Inlägg från: Kela1981 |Visa alla inlägg
  • Kela1981

BF Augusti 2016

moen skrev 2016-07-19 14:29:04 följande:

Haha ja jag skrattade åt mig själv med mellan frustrationsutbrott och små panikutbrott :'D

Hmm jag va helt säker på att hela slemproppen gått tidigare eftersom det kom en så stor bit då. Men kom värkar för en stund sedan och nu när jag gick på toaletten kom det en likadan klump fast säkert 4x större! Hur stor ska slemproppen vara?! Kan inte sluta darra heller.. Mår inte alls bra :( ska äta lite nu å se om ja mår bättre.

Hur mår du nu?
    Det låter inte så bra med skakningar :/
    Slemproppen kan jag inte råda dig om tyvärr. Som jag har fattat det så kan det väl tydligen se väldigt olika ut. Men är det slemmisen så kanske det snart är på gång för dig :)
    Så slipper du fastna i badkaret igen ;)
  • Kela1981
    Mal Mal skrev 2016-07-19 16:13:57 följande:

Har läst någonstans att man kan få skakningar/darrningar när fl startar.. Minns inte var jag läste det, men det kan ju vara en förklaring tillsammans m slemmisen.

Jag var ul nyss och det känns som jag vunnit på lotto! Bebisen ligger neråt! Dock i vidöppen hjässbjudning men det kan ju ändras. Tycker dock det gör ont överallt såsom han ligger nu men det är ju "bara" 2 v till bf. Och med alternativen på fosterläge är jag nöjd

Vad innebär vidöppen hjässbjudning?
  • Kela1981
    Mal Mal skrev 2016-07-19 17:41:57 följande:
    Det innebär att han ligger med ansiktet framåt istället för bakåt el åt sidan. Ryggen ligger inte på vä el hö sida om magen utan han ligger med ryggen mot min ryggrad, vänd mot moderkakan som sitter i framvägg. Detta kan leda till längre förlossning och mkt mer smärta, framför allt i ryggen.

Läget kan som sagt ändras, beror ju på hur han roterar ner när fl startar.. Vill föda nu!!! Få det avklarat. Blir nog färdknäpp snart ändå, om barnen somnar före mig vill säga, haha!!
    Oj okej!
    Hoppas han snurrar på sig innan det är dags :)
    Kan bm känna sånt eller visar det sig bara vid ul?

Här är en till som gärna vräker sin hyresgäst inom kort ;) Det är väl liiiite i tidigaste laget men min kropp är ett vrak och jag orkar verkligen inte mer nu!

Dags för besök hos bm i morgon så får vi se vad hon har att säga :)
  • Kela1981

Jag har inga direkta önskemål om smärtlindring. Känner mig tveksam till lustgasen eftersom jag så himla lätt blir illamående men annars tänker jag att jag får ta det som det kommer och lita på att personalen där kan guida mig i vad som finns tillgängligt och vad dom rekommenderar.
    Svårt att veta hur ont man kommer att ha och hur man kommer att uppleva smärtan innan man väl är där.

Vet att det inte är samma sak men när dottern förlöstes med KS så fick jag ju också bedövningen just i ryggen och det var det enda momentet som jag var galet nervös för. Men jag kände det inte alls!
    Det är ju inte samma som en epidural men pga den upplevelsen så är jag inte nervös för sättandet av en sådan om det skulle bli aktuellt.

I morgon ska jag försöka mig på att ut och gå en liten runda igen. Hoppas mitt ben har gett med sig tills dess :)

• Kela1981
    Mal Mal skrev 2016-07-20 08:08:13 följande:

Någon är som kan svara på en fråga om föräldrapenning? Gick tillbaka till jobbet i samband m tvåans ettårsdag. Utan fp, jobbade jag 50% två månader, sen 80% året ut (2 mån). Gick på 100% efter årsskiftet. Blev gravid igen jobbmånad 3. Vad jag läser mig till kommer min sgi att sänkas. Det jag undrar är om jag kommer få samma fp eftersom jag blev gravid när tvåan var 1 år och 3 mån. Har läst ngt om att man får samma om man blir gravid innan barnet är 1 år och 9 mån även om man jobbat lägre arbetstid. Men sen läser man all text man kan hitta och blir bara väldigt förvirrad.

Du ska få behålla samma fp som med tvåan. Det enda som kan ha påverkats är din SGI om du blivit eller blir sjukskriven.
    Så sa dom till mig när jag ringde dom. För att få behålla sin höga SGI måste du ha jobbat heltid minst 6 månader innan du blir sjukskriven/går på grav.penning.
    Ring dom annars om du är osäker. Dom brukar vara hjälpsamma.....när man väl kommer fram ;)
  • Kela1981

Var hos bm idag på koll.
    Alla värden var bra fortfarande, hade 34 i SF-mått (är i vecka 36) och hon ligger med huvudet neråt men det är fortfarande ruckbart.
    Nu ska hon gå på semester så de sista två besöken har jag hos en annan bm.

• Kela1981
    Misszandra skrev 2016-07-20 13:15:07 följande:
    Samma som mig sist jag var hos bm, jag hade SF-mått 35 i vecka 37 och hans huvud är också ruckbart och mitt sista besök är också hos en annan bm. 

Hur känner du inför det? Jag är lite nervös faktiskt, har ju haft samma hela graviditeten och träffat henne så ofta nu den sista tiden och så måste sista besöket ske hos en helt annan människa som inte vet något om mig, förutom det hon läser sig till. Men det är klart, att dom också måste få ha semester trots att jag lyckats bli gravid! ha ha ha
    Nej det oroar mig inte direkt. Dom är bara tre barnmorskor där jag går så jag har träffat henne tidigare.
    Nu är det ändå så nära bf så det bör ju spela mindre roll vem man går till :)

Ja det är lite surt att vara gravid precis i samma period som alla ska ha semester ;)
  • Kela1981
    Mal Mal skrev 2016-07-20 10:47:14 följande:
    Har inte fått veta mitt SF-mått. Bm sa inget och jag glömde fråga.. Vet att man kan kolla journalen på 1177. Men just fliken mödravård har inte fungerat senaste tiden eller ja sen jag började kika för några veckor sedan. Men ska gå in o kolla måndagens prover nu. Har ni använt er av 1177 och kollat era journaler nåt?
    Det visste jag inte ens att man kunde göra! Måste kolla lite senare :)
  • Kela1981
    Mulan91 skrev 2016-07-20 14:30:56 följande:

Är någon annan helt sjukt trött? Jag skulle kunna sova hela dagen, :( känner mig läskigt trött! Det började för två dagar sen och har hållt i sig.

Japp! Jag skulle kunna sova hela dagarna om jag fick.
    Antar att det är kroppens sätt att ladda inför förlossningen. Försöker vila varje dag en stund, man vet ju aldrig när fl startar och natten blir avbruten ;)
  • Kela1981

Fy vad jag är lättirriterad de senaste dagarna! Det går åt hela min portion viljestyrka för att inte bita skallen av sambon.
    Inget han gör är på "rätt" sätt och det känns som att han har noll förståelse för hur jäkla drygt det är att vara gravid och ha ont 24/7.
    Minsta lilla får mig att vilja skrika rakt ut.
    Nu strax efter lunch så packade jag ur diskmaskinen och satte in det som stod i diskhon. När han då har ätit klart så istället för att sätta in sin tallrik i maskinen och plocka undan resten han tagit fram så sätter han bara tallriken i diskhon och går ut för att fortsätta fixa i trädgården. VA FAN!?!?
    Jag vet att han tänker "det tar jag sen" men det känns som att han tänker "det kan hon gott ta hand om som ändå inte gör något annat än går hemma".

Samma som att jag bad honom att hjälpa mig ner med långsidan till spjälsängen från vinden så jag kan sätta ihop den igen. Hans svar på det: varför just idag?
    Varför inte?!? Jag vet att han inte menar det så men det känns som att han ibland ifrågasätter precis allt som jag gör eller ber om och det driver mig till vansinne.
    Har påpekat det flera gånger men han säger att det inte är hans mening.

Förlåt men jag behövde få vräka ur mig all skit som står och vill explodera :(

Svar på tråden BF Augusti 2016