapenning, om jag ansöker om Fp från 1 sept får jag då pengarna utbetalt i slutet av sept eller får jag det i slutet av oktober?

Du får tom den 15e i september och resten i oktober :)
  • Kela1981

Nån annan som tappat aptiten såhär på slutet?
    Jag är inte sugen på något alls och det jag äter tar jag väldigt små portioner av. Känns som jag blir illamående och får halsbränna av typ allt jag stoppar i mig.
    Frukt och grönt funkar hyfsat fortfarande men jag har lite samma känsla som i början av graviditeten :/

• Kela1981
    Nefermiw skrev 2016-07-11 22:33:34 följande:

Imorgon är det äntligen dags för ultraljudet som avgör om det blir planerat kejsarsnitt eller inte.

Lite synd att min man inte kan vara med eftersom han är bortrest denna vecka.

Hoppas att jag kommer ihåg att fråga om allt jag gärna vill veta.

Lycka till!
    Oavsett hur det blir så blir det bra i slutändan ska du se :)
  • Kela1981

Åh vad skönt att höra att jag inte är ensam om att inte äta ordentligt!
    Idag kommer en kompis över med sushi till lunch och det är jag riktigt sugen på så idag ska det nog gå bättre ;)

• Kela1981
    Nefermiw skrev 2016-07-12 21:09:11 följande:

Jag var på ultraljud idag där de skulle kolla om moderkakan hade flyttad på sig. Det hade den inte. Den är 13 mm från livmoderhalsen och där ska vara minst 20 mm, så det blir altså ett planerat kejsarsnitt. Jag har fått tid den 8 augusti. Jag har bf den 20 augusti så det är ju nästan två veckor tidigt. Jätte konstigt att veta dagen när jag ska få lillebror i famnen.

De gjorde också ett ordentligt ultraljud där en barnmorska tittade och mätade alting på lillebror och hun så då att vänstra njura var lite för stor så nu ska jag tillbaka på ett ultraljud om två veckor för att kolla om det har blivit bättre. Det är så marginalt att man inte ska oroa sig, men bra att de har koll på sånt. Barnmorskan var så jätte trevlig. Hon gav mig ett 3D ultraljudsfoto av lillebrors ansigt, eftersom hon tyckte synd om att min man inte kunde vara med idag.

Nu undrar jag bara vilka kläder jag ska packa i väskan åt mig själv. Typ, vilka trossor är sköna att ha på sig när man fått ett snitt?

Vad skönt att du fick en bra bm denna gången som kunde kolla och förklara lite bättre för dig.
    Även om det inte är nån stor avvikelse så är det ju skönt att få ordentlig information så man slipper oroa sig :)

Cubus har boxertrosor utan några sömmar alls som är väldigt töjbara och mjuka. Såna använde jag efter att jag snittades. "Love to wear" tror jag det står på dom och dom funkar bra med stora bindor också ;)
    Använder samma sort nu under denna graviditeten. Dom finns som hipster osv också om man inte vill ha boxer-varianten.
    Annars så tänk på att ha löst sittande kläder. Jag gick i klänning stora delar av tiden efter för att slippa oroa mig för att det skulle skava. Plus att det var typ 100 grader varmt när dottern föddes :)
  • Kela1981

Jag har också en väldigt livlig bebis och framför allt verkar hon galet stark i benen ha ha ha.... Det trycks och sparkas allt som oftast men framför allt på kvällarna när jag sitter still.
    Det är stor skillnad från dottern och jag äter ungefär samma tror jag.

Nu är hallonbladen torkade men jag tänkte att jag skulle vänta med att börja dricka det tills sambon är hemma igen :/
    Dom säger ju att det inte ska starta förlossningen men det känns dumt att chansa när han inte är hemma. Plus att några dagar hit eller dit kan väl inte göra så stor skillnad :)

Svar på tråden BF Augusti 2016