• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • cutepoison
    fastfrusen skrev 2016-08-25 15:26:19 följande:

Jag flaskmatar från start och kan tipsa er om en superbra grupp på FB "Till dig som flaskmatar ditt barn - tips och råd på vägen!" även om man ammar/delammar/flaskmatar har jag lärt mig mycket av folket där, högt i tak och lätt att få svar på frågor. www.attflaskmata.se/ är också bra, där kan man läsa om olika myter med amning vs flaskmatning, så ha verkligen inte dåligt samvete om amningen inte fungerar. En glad mamma är det bästa för bebis :) Vad gäller attityd gentemot flaskmatning har jag bara stött på en barnmorska som ifrågasatte på BB men henne snäste jag av, resten vågar väl inte ;)

Skönt att du vågar snäsa ifrån! Jag har sett den gruppen!

Amningshjälpen har också en fb sida.Tips till er som fortfarande försöker amma. Jag ringde faktiskt en hjälpmamma idag och fick lite tips om amning och ersättning. Bland annat att dra ner på ersättningen, iaf inför natten så att han ska vakna fortare. Annars sover han hur många timmar som helst och då stimuleras inte brösten.
  • Sommarmalva
    calabalic skrev 2016-08-25 18:55:42 följande:

Nu är dottern två veckor gammal och antibiotikan har gjort att min infektion börjar ge med sig, skönt. Amningen funkar bra för oss, skönt att min kropp kan göra nånting rätt iaf. Men puh vad mycket jobb det är med två barn under 15 månader alltså! Kommer bli ett intensivt år.

Hur gör ni med napp? Sonen ville inte ha napp men vi ska testa på dottern oxå för hon är så väldigt snuttig. Men hur tidigt ska man börja? Vi har tänkt gå över till delamning efter 1-2 månader också, vi gjorde så med sonen för att mannen skulle kunna vara mer delaktig och det funkade bra.

Vår lille kille har napp. Började med det när han var ca 2 veckor. Fast jag hade amningsnapp i början med när jag ammade så kanske är skillnad mot att amma "naturellt" . Nu har jag äntligen kunnat ta bort amningsnappen, och det går jättebra att amma fastän han har napp ibland.

Känner också att det är väldigt intensivt nu! Jag har fyra barn, och som tur är, om man nu får säga så, så har även den lilla nu börjat skolan så på förmiddagarna är det bara jag o lilleman hemma. På eftermiddagarna är det full rulle och gissa om jag somnar gott på kvällen!
  • Sommarmalva
    cutepoison skrev 2016-08-25 20:32:51 följande:
    Skönt att du vågar snäsa ifrån! Jag har sett den gruppen!

Amningshjälpen har också en fb sida.Tips till er som fortfarande försöker amma. Jag ringde faktiskt en hjälpmamma idag och fick lite tips om amning och ersättning. Bland annat att dra ner på ersättningen, iaf inför natten så att han ska vakna fortare. Annars sover han hur många timmar som helst och då stimuleras inte brösten.
    Jag har med fått tipset att dra ner på ersättningen så han blir hungrig snabbare igen, men då blir han ju inte nöjd! Hur löser man det? Vill ju inte ha en hungrig bebis?
  • cutepoison
    Sommarmalva skrev 2016-08-26 10:53:35 följande:

Jag har med fått tipset att dra ner på ersättningen så han blir hungrig snabbare igen, men då blir han ju inte nöjd! Hur löser man det? Vill ju inte ha en hungrig bebis?

Nej det är verkligen en ond cirkel vi har hamnat i. Igår kväll skrek han från matning kl 9 till cirka halv 12 för han hade ont i magen (tror jag för jag hade gett både bröstet, pumpade mjölk och ersättning)Till slut somnade han men då skulle vi väcka han igen :( FY... ringde bvc idag och hon sa att vi inte behöver väcka honom slaviskt var 3:e timme eftersom han gått upp i vikt. Känns lite bättre nu.
  • Moorii

Här var jag och mannen med lillen till BVC idag, tre veckor och fyra dagar är han nu. Han hade gått upp 310 g sen förra veckan Han är 55,5 cm lång (växt 5 cm sen födseln), så inte undra på att kläderna i strl 56 börjar sitta lite väl exakt. Jäklar alltså! Tydligen följer han sin kurva, men tycker han växer superfort! Vi hade ju en deal han och jag, att han aldrig ska bli stor..

• Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-08-26 15:24:14 följande:

Här var jag och mannen med lillen till BVC idag, tre veckor och fyra dagar är han nu. Han hade gått upp 310 g sen förra veckan Han är 55,5 cm lång (växt 5 cm sen födseln), så inte undra på att kläderna i strl 56 börjar sitta lite väl exakt. Jäklar alltså! Tydligen följer han sin kurva, men tycker han växer superfort! Vi hade ju en deal han och jag, att han aldrig ska bli stor..

Haha, ja tänk om man kunde ha en sån deal! Min kille är 5 veckor!!!! Snart fyller de 1 år....
  • Moorii
    Sommarmalva skrev 2016-08-26 23:19:30 följande:

Haha, ja tänk om man kunde ha en sån deal! Min kille är 5 veckor!!!! Snart fyller de 1 år....

Usch, säg inte så >< Man får ta vara på de stunder man får! Hade världens jobbigaste dag med honom igår, men är så glad och tacksam att jag får möjligheten att vara med honom hela dagarna. Denna dag blir förhoppningsvis bättre <3
  • Sommarmalva

Jag har sovit hela natten!!! Max somnade igårkväll runt 23, då la jag mig också. Sen vaknade han inte förren kl 6!!!! Nog för mitt bröst nu var sprängfullt och lite överfullt... Men fy satan vad välbehövligt det var med en god natts sömn! Nu är jag redo för vaken nätter igen.

• tovemaja
    Sommarmalva skrev 2016-08-28 06:27:18 följande:

Jag har sovit hela natten!!! Max somnade igårkväll runt 23, då la jag mig också. Sen vaknade han inte förren kl 6!!!! Nog för mitt bröst nu var sprängfullt och lite överfullt... Men fy satan vad välbehövligt det var med en god natts sömn! Nu är jag redo för vaken nätter igen.

Grattis! Va skönt för dig! Och välförtjänt! Här är det precis tvärtom... Haft första vakennatten. Soc inte en blund mellan 23.30 och 04 för Noa bara stökade. Sedan dess har jag vaknat varje timme för amning :( men har fått sova ganska bra (2x3tim) de flesta andra nätter. Är dock ett vrak idag så det är tur att F är med sin farfar hela dagen!
  • cutepoison
    Sommarmalva skrev 2016-08-28 06:27:18 följande:

Edvin skulle också kunna sova så mycket men på på BVC sa de att det max fick gå 4-5 timmar mellan matningarna och då följer jag det slaviskt :( min mamma som är på besök säger i alla fall "låt honom sova! Han behöver vila magen" Hon väckte aldrig oss barn när vi var små utan vi fick säga till. Vem ska man tro på?
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)