• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Nmg

Haha jag skrattar åt synen jag får framför mig att bebisen kräks På din svärmor

Alltså dessa svärmödrar haha. Min ska oxå Bära runt

På honom jämt och gå in i ett annat rum! Man blir ju galen!!

Har forfarande inte bestämt om jag ska ut ich äta med kollegorna på onsdag eller om jag ska stanna hemma

Då risken Är stor att hon kommer komma hit... Vill inte att hon ska bära runt på honom i flera timmar när jag inte är hemma. Och sambon kommer Väl inte säga nåt till henne.

• moen
    Nmg skrev 2016-09-25 12:50:48 följande:

Haha jag skrattar åt synen jag får framför mig att bebisen kräks På din svärmor

Alltså dessa svärmödrar haha. Min ska oxå Bära runt

På honom jämt och gå in i ett annat rum! Man blir ju galen!!

Har forfarande inte bestämt om jag ska ut ich äta med kollegorna på onsdag eller om jag ska stanna hemma

Då risken Är stor att hon kommer komma hit... Vill inte att hon ska bära runt på honom i flera timmar när jag inte är hemma. Och sambon kommer Väl inte säga nåt till henne.

Jag hade sagt till sambon att hon inte får komma! Du ska kunna gå ut och ta det lugnt utan att behöva oroa dig för att din bebis ska vara hos någon annan. Jag hade inte velat att min lilla skulle va hos någon hon inte kände när jag va borta, även fast pappan famns i närheten. Det är ju nog jobbigt att gå ut utan sin bebis. Det tycker jag att han måste förstå :)
  • moen

Nu har sambons äldsta bror (inte han som bor hos oss) äntligen åkt hem. Hatar när han håller i henne. Han har redan från början struntat i att hålla en hand som stöd för hennes huvud, även fast man sagt till. Nu när hon håller huvudet själv låter han henne sitta i hans knä utan riktigt stöd för ryggen. Tycker att det är så läskigt. Försöker säga fint, då tar han ett bättre tag men sen är det som att han glömmer det. Blir arg på mig själv att jag inte bara tar henne och säger att om han inte kan hålla ordentligt får han inte hålla alls! Känner igen det där som du sa, Hazel. Varför vågar man inte säga ifrån?! Sen kommer sambon få en lätt utskällning för att inte han sa ifrån.. Det är ändå hans bror och det är lättare att säga nåt då! Han vet att jag tycker det är jobbigt, och hade även sagt åt honom innan hans bror kom. Nästa gång kommer jag hålla henne i ett järngrepp och plocka upp henne innan någon kommer, för annars gör andra det! Även fast hon sover. Då är det bättre om det är jag som väcker..

Nu inväntas svärmor.. Då är det väl hennes tur att irritera mig

• minMonchichi

Hej!

Skrev lite i mitten av graviditeten o har delvis följt tråden slaviskt, men efter att lillan kom för en månad sen har jag inte haft tid att varken följa eller berättat att hon kommit

Ni kanske redan varit inne på området, men omöjligt att hitta när i så fall. Jag undrar om någon av era bebisar varit sena med att komma igång med amningen?

Jag pumpar, flaskmatar och ger ersättning.

Har provat amningsnappar i flera former och storlekar, vårtutdragare (fast på bb sa de att det inte är vårtorna det är fel på, utan hennes sugteknik), legat ner, suttit, stått, haft henne i olika positioner, prövat när hon är hungrig, halvmätt, mätt osv.

Snart ger jag upp.

Hon får mat så det räcker och blir över men skulle verkligen vilja amma henne och jag orkar inte pumpa mer nu.

Nu griper jag efter sista halmstråt! Någon som kan säga att det kan fungera om en månad eller någon som kan säga "ge upp"!

Vi blir frustrerade bägge två när hon inte tar rätt tag utan bara snuttar och inte får in bröstet i munnen!!

Jag vet att det är lätt att säga, men jag håller på att spricka när jag läser om era svärmödrar och liknande, skrik åt dem!!! Seriöst, hur tänker de? Vi vet vad som är bäst för våra barn. Undrar om de hade uppskattat om de blivit behandlade på samma sätt när de hade bebis/barn?! Kram på er!

• Nmg

Mmm men jag vet inte hur jag ska ta upp ämnet... Jag har sagt till honom att han lär möta upp min dotter på kvällen efter hennes träning så hon inte går själv i

Mörkret och det skulle han göra men då är det väl typiskt om hon är här så säger hon säkert att hon kan passa bebis medans han går iväg..

Ska jag bara säga "din mamma får inte komma" känns lite taskigt...

moen skrev 2016-09-25 13:56:12 följande:

Jag hade sagt till sambon att hon inte får komma! Du ska kunna gå ut och ta det lugnt utan att behöva oroa dig för att din bebis ska vara hos någon annan. Jag hade inte velat att min lilla skulle va hos någon hon inte kände när jag va borta, även fast pappan famns i närheten. Det är ju nog jobbigt att gå ut utan sin bebis. Det tycker jag att han måste förstå :)

• jess06

Det här med svärföräldrar verkar vara ett hett ämne hos de flesta. Jag känner mig lite kluven.. Jag är väldigt noga med att människor som röker ska tvätta sig ordentligt osv innan de håller Hanna eftersom jag vet att rökning har stor inverkan på psd. Min svärfar röker 2 pkt om dagen och har alltid gjort det. Han har även alltid rökt inne men sedan lillan kom påstår han att han slutat röka inne. Dock står han med ytterdörren öppen, precis vid dörröppningen och röker så det kommer ju i alla fall in.. Dom kommer sällan och hälsar på hos oss men vill att vi ska komma varje dag och det är faktiskt rätt tjatigt, speciellt eftersom jag alltid är trött efter infektionen från kejsarsnittet. Nu har svärmor börjat ränna här nästan varje dag istället.. Dom påstår hela tiden att rökning inte är skadligt för barnet osv, blir så trött på deras resonemang eftersom jag vet att det inte stämmer. Jag vill ju att lillan ska vara med farmor och farfar eftersom hon inte har mormor och morfar men deras tankesätt gör mig rädd för att någonsin kunna lämna henne där utan mig, mannen får inte gå dit med henne utan mig heller, önskar verkligen att det inte skulle behöva vara så. Hur ser ni på det här med rökning?

• moen
    jess06 skrev 2016-09-25 16:18:35 följande:

Det här med svärföräldrar verkar vara ett hett ämne hos de flesta. Jag känner mig lite kluven.. Jag är väldigt noga med att människor som röker ska tvätta sig ordentligt osv innan de håller Hanna eftersom jag vet att rökning har stor inverkan på psd. Min svärfar röker 2 pkt om dagen och har alltid gjort det. Han har även alltid rökt inne men sedan lillan kom påstår han att han slutat röka inne. Dock står han med ytterdörren öppen, precis vid dörröppningen och röker så det kommer ju i alla fall in.. Dom kommer sällan och hälsar på hos oss men vill att vi ska komma varje dag och det är faktiskt rätt tjatigt, speciellt eftersom jag alltid är trött efter infektionen från kejsarsnittet. Nu har svärmor börjat ränna här nästan varje dag istället.. Dom påstår hela tiden att rökning inte är skadligt för barnet osv, blir så trött på deras resonemang eftersom jag vet att det inte stämmer. Jag vill ju att lillan ska vara med farmor och farfar eftersom hon inte har mormor och morfar men deras tankesätt gör mig rädd för att någonsin kunna lämna henne där utan mig, mannen får inte gå dit med henne utan mig heller, önskar verkligen att det inte skulle behöva vara så. Hur ser ni på det här med rökning?

Hur kan man påstå att rökning inte är skadligt för barn?! Herregud det va de dummaste jag hört! Vi har som tur är ingen som röker i våran omgivning. Efter att min svärfar fick cancer i vintras slutade han tvärt. Den enda som röker är min mormor (som röker inne) men henne träffar vi bara någon gång om året. Så det har vi tur med ändå :)

Svärmor va faktiskt okej att ha här. Har egentligen inget emot henne.. Va bara lite mycket besök idag. Hon ska komma på torsdag och hjälpa mig med hundarna och kanske ta vår lilla tjej på promenad så får jag lite avlastning. Sambon jobbar i mer än 12 timmar på torsdag, och jag får så ont i ryggen av att bära lilltjejen i hela dagen. Och kommer vilja avlasta mig genom att han tar henne efter ett så långt pass :)
  • Snuttispluttis
    minMonchichi skrev 2016-09-25 15:27:31 följande:

Hej!

Skrev lite i mitten av graviditeten o har delvis följt tråden slaviskt, men efter att lillan kom för en månad sen har jag inte haft tid att varken följa eller berättat att hon kommit

Ni kanske redan varit inne på området, men omöjligt att hitta när i så fall. Jag undrar om någon av era bebisar varit sena med att komma igång med amningen?

Jag pumpar, flaskmatar och ger ersättning.

Har provat amningsnappar i flera former och storlekar, vårtutdragare (fast på bb sa de att det inte är vårtorna det är fel på, utan hennes sugteknik), legat ner, suttit, stått, haft henne i olika positioner, prövat när hon är hungrig, halvmätt, mätt osv.

Snart ger jag upp.

Hon får mat så det räcker och blir över men skulle verkligen vilja amma henne och jag orkar inte pumpa mer nu.

Nu griper jag efter sista halmstråt! Någon som kan säga att det kan fungera om en månad eller någon som kan säga "ge upp"!

Vi blir frustrerade bägge två när hon inte tar rätt tag utan bara snuttar och inte får in bröstet i munnen!!

Jag vet att det är lätt att säga, men jag håller på att spricka när jag läser om era svärmödrar och liknande, skrik åt dem!!! Seriöst, hur tänker de? Vi vet vad som är bäst för våra barn. Undrar om de hade uppskattat om de blivit behandlade på samma sätt när de hade bebis/barn?! Kram på er!

Har läst att det kan ta flera månader innan en del får amningen att funka helt. Har också hört om de som delammat/ pumpat första tiden och sen kunnat helamma. Jag tror att det som spelar störst roll är hur din bebis och du är. Alltså, varför amningen inte funkar för just er. Hur viktigt är det för dig att kunna helamma? Är det värt frustrationen? Tårar? Uppgivenhet? Och att trots din ansträngning kanske det inte funkar ändå? Kommer din bebis nånsin lära sig ta bröstet på rätt sätt? Kan det vara bättre för henne och er relation att mata på något annat sätt?

När det gäller amning hjälper det tyvärr inte hur mycket man än vill och hur "rätt" man än gör. Ni är två om det, bebisen är ju också en person med egen vilja och hon kanske inte alls håller med dig om hur ni ska göra.

Jag hade en traumatisk upplevelse av den första tiden med min stora pga amningen. Jag skulle bara ha accepterat omständigheterna och ge upp att nånsin helamma henne. Nu säger jag inte att du ska ge upp, men jag vet att det inte alltid är värt att kämpa med det.

Min lilla helammar jag nu, men hade det inte gått hade jag kört ersättning utan problem.

Lycka till!
  • Misszandra
    jess06 skrev 2016-09-25 16:18:35 följande:

Du borde väl kunna hänvisa till forskning att rökning ökar risken för psd? Och jag menar, vi lever väl i ett samhälle där alla är medvetna om hur rökning påverkar oss människor negativt och jag menar en liten bebis har inte immunförsvaret som vi har och inte heller valet att inte komma till nån som nyss rökt. 

Om det hade varit mina föräldrar hade jag sagt att du får inte hålla min son på minst 3h efter du rökt, min pappa var precis som din svärfar. För 4 år sen slutade han tvärt, trodde aldrig han skulle klara de av anledningen hur mkt han rökte på en dag, han hade alltid en cigg i munnen. Mina svärföräldrar röker, de smygröker ofta, vill inte att nån ska se dom röka men alla vet att de gör de, tror de "försöker" sluta nu pga två barnbarn men jag har gjort klart för min sambo att ska de röka får de inte hålla vårt barn, de skadliga ämnena sitter inte bara i kläderna utan även i huden i ett visst antal timmar efteråt, kvittar om du tvättar händerna, det försvinner inte ändå.

Sen tkr jag det är så hemskt med barn vars föräldrar röker och sen går direkt in och tar på sitt barn och pussar på den. Kunde lika gärna ha ungen rakt framför ciggen, samma effekt. Folk påstår alltid att "men vi överlevde ju när våra föräldrar gjorde det när vi var små" ja, jo det gjorde vi men det finns många som inte gjorde det ... 
  • Misszandra
    Hazel Grace skrev 2016-09-24 16:28:16 följande:

När min lilla sover så ligger han ofta och gnyr och gnäller lite för att sen somna om. Han gråter inte och skriker inte, han bara låter lite grann. Jag går dit och ser till honom ifall att jag behöver ta honom men oftast räcker det att bara rätta till filten om ens det.

Så är vi hos svärisarna och han sover. Jag har förklarat hundratals gånger hur han fungerar med sömnen, så kommer svärfar och hetsar om att han gråter och jag säger lugnt att nej han gnyr bara lite, han somnar om inom några sekunder. Sagt och gjort, han kom till ro på en gång. En minut senare hör jag att han börjar låta lite högre och jag går och tittar till honom. Då står svärmor där och pillar på honom, har handen på honom och liksom skakar eller vaggar honom om ni förstår vad jag menar. Jag säger återigen att han somnar om snart om han bara får vara. Men hon fortsätter. Jag gillar inte att säga till igen men det är uppenbart att hon har väckt honom med flit. Jag går ut ur rummet och mumlar till sambon vad hon gjort och han svär lite men gör inget åt det. Går förbi igen och ser att hon plötsligt har plockat upp honom. Tänker att han kommer börja skrika efter mat snart ändå så jag låter dom va. Och såklart, nu är han vaken och jag får ta honom och amma. Kan riktigt känna hur båda svärisarna väntar på att få rapa och bära. Hoppas lillen kräks på dom...

Måste säga att det är ganska komiskt att mina svärföräldrar är precis tvärtom. Min son är en liten "knä-bebis" han kan inte sova själv, lägger man ner honom så 1 gång på 10 gånger lyckas han sova vidare annars vaknar han och får han inte sova får man ett rent helvete på kvällen av övertrötthet. Av den anledningen låter jag ofta honom sova på mig, då jag inte störs av det, tkr bara det är mysigt, men de envisas om att han ska sova själv, så de lägger alltid ner honom och då vaknar han sen är det jag som får ta skiten på kvällen. Det komiska är också att även fast de envisas med att lägga ner honom så envisas de med att de ska ha honom. Nästan som att de inte vill att jag har honom hos mig alltid, för om han vaknar får jag inte röra honom, och somnar han inte om så tar de alltid upp honom. Oftast får jag ta honom ändå för han blir förtvivlad när han vaknar och inte ser mig. 

Låter lite som att vi skulle behövt byta svärföräldrar! ;) 

Tkr också det är så tråkigt att man ska behöva förklara en grej 1000 gånger och ändå lyssnar de inte på en, man känner ju sin bebis bäst och vet hur hen fungerar. Man lär sig ju nya knep hela tider tkr jag. 

Något som jag också är rädd för är att saker som var ok när de hade småbarn är inte ok nu. Som att en bebis inte får sova på mage om den inte kan vända sig själv. Och jag var inte i närheten och kommer in i vardagsrummet, då har hon lagt honom på mage när han sov, och jag blev så stressad, förklarar att han får absolut inte ligga på mage när han sover, det är då han kan sluta andas osv, och då säger hon till min sambo på spanska att det är bra för bebisar att ligga på magen, det ska hjälpa dom att rapa osv. Ja, han ska ligga på magen när han är vaken, nån minut om dagen men inte när han sover. Man blir ju lite nervös över att lämna honom ensam när de inte har koll och tar sig frihet till både det ena och det andra. 
Svar på tråden BF Augusti 2016