• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Niyoh81

Hej. Var ett tag sen ja var här inne men ser att ni pratat om amning.

För mig har inte amningen harkat :( sen 2-3 v tillbaka har ja varit tvungen att ge ersättning efter varje amning eftersom min lillbubb inte gick upp i vikt.

Så idag hade han gått upp 500 g på 2 v. Å de är de mesta han gått upp. Legat annars på 80-100 g per v om ens de.

Känns supertråkigt att veta att man inte har så de räcker :(

Men fastän lillgubben ligger på nedersta kurvan så vägde han idag på sin 10 v dag 4500 g å va 59 cm lång. Liten men naggande god <3

Dock är ja livrädd att han ska åka på nå nu när förskylningdtiderna börjar komma igång :/ för han har inge att ta ifrån.

• Sommarmalva

Någon som vet hur stor risken är för psd om bebis sover på mage? Oftast när jag lägger Max på mage på en filt så somnar han efter en stund. Eftersom han fått snett huvud så är det ju bra för honom att ligga på mage på dagarna men jag blir sååå nojjig!! Jag kan inte slappna av alls och tittar på honom konstant! Vad är det i magläge som höjer risken för psd? På natten ligger han på rygg. Det är bara dagtid han ligger på mage. Ute i vagnen ligger han också på rygg.

• Virvelin

Jag förstår det som att risken med magläge är att bebisens andningsvägar kan bli förtäckta. Om bebisen tex borrar ner ansiktet i en kudde och inte orkar vrida huvudet åt sidan för att frigöra luftvägarna. Så, vad jag förstått så är det risken med magläget.

Sommarmalva skrev 2016-09-13 12:13:38 följande:

Någon som vet hur stor risken är för psd om bebis sover på mage? Oftast när jag lägger Max på mage på en filt så somnar han efter en stund. Eftersom han fått snett huvud så är det ju bra för honom att ligga på mage på dagarna men jag blir sååå nojjig!! Jag kan inte slappna av alls och tittar på honom konstant! Vad är det i magläge som höjer risken för psd? På natten ligger han på rygg. Det är bara dagtid han ligger på mage. Ute i vagnen ligger han också på rygg.

• namnlös2016443

hej!

Såg detta inlägg om psd.. pratade just med en läkare på min bvc om detta , eftersom hon hela tiden uppmanar oss att låta våran lilla ligga mage mot mage på oss. Men att hon absolut inte får sova på mage på tex soffan

Enligt doktorn så berodde detta på att när bebisen ligger på mage på MIN MAGE, så har jag hela tiden koll på att hon andas, samt att trycket mot hennes luftvägar inte blir så starkt.. Däremot så blir situationen anorlunda om hon sover själv på mage, och därför får hon aldrig sova på magen på tex en filt..

• Sommarmalva
    namnlös2016443 skrev 2016-09-14 21:19:02 följande:

hej!

Såg detta inlägg om psd.. pratade just med en läkare på min bvc om detta , eftersom hon hela tiden uppmanar oss att låta våran lilla ligga mage mot mage på oss. Men att hon absolut inte får sova på mage på tex soffan

Enligt doktorn så berodde detta på att när bebisen ligger på mage på MIN MAGE, så har jag hela tiden koll på att hon andas, samt att trycket mot hennes luftvägar inte blir så starkt.. Däremot så blir situationen anorlunda om hon sover själv på mage, och därför får hon aldrig sova på magen på tex en filt..

Så det är trycket på luftvägarna det handlar om? Får höra med BVC hur jag ska göra. Eftersom huvet blivit platt så behöver han ligga på mage oftare men han tycker det är så mysigt, så han somnar ju oftast.
  • calabalic

Ni som ger flaska, vad använder ni för termometer för att ha koll på hur varm mjölken/ersättningen är? Jag skulle vilja hitta nån bra dedikerad termometer som är spädbarnssäker men hittar bara stektermometrar typ.

• Sommarmalva
    calabalic skrev 2016-09-15 15:25:22 följande:

Ni som ger flaska, vad använder ni för termometer för att ha koll på hur varm mjölken/ersättningen är? Jag skulle vilja hitta nån bra dedikerad termometer som är spädbarnssäker men hittar bara stektermometrar typ.

Jag använder ingen termometer. Jag värmer i mikro och har lärt mig hur många sekunder som blir lagom men droppar lite på handleden för att känna tempen ifall det känns varmt, ifall man ändrar mängd eller använder annans mikro.
  • cameleon
    calabalic skrev 2016-09-15 15:25:22 följande:

Jag använder inte heller någon termometer.. Har en vattenkokare jag ställer in hur många grader jag vill ha + att jag känner på handleden.
  • calabalic

Aha då är jag med. Jag (eller min man snarare) ger ju än så länge bara utpumpad bröstmjölk och den ska man ju värma upp i vattenbad till kroppstemp typ. Man känner ju om den är för varm o bränns men svårt tycker jag att känna om den är tillräckligt varm. Men det kanske inte är så noga exakt hur många grader egentligen.

Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)