• Anonym (Trött)

Hatar min bonus

Jag vet inte vart jag ska börja... 
    Allmänt jävla trött och vet att jag kommer få extremt mycket påhopp men jag måste få skriva av mig. 

Jag och sambon har varit tillsammans i typ 9 månader. I början var jag öppen för bonusen (hon är 7år) tyckte om henne och jag har verkligen försökt allt. Fixat så hon fått större rum, målat hennes rum i dom färgerna hon vill ha. Hämtar och lämnar på skolan. tex: Tidigare var hon på fritids på morgonen för att hennes pappa börjar tidigt, jag börjar senare och kan då köra henne till skolan så hon slipper fritids som hon enligt henne själv hatar. 
    Hon kan önska en maträtt när man gör den och ställer på bordet är hon inte hungrig och det är äcklig mat. Tittar jag på tv så ska hon kolla på tv. 

Men ju flera pappa veckor det blir ju mera ogillar jag barnet. Hon är på riktigt odräglig. Gnällig och bio mamman skämmer bort henne. När hon är här och inte får som hon vill (pappan står på sig) så blir det typ kaos. Hon säger saker som sårar mig.. tex: "du kan ju ingenting". Hon säger det typ bara när pappan inte hör...
    Jag har börjat göra så att jag "gömmer mig" i sovrummet (eller åker till stallet) så jag slipper henne. Men nu vet jag inte om det är en tillfällighet eller om hon har kommit på något... Men hon använder sin pappas ipad som hon alltid har gjort. Hon kör slut på batteriet och ska sen spela när hon laddar. 

Problemet är att laddaren finns vid min och sambons säng och vi har uttag i själva sängen så sladdar och sånt är undangömda i själva sängen och det ända som sticker fram är själva laddsladden = man kan liksom inte bara ta laddaren och gå för då måste man flytta på hela sängen...

Och det är inte det är inte bara det att hon då ska vara där när jag är där. Utan hon vill vara ensam. Så då ska jag LÄMNA MITT sovrum för att HON ska få vara där SJÄLV. 
    Ska prata med sambon ikväll när hon sover. Men är det för mycket begärt att jag ska få vara själv i mitt eget sovrum?

Jag har blivit tvungen att flytta ifrån min hemstad då min sambo inte kan flytta pga henne. Han vet att jag inte trivs i staden och att jag känner mig som en gäst i den här lägenheten.... Känner mig inte heller speciellt välkommen när hon säger att hennes rum är hennes och resten av lägenheten är hennes pappa...

Jag har tidigare föreslagit att jag och sambon skulle vara särbos. Det vill inte han. Speciellt inte nu när vi planerar och försöker skaffa barn...

• Svar på tråden Hatar min bonus
  • ungbrunett
    Ess skrev 2016-01-31 13:18:53 följande:
    Barnets familj består av pappan.
    Ts familj består av pappan, dvs sambon.
    Hans familj består av barnet och ts.
    Simple as that.
  • Anonym (Imbecill?)
    ungbrunett skrev 2016-01-31 13:17:37 följande:

Alla är (eller ska iaf vara) en del av hushållet på lika villkor. Dock så kan barnet för ts vara en utomstående, någon som ts inte räknar till sin familj. Detta innebär inte att barnet är utomstående hushållet - barnet och barnets pappa har ju ett band. Detta innebär heller inte att barnet ser ts som en utomstående i barnets familj. Förstår du?

Barnet ser ts som utomstående och ts ser barnet som utomstående det har jag förstått ja.
  • Anonym (Imbecill?)
    ungbrunett skrev 2016-01-31 13:18:39 följande:

Det kan barnet tycka och tänka så mycket barnet vill kring. Där ska ts och sambon sätta ner foten. Ett sådant beteende är inte acceptabelt. Hemmet är ts. 

Mm de ser dock varandra som utomstående fortfarande
  • Anonym (Imbecill?)
    Ess skrev 2016-01-31 13:18:53 följande:

Barnets familj består av pappan.

Ts familj består av pappan, dvs sambon.

Hans familj består av barnet och ts.

Ingen har sagt någonting om det. Vi pratade om att ts ser barnet som utomstående och barnet ser ts som utomstående men då får väl inte barnet för er då?
  • Anonym (Imbecill?)
    ungbrunett skrev 2016-01-31 13:22:16 följande:

NEJ. Problemet ligger i barnets uppfostran och barnets otrygghet som leder till ett dåligt beteende mot alla i sammanhanget. Ansvaret ligger på föräldrarna att se till så att deras barn sköter sig och visar respekt mot andra. Ts reaktion: att "gömma" sig och vilja bort, är enligt mig helt naturligt när situationen är som den gör. Jag gör samma sak som hon när jag tycker att det blir för mycket här hemma.

Vadå nej? För det första tagga ner, för det andra jag får ha min åsikt precis som du har din.
  • Anonym (också bonusförälder)

Har bara läst TS. Är själv bonus förälder till 2 barn sedan sex år tillbaka. Det här är mina råd.

1. Inse att relationer mellan dig och flickan kommer ta tid. Du har inte varit där sedan hon var liten och ni är inte vana vid varandra. Du är inte heller van att ha barn. Det var för mig oerhört nytt och svårt att hänga med i att plötsligt ha barn föder man dem har man ju viss förberedelse. Tänk att det samma gällerför henne. Plötsligt bor där en ny vuxen som hon ska ha en helt ny sorts relation till.

2. Ju mer du distanserat dig ju mer kommer du tycka illa om henne. Ju närmre jag kom barnen desto mer älskade jag dem. Idag ser jag dem som mina egna.

3. Läs på om åldern och barn. Mycket du beskriver har med utveckling att göra. Inse också att du också är efter i din utveckling av din föräldraeroll. Du borde ha 7 års erfarenhet men du har 9 mån. Du kommer göra misstag.

4. Lita på pappan och låt honom leda även om ni ska ta gemensamma beslut. Han är försteförälder.

5. Prata med andra föräldrar. Gärna mammor alltså inte bonusföräldrar. Du kommer märka att mycket handlar inte om att du är bonus utan bara normalt inom alla familjer med barn.

6. Att ha barn innebär ständig inlärning. Om barnet tror att lägheyen bara är pappas så sätt er ner alla tre och berätta att ni äger/hyr den tillsammans. Funkar det inte att hon sitter i sängen så får antingen sluta spels när ipad en laddas eller får ni köpa en egen laddare till henne. Det är enkla vuxen beslut.

7. Förvänta dig inte tacksamhet. Det kommer komma ibland ibland inte. Så är det med alla vuxna som barn. Lär barnet att visa tacksamhet. Jag var oerhört less i början när barnen sa öhhhh äckligt till maten jag lagade. Vi lärde dem att säga jag tyckte det här inte var så gott och det var lättare för mig att ta.

8. Era regler är era precis som det kan skilja mot skolans regler kan de skilja från mammans. Inse att du aldrig kommer veta hur det ärhos mamman. Inse att flickan hemma hon henne kommer säga att det får jag hos pappa. Klassisk fint som även sker i familjer där föräldrarna bor ihop.

Men framförallt ge det lite tid.

• sandlilja

]ungbrunett skrev 2016-01-31 13:15:04 följande:[]Håller med dig delvis i det du säger. Dock tycker jag att det bör ligga på sambons ansvar att vara den som har huvudansvaret för att barnet blir stimulerat med lek osv. Ts kan ju leka men barnet om hon vill, men som det ser ut nu verkar det knappast vara det bästa för någon av dem.[/quote]

Absolut pappans huvudansvar. Men jag tänker att ts och flickan inte känt varandra så länge och att det kan vara ett sätt att knyta an till varandra. För att få det bättre ihop alla tre, inte för att det är ts ansvar. Mer ren självbevarelsedrift. Ta verkar ha fått /tagit en del tunga bitar som att skjutsa till skolan och laga middag men att läsa en bra bok ihop kan ge mer vi -känsla med mindre möda. Så kanske skulle pappa laga "den äckliga maten " medan ts och tjejen spelar svälta räv under tiden, nån gång ibland.

• ungbrunett
    Anonym (Imbecill?) skrev 2016-01-31 13:29:12 följande:
    Barnet ser ts som utomstående och ts ser barnet som utomstående det har jag förstått ja.
    Anonym (Imbecill?) skrev 2016-01-31 13:30:08 följande:
    Mm de ser dock varandra som utomstående fortfarande
    Anonym (Imbecill?) skrev 2016-01-31 13:31:32 följande:
    Ingen har sagt någonting om det. Vi pratade om att ts ser barnet som utomstående och barnet ser ts som utomstående men då får väl inte barnet för er då?
    Du hakar upp dig väldigt mycket på ordet. Jag har förklarat flera gånger hur jag ser på det. Det handlar inte om att någon får eller inte får betrakta någon annan som "utomstående". Det beror ju på vad man menar med ordet. Det viktigaste är att alla får samma respekt och möjlighet att leva i hemmet som de alla delar. Att ts mans unge säger att hemmet inte är ts är fullkomligt oacceptabelt. Ts skulle väl aldrig få för sig att säga samma sak till barnet även fast ts troligen betalar både ett och annat för att barnet bor där (hyra, mat, el, vatten osv.). Detta har i min värld ingenting att göra med hur man definierar sina familjerelationer. Det är två helt olika saker. Huruvida barnet definerar ts som en familjemedlem eller som pappans sambo är ovidkommande.

• StarTrust
    Anonym (Imbecill?) skrev 2016-01-31 13:31:32 följande:

Det är väl ingen som kan hindra barnet från att se henne som utomstående?

Det som är att hon själva verket räknas med i familjen i och med att hon är sambo med honom.

Hon och mannen bestämmer där hemma.
  • ungbrunett
    sandlilja skrev 2016-01-31 13:34:18 följande:

Absolut pappans huvudansvar. Men jag tänker att ts och flickan inte känt varandra så länge och att det kan vara ett sätt att knyta an till varandra. För att få det bättre ihop alla tre, inte för att det är ts ansvar. Mer ren självbevarelsedrift. Ta verkar ha fått /tagit en del tunga bitar som att skjutsa till skolan och laga middag men att läsa en bra bok ihop kan ge mer vi -känsla med mindre möda. Så kanske skulle pappa laga "den äckliga maten " medan ts och tjejen spelar svälta räv under tiden, nån gång ibland.

Håller med dig. I nuläget verkar det inte som att de kan umgås på ett naturligt sätt, men om de kan lösa situationen som den ser ut nu med känslor av irritation och hävdelsebehov, så är det absolut bra tycker jag. 

Vidare har ts svart på vitt fått erfara det i särklass tyngsta med att leva i bonusfamiljen: otacksamheten. Troligen har hon lärt sig ett och annat och kan sätta ner foten och sluta ta de ansvar som är hennes sambos. Sedan tror jag att de absolut kan utveckla en harmonisk tillvaro där de kan spela spel och sådant. Men de måste nog definiera om sina roller först, det är min erfarenhet iallafall :)
Svar på tråden Hatar min bonus