• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Hazel Grace

Min lille var också jättetäppt för ett par veckor sen och jag använde pipetter med koksalt. Funkade okej men sen fick jag tipset från bvc att droppa bröstmjölk i näsan. Funkade mycket bättre :) pumpade bara ut i en tesked typ och droppade i näsan. Han andades mycket bättre efteråt.

Jag har försökt att liggamma men han släpper hela tiden och det verkar som att han inte ligger bra. Vinkeln blir liksom skev. Har ni bebisen liggandes på sida? Hade varit så skönt att slippa sätta sig upp i sängen och ibland kan han bli kinkig när jag lägga tillbaka honom i sin säng.

• moen

Bröstmjölk i näsan? Låter kul men det sägs ju att bröstmjölk hjälper mot allt så varför inte nästäppa?! :D ska försöka handmjölka ut lite och spruta i med pipett!

Har så svårt att släppa ut mig mjölk nör det inte är bebis som suger. Har någon mer det problemet? Lyckades handmjölka ur 30 ml från ett heeelt överfyllt bröst en gäng men inget mer..

Hazel, hon kan också vara sån att hon släpper. Måste hjälpa mer med att föra bröstet till henne än när jag sitter. Ibland behöver jag resa mig lite så jag kommer upp och har bröstet så att det hänger ner framför hennes mun. Hon är fortfarande på sidan och kan suga tag. Kan sen lägga mig ner igen lite försiktigt. Hoppas du förstår? :'D ibland när hon tar tag utan att jag sätter mig lite blir det lite bökande innan det blir perfekt för oss båda :) ibland är hon för högt upp och för nära, som oftast är fallet, eller för långt ner.

• moen

Snyggt man stavar såg jag... Älskar att skriva halvblind på natten ;)

• Zarizen

Inne på neo när vi låg där så tipsade de om bröstmjölk i näsan om barnen är täppta, det var liksom number one. Annars koksalt. Men bröstmjölken är så bra till allt så den är som en dundermedicin

• Nmg

Hur är/var era 2-3 veckors bebisar?

Tycker min är sååå onöjd hela tiden? Sover inte speciellt mycket heller så han blir överträtt och gnäller mest. Tar 6 Tim att komma ut! Haha. Vi vaknar typ 8 och vi kommer ut kl 14 FM är värst mest gnälligt då sen kan han somna till vid 13 då brukar hag äta och fixa mig så vi kommer ut, är det då det där? Kanske jag som glömt bort hur det är för det va så länge sen jag jade en bebis...

• Mal Mal
    Snuttispluttis skrev 2016-09-28 12:49:32 följande:

Säger inte att det riskfritt att samsova, så ni inte missförstår. Men jag samsov med min första och gör det nu med min lilla. Och då menar jag ligga precis bredvid utan rede. Jag försöker hålla mig vaken när jag liggammar så hon inte ska få ligga och snutta obegränsat, men oftast somnar jag. Vi sover riktigt gott båda två och varken rapar eller byter blöja på natten. När jag ska byta bröst reser jag mig och flyttar henne till andra sidan och lägger mig igen. I med bröstet och sova vidare. Jag har nollkoll på hur ofta eller hur länge jag ammar på natten :P

Det här funkar iaf superbra för oss. Men så dricker jag aldrig alkohol, vi har "korven" som vägg mot min mans del av sängen, hon har egen filt och jag vet att jag inte rör mig nåt i sömnen med henne bredvid.

Enda nackdelen som jag kan komma på är att hon har svårt att somna utan bröstet på dagen. Och hon gillar inte att sova helt själv i sitt rede om jag inte ligger bredvid. Men för mig är nattsömnen viktigare och jag kan ju ta henne i sjalen på dagen om hon verkligen inte vill ligga själv :)

Här har inte mitt bvc nån föräldragrupp :( Tror att jag ska byta faktiskt. Går på öppen förskola på en annan bvc och den är mycket större och personalen verkar mycket roligare.

Då gör vi lika du och jag. Jag vet att det finns viss risk. Men detta är min tredje jag gör så här med och jag tycker det funkar så bra. Sover hela natten förutom ammandet. Går tyvärr upp o byter blöja eftersom han gillar att bajsa vid 01-04. Igår la vi oss redan kl 19 :) Jag var så trött att jag inte stod ut att va uppe längre. Så då behövs verkligen blöjan bytas på natten. Mellan 05 och 06 funkar inte bröstet längre då vill han gå upp, och det är helt okej...
  • Hallonpajen

Jajjemen Nmg!! Malte blev fyra veckor igår och typ i tisdags blev han en helt ny bebis! Vi har haft två extremt gnälliga veckor innan det, typ inte en nöjd minut på hela dagen förutom när han sov. Extremt tröttande! Men nu då, som raka motsatsen! Satt i babysitter medan jag åt frukost och bara tittade sig omkring och är vaken (nöjd!). Sover oxå bättre och lugnare. Enligt wonder weeks ska gnälliga perioden börja först vid 4,5 veckor men Malte är tidig utvecklingsmässigt så jag tror att hans gnällighet var mkt kopplat till det mentala steget, och en omogen mage. Jag ser ju skillnad i hur han fäster blicken och vi har fått några svarsleenden oxå.

Men, som sagt, det blir bättre!!

Stolt sytok!m
  • Nmg

Ok skönt att höra att det blir bättre!

Han verkar oxå vara tidig utvecklingsmässigt kollar runt

Väldigt Mycket, väldigt stark i nacken osv och så

Omöjlig att komma till ro. Det syns att han ör såå trött men det bara gnälls och gnälls. Han blir 3 veckor imorgon. Gjorde du nåt

Speciellt under gnällveckorna? Är det mycket närhet de behöver?

Hallonpajen skrev 2016-09-29 10:53:41 följande:

Jajjemen Nmg!! Malte blev fyra veckor igår och typ i tisdags blev han en helt ny bebis! Vi har haft två extremt gnälliga veckor innan det, typ inte en nöjd minut på hela dagen förutom när han sov. Extremt tröttande! Men nu då, som raka motsatsen! Satt i babysitter medan jag åt frukost och bara tittade sig omkring och är vaken (nöjd!). Sover oxå bättre och lugnare. Enligt wonder weeks ska gnälliga perioden börja först vid 4,5 veckor men Malte är tidig utvecklingsmässigt så jag tror att hans gnällighet var mkt kopplat till det mentala steget, och en omogen mage. Jag ser ju skillnad i hur han fäster blicken och vi har fått några svarsleenden oxå.

Men, som sagt, det blir bättre!!

• Hallonpajen
    Nmg skrev 2016-09-29 12:24:42 följande:

Ok skönt att höra att det blir bättre!

Han verkar oxå vara tidig utvecklingsmässigt kollar runt

Väldigt Mycket, väldigt stark i nacken osv och så

Omöjlig att komma till ro. Det syns att han ör såå trött men det bara gnälls och gnälls. Han blir 3 veckor imorgon. Gjorde du nåt

Speciellt under gnällveckorna? Är det mycket närhet de behöver?

Det var bara närhet som funkade. Han fick amma så ofta han ville och jag hade honom mycket i sjalen. Din låter precis som min bebis så håll ut så vänder det kanske snart för er oxå!
    Stolt sytok!
  • Nmg

Hoppas det!

Jag ammar ju inte men försöker lägga honom nära mig eller så sover han på mig osv. Köpte en babybjörn bärsele men han skriker i den jag tror att det har o göra med att han inte ser nåt i den han skulle

Säkert vilja vara vänd men då Håller inte nacken

Hallonpajen skrev 2016-09-29 12:32:35 följande:

Det var bara närhet som funkade. Han fick amma så ofta han ville och jag hade honom mycket i sjalen. Din låter precis som min bebis så håll ut så vänder det kanske snart för er oxå!

Svar på tråden BF Augusti 2016