• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Sommarmalva
    calabalic skrev 2016-09-20 14:52:07 följande:
    Härligt, vad han har vuxit!! :) Och redan två månader, vad fort det går ändå.
    Ja herregud! Och den här lille som gick ner alldeles för mycket i början och hade en väldigt seg start! Jösses vad han tagit igen!!
  • tovemaja
    calabalic skrev 2016-09-20 15:09:06 följande:
    En bra natt somnar han ca 20 och har sen bara kanske två uppvak som kräver åtgärd (bära eller ge flaska) fram till ca 06:30. Din då?

Läser frenetiskt om pseudotvillingar och alla fördelar man får efter att ha tagit sig igenom ett tufft första år. Det ger lite pepp! :)
    En bra natt somnar vi samtidigt mellan 22 och 23 och vaknar sedan 02 och 04 och 06 för mat och så går vi upp runt 08,09. Inga blöjbyten.

En dålig vaknar vi istället varannan till varje timme hela natten och med 2-3 blöjbyten.
  • Sommarmalva

På kontrollen idag tog jag upp att Max inte reagerar när något kommer nära ögonen. Han blinkar inte till eller blundar. Jag skulle kunna peta honom i ögat utan att han blinkade till... Hon lyste i ögonen o kollade allt noga, för att utesluta att han skulle vara blind helt enkelt, men det verkade som att han såg och ögonen såg bra ut så hon trodde att det var en mognadsfråga bara. Han är ju bara 2 månader. Men om det var likadant nästa kontroll, alltså 3 månaders så skulle en läkare få kolla. Har någon av er erfarenhet av detta? Reagerar era små när något kommer för nära? Även om BVC sköterskan inte trodde att det var nåt, så blir jag ändå nojjig!! Nu hoppas jag verkligen att han lärt sig detta innan nästa kontroll. Bara att be en läkare kolla känns obehagligt tycker jag. Är rädd att det ska vara något! Så, ni som har en två månaders bebis, blinkar eller blundar era när något kommer nära ögat?!

• calabalic
    tovemaja skrev 2016-09-20 21:22:17 följande:
    En bra natt somnar vi samtidigt mellan 22 och 23 och vaknar sedan 02 och 04 och 06 för mat och så går vi upp runt 08,09. Inga blöjbyten.

En dålig vaknar vi istället varannan till varje timme hela natten och med 2-3 blöjbyten.
    Ajdå, ja sådär var det med sonen första 9 mån. Han sov jättedåligt/lite på dagen dessutom, väldigt lättväckt. Då tog jag alla nätter själv också. Lilla dottern nu sover fantastiskt i jämförelse, känns otroligt lyxigt.

Hur pallar ert förhållande påfrestningen? Känns som vi har fått varsin autopilot och bara köttar på och gör vad som krävs, viktigaste är att få ihop vardagen. Finns inget utrymme att klaga eller sura, vi har blivit ett jätteeffektivt team. Jag upplever att han vuxit sen det blev två barn, tar större ansvar, tänker själv och offrar mer av sitt eget. Sen blir det väl inte så mycket romantik visserligen. Men det är väl inget man ska räkna med såna här perioder. :)
  • Liinaa91
    Sommarmalva skrev 2016-09-20 21:26:41 följande:

På kontrollen idag tog jag upp att Max inte reagerar när något kommer nära ögonen. Han blinkar inte till eller blundar. Jag skulle kunna peta honom i ögat utan att han blinkade till... Hon lyste i ögonen o kollade allt noga, för att utesluta att han skulle vara blind helt enkelt, men det verkade som att han såg och ögonen såg bra ut så hon trodde att det var en mognadsfråga bara. Han är ju bara 2 månader. Men om det var likadant nästa kontroll, alltså 3 månaders så skulle en läkare få kolla. Har någon av er erfarenhet av detta? Reagerar era små när något kommer för nära? Även om BVC sköterskan inte trodde att det var nåt, så blir jag ändå nojjig!! Nu hoppas jag verkligen att han lärt sig detta innan nästa kontroll. Bara att be en läkare kolla känns obehagligt tycker jag. Är rädd att det ska vara något! Så, ni som har en två månaders bebis, blinkar eller blundar era när något kommer nära ögat?!

Kanske bara en fas? Om du pratar med barnet reagerar han? Min spärrar upp ögonen när vi kommer nära.. men tänk inte på de.
  • calabalic
    Sommarmalva skrev 2016-09-20 21:26:41 följande:

Hmm jag har faktiskt inte ens tänkt på om hon gör det eller ej. Hon sover nu så kan inte testa. Följer han inte saker med blicken eller fäster blicken på saker heller?
  • calabalic
    calabalic skrev 2016-09-21 18:32:24 följande:
    Hmm jag har faktiskt inte ens tänkt på om hon gör det eller ej. Hon sover nu så kan inte testa. Följer han inte saker med blicken eller fäster blicken på saker heller?
    Nu vaknade hon så jag testade. Hon blinkar, men bara om man kommer väldigt nära - i princip nuddar ögonfransarna. Men hon fäster blicken vid saker och följer även saker med blicken. Att blinka när nåt kommer nära är väl en reflex? Såna kanske utvecklas långsammare än själva synen?
  • Sommarmalva
    calabalic skrev 2016-09-21 18:51:45 följande:
    Nu vaknade hon så jag testade. Hon blinkar, men bara om man kommer väldigt nära - i princip nuddar ögonfransarna. Men hon fäster blicken vid saker och följer även saker med blicken. Att blinka när nåt kommer nära är väl en reflex? Såna kanske utvecklas långsammare än själva synen?
    Jag kan få lite kontakt när jag pratar med honom men inte så länge. Han tittar inte på saker direkt, den röda bollen på BVC tittade han inte på alls. Men han gillar att titta ut genom fönstret och på lampor. Gissar att det är ljuset som lockar. Provade nu det där med ögonfransarna. Han blinkar lite när man nuddar fransarna men det känner han ju, så det behöver ju inte ha med synen att göra. Men själva ögonen såg ju bra ut enligt BVC, så hoppas att det bara är en mognadsfråga som hon trodde. Men jag blir så nojjig och orolig!! Man vill ju bara att allt ska vara bra!
  • calabalic
    Sommarmalva skrev 2016-09-21 20:30:49 följande:
    Jag kan få lite kontakt när jag pratar med honom men inte så länge. Han tittar inte på saker direkt, den röda bollen på BVC tittade han inte på alls. Men han gillar att titta ut genom fönstret och på lampor. Gissar att det är ljuset som lockar. Provade nu det där med ögonfransarna. Han blinkar lite när man nuddar fransarna men det känner han ju, så det behöver ju inte ha med synen att göra. Men själva ögonen såg ju bra ut enligt BVC, så hoppas att det bara är en mognadsfråga som hon trodde. Men jag blir så nojjig och orolig!! Man vill ju bara att allt ska vara bra!
    Förstår, jag blir också nojig för allting, inte minst med sonen. Man är ju så livrädd att nåt ont ska hända dem eller att de ska bli sjuka på nåt sätt, och extra jobbigt är det ju när de inte kan prata. Då ligger ju så mycket ansvar hos oss att se och förstå vad som är fel. Hoppas han börjar reagera mer snart, det gör han säkert!
  • Sommarmalva
    calabalic skrev 2016-09-21 21:01:34 följande:
    Förstår, jag blir också nojig för allting, inte minst med sonen. Man är ju så livrädd att nåt ont ska hända dem eller att de ska bli sjuka på nåt sätt, och extra jobbigt är det ju när de inte kan prata. Då ligger ju så mycket ansvar hos oss att se och förstå vad som är fel. Hoppas han börjar reagera mer snart, det gör han säkert!
    Man kan tycka jag skulle blivit säkrare med åren och ju fler barn man fått, men nu är jag värre än nånsin! Kan iofs ha att göra med vissa omständigheter i vårt liv, men det känns som det gjorde med första barnet, om inte ännu värre. Med tvåan o trean var jag en lugn mamma, som inte oroade sig i onödan. Att "det löser sig". Men nu vet jag att allt inte löser sig, och det skrämmer skiten ur mig! Men oj vad tacksam jag är över mina fyra små hjärtan <3
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)