• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Nefermiw
    Zarizen skrev 2016-09-27 19:42:39 följande:

Tips på bra och sköna (och inte för dyra) amningsbh'ar? Jag kör på HM's nu 2pack för 249:- men skulle vilja ha några fler.. går ju åt en del när man använder dem dygnet runt.

Tycker det är väldigt svårt att hitta en bra bh. Jag ska ha 80G eller 80H och det är svårt att få i någon affär här i Lund. Köpte två på nettet förra veckan och en sitter bra men den andra känns fel. De stora bh brukar också kosta lite väl mycket och en amningsbh ska jag bara använda max ett år, så där finns en gräns hur många pengar jag vill lägga på en bh.
  • Hazel Grace

Hallonpajen, jag märkte att min lille också trivdes på mage nyligen. Låg jättelänge en gång och försökte få honom att somna och så tänkte jag typ trötta ut honom med nackträning men när jag la honom på mage så somnade han på en gång. Tänkte på psd också och vände honom efter typ tio minuter men då vaknade han igen så jag lät honom sova på mage i kanske en timme medan jag låg bredvid. Han har inte somnat så igen sen dock. Däremot älskar min att ligga på sidan. På dagen kan jag låta honom sova så ibland men på natten vågar jag inte. Vet inte hur stora riskerna är men om han sover bättre på mage så rådfråga på bvc nästa gång kanske? Har hört att varningarna är lite överdrivna också. Alltså att risken finns men är inte nödvändigtvis så stor.

Moen, va kul med återträffen! Vi ska ha om tre veckor här men jag tror faktiskt inte att någon kommer komma. Min grupp kändes inte så sällskapliga tråkigt nog. Men hoppas jag har fel. Jag vill också hitta aktiviteter och träffa andra föräldrar :p vad kan man hitta på?

• moen
    Hazel Grace skrev 2016-09-27 20:57:28 följande:

Hallonpajen, jag märkte att min lille också trivdes på mage nyligen. Låg jättelänge en gång och försökte få honom att somna och så tänkte jag typ trötta ut honom med nackträning men när jag la honom på mage så somnade han på en gång. Tänkte på psd också och vände honom efter typ tio minuter men då vaknade han igen så jag lät honom sova på mage i kanske en timme medan jag låg bredvid. Han har inte somnat så igen sen dock. Däremot älskar min att ligga på sidan. På dagen kan jag låta honom sova så ibland men på natten vågar jag inte. Vet inte hur stora riskerna är men om han sover bättre på mage så rådfråga på bvc nästa gång kanske? Har hört att varningarna är lite överdrivna också. Alltså att risken finns men är inte nödvändigtvis så stor.

Moen, va kul med återträffen! Vi ska ha om tre veckor här men jag tror faktiskt inte att någon kommer komma. Min grupp kändes inte så sällskapliga tråkigt nog. Men hoppas jag har fel. Jag vill också hitta aktiviteter och träffa andra föräldrar :p vad kan man hitta på?

Va tråkigt! Men jag tror man kan få byta grupp om man vill? Finns ju verkligen allt! Babysim, yoga, baby rytmik bland annat. Öppna förskolan brukar ha väldigt mycket också, även fast du har ett så litet barn så är öppna förskolan mycket för de vuxna också och inte bara barnen. Tror du kan fråga på BVC, dom brukar ha koll på aktiviteter nära dig :) Känns som att föräldragruppen och baby swing (med fika efter) räcker med sällskap iaf för en början för mig, även fast jag är lite sugen på babysim. Man ska ju orka också!
  • Misszandra
    Hazel Grace skrev 2016-09-27 20:57:28 följande:

Det med sova på mage har jag inte stor koll på men som du säger så tror jag också varningarna är väldigt överdrivna. Första veckan när vi kom hem och innan BVC tanten var här hade jag min son i sängen med mig, sen sa hon att det är stor risk för psd. Så då vågade jag inte, men sov så himla dåligt i kanske 1-2 veckor så jag gick tillbaka till samsova. Jag är så beroende av min sömn och nu sover vi så himla bra hela familjen. Lillen vaknar 1-2 ggr/natt och vill äta men jag matar i sängen, ligger och ammar. 

Har också läst nu att de tester som gjordes där psd hände, var föräldrarna alkoholpåverkade, eller andra faktorer spelade in. Så samsovning är inte så illa som de påstår, dock måste BVC varna och rekommendera enligt de reglerna. 

Det jag ville komma fram till var att jag tror inte det är så illa som de påstår men just magsovning tror jag ger mkt tryck på lungorna och kan då din bebis inte vända sig, och du sover kan det bli farligt. Men jag ligger med min son på magen ofta, men då ser man honom, och man ser att han andas. 
  • Nmg

När börjar man gå på De där träffarna? Jag har inte hört nånting från BVC om nån som träff.

Min son bruksr oxå sova på mig, jag tror han gillar det speciellt eftersom jag inte ammar så vill han nog ha den närheten.

Ibland så brukar han vara väldigt gnällig på förmiddagarna så då brukar jag låta honom ligga på sidan och det verkar han gilla. Men på nätterna vill jag att han ligger på rygg, om han nu inte ligger på mig men det är ju EN kortare stund, somnar han så Lägger jag över honom på rygg.

Har ni börjat få in sovrutiner än?

Hör är det kaos Än men han är ju inte ens 3 veckor så jag ska inte ha för höga förhoppningar.

Ibland kan han sova heeeela förmiddagen och sen typ dagen efter kan han gnälla hela FM istället. Dock verkar han vara skrikigast mellan 16-20 sen brukar han sova igen. Vaknar 1-2 ggr på natten för att Äta.

Alltså min vänster axel är helt slut av allt bärande (han väger ju en del oxå)

På Torsdag ska jag till min sjukgymnast så han får trycka

Och fixa till den och ge mig tips övningar. Jag vill ju verkligen inte skada kroppen och absolut inte få nån krokig rygg vilket det känns som att Man får nu när jag inte kan träna magmusklerna än, finns liksom inget stöd där framme som håller upp ryggen.

Vill verkligen inte se ut som ringaren i NotreDame...

• minMonchichi

Tack för tips ang amningen.

Jag vill väl att det ska fungera för bägges skull antar jag...Så nej, är nog inte redo att ge upp än! Inte när jag hör att det kan komma att fungera lite längre fram när hon blivit större

Vi är ute varje dag, om det mot förmodan inte blir promenad så sover hon i vagnen utomhus i flera timmar om dagen, bästa medicinen!!

• moen

Nmg, vi va på första träffen igår och hon är 2 månader. Dom andra va 3 och 4 och de va första gången för dom med.. Tycker det låter lite sent bara :S hör med BVC!

Min tjej har haft fasta sovrutiner ett bra tag nu, men senaste 2 dagarna hat det varit lite annorlunda. Jag tror att det är för att vi inte riktigt varit hemma men kan ju också vara hon som ändras. Tror absolut att jag har hundarna och dom strikta rutinerna att tacka.. Går ju ut med dom samma tider varje dag och då följer ju hon med och sover i sjalen / vagnen. Och eftersom jag ammar varje gång innan jag går ut och när jag kommer hem så blir mat tiderna samma också :) jätte skönt! Tack hundar!!!

• Hallonpajen

Moen, jag känner igen det där med hund och rutiner! Blir samma här och trots att han bara är 4 veckor tycker jag vi har hyfsade rutiner dagtid. Nattetid däremot...ammar ni alltså bara 1-2 ggr per natt?!! Här ammas det varannan timme...man blir helt slut! Han behöver det verkligen inte min lille klump, men jag tror det är magen som ställer till det och gör så att han vaknar och inte kan somna om utan bröstet. Han har inte direkt magont men är det en rap eller bajs på väg stökar han runt i massor...

Ska fråga på BVC nästa vecka om magsovande och evt andningslarm. Gällande samsovning så är det helt ok så länge man inte delar täcke med bebisen och gärna har bebisen i babynest. Det har vi och är inga som helst problem enligt BVC (med tanke på psd alltså)

Stolt sytok!
  • moen

Hallonpajen, hundar är super! Åh så jobbigt att amma så ofta.. jag ammade också sådär mycket förut under natten.. varje eller varannan timme! Men nu när hon är två månader märker jag att hon börjat sova bättre tack och lov :) Senaste veckan lägger vi oss 23 och vaknar 02 och ammar, går upp 05 för då är hon hungrig men glad och pigg!

Vågar inte att hon sover bredvid mig utan babynestet :/ Är jobbigt för kan inte liggamma för då somnar jag...

• Misszandra

Min son är nu två månader och igår var jag och hälsa på hos en gammal arbetskamrat. Hon ville ju så klart hålla honom, vilket jag inte har några problem med. Men så fort han kom till henne började han skrika. Första två gångerna uppfattade jag att först var han hungrig sen var han trött och att det var anledningen men tredje gången så sov han och då vaknade han till och när han såg att han inte var hos mig började han skrika efter typ en minut. Så jag tog honom och då somnade han direkt, nästan på sekunden han landade på min axel. 

Kan han vara i en period då han tkr främlingar är jobbigt eller hade han kanske bara en dålig dag för förra helgen var vi hos farmor och farfar och det var inga större problem, märkte att han var lite gnällig om han var borta från mig för länge men inte så här. Är det 8 veckors utvecklingsperioden? 

Svar på tråden BF Augusti 2016