• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Sommarmalva

På tal om sex... vi har inte sexat än, vill vänta till efterkontrollen. Men vet inte vad jag ska ha för preventivmedel... ni som brukar ha spiral. Är det bra? Hur funkar det? Jag har haft p-stav i alla år och trivs med det men det blir en summa på 1000 kr, och som vi har det nu så kan jag inte betala det... vad kostar det att sätta in spiral? Ska på kontroll i morgon så får diskutera detta med bm då, men tänkte höra vad ni tycker om just spiral? Är det bra?

• calabalic

Jag hade hormonspiral i 5 år innan jag fick barn och var supernöjd! Ingen mens och inga känningar av ägglossning/mens. Inga biverkningar av hormonet, det är ju mkt mindre dos än P-piller som jag inte trivdes alls med. Sen vet jag inte om det bidrog på nåt sätt till att det tog 5 år att bli gravid. Ägglossning och mens kom igång direkt när den togs ut men man vet ju aldrig med hormoner. Nu ska jag ju inte ha fler barn så jag kommer absolut sätta in hormonspiral igen.

Vi har inte vågat ha sex alls än, inte ens avbrutet, eftersom jag blev gravid efter 3 mån trots helamning förra gången. Vi hade nog iofs inte orkat ändå iofs..

• Sommarmalva
    calabalic skrev 2016-10-02 18:45:48 följande:

Jag hade hormonspiral i 5 år innan jag fick barn och var supernöjd! Ingen mens och inga känningar av ägglossning/mens. Inga biverkningar av hormonet, det är ju mkt mindre dos än P-piller som jag inte trivdes alls med. Sen vet jag inte om det bidrog på nåt sätt till att det tog 5 år att bli gravid. Ägglossning och mens kom igång direkt när den togs ut men man vet ju aldrig med hormoner. Nu ska jag ju inte ha fler barn så jag kommer absolut sätta in hormonspiral igen.

Vi har inte vågat ha sex alls än, inte ens avbrutet, eftersom jag blev gravid efter 3 mån trots helamning förra gången. Vi hade nog iofs inte orkat ändå iofs..

Gud va skönt att inte ha mens! Är lite sugen på att prova spiral men har googlat lite och det verkar ändå som att den också ligger runt tusenlappen... känns skitjobbigt! Sambon är arbetslös och jag mammaledig. Två barn fyller i oktober, och jul närmar sig. Tvättmaskinen pajade, och det måste man ju ha en så det var bara att köpa en ny. Tusen spänn känns väldigt väldigt mycket nu...
  • tovemaja

Är nog lugnt för min del. Fick en blödning igår och idag så kroppen är nog bara knäpp :) tror inte sen var redo för sex heller så det får definitivt vänta tills nästa gång.

Sommarmalva: segt med mycket utgifter och liten inkomst! Alla preventivmedel borde vara gratis tycker jag! Jag vill inte ha "vanlig" hormonspiralen utan en sådan mini med mindre hormon som håller i 3 år. Känns för mig som lagom tid att bestämma om vi alls ska ha fler barn då. (Jag vill men inte min man). Jag kommer att vara 35 då.

• Moorii

Men vänta nu? Jag ska sätta in spiral nu till veckan, men hon sa inget om att det skulle kosta något? Jag har inte heller råd att betala något för det. Suck :(

• Moorii

Såg nu att kopparspiral är gratis, är visst skillnad på den och hormonspiral!

• Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-10-02 20:25:34 följande:

Men vänta nu? Jag ska sätta in spiral nu till veckan, men hon sa inget om att det skulle kosta något? Jag har inte heller råd att betala något för det. Suck :(

Tror det beror på hur gammal man är. När jag googlade så stod det att det var billigare eller gratis om man var under 25 eller hur det var. Kommer ej ihåg, läste inte så noga eftersom jag är 37...
  • Sommarmalva
    Moorii skrev 2016-10-02 20:31:11 följande:

Såg nu att kopparspiral är gratis, är visst skillnad på den och hormonspiral!

Vad är skillnaden på dessa två då?
  • Moorii
    Sommarmalva skrev 2016-10-02 20:35:29 följande:

Vad är skillnaden på dessa två då?

Antar att kopparspiralen är gratis eftersom den är fri från hormoner, antagligen inte så dyr att tillverka. Men det är bara vad jag tror.
  • Sommarmalva

Har jag sån tur nu att jag hittat ett gratis preventivmedel ?! Känns för bra att vara sant... gäller det alla och överallt? Ni som har haft kopparspiral, hur har det funkat? Har ni varit nöjda?

Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)