• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Axelberg79

Bara 2 arbetsdagar kvar, sen får jag gå hem och ladda upp för att lillsmurfen ska komma <3

• Namnlös2015

Ja eftersom hn är stor så är det trångt redan nu och tydligen så underlättar inte magmusklerna.

Vändningsförsök lyckas, vad min bm sa, till 50% och om de lyckas vända hn så är risken väldigt liten att hn inte stannar så sen.

Sommarmalva skrev 2016-05-23 19:19:16 följande:

Har bebisar svårt att röra sig där inne om man har starka magmuskler?! Låter ju konstigt, fast jag har aldrig varit i den sitsen...hehe... Fast då borde det ju betyda att om de gör ett vändningsförsök och lyckas så borde ju bebis stanna i det läget. Fast det kanske är svårt att vända på den också?

• Niyoh81
    Sommarmalva skrev 2016-05-21 23:15:18 följande:

Ok. Gjorde ni TUL av någon anledning eller görs det ändå i ert landsting? Visste ni innan att bebis var liten?

Sommarmalva skrev 2016-05-21 23:15:18 följande:

Ok. Gjorde ni TUL av någon anledning eller görs det ändå i ert landsting? Visste ni innan att bebis var liten?

Har visats sig att han ligger på -16,8 % sen hafy en massa sd å förvörkar plus blödningar
  • Sommarmalva
    Axelberg79 skrev 2016-05-23 20:45:11 följande:

Bara 2 arbetsdagar kvar, sen får jag gå hem och ladda upp för att lillsmurfen ska komma <3

Åh härligt! Jag har fyra så skönt att få vara ledig över sommaren utan att ta semester.
  • Sommarmalva
    Namnlös2015 skrev 2016-05-23 20:48:30 följande:

Ja eftersom hn är stor så är det trångt redan nu och tydligen så underlättar inte magmusklerna.

Vändningsförsök lyckas, vad min bm sa, till 50% och om de lyckas vända hn så är risken väldigt liten att hn inte stannar så sen.

Jaha ok. Hur stor är bebis då? Har de räknat ut vad vikten kommer vara vid födseln? Då kanske det blir vändningsförsök då eller? Vilken vecka är du i nu?
  • Namnlös2015

Nu ligger hn på 2500 och förväntas väga 4500 vid födsel.

Är i v 34 nu så hn har till nästa fredag (nästa bm besök) på sig att vända sig, om inte så bokas det in vändningsförsök inom 1 vecka isf.

Lyckas det inte så kan jag välja föda med rumpan först, måste röntga bäcken innan, eller välja planerat snitt... Då blir det snitt!

Sommarmalva skrev 2016-05-23 21:08:52 följande:

Jaha ok. Hur stor är bebis då? Har de räknat ut vad vikten kommer vara vid födseln? Då kanske det blir vändningsförsök då eller? Vilken vecka är du i nu?

• Minimeea
    Sommarmalva skrev 2016-05-22 11:55:37 följande:

Hoppas bricanyl hjälper nu då!

Nej dom var väldigt tillmötesgående och sa att de inte skulle skicka hem mig så länge jag inte kände mig trygg med det. Hade ju åkt in natten innan men då var jag så dum och valde själv att åka hem, fick med mig alvedon och de andra tabletterna men dagen efter fick set bli ambulans in eftersom tabletterna inte hjälpte. Så åkte hem först när hag fick med mig spasmofen hem för det var det enda som hjälpte inne på förlossningen.

Hur mycket har du öppnat dig nu? Har förvärkta gjort riktigt ont? Blir lite nojjig nu över att man kan öppnas av förvärkar...

Det är ju skönt ändå att du kommit en bit in i graviditeten, skulle ju inte vara katastrof om bebis kom nu. Har glömt, men har du gjort TUL? Tänkte hur stor bebis är?

Jag gjorde tillväxtkontroll i tisdags och hon ligger bara på knappt 4% mindre så det är skönt just nu med tanke på att mina söner var 22 och 24% för små fullgångna.

Fick sova kvar två nätter, två kortisonsprutor ifall hon skulle komma tidigare så fick hon sprutorna för att lungorna ska utvecklas fortare och så hann jag få 3 bricanyl sprutor och idag när jag vaknade så var det som inget hade hänt och vanliga sammandragningar var tillbaka :P Trots en natt med tårar. Varje läkare som undersökte tappen (4st olika) fick olika svar och plötsligt idag så sa läkaren att jag inte var öppen alls :/ men har funneral så ska vara försiktig men slipper sängvilan nu i alla fall :D Fick inte ens ta luft själv utan var tvungen att bli skjutsad i rullstol :/ Men nu får jag promenera lugnt :D

Förvärkar kan hjälpa till att öppna men känner du ingen smärta nertill så oroa dig inte :) Jag hade tryck nertill, ville nästan bara trycka.
  • Minimeea

Då var man inne på kontroll på förlossningen igår, mätte livmodertappen och risken finns fortfarande för prematurt barn. Inte öppen men förkortad tapp och man kunde även se att ena fosterhinnan har börjat sjunka ner i funneleringen. Helt ärligt så får hon komma om hon vill :P Bara liiite trött på att ta det lugnt samtidigt som kroppen vill hålla igång. Har haft riktigt ont i ljumskarna och nertill så i två dagar har jag satt mig i bubbelbadet, förvärmt till 39 grader, och oj vad skönt det gjort för kroppen :D så det får jag fortsätta med :D

Hur går det för er andra i värmen? :)

• Axelberg79

Första dagen på graviditetspenningen. Känns så skönt att inte behöva stressa något. Det enda är att jag ska få upp min snart tonårs son ur sängen och iväg till skolan, och det kan jag säga inte är det lättaste!! Hahaha.

Vilka baby boxar har ni provat? Sämst tyckte jag babyproffsen var och hittills bäst är nog den från Kronans apotek.

• Moorii
    Axelberg79 skrev 2016-05-27 07:28:55 följande:

Första dagen på graviditetspenningen. Känns så skönt att inte behöva stressa något. Det enda är att jag ska få upp min snart tonårs son ur sängen och iväg till skolan, och det kan jag säga inte är det lättaste!! Hahaha.

Vilka baby boxar har ni provat? Sämst tyckte jag babyproffsen var och hittills bäst är nog den från Kronans apotek.

Haha, med tanke på hur jag själv var som tonåring så kan jag tydligt se det framför mig

Jag har provat apoteket hjärtat, apoteksgruppen, kronans apotek, babyproffsen, babyland. Ska hämta ut på Lloyd's och liberos på Ica maxi. Hittills var apoteket hjärtats helt klart bäst! Håller med om babyproffsen, inte så kul direkt..
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)