• Gemmy

BF Juli 2016 (ny!)

Hej!
    Jag är gravid i vecka 15 (14+1) idag och har BF den 16 juli enligt senaste ul. Har ett barn sen innan, och var då med i en grupp här på familjliv, där vi följde varandra och diskuterade allt mellan himmel och jord, men speciellt gravideten och bebisar så klart :) Det var jätte kul, speciellt när man frågar om hjälp, jämför, delar, räknar ner dagarna tillsammans och till sist, hejjar på varandra inför förlossningen, och det är något jag saknar otroligt, och det är därför jag har startat den här gruppen och undrar om det finns några som är intresserade och vill följas åt?

Har sett att det ska finnas en annan, men då måste man tydligen gå med i någon fb grupp, och det vill jag inte. Så finns det andra som känner samma, så kan vi samlas här istället och följas åt :)

• Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)
  • Sommarmalva
    Minimeea skrev 2016-05-21 08:11:57 följande:

God morgon mammor :)

Någon mer som har jobbiga sammandragningar/förvärkar på nätterna? Inte sovit på en vecka nu :( Var inne för två veckor sedan och hade då öppnat mig inifrån och fick inte jobba mer men känns ju sådär kul att när jag sover och är som mest avslappnad så kommer det som värst :/ Har mina söner till tisdag och har det inte lugnat sig då så ska jag fråga om jag inte kan få något som lugnar magen så jag får sova för är helt slut! :(

På nätterna har jag inga men varje eftermiddag/kväll kommer de, och ofta. Kan vara typ var 5e minut. Och varje gång jag suttit still en stund och reser mig. Får resa mig jättesakta. Sover dåligt gör jag ändå pga foglossning. Vaknar hela tiden och måste vända mig, vilket är en precedur bara det. Deg riktigt knäpper till i bäckenet. Det här med att vila på dan är inte så lätt heller med tre barn.
    När jag fick njursten så fick jag med mig några tabletter hem som hette typ papaperin eller nåt liknande. De skulle även kunna hjälpa lite mot sammandragningarna sa bm eftersom de hjälper muskulaturen att slappna av, är ju mot kramper. Och när jag tänker efter så är det efter jag slutat med dom som sammandragningarna blivit fler. Det slog mig nu. Kan kanske vara en tillfällighet också.
  • Minimeea
    Sommarmalva skrev 2016-05-21 11:34:09 följande:

På nätterna har jag inga men varje eftermiddag/kväll kommer de, och ofta. Kan vara typ var 5e minut. Och varje gång jag suttit still en stund och reser mig. Får resa mig jättesakta. Sover dåligt gör jag ändå pga foglossning. Vaknar hela tiden och måste vända mig, vilket är en precedur bara det. Deg riktigt knäpper till i bäckenet. Det här med att vila på dan är inte så lätt heller med tre barn.

När jag fick njursten så fick jag med mig några tabletter hem som hette typ papaperin eller nåt liknande. De skulle även kunna hjälpa lite mot sammandragningarna sa bm eftersom de hjälper muskulaturen att slappna av, är ju mot kramper. Och när jag tänker efter så är det efter jag slutat med dom som sammandragningarna blivit fler. Det slog mig nu. Kan kanske vara en tillfällighet också.

Vilken vecka är du i?

Jag fick något njurstensliknande mensig hittade inget fel så inga tabletter här inte :P

Du får testa att börja med dom igen så kanske det lugnar sig :)

Jag har ofta sd hela dagarna men på nätterna kommer dom mer intensiva förvärkarna :( hade hellre haft tvärtom så man fick känna sig liiite utvilad
  • Sommarmalva
    Minimeea skrev 2016-05-21 11:53:29 följande:
    Vilken vecka är du i?

Jag fick något njurstensliknande mensig hittade inget fel så inga tabletter här inte :P

Du får testa att börja med dom igen så kanske det lugnar sig :)

Jag har ofta sd hela dagarna men på nätterna kommer dom mer intensiva förvärkarna :( hade hellre haft tvärtom så man fick känna sig liiite utvilad
    Jag är i vecka 30 nu. 31 på måndag. Du?
    Var det nyligen du hade som njurstenssmärta? Har du känt av det någe mera? Jag har ju en sten som är 1 cm som sitter någonstans. Den har flyttat på sig för de hittar den inte. Men tydligen inget farligt att ha den där sålänge den inte stoppar, och på ul igår såg njuren fin ut. Får vänta tills lillebror är ute för att ev spränga stenen.
  • Minimeea
    Sommarmalva skrev 2016-05-21 19:06:11 följande:
    Jag är i vecka 30 nu. 31 på måndag. Du?
    Var det nyligen du hade som njurstenssmärta? Har du känt av det någe mera? Jag har ju en sten som är 1 cm som sitter någonstans. Den har flyttat på sig för de hittar den inte. Men tydligen inget farligt att ha den där sålänge den inte stoppar, och på ul igår såg njuren fin ut. Får vänta tills lillebror är ute för att ev spränga stenen.
    Jag är i v.32+4 idag.
    Det var för 5-6 veckor sedan. Den vänstra njuren som gjorde ont men den högra var förstorad :/ Men det resulterade i illamående, lika illa som mina första 12 veckor var.
    Usch fy! Hoppas verkligen inte att den förändrar sig och blir större! Har du mycket ont av den?
  • Niyoh81
    Sommarmalva skrev 2016-05-20 23:30:22 följande:

Det gick bra! Lillebror är inte så stor som förfarat. Väger nu runt 1600 g och kommer väga närmare 4000 när han föds om han håller kurvan. Inte så farligt! Han hade inte vänt sig men hon trodde det kunde vara njurstenen med som gjorde sig påminnd i urinblåsan när det hugger. Eller så trycker han på just där ibland ändå.

Mysigt å se han igen. Var sj på tul i torsdags å då var lillens uppskattad till 1800. Är i v.34 nu. Vi fick en uppskattning på mellan 2,5-3 kg om han är kvar tiden ut.
  • Sommarmalva
    Minimeea skrev 2016-05-21 19:38:12 följande:
    Jag är i v.32+4 idag.
    Det var för 5-6 veckor sedan. Den vänstra njuren som gjorde ont men den högra var förstorad :/ Men det resulterade i illamående, lika illa som mina första 12 veckor var.
    Usch fy! Hoppas verkligen inte att den förändrar sig och blir större! Har du mycket ont av den?
    Jaha, så du mådde illa istället för att ha ont? Nu känner jag knappt av den längre. Den måste ha flyttat sig till ett bättre ställe fick ta smärtstillande några dagar hemma men har klarat mig utan nu. Blev ju inlagd eftersom smärtan orsakade att värkar startade så jag vägrade åka hem sålänge jag inte hade mer än alvedon att ta hemma. Så jag fick både papaperin eller vad tusan det hette och spasmofen. Känns bra att ha hemma ifall det skulle sätta igång.
  • Sommarmalva
    Niyoh81 skrev 2016-05-21 20:41:03 följande:
    Mysigt å se han igen. Var sj på tul i torsdags å då var lillens uppskattad till 1800. Är i v.34 nu. Vi fick en uppskattning på mellan 2,5-3 kg om han är kvar tiden ut.
    Ok. Gjorde ni TUL av någon anledning eller görs det ändå i ert landsting? Visste ni innan att bebis var liten?
  • Minimeea
    Sommarmalva skrev 2016-05-21 23:10:37 följande:

Jaha, så du mådde illa istället för att ha ont? Nu känner jag knappt av den längre. Den måste ha flyttat sig till ett bättre ställe fick ta smärtstillande några dagar hemma men har klarat mig utan nu. Blev ju inlagd eftersom smärtan orsakade att värkar startade så jag vägrade åka hem sålänge jag inte hade mer än alvedon att ta hemma. Så jag fick både papaperin eller vad tusan det hette och spasmofen. Känns bra att ha hemma ifall det skulle sätta igång.

Ville dom skickat hem dig bara så??

Haha ja jag fick illamåendet :P Inte alls vad jag föreställt mig :P

Inatt så fick jag stanna på förlossningen :/ Livmodertappen hade öppnat sig lite för två veckor sedan och efter massa sammandragningar och förvärkar så har det resulterat i mer öppning så nu har jag fått bricanyl spruta och hoppas på att få en lugnare mage :P
  • Sommarmalva
    Minimeea skrev 2016-05-22 03:35:06 följande:
    Ville dom skickat hem dig bara så??

Haha ja jag fick illamåendet :P Inte alls vad jag föreställt mig :P

Inatt så fick jag stanna på förlossningen :/ Livmodertappen hade öppnat sig lite för två veckor sedan och efter massa sammandragningar och förvärkar så har det resulterat i mer öppning så nu har jag fått bricanyl spruta och hoppas på att få en lugnare mage :P
    Hoppas bricanyl hjälper nu då!
    Nej dom var väldigt tillmötesgående och sa att de inte skulle skicka hem mig så länge jag inte kände mig trygg med det. Hade ju åkt in natten innan men då var jag så dum och valde själv att åka hem, fick med mig alvedon och de andra tabletterna men dagen efter fick set bli ambulans in eftersom tabletterna inte hjälpte. Så åkte hem först när hag fick med mig spasmofen hem för det var det enda som hjälpte inne på förlossningen.

Hur mycket har du öppnat dig nu? Har förvärkta gjort riktigt ont? Blir lite nojjig nu över att man kan öppnas av förvärkar...
    Det är ju skönt ändå att du kommit en bit in i graviditeten, skulle ju inte vara katastrof om bebis kom nu. Har glömt, men har du gjort TUL? Tänkte hur stor bebis är?
  • Sommarmalva
    Namnlös2015 skrev 2016-05-20 21:57:03 följande:

Varit hos bm idag, mina magmuskler håller ett stadigt grepp om bebisen så det är inte så stor chans att hn vänder sig själv :(

Men hn har 2 veckor på sig, sen bokas det tid för vändningsförsök, så om drygt 3 veckor är det aktuellt i alla fall!

Har upplyst bm om att jag inte vill föda med rumpan först!

Mitt järnvärde är uppe på 120 nu :D

Trevlig helg alla!!

Har bebisar svårt att röra sig där inne om man har starka magmuskler?! Låter ju konstigt, fast jag har aldrig varit i den sitsen...hehe... Fast då borde det ju betyda att om de gör ett vändningsförsök och lyckas så borde ju bebis stanna i det läget. Fast det kanske är svårt att vända på den också?
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)