• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • calabalic

Ikväll var första gången på 4,5 veckor som lillasyster inte hade panikskrik på kvällen. Det har hon kört varje kväll annars. Hoppas det håller på att mogna bort. Jag tror hon har det som kallas "kvällsorolighet". Hon sover kanon på nätterna och på morgonen/förmiddag är hon världens mysigaste. Framåt 16 börjar hon bli ordentligt missnöjd (får alltid stressa ihop mat och sen hinner jag inte äta) och sen kommer panikskrik (kolikaktigt) som inte går att trösta omkring 18. Sen somnar hon av utmattning kring 20. Skulle vara så skönt om detta växte bort så jag kan bistå mannen med läggning av storebror, för den tar alltid minst 2h. Han kämpar alltid emot, idag somnade han till slut på golvet lekandes med en bil efter 3h. Mannen helt slut. Förstår verkligen inte hur man skulle klara detta själv. Känns som man skulle behöva vara 3 för att klara 2 barn..

• Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-09-22 21:57:21 följande:
    Åh, vilken härlig läsning! Jag har bara fått mitt första barn, men jag ser fram emot det där härliga kaoset :D

Man är nog aldrig för gammal för att vara mammig ;)
    Mamma är ju alltid mamma. Min bor 9 mil bort, så det är ju inte bara att åka dit om det blir för mycket liksom. Pratade med henne igår iallafall. Det är mamma jag ringer om det kör ihop sig, om jag behöver tjuta lite. Och det är konstigt för mamma har alltid lösningen på nåt sätt. Hoppas att jag är den mamman för mina barn! Min mamma är min stora förebild! Min mamma är bäst!
  • tovemaja

Samma här sommarmalva! Min mamma är mitt stora stöd trots att hon bor 5-6 timmar bort. Kan jag bli hälften så bra mamma som hon så har jag gjort ett bra jobb :)

Calabalic: jobbigt det låter med kvällsskriken! Hu! Och läggningarna av brorsan... Här har vi väldigt lätta läggningar (5-15 min) men många uppvak på natten.

Lillebror har äntligen sovit gott igen! 4tim följt av 2 innan vi var tvungna att gå upp och byta blöja. Så skönt!

Ikväll tar jag med pumpen och lämnar maken hemma med barnen och flaskan. Jag ska käka och gå på bio med tjejkompisar som inte har barn. Ska bli så skönt men självklart gnager mammasamvetet lite.. Min man får hjälp av en vän, annars hade jag inte åkt. För svårt att lägga dem själv.

Nu ska jag försöka somna om någon timme här bredvid min ammande lillskatt. Ha en fin dag!

• calabalic

Tror alldeles säkert du är en lika bra mamma som din egen Sommarmalva, det låter så! :) Jobbigt att ha föräldrarna så långt bort. Både mina och mannens föräldrar bor 1 resp 3 mil bort och är dessutom pensionärer. Vi har jättemycket hjälp av dem.

Tovemaja - Vad skönt att det var färre uppvak inatt. Låter jätteskönt att du ska få lite egentid ikväll också! Har ni testat nån sån där "kur" för att lära barnet att somna om själv och därmed få bort uppvaken?

Här har det varit en riktigt jobbig natt med storebror som vaknade o grät mer än en gång i timmen hela natten. Så synd om honom!! :( Vet inte riktigt vad som var fel, om det är tänder eller mardrömmar igen eller nåt annat. Han somnade om i famnen hela tiden men vaknade varje gång man la honom ner. Sån tortyr både för honom och oss. Hoppas det blir bättre inatt.

• cameleon

Jag hade missuppfattat min bvc-sköterska, det var inte 3 månader efter förlossningen utan 2 som jag skulle beställa tid för efterkontroll hos barnmorskan så det är dags nu.

Var på bvc idag, lillan är 6 veckor och väger 5810 och är 61 lång Hjärta

Hur sover ni med era små?
    Min lilla vägrar somna själv utan måste alltid somna in liggandes på magen/bröstet och nu börjar hon bli så tung så efter ett tag gör det ont över lungorna och det blir tungt att andas. När jag märker att hon sover djupt rullar jag försiktigt ner henne på min sida där hon har sin kudde så sover vi så. Samma procedur efter matningarna på natten (oftast bara en matning/natt).
    Jag sover alltid med henne i min säng intill mig. Tyvärr gillar hon inte att ligga på rygg så det är nästan bara sidoläge som gäller, lägger jag ner henne på rygg så vaknar hon nästan alltid inom 5 minuter och skriker..

• calabalic

Hon somnar oftast på sidan bredvid mig medan vi liggammar. Ibland somnar honom egen hand utan snutt om jag ligger bredvid. Sen får hon sova på rygg i nestet några timmar medan hon sover djupt. Efter ett tag flyttar jag henne intill mig igen och hon somnar på sidan snuttandes, men vi vaknar båda på rygg tätt intill varann - jag oftast upptryckt mot väggen och hon i mitten av sängen. Fråga mig inte hur det går till! :D

Storebror sov enbart på mig de första 3 månaderna och ville snutta hela tiden, gärna sova hela natten med bröstvårtan i munnen. Sen låg han i spjälsäng precis bredvid min säng, men han vägrade han sova på rygg fram tills han var över halvåret, ville bara sova på mage eller möjligen på sidan. Har alltid sovit väldigt ryckigt, lättväckt och vaknat ofta, svår att söva.

• Sommarmalva

Vår lille somnar i sin säng. Han är väldigt lätt att söva. Han brukar vara vaken men trött och vi sätter på speldosan sen somnar han av sig själv efter en stund. Oftast. Vaknar han på natten får han komma över till oss för då brukar han ha lite svårare att somna om så då ligger vi o myser ett tag. Men inatt sov han hela natten!!! Somnade runt 22.30 och vaknade 6.30!! Tror han var vaken lite tidigare, lät som han höll på lite i sängen, men somnade om. Känns som om jag fått ofantlig tur med denne unge. Normalt sett annars blir det bara en matning på natten och då inte förren efter 4 nån gång. Han somnar jämt på rygg men jag försöker få honom på sidan när han somnat eftersom huvet blivit platt... Då sover han sämre däremot. Han gillar ryggläget

• tovemaja

Sommarmalva: låter ljuvligt med en hembars sömn! Även vi hade en toppennatt med 3x3 timmar med väldigt lätta amningar vid 03 och 06.

Calabalic: nej, inga "kurer" utan tror att det är en trygghetsgrej att han vaknar för att känna att vi är där typ. Det lär växa bort med tiden. Har ni testat några sovkurer?

• Moorii

Bebisar är verkligen så olika! Vår lille är väldigt envis, så varje kväll är han vaken mycket längre än han egentligen borde, blir gnällig och snuttig. Brukar sluta med att jag lägger mig nära honom i vår säng och håller om honom, då brukar han sluta sparka och lugnar ner sig. Efter det tar det tio minuter max innan han somnar. När han sover djupt är det inga problem att flytta honom till babynestet som vi har emellan oss. Oftast är det två uppvak per natt, första omgången brukar han sova 4-5 timmar och nästa 3, somnar om direkt. Helt ok faktiskt, även om jag drömmer om en natts oavbruten sömn..

• calabalic
    tovemaja skrev 2016-09-25 14:47:32 följande:

Sommarmalva: låter ljuvligt med en hembars sömn! Även vi hade en toppennatt med 3x3 timmar med väldigt lätta amningar vid 03 och 06.

Calabalic: nej, inga "kurer" utan tror att det är en trygghetsgrej att han vaknar för att känna att vi är där typ. Det lär växa bort med tiden. Har ni testat några sovkurer?

Vi har inte heller kört några kurer faktiskt. Tror ärligt talat inte det skulle funka på vår kille. Vet att alla säger att det krävs 2-3 jobbiga nätter och sen är det klart, men en kollega har kört tre sovkurer på 14 dagar vardera på sin dotter och ändå ingen bättring. Och inget av alla 1177-tips har funkat på sonen nånsin när det gäller sömn, han har haft sin egen stil. Jag tror som du att det växer bort. Nu har han haft några jättebra nätter i streck, men ikväll somnade han inte förrän 22 (efter 3h nattning). Så sent har han inte somnat på flera månader. Får hoppas natten blir bra iaf. Hur har ni haft det senaste veckan, känns det nåt lättare än?
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)