• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Nefermiw

Åh jag är så trött på att ha svamp på brösten. Var han inte smörja efter en amning idag og efter en stund börjar det sticka i bröstet igen. Det känns ju som att det inte går att få bort.

Har också haft mjölkstockning ett par gångor nu redan, men fick en spray med oxytocin som har hjulpet på det.

Det med att börja jogga. Efter kejsarsnitt ska man vänta minst fyra månader men efter vaginal förlossning tror jag att man kan börja lite lungt efter två om man har tränat bäckenbotten flinkt och har fått godkänt av barnmorskan på efterkontrollen.

Jag använder appen som heter Mamma mage. Andra här som använder den?

Och så har bebis tyvärr fått platt huvud även om jag har använt panda kudde. Nu har jag köpt en sådan ligga-på-sidan kil kudde och han ska på extra kontrol på BVC om en vecka.

Han sover gärna tre timmar i sträck eller mer så det är viktigt att huvudet inte ligger på samma sida hela tiden.

• Hazel Grace

Misszandra, det låter inte särskilt lockande att byta ;) det där att ta barnet istället för föräldrana är så störande. Kan bebisen inte sova själv så är det klart att det hade blivit lite annorlunda i mitt fall. Men dom lyssnar verkligen inte på vad man säger och att veta bäst om någon annans barn, det är så fel!

• Zarizen

Fy vilka jobbiga problem många verkar ha med svärisarna! Har som tur är inte det. Farfar har inte velat hålla ens än. Farmor håller när jag säger att hon får hålla och vi träffar dem högst en gång i veckan. Skönt.

Min lille kille somnar numera bara i sjalen hos mig på dagarna.. Vägrar totalt vagnen. På nätterna sover han bredvid mig och somnar ofta efter att jag ammar liggandes. Väldigt mammig.. Men gör mig eg inget för det är bara mysigt :) Han behöver nog extra närhet oxå då han är född för tidigt. Men tänkte på det här med att sova på sidan. Han sover nästan aldrig på bakhuvudet utan ligger ofta med huvudet och sover åt en sida, det blir ju så i sjalen och ofta i sängen oxå på nätterna. Är det risk att huvudet blir mer smalt då? Han har alltid haft lite avlångt huvud sedan födseln. Men det där kanske jämnar ut sig när de blir större och växer och börjar vara med vakna och sitta och så?

• Misszandra
    Hazel Grace skrev 2016-09-25 20:55:31 följande:

Misszandra, det låter inte särskilt lockande att byta ;) det där att ta barnet istället för föräldrana är så störande. Kan bebisen inte sova själv så är det klart att det hade blivit lite annorlunda i mitt fall. Men dom lyssnar verkligen inte på vad man säger och att veta bäst om någon annans barn, det är så fel!

Hahah, jag förstår .. Man får hoppas att det blir bättre med tiden, att de respekterar det man vill med sitt barn annars lär det bara skapa problem, och det hoppas jag de fattar. 

Jag får ofta höra "du måste göra så och så" typ att jag måste sjunga för honom och tro mig, han hör mig sjunga lika ofta som han hör mig prata, vilket är alltid. Jag kanske inte sjunger framför dom, och det tkr jag inte heller att jag ska behöva just nu. Vill inte heller höra vad jag måste göra med mitt barn. 
  • moen

Nefermiw, jobbigt med svamp och mjölkstockning! Har tyvärr inget tips att ge dig :/ vet att mitt högra bröst är lite krångligare än vänstra. Va riktigt orolig över att jag fått mjölkstockning / höll på att få 2 gånger i det högra. Gjorde fruktansvärt ont och hade en stor knöl båda gångerna. Har ingen pump så handmjölkade ur bröstet några gånger och dagen efter kändes det bättre. Hoppas det blir bättre för dig snart!

Ja det där med att jogga. BM kollade hur det hade gått med knipandet och hon blev förvånad över hur det hade lyft sig så bra redan. Va fortfarande inte helt återställd utan hängde lite fortfarande men va på riktigt god väg. Så kanske vågar mig på att jogga om någon månad då :) ska sätta in spiral och ta cellprov, kan ju passa på att fråga då.

Zarizen, va samma för mig. Använde sjalen flitigt men nu senaste tre dagarna har hon sovit i vagnen när jag promenerat hundarna och fortsatt sova även när jag burit upp hårdliften till lägenheten! Jippi! Sån otrolig känsla att slippa bära på henne dygnet runt! :) använde sjalen för första gången på tre dagar igår några timmar. Hoppas hon äntligen lärt sig att man inte alltid måste sitta i sjalen! Men hemma ska hon antingen va på axeln eller i sjalen. Sova själv går inte om det inte är natt.. Vet inte vad som gör skillnaden för henne men det är skönt att det fungerar på natten :)

Angående form på huvudet och hur bebis sover som ni båda skriver om så har jag inte tänkt på huvudformen. Vi använder ingen kudde och hon sover ibland med ansiktet upp och ibland vänder hon huvudet antingen åt höger eller vänster så blir varierat. Där emot har hon den där fina fläcken med mindre hår i bakhuvudet nu (hon som hade så långt och fint hår!) :D ser ut som en liten gubbe

• Zarizen

Nån här som vill köpa en grå trikåsjal? Tricot Slen? Köpte den ny i somras men har 2 till så jag hinner inte använda den! Har kartong och använt den typ 5 ggr, köpte den för 549:- och säljer den för 350:-

• Nmg

Jag skulle inte vilja att nån som precis

Rökt en cigg skulle röra min bebis. Min svärfar snusar och svärmor sa faktiskt Åt honom första gången de va här, han skulle Pussa på bebisen och hon sa "du har väl inte snus i munnen nu?!" Vilket han såklart inte hade.

När min dotter föddes så kom min farmor och

Hälsade på ( farmor lever inte nu) och hon började röka inne i köket då för hon tyckte hon hade rätt till det eftersom Hon hälsade på så sällan så hon tyckte att vi kunde Stå ut. Var bara att hålla

Dottern borta från köket i ett par veckor efteråt

:-/

• Nmg

Förresten hur ofta går ni ut med era bebisar? Min

Är 2,5 v och vi har bara varit utomhus, i Nödfall gått in i en matbutik om jag måste ha nåt men försöker att inte gå in med honom där det finns mycket folk pga smittorisken

Första veckorna. Däremot har jag och min man pratat om att åka Till Sthlm nån dag snart, vi åkte jämt

Till Sthlm innan han kom Och nu har jag inte varit där

Sen juli (långt Haha!) och känner bara hur jag längtar att pka dit och bara gå runt på djurgården osv. Ni som bor i Sthlm området, kan ni rekommendera nåt bra ställe i city att vistas runt? Jag tänkte inte gå i affärer utan mest vara utomhus och såklart äta lunch och fika.

Sjukt nervös över att åka dit haha är så rädd att han ska skrika helaaaa vägen dit och tillbaka och när vi är där

• Mulan91

Va jobbigt ni verkar ha det med svärisarna, hoppas ni får det enklare snart! Själv så har ena sidan av familjen tagit avstånd eftersom jag valt ett liv som inte följer deras religion... Så mina svärföräldrar får gärna komma över några gånger i veckan haha..

(MinMonchini)Ang amning så har det gått bättre den här gången än första. Jag fick sjukt såriga bröst och hade det i typ 3 månader med min första. Tillslut hände något och det klickade! Helammade då och nu. Nu använder vi medela amningsnapp för att jag har plana bröstvårtor. Fungerar bra men ska försöka vänja av bebben när han är någon månad äldre! Mitt tips är att inte ge upp! Vi är ju i princip byggda för att amma så det ska gå! Bebisar lär sig så mkt också så rätt som det är kmr det förmodligen att klicka. Har du pratat med BM om dina problem? Finns stöd att få.

(Zarisen, Nefermiw) Ang huvudform så ligger min son också mest på sidan xD har också funderat på om det kanske kommer att innebära smalare huvud haha, hoppas inte det..

(Nmg)När det gäller att gå ut så går jag ut med min son varje dag, och handlar också nästan varje gång! Han har inte blivit sjuk eller nåt. Tror frisk luft och dagsljus e viktigt :) och Djurgården är ju finast spec med barn. Jag hänger inte så mycket i City men d kanske hade varit kul för er att se Mall of Scandinavia om ni inte redan gjort det? :) kanske ni vill gå på Skansen eller något museum? Haha jag vet inte :/ jag har mest hängt på söder innan man blev gravid haha (fest område) :D hoppas ni hittar nåt skoj att göra!

• Nmg

Vi väntar gäster nu en kompis med hennes barn kommer. Då ringer svärmor till maken och frågar im vi är hemma för de tänkte komma förbi. Tur vi har besök... Blä!!! Träffade ju henne i torsdags!!! Dööööör

Svar på tråden BF Augusti 2016