• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Ludde123

Vår lilla tös blev två månader igår.....blev ett junibarn då hon togs ut med snitt tre veckor innan bf. Dels låg hon i säte och vändningsförsöket gick inte. Sedan hade jag högt blodtryck och låg inne en vecka på kvinnokliniken för det.

Vid ett sista tillväxtultraljud innan min hemgång från kvinnokliniken såg man att Freja låg -25% i tillväxt och flödet i navelsträngen hade blivit sämre samt att fostervattnet minskat..så istället blev det snitt dagen efter. Freja vägde 2385 och var 47 lång. Idag väger hon 3650 och är 53 lång.

Amningen funkar bra och mitt sår läkte fint......är dock lite bortdomnad på ett fält över magen.

Mitt blodtryck börjar sakta gå tillbaka till normalt..äter dock blodtryckssänkande...men har minskat dosen.

• Sommarmalva
    Ludde123 skrev 2016-08-23 17:13:20 följande:

Vår lilla tös blev två månader igår.....blev ett junibarn då hon togs ut med snitt tre veckor innan bf. Dels låg hon i säte och vändningsförsöket gick inte. Sedan hade jag högt blodtryck och låg inne en vecka på kvinnokliniken för det.

Vid ett sista tillväxtultraljud innan min hemgång från kvinnokliniken såg man att Freja låg -25% i tillväxt och flödet i navelsträngen hade blivit sämre samt att fostervattnet minskat..så istället blev det snitt dagen efter. Freja vägde 2385 och var 47 lång. Idag väger hon 3650 och är 53 lång.

Amningen funkar bra och mitt sår läkte fint......är dock lite bortdomnad på ett fält över magen.

Mitt blodtryck börjar sakta gå tillbaka till normalt..äter dock blodtryckssänkande...men har minskat dosen.

Grattis till lilla tjejen! Härligt att allt går åt rätt håll. Kom amningen igång bra trots snitt?
    Tänk va fort tiden går! Två månader! Min lille Max är redan 1 månad. Känns overkligt och lite läskigt!
  • cameleon

Hej hej här kommer en liten uppdatering från mig.

Lillan blev två veckor idag och vi mår utmärkt.
    Mitt snitt läkte fint och min mage kom igång som den skulle efter tarmoperationen.
    Jag har gått ner mer i vikt än jag borde så nu hoppas jag att det stannar av! Inget spår av graviditeten kvar i alla fall :)

Tyvärr funkar inte amningen, lillan är alldeles för bortskämd med flaska från början så hon kämpar inte ens för att försöka suga på brösten :( Jag har köpt en bröstpump för jag ville hålla igång mjölken men jag pumpar bara en gång om dagen, känns som om jag har tappat suget på att försöka helt. Jag vet inte riktigt vad jag skall göra för innerst inne vill jag verkligen amma, det är så drygt med ersättning, speciellt när man är ute.

Ett tips: Jag har Gravidförsäkring Extra hos Trygg-Hansa och där får man ersättning för akut kejsarsnitt. Jag kommer sannolikt även att få ersättning för blodförlust. Så har ni någon gravidförsäkring och gjort snitt, kolla upp villkoren. I mitt fall handlar det om 6000 kr, det tackar man ju inte direkt nej till.

Ni som gjort snitt, hur länge blödde ni? Eller ni kanske blöder fortfarande? Det gör jag men det har ju bara gått två veckor.

• cutepoison
    cameleon skrev 2016-08-23 21:20:57 följande:

Hej hej här kommer en liten uppdatering från mig.

Lillan blev två veckor idag och vi mår utmärkt.
    Mitt snitt läkte fint och min mage kom igång som den skulle efter tarmoperationen.
    Jag har gått ner mer i vikt än jag borde så nu hoppas jag att det stannar av! Inget spår av graviditeten kvar i alla fall :)

Tyvärr funkar inte amningen, lillan är alldeles för bortskämd med flaska från början så hon kämpar inte ens för att försöka suga på brösten :( Jag har köpt en bröstpump för jag ville hålla igång mjölken men jag pumpar bara en gång om dagen, känns som om jag har tappat suget på att försöka helt. Jag vet inte riktigt vad jag skall göra för innerst inne vill jag verkligen amma, det är så drygt med ersättning, speciellt när man är ute.

Ett tips: Jag har Gravidförsäkring Extra hos Trygg-Hansa och där får man ersättning för akut kejsarsnitt. Jag kommer sannolikt även att få ersättning för blodförlust. Så har ni någon gravidförsäkring och gjort snitt, kolla upp villkoren. I mitt fall handlar det om 6000 kr, det tackar man ju inte direkt nej till.

Ni som gjort snitt, hur länge blödde ni? Eller ni kanske blöder fortfarande? Det gör jag men det har ju bara gått två veckor.

Vad skönt att ni mår bra båda två och att du läker! Det lät läskigt med en sådan operation annars. Jag har också gått ner ungefär 10 kg på 2 veckor. Har ju inte mått så bra efter kejsarsnittet + att amningen krånglar. Den krånglar väl mer bara för att man mår kasst också. Det är en sorg att inte kunna amma så som jag tänkt mig. Jag fattar ju att han kommer växa upp och bli en underbar människa ändå men folk har så mycket åsikter. Kanske är det dem som jag är mest rädd för (?). Hur tacklar du det? Du kanske är en sån som inte bryr sig? :D Jag fick också ut några tusen på försäkringen för kejsarsnittet. Tror det var 2000. Jag hade ju inga andra komplikationer. 
  • Sommarmalva

Det verkar som att vi är en del som har det struligt med amningen! Jag har bara mjölk i ena bröstet och kämpar för fullt med amning o pumpning på deg bröstet jag har mjölk, för att få mera men lillen blir helt enkelt inte mätt. Känner stor sorg över detta och tycker det är så omständigt med ersättning! Just nu ammar jag först och ger flaska efteråt. Innan mjölken kommit igång och han bara fick ersättning blev han hård i magen stackarn. Märker att bröstmjölken gör magen så mycket bättre.
    Vad andra tycker skiter jag fullständigt i! Jag känner mer att många tycker jag lika gärna kan strunta i amningen. "Håller du på med det än", och att det går smidigare att bara slänga i honom en flaska istället för att böka med bägge delar. Gör mig ledsen! Ingen förstår hur viktigt det är för mig!! Kan jag inte amma fullt ut så vill jag iallafall ge honom det lilla jag har...

På tal om vikten så rasade jag med i vikt! På en vecka gick jag ner tio kilo! Tror jag svettades ut det mesta. Nu efter en månad har jag gått ner allt. Ca 15 kg. Och jag har inte gjort nåt för att gå ner. Det bara händer liksom.

• Moorii

Förstår verkligen att ni tycker det är jobbigt att inte amningen funkar :/ Tycker absolut inte ni ska bry er om vad andra tycker! Förstår inte varför folk ska lägga sig i sånt som inte angår dom.

Våran lille Gustav är tre veckor och två dagar och har kommit in i en period då han absolut inte ska sova på kvällen. Han är mätt, men vill snutta och får han inte det så skriker han tills man blir smått galen. Som tur är har min man mer tålamod än mig och lyckas natta honom till slut..

Fick veta idag att jag fått urinvägsinfektion :( Under öppningsfasen på förlossningen så tömde bm min urinblåsa med kateter, sjukt obehagligt och gjorde ont och hon gjorde det två gånger. Det gick liksom aldrig över och först nu kollade jag upp det, då det inte gjort lika ont som uvi brukar göra, och det var en infektion. Känns sådär att ha gått med det i tre veckor :/

Ni som blivit sydda, har svullnaden gått ner? Här ser det ut som kaos fortfarande, börjar bli lite orolig att det alltid kommer se ut så.. Kanske är alldeles för otålig? Angående vikten så har jag gått ner tio kilo med, men har 8 kvar att gå ner.. Ska på bröllop om två veckor och inget sitter bra, sjukt deprimerande!

• Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-08-24 20:24:10 följande:

Förstår verkligen att ni tycker det är jobbigt att inte amningen funkar :/ Tycker absolut inte ni ska bry er om vad andra tycker! Förstår inte varför folk ska lägga sig i sånt som inte angår dom.

Våran lille Gustav är tre veckor och två dagar och har kommit in i en period då han absolut inte ska sova på kvällen. Han är mätt, men vill snutta och får han inte det så skriker han tills man blir smått galen. Som tur är har min man mer tålamod än mig och lyckas natta honom till slut..

Fick veta idag att jag fått urinvägsinfektion :( Under öppningsfasen på förlossningen så tömde bm min urinblåsa med kateter, sjukt obehagligt och gjorde ont och hon gjorde det två gånger. Det gick liksom aldrig över och först nu kollade jag upp det, då det inte gjort lika ont som uvi brukar göra, och det var en infektion. Känns sådär att ha gått med det i tre veckor :/

Ni som blivit sydda, har svullnaden gått ner? Här ser det ut som kaos fortfarande, börjar bli lite orolig att det alltid kommer se ut så.. Kanske är alldeles för otålig? Angående vikten så har jag gått ner tio kilo med, men har 8 kvar att gå ner.. Ska på bröllop om två veckor och inget sitter bra, sjukt deprimerande!

Urinvägsinfektion lät inte kul!! Fick du det i samband med katetern tror du?
    Vår lille Max är med lite strulig på kvällen nu. Eller, han har blivit mer gnällig över lag tycker jag. Hittills har han sovit, ätit och varit jättelugn de stunder han varit vaken men nu är det gnälligt och oroligt. Och kräks! Blir en hel del ombyten här hemma och det känns som om han luktar kräk hela tiden stackarn.

Och det där med kläder. Usch ja! Trots att jag gått ner mina kilon så har jag en skitsnygg putmage, med en navel som fortfarande putar ut och "en massa" (känns det som) hud som hänger under magen...suck... Det liksom lägger sig över byxorna! Hemskt! Så missnöjd med magen!
  • Moorii
    Sommarmalva skrev 2016-08-24 20:46:49 följande:

Urinvägsinfektion lät inte kul!! Fick du det i samband med katetern tror du?

Vår lille Max är med lite strulig på kvällen nu. Eller, han har blivit mer gnällig över lag tycker jag. Hittills har han sovit, ätit och varit jättelugn de stunder han varit vaken men nu är det gnälligt och oroligt. Och kräks! Blir en hel del ombyten här hemma och det känns som om han luktar kräk hela tiden stackarn.

Och det där med kläder. Usch ja! Trots att jag gått ner mina kilon så har jag en skitsnygg putmage, med en navel som fortfarande putar ut och "en massa" (känns det som) hud som hänger under magen...suck... Det liksom lägger sig över byxorna! Hemskt! Så missnöjd med magen!

Ja, tydligen ska det vara vanligt att få infektion i samband med att man använder kateter. Känns som hon inte var särskilt försiktig heller, men men.

Jaså, vad jobbigt :/ inte kul med kräks! Här blir det också många ombyten, men detta för att han gärna kissar mitt under blöjbytena och gärna på sina kläder..

Mm, så ser min ut med :( jag kör på gravidbyxorna fortfarande, inga gamla byxor sitter snyggt ändå. Hoppas och tror att magen kommer se bättre ut med tiden (men om två veckor har nog inte mycket hänt tyvärr). Min man köpte en mammaträningsbok till mig (efter att jag pratat om det, det var ingen pik ;) ) så får se om det kan vara nånting!
  • fastfrusen

Jag flaskmatar från start och kan tipsa er om en superbra grupp på FB "Till dig som flaskmatar ditt barn - tips och råd på vägen!" även om man ammar/delammar/flaskmatar har jag lärt mig mycket av folket där, högt i tak och lätt att få svar på frågor. www.attflaskmata.se/ är också bra, där kan man läsa om olika myter med amning vs flaskmatning, så ha verkligen inte dåligt samvete om amningen inte fungerar. En glad mamma är det bästa för bebis :) Vad gäller attityd gentemot flaskmatning har jag bara stött på en barnmorska som ifrågasatte på BB men henne snäste jag av, resten vågar väl inte ;)

• calabalic

Nu är dottern två veckor gammal och antibiotikan har gjort att min infektion börjar ge med sig, skönt. Amningen funkar bra för oss, skönt att min kropp kan göra nånting rätt iaf. Men puh vad mycket jobb det är med två barn under 15 månader alltså! Kommer bli ett intensivt år.

Hur gör ni med napp? Sonen ville inte ha napp men vi ska testa på dottern oxå för hon är så väldigt snuttig. Men hur tidigt ska man börja? Vi har tänkt gå över till delamning efter 1-2 månader också, vi gjorde så med sonen för att mannen skulle kunna vara mer delaktig och det funkade bra.

Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)