• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • calabalic
    cutepoison skrev 2016-08-18 18:06:29 följande:
    Nej jag hade värkar i 16 h och var helt öppen och skulle krysta men min älsklings hjärtljud ökade snabbt eftersom han blev stressad då han svalt fostervatten med avföring i så de tog beslut att det var fara för hans liv. Han låg sen på neonatal hela dagen för observation och provtagningar men blev utskriven som tur var!! Jag har fortfarande ont men det är bättre. Det är jätte fult ärr men jag hade nog inte gillat det hur som helst :( Jag har nog mest mått psykiskt dåligt att det blev som det blev men det blir bättre för varje dag iaf.
    Aha, ja det blev ju inte riktigt som man tänkt. Men jag försöker tänka att förlossningar aldrig blir som man föreställt sig och att egentligen kvittar det ju HUR de kommer ut, bara de gör det och mår bra. Men visst är det galet hur snabbt de kan bli redo med ett helt operationsteam! Skönt att sonen mådde bra trots allt, min dotter blev snabbt bra oxå trots att de trodde att det skulle gå sämre. Jag har dock haft en hel del ångest nu i efterhand över hur det kunde ha gått och jag är betydligt mer orolig och nojig nu än jag var efter förra snittet. Inte blev det bättre av att vi fick åka in i ilfart på 4:e dagen för att hon blev blå (andades dock och fick fin färg igen efter 20 sek så läkaren trodde det bara var en tillfällig dip som kan bli på nyfödda första dagarna).

Ärret blir mycket bättre med tiden sen! I början ser det ju hemskt ut. Sen beror det på hur bra man läker, vissas ärr syns knappt efter ett år, andra behöver några år till. Men det brukar bli helt ok redan efter några månader. Mitt förra blev snabbt fint men sen blev det fult eftersom jag blev gravid så tätt inpå (3 mån).
  • calabalic

Nu har vi också vägt vår lilla. Dag 9 är hon 220g över sin födelsevikt så nu väger hon 3600g. Gått upp 280g sen i måndags! Känns jätteskönt eftersom hon var så svag i början. Har haft ångest sen hon blev blå och ställt klockan för att väcka henne och amma. Nu känner jag att jag snart kan börja njuta lite, idag är första dagen som smärtan efter snittet känns lite mer uthärdlig också.

• Sommarmalva
    cutepoison skrev 2016-08-18 15:40:26 följande:

hej alla! Har inte orkat skriva här något. Var skit tufft efter förlossningen (akut kejsarsnitt) och mjölken dröjde. Min älskling var ju stor, 4690 g när han föddes men han tappade väldigt mycket i vikt. Idag var vi på BVC och han har gått ner igen till 4185 g :( Positivt är att min mjölk börjat komma och att vi har en plan för ersättningen. Men känner mig som en dålig mamma. Stackarn!

Vet hur det känns, det där att inte kunna ge sin älskling mat, att känna sig usel som mamma... Min lille gick ner från närmare 4300 till 3700 på tre dagar. Först nu när han är en månad gammal så har han kommit förbi födelsevikten. Vi har kämpat med amningen mycket! Och kört ersättning efter varje mål så i ligger vi äntligen på plus! Har ni börjat med ersättning? Hur känns det? Jag ville ju så gärna amma. Nåt jag pratade mycket om med bm, eftersom det inte funkade med förra barnet, så det blev en sån enorm besvikelse nu när det inte funkar som jag vill. Har bara mjölk i ena bröstet med så tror inte jag kommer få igång så pass så han klarar sig på enbart amningen. Men jag kämpar på. Ammar, och pumpar lite imellanåt för att få igång ännu mera. Än tänker jag inte ge upp...
  • Sommarmalva
    calabalic skrev 2016-08-19 16:55:14 följande:

Nu har vi också vägt vår lilla. Dag 9 är hon 220g över sin födelsevikt så nu väger hon 3600g. Gått upp 280g sen i måndags! Känns jätteskönt eftersom hon var så svag i början. Har haft ångest sen hon blev blå och ställt klockan för att väcka henne och amma. Nu känner jag att jag snart kan börja njuta lite, idag är första dagen som smärtan efter snittet känns lite mer uthärdlig också.

Härligt att hon gått upp i vikt bra, men vad otäckt det där att hon blev blå!! Vad hände? Såg ni att hon började bli blå eller var hon redan blå när ni kollade till henne? Vilken fasa!! Absolut största mardrömmen!
  • cutepoison
    Sommarmalva skrev 2016-08-19 23:08:41 följande:

Vet hur det känns, det där att inte kunna ge sin älskling mat, att känna sig usel som mamma... Min lille gick ner från närmare 4300 till 3700 på tre dagar. Först nu när han är en månad gammal så har han kommit förbi födelsevikten. Vi har kämpat med amningen mycket! Och kört ersättning efter varje mål så i ligger vi äntligen på plus! Har ni börjat med ersättning? Hur känns det? Jag ville ju så gärna amma. Nåt jag pratade mycket om med bm, eftersom det inte funkade med förra barnet, så det blev en sån enorm besvikelse nu när det inte funkar som jag vill. Har bara mjölk i ena bröstet med så tror inte jag kommer få igång så pass så han klarar sig på enbart amningen. Men jag kämpar på. Ammar, och pumpar lite imellanåt för att få igång ännu mera. Än tänker jag inte ge upp...

Ja det är hemskt när de mår dåligt :( Ja vi kämpar också med amningen. Eftersom jag var sövd efter kejsarsnittet och han var medtagen så gav de han ersättning på neo. Jag fick sen hjälp med amningen men alla sa och gjorde olika så jag blev stressad. Sen kan det ta längre tid för mjölken att rinna till när man gjort kejsarsnitt. Min sambo har varit ett enormt stöd och läst på allt om amning och hjälpt mig <3 Först skulle vi ge ersättning om vi märkte att han inte blev mätt men när vi var på återbesök sa hon att vi inte behövde ge mer men sen gick han ner i vikt igen så nu ger vi var tredje timme. Det är ganska tufft för jag ska amma innan och på natten är han väääldigt svårväckt. Antar det beror på ersättningen. Vi håller på minst 1 timme men ofta ännu längre på natten. Är så trött och ledsen och känner att jag inte räcker till. Men jag vill inte heller ge upp!
  • Sommarmalva
    cutepoison skrev 2016-08-20 13:20:32 följande:
    Ja det är hemskt när de mår dåligt :( Ja vi kämpar också med amningen. Eftersom jag var sövd efter kejsarsnittet och han var medtagen så gav de han ersättning på neo. Jag fick sen hjälp med amningen men alla sa och gjorde olika så jag blev stressad. Sen kan det ta längre tid för mjölken att rinna till när man gjort kejsarsnitt. Min sambo har varit ett enormt stöd och läst på allt om amning och hjälpt mig <3 Först skulle vi ge ersättning om vi märkte att han inte blev mätt men när vi var på återbesök sa hon att vi inte behövde ge mer men sen gick han ner i vikt igen så nu ger vi var tredje timme. Det är ganska tufft för jag ska amma innan och på natten är han väääldigt svårväckt. Antar det beror på ersättningen. Vi håller på minst 1 timme men ofta ännu längre på natten. Är så trött och ledsen och känner att jag inte räcker till. Men jag vill inte heller ge upp!
    Känner igen precis allt! I början fick jag med ställa klockan, var tredje timma. Amma först och sen ersättning. Nu äter han bara en gång på natten men vi håller också på minst en timma. Först amma, vilket kan ta lång tid eftersom jag inte vill stressa, och vill att han ska tömma riktigt ordentligt, sen ge ersättningen. Så skönt nu att slippa tiderna. Nu ska vi mata honom när han själv säger till, vilket han faktiskt fixar nu! I början vaknade han inte av sig själv när han behövde äta utan var som er lille, svårväckt.
    Jag har gråtit ett flertal gånger och sagt att jag ger upp! Skiter i amningen! Men när det lagt sig så inser jag ju hur mycket jag faktiskt vill amma, och fortsätter kämpa.
  • cutepoison
    Sommarmalva skrev 2016-08-20 15:02:25 följande:
    Känner igen precis allt! I början fick jag med ställa klockan, var tredje timma. Amma först och sen ersättning. Nu äter han bara en gång på natten men vi håller också på minst en timma. Först amma, vilket kan ta lång tid eftersom jag inte vill stressa, och vill att han ska tömma riktigt ordentligt, sen ge ersättningen. Så skönt nu att slippa tiderna. Nu ska vi mata honom när han själv säger till, vilket han faktiskt fixar nu! I början vaknade han inte av sig själv när han behövde äta utan var som er lille, svårväckt.
    Jag har gråtit ett flertal gånger och sagt att jag ger upp! Skiter i amningen! Men när det lagt sig så inser jag ju hur mycket jag faktiskt vill amma, och fortsätter kämpa.
    Ännu en nästintill sömnlös natt. Amningen fungerade inte alls där vid 2 och jag blir bara ledsen. Han är för trött så det blir att hälla i han ersättning bara. Han går inte att väcka!! Vid 5 fungerade det mycket bättre. Däremellan drömde jag en massa och bad min sambo hämta honom 3 gånger för att jag skulle amma (jag trodde klockan hade ringt igen)! Så jag störde både mig själv och honom (och min sambo :() Hoppas verkligen det blir bättre. Fasar för när sambon ska börja jobba igen. Ja jag vill också amma och vill inte ge upp. Tror inte jag kommer det heller men det känns tungt att inte sova någonting på nätterna. 
  • calabalic

Suck då har man dragit på sig en infektion i operationssåret.. Tydligen väldigt vanligt efter akutsnitt. Var inne o kollade upp det idag och fick antibiotika. Hoppas det läker bättre nu. Vore så skönt om man kunde läka o tillfriskna helt snart så man kan njuta lite mer av bebistiden.

• Sommarmalva
    cutepoison skrev 2016-08-21 11:01:04 följande:
    Ännu en nästintill sömnlös natt. Amningen fungerade inte alls där vid 2 och jag blir bara ledsen. Han är för trött så det blir att hälla i han ersättning bara. Han går inte att väcka!! Vid 5 fungerade det mycket bättre. Däremellan drömde jag en massa och bad min sambo hämta honom 3 gånger för att jag skulle amma (jag trodde klockan hade ringt igen)! Så jag störde både mig själv och honom (och min sambo :() Hoppas verkligen det blir bättre. Fasar för när sambon ska börja jobba igen. Ja jag vill också amma och vill inte ge upp. Tror inte jag kommer det heller men det känns tungt att inte sova någonting på nätterna. 
    Hoppas det vänder för er snart! När han börjar gå upp i vikt och får bestämma lite själv när han ska äta. Allt vände till det bättre här hemma när Max kommit över födelsevikten och visat att han går upp i vikt. Att han får bestämma själv. Vaknar bara en gång på natten. Äter sent på kvällen, runt 22-23. Sen äter han runt 3-4 och sen på morgonen runt 7-8.
    Jag vet hur det är att inte få sova, att behöva ställa klockan. Fruktansvärt och utmattande! Men nån gång vänder det! Även om det är en klen tröst när man är mitt i.
    Önskar stort lycka till!
  • Sommarmalva
    calabalic skrev 2016-08-21 22:32:49 följande:

Suck då har man dragit på sig en infektion i operationssåret.. Tydligen väldigt vanligt efter akutsnitt. Var inne o kollade upp det idag och fick antibiotika. Hoppas det läker bättre nu. Vore så skönt om man kunde läka o tillfriskna helt snart så man kan njuta lite mer av bebistiden.

Åh nej! Vad jobbigt! Hoppas det blir bra snart och ni får njuta av familjelivet!
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)