• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • moen

Det är en utvecklingsfas runt 9v och då tycker dom det är jätte jobbigt med folk, speciellt de som dom träffar sällan el inte känner alls :) min lilla hade sin fas förra veckan i ca 3 dagar. Står att det kan vara i 2v. Bara att ge dom trygghet och slippa träffa massa folk i onödan, enligt mig, under fasen

• Snuttispluttis

Säger inte att det riskfritt att samsova, så ni inte missförstår. Men jag samsov med min första och gör det nu med min lilla. Och då menar jag ligga precis bredvid utan rede. Jag försöker hålla mig vaken när jag liggammar så hon inte ska få ligga och snutta obegränsat, men oftast somnar jag. Vi sover riktigt gott båda två och varken rapar eller byter blöja på natten. När jag ska byta bröst reser jag mig och flyttar henne till andra sidan och lägger mig igen. I med bröstet och sova vidare. Jag har nollkoll på hur ofta eller hur länge jag ammar på natten :P

Det här funkar iaf superbra för oss. Men så dricker jag aldrig alkohol, vi har "korven" som vägg mot min mans del av sängen, hon har egen filt och jag vet att jag inte rör mig nåt i sömnen med henne bredvid.

Enda nackdelen som jag kan komma på är att hon har svårt att somna utan bröstet på dagen. Och hon gillar inte att sova helt själv i sitt rede om jag inte ligger bredvid. Men för mig är nattsömnen viktigare och jag kan ju ta henne i sjalen på dagen om hon verkligen inte vill ligga själv :)

Här har inte mitt bvc nån föräldragrupp :( Tror att jag ska byta faktiskt. Går på öppen förskola på en annan bvc och den är mycket större och personalen verkar mycket roligare.

• Mulan91

Moen nej jag vet väldigt lite om öppna förskolor här i området :/ tyvärr. Man får väl testa sig fram haha :P

Min son ammar minst varannan timme :o under natten alltså! Och vi samsover... Visste ej att man inte bör dela täcke! Ska tänka på det..

det här med att sova på rygg funkar inte så bra hos oss.. Min son vill ligga på sidan och ibland på mage ovanpå mig när han e gasig.. Orkar inte stressa så låter honom sova på sidan om han vill det.

• Zarizen

Snuttispluttis & Mulan91: Skönt att höra att jag inte är ensam. Vi har ett babynest i sängen mellan mig och min sambo men där vill han nästan aldrig sova. Förut satte jag mig alltid upp på natten och ammade honom men nu när han inte är lika pluttig så liggammar jag bara nattetid. Jätteskönt. Han somnar ofta till bröstet då och ibland jag med vid amning Men ska nog ge honom sitt eget täcke istället för att dela. Och han ammar ofta varannan timme.. precis som dagtid.

• Mulan91

Zarisen; nej det är du verkligen inte! Min son vaknar jämt när jag lägger honom i nestet så det la jag undan.. Liggamning är bäst haha :D så jäkla skönt! Jag brukar också somna ibland haha!

• moen

Urs får lite småpanik.. Lill tjejen är så jävla täppt i näsan :( snorig och svullen. Hör hur hon nästan inget får luft och när hon andas med munnen låte hon som en gris. Märker hur jobbigt hon tycker att det är. Gråter hela tiden och när hon ska äta kan hon ju inte andas med näsan så blir hon jätte frustrerad. Sambon är iväg och köper filter till nässugen och nässpray (om det finns för så här små?). Finns det något ni kan tipsa om som man kan göra/ köpa?

• Snuttispluttis

Moen, jag kör sånna pipetter (tror jag det heter) med sterilt koksaltvatten i båda näsborrarna (delar en i båda) och sen nässugen. Men man ska inte använda nässugen för ofta. Det irriterar slemhinnorna i näsan.

När min stora var nån månad gammal var hon så som du beskriver. Jag vågad inte låta henne sova liggandes så jag sov med henne i famnen så hon kunde vara i ett mer upprätt läge.

Och försök ha henne mer upprätt när hon ska amma. Typ att du lutar dig lite framåt och har henne mer med huvudet upp än åt sidan (om du hajar). Fast beror ju lite på kroppsform hur du kan sitta.

Lycka till och hoppas att hon kryar på sig snart! <3

• moen

Tack snuttis! Nu köpte han koksalt och blev lite bättre :) hon blev jätte ledsen så ammade henne efter, upprätt. Hon somnade på bara några sekunder! Antagligen helt lättad över att få luft igen :) kommer säkert sitta med henne så här nu hela natten hahah x'D jäkla hönsmamma man är.. ! Bra att du sa det där med nässugen, tänkte jag inte på :) inte för att jag fått det att fungera nåt.. Hon blir mest arg

• Kela1981
    moen skrev 2016-09-28 19:34:43 följande:

Urs får lite småpanik.. Lill tjejen är så jävla täppt i näsan :( snorig och svullen. Hör hur hon nästan inget får luft och när hon andas med munnen låte hon som en gris. Märker hur jobbigt hon tycker att det är. Gråter hela tiden och när hon ska äta kan hon ju inte andas med näsan så blir hon jätte frustrerad. Sambon är iväg och köper filter till nässugen och nässpray (om det finns för så här små?). Finns det något ni kan tipsa om som man kan göra/ köpa?

Nässug är kalas och sen kan du droppa bröstmjölk i näsan på henne! Jag vet, det låter lite knas men bröstmjölken har en avsvällande effekt. Koksaltlösningen rensar ju bara rören så att säga ;)
    Hoppas hon blir bättre snart <3
  • Snuttispluttis

Just det, nu när Kela skrev om bröstmjölk så kom jag på att jag har hört om de som spolar näsan med det också. Vet inte hur de gör dock.

Min stora hatade nässugen också.

Har gjort en gång på lillan och hon var coollugn och såg mest lättad ut för att jag fick ut snorkråkorna :P

Och kanske är man hönsmamma. Eller så vet man att om man inte sover sittandes med bebisen i famnen så får man ett helvete med en övertrött, gallskrikande bebis ;)

Svar på tråden BF Augusti 2016