• VeronikaMary

Ivf Sahlgrenska 2016

Hej!Jag är en tjej på 35 år gammal och min sambo är 36 år gammal,Efter att v ha försökt

att bli gravida utan att lyckas så gick jag till en läkare för att utreda på och få reda på om det

var något fel,någonstans inom mig kände jag på mig att det var något och då visades det

sig att jag har pco och vi har nu kommit så långt med utredningen att vi inom lite över tre

månader ska börja med ivf på Sahlgrenska,vi har har en tuff resa framför oss.Nu vill

jag gärna ha kontakt med andra som är i samma situation som oss,Skriv gärna!!

• Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016
  • ammela
    monstera skrev 2016-11-03 21:42:06 följande:

Kul att vi är några som kanske kommer igång ungefär samtidigt. Vi har 28 juni som datum på vår remiss så vi ligger precis efter er. Bor inte heller i Göteborg, bor ca 30 min ifrån. Vi får följas åt och uppdatera varandra när vi hör nåt eller kallelserna trillar in :)

rebeqqa skrev 2016-11-03 15:01:45 följande:

Välkommen! Här inne hittar du 2 till vars remiss kom in i slutet av Juni så kul att vi kan följas åt! :)

Har ni fått någon kallelse än? Ni har ju också stått i kö sedan i juni!
  • LillaLady1
    canada skrev 2016-11-16 11:04:08 följande:

Hej, förstår att det är tufft för Er! Har ni inga barn sedan innan borde ni få rätt till ivf då man skall få det om man varit barnlös i två år (oavsett missfall). ( så var det för oss isf). Ett annat tips kan vara att kika in i Aten tråden här på familjeliv, immunbehandling kanske kan vara något för dig? Lycka till <3

Tack! Ska kika på den tråden! :)
    ammela skrev 2016-11-16 14:57:50 följande:

Kan inget om reglerna alls, ni borde ju ha rätt till IVF då ni fortfarande är barnlösa, är väl isf om de menar att ni har 0% chanser men det låter konstigt om ägg och spermier finns.

Blev ni uppringda och fick en tid som blivit avbokad eller fick ni en kallelse? Tycker det är lite konstigt kösystem då vi stått längre i kö men inte fått en tid :/ hoppas ni får den hjälp ni behöver iaf!!

Nä, fick brev på posten med tiden ganska kort inpå att vi skulle vara där. Har skrivit upp oss på kort varsellistan men då borde dom ringt som du säger. Trodde inte vi skulle få tid förrän i slutet utav januari men kanske har något att göra med att dom inte verkar tycka att ivf är något för oss.
  • rebeqqa
    ammela skrev 2016-11-16 15:00:18 följande:

Har ni fått någon kallelse än? Ni har ju också stått i kö sedan i juni!

Nej jag har inte sett eller hört något än.. jag undrar lite om det där kö systemet.. undrar lite på vad de går på. Tror ålder spelar roll. Vi som är ganska unga ville de typ inte ens ha en remiss ifrån. Fick propsa på min läkare och säga att om inte han gjorde det skulle jag skicka in en egenremiss. Sa även att jag tyckte det var åldersdiskriminering- bara för att jag inte är 38 betyder väl inte det att jag längtar efter barn mindre. Jag grät lite med - sen skickade han in den.
  • ammela
    rebeqqa skrev 2016-11-16 22:38:07 följande:

Nej jag har inte sett eller hört något än.. jag undrar lite om det där kö systemet.. undrar lite på vad de går på. Tror ålder spelar roll. Vi som är ganska unga ville de typ inte ens ha en remiss ifrån. Fick propsa på min läkare och säga att om inte han gjorde det skulle jag skicka in en egenremiss. Sa även att jag tyckte det var åldersdiskriminering- bara för att jag inte är 38 betyder väl inte det att jag längtar efter barn mindre. Jag grät lite med - sen skickade han in den.

Man får ligga på lite, som vår läkare "ni får försöka ett tag till så får vi se". Nehe du sa jag, svart på vitt så har vi ett "problem" inte så att vi snor någons plats då det ändå är 7 månaders väntan om vi så skulle bli gravida innan. 18 månaders försök känns ändå rätt länge kan jag tycka. Men sjukvården är tyvärr så i Sverige, tjata, ligga på och ibland överdriva lite så får man det man behöver!! ????
  • ammela
    rebeqqa skrev 2016-11-16 22:38:07 följande:

Hur gamla är ni förresten?
  • rebeqqa
    ammela skrev 2016-11-16 22:59:07 följande:

Hur gamla är ni förresten?

Helt galet att det ska behöva vara så. Vår läkare tyckte vi kunde försöka lite till. Ge det mer tid. Samtidigt som 18mån hade gått utan att han kunde hjälpa mig få ägglossning en enda gång. Han sa själv att han inte kunde inte hjälpa oss mer. Men han ville inte heller skicka in remiss.. vi är 27 båda två. Så vi har inte bråttom men herregud vi är inte sååååå unga. Ni då?
  • ammela
    rebeqqa skrev 2016-11-17 09:14:08 följande:

Helt galet att det ska behöva vara så. Vår läkare tyckte vi kunde försöka lite till. Ge det mer tid. Samtidigt som 18mån hade gått utan att han kunde hjälpa mig få ägglossning en enda gång. Han sa själv att han inte kunde inte hjälpa oss mer. Men han ville inte heller skicka in remiss.. vi är 27 båda två. Så vi har inte bråttom men herregud vi är inte sååååå unga. Ni då?

31 och 34. Så ingen panik än men det börjar ju kännas!
  • FrökenAugusta

Hej! Min remiss kom in 28:e juni. Har aldrig skrivit på familjeliv innan men intressant att få kontakt med andra som står i samma kö tycker jag.

• Pdl

Är det någon som har koll på när de kikar på att man är boende på samma adress? Är det när man önskar ställa sig i kö eller i samband med att första kallelsen kommer?

• ammela

Vi fick kallelse idag!

Tid den 14 dec, stått i kö sedan 20 juni.

Svar på tråden Ivf Sahlgrenska 2016