• Anonym (Trött)

Hatar min bonus

Jag vet inte vart jag ska börja... 
    Allmänt jävla trött och vet att jag kommer få extremt mycket påhopp men jag måste få skriva av mig. 

Jag och sambon har varit tillsammans i typ 9 månader. I början var jag öppen för bonusen (hon är 7år) tyckte om henne och jag har verkligen försökt allt. Fixat så hon fått större rum, målat hennes rum i dom färgerna hon vill ha. Hämtar och lämnar på skolan. tex: Tidigare var hon på fritids på morgonen för att hennes pappa börjar tidigt, jag börjar senare och kan då köra henne till skolan så hon slipper fritids som hon enligt henne själv hatar. 
    Hon kan önska en maträtt när man gör den och ställer på bordet är hon inte hungrig och det är äcklig mat. Tittar jag på tv så ska hon kolla på tv. 

Men ju flera pappa veckor det blir ju mera ogillar jag barnet. Hon är på riktigt odräglig. Gnällig och bio mamman skämmer bort henne. När hon är här och inte får som hon vill (pappan står på sig) så blir det typ kaos. Hon säger saker som sårar mig.. tex: "du kan ju ingenting". Hon säger det typ bara när pappan inte hör...
    Jag har börjat göra så att jag "gömmer mig" i sovrummet (eller åker till stallet) så jag slipper henne. Men nu vet jag inte om det är en tillfällighet eller om hon har kommit på något... Men hon använder sin pappas ipad som hon alltid har gjort. Hon kör slut på batteriet och ska sen spela när hon laddar. 

Problemet är att laddaren finns vid min och sambons säng och vi har uttag i själva sängen så sladdar och sånt är undangömda i själva sängen och det ända som sticker fram är själva laddsladden = man kan liksom inte bara ta laddaren och gå för då måste man flytta på hela sängen...

Och det är inte det är inte bara det att hon då ska vara där när jag är där. Utan hon vill vara ensam. Så då ska jag LÄMNA MITT sovrum för att HON ska få vara där SJÄLV. 
    Ska prata med sambon ikväll när hon sover. Men är det för mycket begärt att jag ska få vara själv i mitt eget sovrum?

Jag har blivit tvungen att flytta ifrån min hemstad då min sambo inte kan flytta pga henne. Han vet att jag inte trivs i staden och att jag känner mig som en gäst i den här lägenheten.... Känner mig inte heller speciellt välkommen när hon säger att hennes rum är hennes och resten av lägenheten är hennes pappa...

Jag har tidigare föreslagit att jag och sambon skulle vara särbos. Det vill inte han. Speciellt inte nu när vi planerar och försöker skaffa barn...

• Svar på tråden Hatar min bonus
  • Pkb
    sandlilja skrev 2016-01-31 18:20:20 följande:

Jag tror de flesta sjuåringar blir tacksamma över våfflor eller hjälp med något speciellt och en hel massa grejer men jag tror det är dumt att förvänta sej tack för att man tar dom till skolan på morgonen. Eller att man kostar på värme i deras rum eller tvättar deras lakan. Jag tror helt enkelt att man blir väldigt besviken då. Var vi som är vuxna nu tillräckligt tacksamma över våra föräldrars omsorger, sa vi tack om våra mormödrar passade oss en helg? Hade vi koll på att leksaken vi blev glada över kostade 20 kronor men att sovrummet vi upptog kostade familjen mycket mer i hyra? Mina barn brukade inte tacka för att dom fick vara hemma tills skolan började, det skulle varit sorgligt om de känt sej tvungna. Antingen måste barnet gå på fritids vare sej det vill eller inte eller så ordnar de vuxna det på annat sätt, men inte med att skuldbelägga barnet och gnugga in vilket besvär det är och så tacksamt det ska vara över det trista besvär det orsakar . Jag blir upprörd över inställningen att en sjuåring ska säga tack för att de vuxna i hennes liv tar hand om henne.

Ts kille kan börja tidigt och veta att hans dotter har det bra innan skolan, det är bra för honom och borde vara en fördel för ts också att hennes sambo kan börja tidigt och komma hem tidigare än om han skulle lämna.

Jag håller med om att jag inte tycker att barn behöver tacka för omvårdnad från en vuxen.
  • StarTrust
    ungbrunett skrev 2016-01-31 17:21:25 följande:

Det beror helt på vad de har för relationer sinsemellan. Men jag är på Ess linje och tror absolut inte att barnet tar skada av att lära sig vad tacksamhet är. Det är föräldrarnas uppgift att lära henne det såklart. Ungen är ju knappast otrevlig i nuläget för att hon inte säger tack, liksom. Men om pappan går in och förklarar, precis såsom Ess sa det, så är ju det superbra. 

• Ess
    sandlilja skrev 2016-01-31 18:20:20 följande:

Jag tror de flesta sjuåringar blir tacksamma över våfflor eller hjälp med något speciellt och en hel massa grejer men jag tror det är dumt att förvänta sej tack för att man tar dom till skolan på morgonen. Eller att man kostar på värme i deras rum eller tvättar deras lakan. Jag tror helt enkelt att man blir väldigt besviken då. Var vi som är vuxna nu tillräckligt tacksamma över våra föräldrars omsorger, sa vi tack om våra mormödrar passade oss en helg? Hade vi koll på att leksaken vi blev glada över kostade 20 kronor men att sovrummet vi upptog kostade familjen mycket mer i hyra? Mina barn brukade inte tacka för att dom fick vara hemma tills skolan började, det skulle varit sorgligt om de känt sej tvungna. Antingen måste barnet gå på fritids vare sej det vill eller inte eller så ordnar de vuxna det på annat sätt, men inte med att skuldbelägga barnet och gnugga in vilket besvär det är och så tacksamt det ska vara över det trista besvär det orsakar . Jag blir upprörd över inställningen att en sjuåring ska säga tack för att de vuxna i hennes liv tar hand om henne.

Ts kille kan börja tidigt och veta att hans dotter har det bra innan skolan, det är bra för honom och borde vara en fördel för ts också att hennes sambo kan börja tidigt och komma hem tidigare än om han skulle lämna.

Det är en väldig skillnad när en förälder ger omvårdnad, och när en utomstående gör det. Annars tycker jag helt enkelt att ts ska sluta med allt hon gör för flickan och se hur lång tid det tar innan flickan kommer och frågar om hon inte kan hämta henne tidigare. 
    Då kan hon själv ta det samtalet som pappan borde tagit med flickan, att ts faktiskt inte tycker det är kul att göra något för henne när den enda "tacken" hon får är att flickan bär sig illa åt mot henne och aldrig säger något positivt. Så länge hon bär sig åt så, så kommer ts inte att varken hämta henne eller göra något annat för hennes skull.

Även en 7 åring måste veta vart gränsen går, speciellt mot en utomstående där det är superviktigt att bära sig bra åt för att bli omtyckt.
    Men jag anser att det är en förälders sak att ta det samtalet. 

Sen det du skriver i sista stycket att det är bra för killen att han kan börja tidigt och ev gå hem tidigare. Anser du inte att det heller är värt ett tack så mycket åt den person som gör det möjligt för honom?
  • Anonym (Nej tack)

Har ingen bonus och vill inte ha det.Det räcker att jag jobbar med andras barn och har egna.

• Anonym (K)
    Ess skrev 2016-01-31 19:10:54 följande:
    Det är en väldig skillnad när en förälder ger omvårdnad, och när en utomstående gör det. Annars tycker jag helt enkelt att ts ska sluta med allt hon gör för flickan och se hur lång tid det tar innan flickan kommer och frågar om hon inte kan hämta henne tidigare. 
    Då kan hon själv ta det samtalet som pappan borde tagit med flickan, att ts faktiskt inte tycker det är kul att göra något för henne när den enda "tacken" hon får är att flickan bär sig illa åt mot henne och aldrig säger något positivt. Så länge hon bär sig åt så, så kommer ts inte att varken hämta henne eller göra något annat för hennes skull.

Även en 7 åring måste veta vart gränsen går, speciellt mot en utomstående där det är superviktigt att bära sig bra åt för att bli omtyckt.
    Men jag anser att det är en förälders sak att ta det samtalet. 

Sen det du skriver i sista stycket att det är bra för killen att han kan börja tidigt och ev gå hem tidigare. Anser du inte att det heller är värt ett tack så mycket åt den person som gör det möjligt för honom?
    För mig är det självklart att pappan ska vara j-kligt tacksam över att ha en gratis barnflicka som sköter lämning och hämtning. Han borde behandla ts som en drottning med tanke på allt som ts gör för hans barn! Pappan borde definitivt tacka ts varje dag för att hon gör hans jobb åt honom.
  • sandlilja

...Sen det du skriver i sista stycket att det är bra för killen att han kan börja tidigt och ev gå hem tidigare. Anser du inte att det heller är värt ett tack så mycket åt den person som gör det möjligt för honom?[/quote]

Jo absolut och det har jag skrivit tidigare (#186). Det är en stor insats ts gör och inget han kan kräva. Men det är mycket om att säga själva ordet tack här, även egna biologiska barn är ibland jobbiga, det måste vabbas och tvättas och fixas glasögon och tandställning men sånt låter man INTE barnen veta är jobbigt och man begär INTE att barnet är tacksamt för att någon vabbar hur dåligt det än passar med jobbet och oavsett vem som gör det! Ska en treåring säga tack för att få tänderna borstade , ska en tolvåring säja tack om man spelar tv spel med henne fast man är trött?

• Ess
    sandlilja skrev 2016-01-31 20:27:44 följande:

...Sen det du skriver i sista stycket att det är bra för killen att han kan börja tidigt och ev gå hem tidigare. Anser du inte att det heller är värt ett tack så mycket åt den person som gör det möjligt för honom?[/quote]

Jo absolut och det har jag skrivit tidigare (#186). Det är en stor insats ts gör och inget han kan kräva. Men det är mycket om att säga själva ordet tack här, även egna biologiska barn är ibland jobbiga, det måste vabbas och tvättas och fixas glasögon och tandställning men sånt låter man INTE barnen veta är jobbigt och man begär INTE att barnet är tacksamt för att någon vabbar hur dåligt det än passar med jobbet och oavsett vem som gör det! Ska en treåring säga tack för att få tänderna borstade , ska en tolvåring säja tack om man spelar tv spel med henne fast man är trött?

Där finns en stor skillnad när det gäller biologiska och inte. Sina egna barn gör man alla tråkiga, jobbiga saker med. Men det är inte lika självklart att man gör det med partnerns. Det är där tacket kommer in i bilden, när det inte är självklart att man gör en sak.

Jag kräver inget tack av mina egna barn när jag gör något för dem, för det är min skyldighet som förälder att se till att de har det bra. Men jag kräver att de ska tacka för hjälpen när någon utomstående gör något för dem. Är tjänsten riktad mot mig, så ser jag till att tacka.

När det gäller ts, så tycker jag att iom dottern uttryckt ovilja mot fritids, så ska hon va tacksam mot ts för att hon slipper gå dit.
    Tvättar ts all tvätten så är hon för liten för att förstå att det är en tjänst åt henne , att ts tvättar, viker och lägger in hennes kläder. Om 10 år däremot så ska hon antingen själv ha en tvättdag för att bidra, eller säga tack när ts kommer in och ger henne färdigvikt tvätt.
  • Anonym (Båda gör fel)

Jag förstår dig precis, du får ta all ilska som bonusbarnet bär inom sig. Jag har själv varit ett bonusbarn och jag var så arg och det ska inte en 7åring behöva vara. Hon utövar makt mot dig genom att provocera men du tar ju emot den genom att gömma dig och visa dig irriterad på flickan. Hon känner ju det och då provocerar hon dig ännu mer. Hon är vilsen, du kommer in som pappas nya tjej plötsligt och det är en stor omställning för ett barn. Hon är jätteledsen innerst inne och jag tycker ärligt talat att pappan satte sitt egna intresse före sin dotter när han bestämde att du skulle flytta in så fort. Det bästa skulle vara om flickan fick vänja sig vid dig successivt utan att känna att du tagit mammans plats. Fel av honom att ni skulle bli sambos bara efter 9 månader och att ni även planerar familj, som flickan kanske hört? Tror du inte hon känner att hon kommer att bli utfryst då? Jag tror på dig när du säger att hon beter sig som en skitunge just nu mot dig och när pappan inte ser, barn kan vara jävliga och det är väldigt svårt om det inte är ens egna. Du vet kanske inte heller hur du ska förhålla dig till henne men du verkar ha gjort det mesta som inte fått någon effekt. Felet är pga att du flyttat in på hennes territorium för snabbt. Inte ditt fel utan pappans. Mitt tips är att uppföra dig som en vuxen nu mot flickan och inte låta henne styra dig. Sluta göm dig och visa dig inte arg. Visa motsatt effekt istället så kommer flickan bli förvirrad att du inte låter dig provoceras och då kommer hon troligtvis ge upp. Äter hon inte maten så ignorera det. Pappan sitter väl vid bordet med? Han får ta uppfostran, inte du. Avled henne på ett snällt om hon börjar ha en attityd mot dig, fråga om ni ska göra ngt tillsammans eller om hon vill se en film, fråga om hon kan lära dig ngt spel på ipaden, försök bli hennes vän utan att fjäska. Vill hon vara ifred så respektera det men stå på dig att sovrummet är ditt. Vill hon vara där så får hon acceptera ditt sällskap, upp till henne.

• Anonym (Klokt)
    Anonym (Båda gör fel) skrev 2016-02-01 00:02:08 följande:

Jag förstår dig precis, du får ta all ilska som bonusbarnet bär inom sig. Jag har själv varit ett bonusbarn och jag var så arg och det ska inte en 7åring behöva vara. Hon utövar makt mot dig genom att provocera men du tar ju emot den genom att gömma dig och visa dig irriterad på flickan. Hon känner ju det och då provocerar hon dig ännu mer. Hon är vilsen, du kommer in som pappas nya tjej plötsligt och det är en stor omställning för ett barn. Hon är jätteledsen innerst inne och jag tycker ärligt talat att pappan satte sitt egna intresse före sin dotter när han bestämde att du skulle flytta in så fort. Det bästa skulle vara om flickan fick vänja sig vid dig successivt utan att känna att du tagit mammans plats. Fel av honom att ni skulle bli sambos bara efter 9 månader och att ni även planerar familj, som flickan kanske hört? Tror du inte hon känner att hon kommer att bli utfryst då? Jag tror på dig när du säger att hon beter sig som en skitunge just nu mot dig och när pappan inte ser, barn kan vara jävliga och det är väldigt svårt om det inte är ens egna. Du vet kanske inte heller hur du ska förhålla dig till henne men du verkar ha gjort det mesta som inte fått någon effekt. Felet är pga att du flyttat in på hennes territorium för snabbt. Inte ditt fel utan pappans. Mitt tips är att uppföra dig som en vuxen nu mot flickan och inte låta henne styra dig. Sluta göm dig och visa dig inte arg. Visa motsatt effekt istället så kommer flickan bli förvirrad att du inte låter dig provoceras och då kommer hon troligtvis ge upp. Äter hon inte maten så ignorera det. Pappan sitter väl vid bordet med? Han får ta uppfostran, inte du. Avled henne på ett snällt om hon börjar ha en attityd mot dig, fråga om ni ska göra ngt tillsammans eller om hon vill se en film, fråga om hon kan lära dig ngt spel på ipaden, försök bli hennes vän utan att fjäska. Vill hon vara ifred så respektera det men stå på dig att sovrummet är ditt. Vill hon vara där så får hon acceptera ditt sällskap, upp till henne.

Fler bonusbarn borde svara i trådar kring styvfamiljer. Så kloka och bra råd du ger.
  • Anonym (Båda gör fel)

Glömde skriva en till sak som är relevant. Om du inte trivs så flyttar du. Så kan ni vara särbos först ett tag och vänja er alla successivt med nya situationen. Jag får känslan av att pappan utnyttjar dig litegrann eftersom du ska ta så mycket ansvar direkt. Varför var han så mån om att du skulle flytta in så snabbt? Det var knappast för varken din eller hans dotters skull utan för hans ego. Kanske en markering mot exfrun? Avlastning från att vara pappa? Kanske båda orsakerna. Det är iaf inte ditt ansvar alls att börja ta över hans papparoll eller ersätta mamman. Det är pappans ansvar. Om du hämtar och hjälper flickan frivilligt så är det pappan som ska visa dig tacksamhet främst. Flickan gör det inte eftersom hon känner sig sviken av sin pappa som låter en främling ta över föräldrarollen.

Svar på tråden Hatar min bonus